Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Vad som räknas som semesterlönegrundande inkomst när man jobbar på provision

Hej!

jag har en anställd som har mest jobbat på provision men har också fått en premielön för grupp-provision . När jag nu sitter med utskrivet semesterårsavslut inser jag att det är bara de här 2 lönearter som ingår i hans semestergrundande inkomster på Visma Lön 600. Men han har också t.ex sjuklön och semesterlön som enl google ska vara semesterlönegrundande inkomst, men som inte ingår i hans uträkning av semesterlön. Varför räknas de inte in? Är det någon inställning som jag har missat eller ska man justera detta manuellt vid semesterårsavslut? 

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej!

Ber om ursäkt för sent svar men din fråga var lite ovanlig och därmed extra spännande 🙂 

Utifrån de parametrar som du har gett oss har vi kommit fram till följande: 

 

När det gäller att någon har varit sjuk så är det inte sjuklönen som är semestergrundande, utan det är själva tiden som är det. Denna semestergrundande tid räknas sedan om med snittimlön eller timlön. Enligt grundinställningen i Visma Lön ser lönearten för Premielön 1170 ut att påverka semestergrundande lön. 

 

Kanske är det så att ni har valt att använda semestervillkor 20 för den anställda och istället vill att det ska påverka rörlig semesterlön? Eller så har ni gjort valet att använda semestervillkor 10 men då borde det ju ha påverkat eftersom lönearten Provision 1185 påverkar som standard semestergrundande rörlig lön. 

 

Vår rekommendation i ditt fall är att använda semestervillkor 10 på den anställda, alternativ räkna upp hans semestergrundande rörliga lön med löneart 9102 Semesterersättning rörliga delar denna gången för att semesterårsavslutet ska bli rätt.

 

Glöm inte att i framtiden göra inställningar på de lönearter ni använder så de passar denna provisionsbaserade lönen. 

 

Ha en fin eftermiddag! 

/Tinna