- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Vad händer med månadslönen när en anställd är sjukskriven?
Hej!
Vad händer med månadslönen när en anställd har arbetat endast tre dagar och resterande dagar sjukskriven?
Mvh Naiomi
- Välj din produkt:
-
Lönehantering
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Hej @Naiomi
Programmet bör göra rätt och dra av följande:
Under arbetsgivarens sjukperiod de första 14 kalenderdagarna görs avdrag med ej arbetade timmar (80 timmar vid heltid). Karensavdraget beräknas på 8 timmars arbete.
Den anställde får sjukersättning för dag 2-14 med 80% av timlönen (Månadslön/174 har jag för mig)
13/30 av månadslönen dras av eftersom beräkningen görs per kalenderdag och inte arbetsdag.
//Davor P
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Ja det dras samt att systemet drar sjukavdrag 15-90.
Men om personen är fortsatt sjukskriven ytterligare en och en halv månad, ska något verkligen av månadslönen betalas ut då?
Mvh Naiomi
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Om du registrerar frånvaron via KALENDARIET bör du kunna markera att det skall slås samman med föregående sjukperiod.
Då fortsätter den räkna vidare på sjukavdrag 15-90. Det kan vara så att du i ett kollektivavtal har en skrivning att arbetsgivaren betalar 10% av lönen för tjänstemän under X antal skukdagar.
Då räknar programmet med dessa 10 procenten per KALENDERDAG som hen är sjukskriven.
//Davor P
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Tusen tack för ditt svar!
Mvh Naiomi
