Hej
Har timanställda och när de har semester eller är sjuka så räknas timmarna vid timlön ner med rätt antal timmar, men när de tar ut arbetstidsförkortning räknas inte antalet arbetade timmar ner. Varför? Har jag fel inställning i programmet?
Hej @Monica4
Tack för din fråga!
Vid uttag av arbetstidsförkortning påverkas inte det totala antalet arbetade timmar vilket kan vara anledningen till att du upplever att timmarna inte räknas ner som vid sjukdom eller semester. Detta beror på att arbetstidsförkortning inte räknas som frånvarotid och därmed inte påverkar intjänandet av ny arbetstidsförkortning.
Du har dock möjlighet att justera vad som ska ligga till grund för detta. Kontrollera under Lönearbete - Lönearter - Flik 2, övriga uppgifter, så att inställningarna möter dina behov.
Trevlig helg!
Hej @Monica4
När en timavlönad anställd tar ut ATF-ledighet enligt Byggnads regler, ska lönen inte påverkas, eftersom ledigheten tas ut med bibehållen lön. Det innebär att timmarna för den månaden inte minskas på samma sätt som vid frånvaro utan lön.
Vi har satt upp programmet enligt denna norm, vilket innebär att vi inte automatiskt räknar ner timmarna vid uttag av ATF. Om ni vill hantera det annorlunda utifrån ert kollektivavtal eller företagets policy går det självklart att justera manuellt.
Om du manuellt minskar antalet timmar för den månaden, behöver du säkerställa att det fortfarande räknas rätt i förhållande till intjänad arbetstidsförkortning. Det kan vara bra att dubbelkolla med ert kollektivavtal eller löneavdelning för att säkerställa att allt blir korrekt.
Ha en fin eftermiddag!
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.