2019-06-05
09:47
1Gilla
Hej! Det kommer inte automatiskt att ändras till en kostnadsfri inloggning, men däremot kan jag se till att du får hjälp så att det blir rätt. Jag vill bara säkerställa att det är revisorn du menar och inte en redovisningskonsult. De här två blandas lätt ihop. Redovisningskonsulten hjälper till med bokföringen/lönehanteringen (redovisningen) och bör ha en egen inloggning till eEkonomi antingen som att du har lagt upp som en extra användare eller att ni har ett samarbete som betyder att redovisningskonsulten sitter i ett annat system som pratar med Visma eEkonomi. En revisor sköter revisionen av företaget och kontrollerar redovisningen. Revisorsinloggningen ger användaren rätt att Se allt innehåll i programmet Skriva ut rapporter Exportera SIE-fil Exportera register ...Men kan inte göra några ändringar i programmet. /Anna
... Visa mer
2019-06-05
06:29
1Gilla
Hej! 1: Debiteringsmodellen är fortfarande utformad efter ett grundabonnemang på produkten och därefter kostnad för ytterligare användare. Jag tror att tidigare kostade en extra användare lika mycket som en grundlicens. - så är det inte längre utan extra användare har ett reducerat pris. 2: Jag ser att det försvinner lite i min text ovan men det står: Genom att fylla i följande formulär kan du registrera din revisor som en användare i ditt program utan kostnad: Jag ska försöka formulera om det lite. Men det är alltså ingen kostnad för att lägga upp revisorsanvändaren 🙂 /Anna
... Visa mer
2019-05-31
14:32
Hej! Gällande delbetalningen så tror jag att det kan handla om "förskott" vilket kan krångla till det ytterligare lite. Jag rekommenderar att du kontrollerar med Skatteverket hur momsen ska redovisas. I tråden Förskottsfaktura - Administration 500/1000/2000 beskrivs det hur du hanterar momsen vid förskott. /Anna
... Visa mer
2019-05-31
11:52
Skulle nog bokfört så även om det inte var samma månad som transaktionerna hände 🙂
... Visa mer
2019-05-31
11:51
1Gilla
Hej! Jag vet inte om ni har löst det här, men om det är två bankhändelser som har hänt så är det kanske bäst att göra två händelser även i bokföringen. Var händelserna samma månad så skulle jag bokfört köpet 1930 kredit Totalbeloppet ink VAT 4056 - debet Inköp varor 25% EG, momskod 20 (25%) Totalbeloppet ink VAT2645 - Beräknad ingående moms på förvärv från utlandet, momskod 48 (0%), debit Totalbeloppet ink VAT *0,25 2614 - Beräknad utgående moms på förvärv från EG, 25%, momskod 30, kredit Totalbeloppet ink VAT*0,25 När du sen får tillbaka momsen så ska du ju minska det redovisade beloppet. 1930 debet beloppet du fick tillbaka 4056 kredit beloppet du fick tillbaka2645 kredit den felaktigt redovisade momsen2614 debet den felaktigt redovisade momsen Eftersom beloppet som redovisas på 2645 och 2614 räknas fram genom att ta varukostnaden * 0,25 (om varorna går enligt 25%-momsreglerna) behöver du räkna fram så att beloppet stämmer överens med vad som redovisas på 4056. /Anna
... Visa mer
2019-05-31
07:10
Hej! Avsättningen görs enligt formeln: (Variabel för avsättning i minuter / 60) / (Veckoarbetstid vid heltid / Underlag tid) = Avsättning i tidNär jag lägger in föräldraledig hel månad får jag en minskad avsättning till tidbanken (atf). Kontrollera gärna inställningen för avsättningen under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Inställningar och knappen Inställningar vid arbetstidsförkortning/arbetstidskonto. Du kan också gärna kontrollera hur det ser ut under Personal - Anställda fliken Anställning Om du sen har att månadslönen betalas ut för innevarande månad och frånvaron för föregående månad så blir det en differens i timmarna i lönekörningen som underlaget beräknas på, därför blir det ibland minus och ibland plus.Ex: April är en kortare månad med 160 timmar (löneart 1101). Sen har du frånvaro med löneart 3313 för hela mars som är 168 timmar, enligt mars lönebesked. Kontrollera gärna med ditt avtal hur arbetstidsförkortningen ska beräknas när en anställd är 100% föräldraledig. /Anna
... Visa mer
2019-05-29
09:27
3 Gillar
Aktiebolag med fler än 3 anställda, mer än 3 MSEK i omsättning och minst 1,5 MSEK i balansomslutning måste ha revisor. Uppnår bolaget två av dessa krav de senaste två räkenskapsåren är bolaget revisionspliktigt, dvs då måste man ha revisor. Ligger företaget däremot under dessa gränsvärden så är det upp till bolaget att själv välja om man ska ha revisor eller ej. Bolag inom vissa branscher omfattas ändå av revisionsplikten tex
Advokataktiebolag
Kommunalt ägda bolag
Bolag inom bank- och finansieringsbranschen
Aktiebolag med särskilt begränsning om vinstutdelning
Publika bolag
Är ditt företag revisionspliktigt kan du skapa en revisorsinloggning till ditt Visma eEkonomi.
Skapa revisorsinlogg
Bjud in din revisor till revisorsinloggning genom att gå till Appar och tillval, välj Bjud in redovisningskonsult eller revisor, gå till fliken Bjud in revisor, klicka på den gröna knappen Bjud in revisor och fyll i uppgifterna. Revisorn får ett mejl för att aktivera sitt konto med en inloggning till företaget och du kan se revisorn under Användare på företagets konto. Läs mer om att registrera revisor som användare. Revisorn kan:
Se allt innehåll i programmet
Skriva ut rapporter
Exportera SIE-fil
Exportera register
Den här artikelns innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs.
... Visa mer
2019-05-22
11:19
Hej! Just detta med utlägg åt kunder/uppdragsgivare och vidarefakturering mm är rätt krångligt, så jag förstår din förvirring trots att du verkar vara med på banan 🙂 1: Låter helt rätt. Här bokför du alltså kostnaden som du har i ditt företag. 2: När du fakturerar så skapar du helt enkelt en faktura där du lägger in beloppet som uppdragsgivaren ska betala. Här kan beloppet vara samma som själva kostnaden, men det skulle också kunna vara ett högre eller lägre belopp (beror på vad ni kommit överens om). 3: När återbetalning till dig ska göras ska skulden på konto 2893 minskas med beloppet. Du gör alltså en utbetalning där du matchar utbetalningen mot 2893. Verifikationen blir då typ 1930 kredit 2893 debet. /Anna P.S För att göra det hela mer förvirrande så finns det också något som heter klientutlägg vilket betyder att uppdragsgivaren står för kalaset och då skickas egentligen hela kvittot över och du får inte dra någon moms för köpet och heller inte fakturera moms. Då bokförs själva utlägget som en fordran istället. Men det känns som att det är väldigt ovanligt så vi behöver inte fundera i de banorna. :)Vill man ändå läsa mer om det så har min kollega beskrivit det i denna tråden: https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/7kxfcej360d5b . D.S
... Visa mer
2019-05-22
09:24
Hej! Inser att mitt svar är lite sent i den här tråden och att du förhoppningsvis redan fått svar på dina funderingar från redovisningsbyrån som du nämnde ovan. Logiskt sätt stämmer det som du skriver ovan. Det man gör vid ett inventarieköp är att man visar att man faktiskt har inventariet i sina tillgångar - du skulle förmodligen kunna sälja datorn och få pengar för den. Samtidigt får man inte dra av allt som en kostnad direkt utan behöver fördela kostnaden på flera år. Kostnaden påverkar företagets resultat. Köpet bokförs normalt sett. Konto för betalning (ex 1930) kredit Totalbeloppet Konto för inventariet (ex 1220) debet Totalbeloppet. Här har man alltså inte lagt någon kostnad i företaget utan endast visat att pengar har gått ut och att du har en tillgång iom inventariet. Här har alltså inte företagets resultat påverkats alls. Sen ska du göra avskrivning på det. Det är först då det blir en kostnad och eftersom du valt 3 år fördelas kostnaden på 3 år. Detta påverkar resultatet och visar att dina tillgångar minskar. Konto för avskrivning kredit (ex 1229) avskrivningsbeloppet - visar att dina tillgångar minskar Konto för avskrivning debet (ex 7832) avskrivningsbeloppet - visar att du har en kostnad i företaget. /Anna
... Visa mer
2019-05-22
06:48
Hej Martin! Ursäkta lite sent svar här, men liknande frågeställning diskuteras i tråden: https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/bokfora-kortavgift-stripe Även om den tråden är lite äldre så tycker jag att det sättet funkar att hantera det på! /Anna
... Visa mer
2019-02-19
15:56
2 Gillar
Hej! Jag tror att Resultatenheter/kostnadsbärare kom i Visma eEkonomi först och att det är därför som det är lite förvirrande. Resultatenheter/kostnadsbärare används normalt sett för att kunna särskilja bokföringen i specifika rapporter. Till exempel om du vill ha redovisning per enhet, avdelning, butik eller liknande. Exempel: Du kan bokföra försäljning på samma intäktskonto men med olika resultatenheter beroende på vilken butik försäljningen har skett i. Om du gör så med alla intäkter och kostnader, kan du sen ta fram en resultatrapport och se vilken butik som gör mest intäkter och som också har bäst resultat eller oroväckande höga kostnader på någon specifik del. Det blir alltså som en liten bokföring för just den enheten. Hjälpavsnitt Resultatenheter och kostnadsbärare » Film: Resultatenheter och kostnadsbärare i Visma eEkonomi » Projekt KAN användas som ytterligare en nivå på resultatenhet men vanligast är att det mer är per projekt. Dvs ett bygge, en utbildning av en kund eller liknande. Projektet kan löpa över årsskifte och gör alltså att du kan ta ut ett balans- och resultaträkning för projektet över år (detta går inte för resultatenheter utan här följer detta bokföringsåret). Du kan alltså bokföra alla kostnader och intäkter på ett specifikt projekt och se hur det projektet går. Hjälpavsnitt: Projekt » Om vi då ser det större så skulle anställda från olika enheter (resultatenheter/kostnadsbärare) jobba i samma projekt och du kan då få en tydlig redovisning i projektets resultat och samtidigt hur varje enhet jobbat. När jag läser ditt inlägg tolkar jag det som att ni la upp era projekt när funktionen för Resultatenheter kom, och jag förstår att det är rörigt 🙂 Om du arbetar med Visma Tid Smart räknas projekten som de "nya" projekten och du bör alltså isåfall ändra om till de nya projekten i Visma eEkonomi. Du kan också ha resultatenheter i Visma Tid Smart. Filmer om Visma Tid Smart »Hjälpavsnitt: Integration mot Visma eEkonomi » Här kan du boka kom igång i Visma Tid Smart och ta del av hjälptexter mm: Support för Visma Tid Smart » /Anna
... Visa mer
2019-01-24
15:21
Hej! Vad är det du jämför Resultaträkningen med? /Anna
... Visa mer
2019-01-24
14:51
Hej! Det går bra, du lägger in den anställda med Oregelbunden arbetstid och hon kan då stämpla in och ut och registrera sin frånvaro precis som andra anställda. Du kan läsa mer om det här: Oregelbunden arbetstid »
... Visa mer
2019-01-24
14:34
Hej! Alla typer av förmåner klumpas ihop i verifikationen på samma konto i Visma eEkonomi Pro. Vill du dela upp dem får du göra en korrigering av verifikationen i efterhand. /Anna
... Visa mer
2019-01-24
14:13
Hej! Ja, det stämmer att du behöver klicka på Kontroll av årsredovisning. De här uppgifterna bör du åtgärda för att skapa en korrekt årsredovisning. Jag håller med om att det är lite förvirrande så jag tar det vidare till vår utvecklingsavdelning. /Anna
... Visa mer
2019-01-24
13:19
Hej! Fördelen med valutakonto är framförallt att du slipper fram- och tillbakaväxlingar hos banken. Däremot måste du fortfarande bokföra alla händelser i SEK vilket gör att en omräkning görs i din bokföring. Differensen kommer av att du till exempel vid en leverantörsfaktura på 1000EUR bokför detta som en kostnad och leverantörsskuld på exempelvis 10 000SEK. När du sen betalar så ska leverantörsskulden fortfarande minska med 10 000SEK men du har däremot kanske betalat mer eller mindre beroende på hur kursen har rört sig. Mellanskillnaden bokförs på ett kursvinst-/förlustkonto. Detta sköter Visma eEkonomi automatiskt. När du har ett valutakonto ska du också vid ett bokslut göra en värdering av saldot på kontot. Det gör du under Inställningar - Kassa och bankkonton. /Anna
... Visa mer
2019-01-24
12:11
Hej! Jag vill egentligen inte lägga mig i eftersom jag inte hittat tydliga riktlinjer på vad som gäller, tycker ändå att jag sökt med ljus o lykta 🙂 Jag hittade denna artikeln från april 2018: Låna ut pengar till egna aktiebolaget »Det verkar som att det är lite otydliga regler gällande det här. NI får gärna dela med er av era källor om ni har några, jag tror som sagt att det inte finns något riktigt rätt eller fel./Anna
... Visa mer
2019-01-24
08:04
Hej! Snyggast är om du krediterar fakturorna och sen skapar nya. På så vis får din kund korrekta uppgifter. Om de felaktiga fakturorna fortfarande står som obetalda så krediterar och kvittar du dem (då står felaktig faktura och kreditfaktura som "slutbetalda").Sen skapar du nya korrekta fakturor och så kan du registrera kundens betalning som en delbetalning på fakturorna. Hojta om det inte löser sig eller om du vill att jag förklarar något steg närmare! /Anna
... Visa mer
2019-01-22
07:52
Ja, där finns det lite andra möjligheter. Men då tror jag att vi har stött och blött frågan, tror inte att det finns något smidigare sätt som det ser ut just nu..Lovar att uppdatera om jag får en snilleblixt!
... Visa mer
2019-01-21
13:24
Okej, då är jag med. I Visma eEkonomi har man löst detta genom att ha möjlighet att ändra momskod på en specifik verifikationsrad och alltså inte på kontonivå. I Visma Administration är det enklast att antingen göra så som du gör, alltså ha med ett mellankonto som har momskopplingen (jag skulle eventuellt valt ett i kontoklass 4xxx för att påverka resultatet direkt) alternativt skapa upp ytterligare konto, exempelvis 5171 där du sätter rätt momskopplingar som du använder för de här inköpen. Jag tror inte att det finns någon smidig lösning, för jag antar också att samma leverantör levererar både med omvänd skattskyldighet och utan? /Anna
... Visa mer