Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

betala ut föreläsningsarvode visma lön 300

Hej!

Jag ska betala ut ett föreläsningsarvode åt en person som just nu är tillfälligt anställd, eventuellt kommer hon att utföra enstaka föreläsningar/uppdrag åt oss i framtiden. Enligt löneprogrammet måste jag välja mellan månadsanställd eller timanställd och och då uppge antal timmar, genomsnittlig veckoarbetstid m.m. Eftersom det varierar ifrån fall till fall bla beroende på hur mycket vi kan fakturera vid varje tillfälle/olika organisationer osv så stöter det här på patrull i programmet. Behöver även ta hänsyn till semesterersättning. Uppdragstagaren har inte något eget företag, annars hade det underlättat om hon kunde fakturera företaget.

Hur löser jag det här på bästa sätt?
2 SVAR 2
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Synne,

För att kunna betala ut lön eller arvode till någon krävs det att den anställda/uppdragstagaren finns upplagd i löneprogrammet under Personal - Anställda. Detta innebär att du behöver fylla i samtliga fält som är obligatoriska och märkta med en lite stjärna. Om du väljer tjänsteman eller arbetare - månadslön eller timlön eller vilket schema du väljer spelar i detta fallet inte så stor roll eftersom du kommer ge ersättningen i form av ett arvode med löneart 1171. Denna löneart passar för alla personalkategorier, typ av kollektivavtal och löneformer. När du står på fliken 3 Lön kan du lägga in 1171 Arvode på standardlönebeskedet så kommer programmet alltid att ta med den lönearten när du gör en ordinarie lön och du kan sedan skriva in beloppet manuellt. 

När du skapar lönespecifikationen får du automatiskt upp antingen 1106 timlön eller 1101 månadslön (beroende på vad du valde när du la in personen i anställningsregistret). Denna löneart behöver du själv radera eftersom din utbetalning endast gällde arvode.

Hur ni väljer att göra med semesterersättningen är något du behöver ta ställning till. Lönearten för arvode har som standard ingen påverkan på semester och det räknas alltså inte upp någon semesterskuld om du endast använder den lönearten. Har du frågor eller funderingar får du gärna återkomma i tråden. 

Ha en fin dag!
/Kristina  
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tusen tack,nu vet jag hur jag ska gå vidare

Det var när jag skulle lägga in uppdragstagaren under Personal - Anställda i löneprogrammet som jag stötte på patrull pga asteriskerna. Tyckte att det var lite märkligt att behöva uppge månadslön/timlön och ett arbetsschema som inte stämmer pga varierande uppdrag som inte baseras på antal arbetade timmar utan överenskommna arvoden.

Trevlig kväll och tack för hjälpen!

/Synne