Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Monica4
MEDLEM

varför räknas inte arbetstidsförkortning som frånvarotid?

Hej

Har timanställda och när de har semester eller är sjuka så räknas timmarna vid timlön ner med rätt antal timmar, men när de tar ut arbetstidsförkortning räknas inte antalet arbetade timmar ner. Varför? Har jag fel inställning i programmet?

3 SVAR 3
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Monica4 

Tack för din fråga!

Vid uttag av arbetstidsförkortning påverkas inte det totala antalet arbetade timmar vilket kan vara anledningen till att du upplever att timmarna inte räknas ner som vid sjukdom eller semester. Detta beror på att arbetstidsförkortning inte räknas som frånvarotid och därmed inte påverkar intjänandet av ny arbetstidsförkortning.

Du har dock möjlighet att justera vad som ska ligga till grund för detta. Kontrollera under Lönearbete - Lönearter - Flik 2, övriga uppgifter, så att inställningarna möter dina behov.

Trevlig helg!

Hej
Men när personen jobbar på timmar måste ju antalet timmar den månaden minskas, för han har ju inte jobbat och ska väl inte få betalt för det? Om jag ändrar manuellt, blir det rätt med intjänad arbetstidsförkortning då?

Hej @Monica4 

När en timavlönad anställd tar ut ATF-ledighet enligt Byggnads regler, ska lönen inte påverkas, eftersom ledigheten tas ut med bibehållen lön. Det innebär att timmarna för den månaden inte minskas på samma sätt som vid frånvaro utan lön.

Vi har satt upp programmet enligt denna norm, vilket innebär att vi inte automatiskt räknar ner timmarna vid uttag av ATF. Om ni vill hantera det annorlunda utifrån ert kollektivavtal eller företagets policy går det självklart att justera manuellt.

Om du manuellt minskar antalet timmar för den månaden, behöver du säkerställa att det fortfarande räknas rätt i förhållande till intjänad arbetstidsförkortning. Det kan vara bra att dubbelkolla med ert kollektivavtal eller löneavdelning för att säkerställa att allt blir korrekt.

Ha en fin eftermiddag!