Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Lucka 17 - 4 saker att göra innan du går på julledighet

Nu kan du kanske nästan ta på den, julledigheten.

Den hägrar förhoppningsvis där framme. Oavsett om du är långledig eller kanske jobbar hela julhelgen har jag samlat 4 saker som de flesta behöver göra innan de går på julledighet.julkalender lucka 17 (1).jpg

 

1. Lägg in den planerade frånvaron i kalendern/mejlen

Se till att dina kunder, kollegor och andra som kan tänkas vilja kontakta dig får ett korrekt frånvaromeddelande när du är ledig. I kalendern brukar det synas om en person är närvarande eller inte och ett autosvar för mejlen är ett bra sätt att berätta om när du kan tänkas läsa mejlen nästa gång. Ett gammalt beprövat knep är att se till att du har en dag extra på dig när du kommer tillbaka från en lång ledighet - en liten vit lögn helt enkelt.

 

2. Klarmarkera/attestera tidrapporterna

Om du har semester när tidrapporten ska lämnas in kan det vara en god idé att se till att den blir klarmarkerad/attesterad innan du tar ledigt.

Om företaget använder Visma Lön Anställd kan du klarmarkera dina tider i förväg så länge som det finns registreringar för hela perioden.

Om du arbetar i Visma Tid Smart/Pro kan du även där lägga in tidregistreringar eller frånvaro i förväg och därefter låsa dina dagar för att underlätta för din administratör.

 

3. Städa av skrivbordet/firmabilen

Hur trist det än låter, oavsett om du sitter hemma, på ett kontor, i verkstan eller jobbar mest från firmabilen är det alltid lite enklare och roligare att komma tillbaka till en städad arbetsstation.

Jobbar du som jag på ett provisoriskt hemmakontor kanske du helt enkelt ska städa undan jobbgrejerna helt ett par dagar.

 

4. Önska dina kollegor god jul

Nu kanske det dröjer flera veckor innan du ser dina kollegor igen. Kom ihåg att skicka en God Jul-hälsning innan du tar ledigt. Vem blir inte glad av ett God Jul, oavsett om det är live eller via chatt/telefon.

Önska dina kunder God Jul »

Julhälsning på lönebeskedet »

 

Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
0 SVAR 0