- 0 Svar
- 4 gilla
- 7733 Visningar
Det här inlägget är en sammanställning av vanliga frågor och svar om digital inlämning.
När jag lämnar in årsredovisningen digitalt till Bolagsverket, behöver då fastställelseintyget skrivas under av alla i styrelsen?
Nej, endast en företrädare i företaget behöver signera fastställelseintyget på Bolagsverket. Det spelar ingen roll vilken person i styrelsen som gör det.
Om jag skriver under årsredovisningen med en digital signeringstjänst, har den då automatiskt skickats in till Bolagsverket?
Nej, du måste skicka in årsredovisningen via din funktion för digital inlämning. Därefter behöver fastställelseintyget signeras via Bolagsverket.
Vilken typ av signering ska en årsredovisning signeras med?
En årsredovisning ska alltid signeras med en avancerad signering, vilket är förvalt om du använder digital signeringstjänst.
Hur funkar det att lämna in årsredovisningen digitalt? Vilka steg är det och hur komplicerat är det?
Det är enkelt, tidsbesparande och du får bättre kontroll över processen:
Upprätta och färdigställ årsredovisningen – se till att den är underskriven (vi rekommenderar digital signering innan du skickar in till Bolagsverket).
Klicka på “lämna in” i den process där funktionen för digital inlämning finns, t ex Skatt & Bokslut eller Bokföring & Fakturering Deklaration/Årsredovisning. Här kan du även ange e-post för att få notis när fastställelseintyget är signerat.
Företagaren får ett mejl från Bolagsverket, klickar på länken.
Välj företag inne på Bolagsverkets sida.
Granska och signera hos Bolagsverket.
Företagaren får en kvittens och kan dela den med övriga styrelsemedlemmar/intressenter.
Klart!
Kan jag se var min årsredovisning är i processen för att få kontroll över inlämningen?
Ja, det finns flera olika statuskontroller från Bolagsverket, som du hittar på sidan för inlämningen av årsredovisningen i din plattform. Läs mer om vilka kontroller som finns i hjälpavsnitten för respektive funktion.
Behöver årsredovisningen vara underskriven innan man lämnar in digitalt till Bolagsverket?
Ja, du intygar i Bolagsverkets tjänst att handlingarna är undertecknade och fastställda – antingen på papper eller digitalt.
Kan jag som redovisningskonsult ladda upp årsredovisningen för sig, och den som är revisor laddar upp revisionsberättelsen för sig?
Ja, årsredovisningen kan upprättas och lämnas in från en funktion medan revisionsberättelsen upprättas och lämnas in från en annan. När det är dags att signera fastställelseintyget hos Bolagsverket, är det viktigt att både årsredovisningen och revisionsberättelsen finns på plats.
Vad händer om revisionsberättelsen inte laddas upp i tid?
Du kan skriva under fastställelseintyget innan revisionsberättelsen är uppladdad, men företagaren får då ett föreläggande om att revisionsberättelsen saknas.
Varför ska man lämna in årsredovisningen digitalt? Vilka är fördelarna?
Digital inlämning är kostnadsfri (jämfört med porto och utskrifter för papper), du sparar tid, får bättre koll (t ex automatiska påminnelser), och det är bättre för miljön.
Är det obligatoriskt att lämna in årsredovisningen digitalt?
Nej, inte än, men Bolagsverket driver frågan för ett obligatorium.
Om årsredovisningen lämnas in digitalt – kan revisionsberättelsen skickas in på papper?
Ja, men det rekommenderas inte. Då går det inte att följa årsredovisningen digitalt, det krävs digital revisorspåteckning på den digitala årsredovisningen och årsredovisningen kan inte registreras maskinellt.
Kan redovisningskonsulter agera ombud för signering av fastställelseintyget digitalt?
För att redovisningskonsulter ska kunna signera fastställelseintyget krävs en lagändring. Bolagsverket arbetar på nationella lösningar, men detta är ännu inte klart.
Hur länge ligger årsredovisningen kvar i eget utrymme hos Bolagsverket om kunden inte skriver under?
Företrädaren har 21 dagar på sig att signera. Påminnelser skickas efter 3 och 18 dagar. Efter 21 dagar tas årsredovisningen automatiskt bort och uppladdning behöver göras igen.
Kan dagen för fastställelse ändras automatiskt efter uppladdning?
Dagen för fastställelse är den dag då årsstämman hålls – det anger du själv och datumet ändras inte när filen laddas upp.
Jag kan inte se fastställelseintyget hos Bolagsverket, vad kan det bero på?
Det är inte samma person som ska signera som loggar in.
Personen försöker logga in på Mina sidor istället för via länken i mejlet från Bolagsverket.
Årsredovisningen har tagits bort efter 21 dagar utan signatur.
Vad gäller för årsredovisning vid likvidation?
Valen "Likvidator" och "Likvidatorsuppleant" finns som roller att välja vid skapande av årsredovisning i både Bokslut och Skatt & Bokslut. Vid val av dessa roller föreslås automatiskt en förvald text för underskrift.
Vill du läsa mer om digital inlämning och hur det fungerar? Ta en titt på artikeln Digital inlämning av årsredovisning – så funkar det.