Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Visma Lön 300 - bokföringsfråga angående anställd

Hej

Har precis pratat med er trevliga support och hon föreslog att jag skulle skriva mitt problem till er.

Vi har en anställd som skall betala sina arbetsgivaravgifter själv och det skall dras på  hans brutto

lön. Vi har i dagsläget lagt avdraget på 2790. Han har timlön och han får betalt endast när hans

kunder har betalt så jag vet aldrig vilken timlön han kommer att få varje gång. Hans avdrag måste matcha lönespecens arbetsgivaravgift. Min fråga till er kommer det som jag har gjort med 2790 att bli rätt i bokföringen? Eller ska vi göra på ett annat sätt? Vi försökte att dra det från timlönen men det fungerade inte.

Tyvärr så ska han också ha betalt var 2 ggr i månaden.

Mvh

Lena Almberg

Stadsbudens Lagerhotell

Vårt org.nr. xxxxxx-xxxx * 

Kund nr xxxxxx *

 

* korrigerat av moderator Visma Spcs 240208

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Stadsbudens Lagerhotell 

 

Tack för att du hör av dig till oss och jag instämmer verkligen med din uppfattning om att mina kollegor på programsupporten är mycket trevliga och väldigt kompetenta. 

 

Programmet stöder tyvärr inte den här typen av hantering som du önskar. Även om du gör ett nettolöneavdrag med löneart 1305, bokfört mot 2790, kommer programmet att försöka boka arbetsgivaravgifter. Det faktum att den anställda har ett varierande antal arbetstimmar utgör i sig inget problem, eftersom timavlönade vanligtvis får sin utbetalning månaden efter arbetet utförts. Det är också möjligt att skapa i stort sett hur många lönekörningar som helst under månaden, men detta kanske inte är nödvändigt om lönen betalas ut i efterhand?

 

Ha en fin dag 

/Tinna