2018-01-24
14:34
1Gilla
Hej! Du hittar information om hur förskottsskulden räknas fram i det utfällbara avsnittet Skuld här: https://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-lon-300/content/online-help/semester_anstallda.htm under avsnittet Semestervillkor 10 eller Semestervillkor 20. Formeln är: 4,6 % * månadslönen * antal uttagna dagar /Anna
... Visa mer
2018-01-24
13:32
Hej! För att kunna öppna säkerhetskopian behöver du först installera löneprogrammet. Det gör du genom att hämta programmet här: https://vismaspcs.se/support/ladda-ner Därefter skapar du företag från säkerhetskopian (.pbu-filen). /Anna
... Visa mer
2018-01-24
13:06
1Gilla
Hej! Om du vill ha hjälp med beräkningar för avskrivningar och få in inventariet i din inventarielista behöver du lägga upp det under Bokföring - Inventarier. Det händer inget i bokföringen när du registrerar det där, så du måste alltid registrera inventarieköp via en verifikation, leverantörsfaktura eller kvitto. /Anna
... Visa mer
2018-01-24
09:35
Hej! Momskoden styr var på momsdeklarationen beloppet hamnar. Om du redovisar försäljningen (i ditt fall konto 3000) i ruta 05-08 ska momsen för detta redovisas i ruta 10,11 eller 12. Så det låter korrekt att kontot ska ha momskod 10. 🙂 /Anna
... Visa mer
2018-01-24
09:04
Hej! Detta var inte helt enkelt men vad jag kunnat läsa mig till så ska det enligt K2-regler redovisas som intäkt när man har beslutat om utdelning. Om moderföretaget äger mer än 50% (som jag tolkar är ditt fall) så kan du också räkna intäkten när utdelningen bedöms som säker. Det kallas anteciperad utdelning. För att ta reda på vad som är bäst och mest korrekt i ditt fall skulle jag rekommendera en kontakt med en redovisningskonsult som kan hjälpa dig! /Anna
... Visa mer
2018-01-22
09:56
Informationen om att du låst upp bokföringen sparas i loggarna. Du måste låsa upp bokföringen för att slippa problem med momsdeklarationen i programmet framöver, så det skulle jag säga att du kan i detta fallet. /Anna
... Visa mer
2018-01-22
09:38
Hej Peter! För att kunna använda funktionen för att ångra och skapa om momsdeklaration i programmet behöver du låsa upp bokföringen. Det gör du under Inställningar - Företagsinställningar fliken Bokföringsuppgifter. Momskoderna bör inte komma med om du ångrar. Ångra en momsdeklaration gör du under Bokföring - Momsredovisning via knappen Åtgärder. Min verifikation blir utan momskod, såhär: /Anna
... Visa mer
2018-01-19
10:37
Hej! Om du inte hittar någon passande inköpstyp vid inköp av kvitto kan du alltid välja Egen kontering och lägga upp kontona manuellt. Fick du en leverantörsfaktura så lägger du upp det, annars lägger du upp det som ett Inköp mot kvitto. Du kan ändå välja vilken leverantör det handlar om. /Anna
... Visa mer
2018-01-19
10:17
1Gilla
Hej! Om du har lagt upp Stripekontot som ett eget konto i Visma eEkonomi så matchar du inbetalningen på 487,72 mot en Övrig insättning. Därefter lägger du in raderna enligt nedan. Det viktiga är att du redovisar beloppen i brutto så att du verkligen anger hur stor din försäljning och utgående moms är. Du delar också upp kostnaden och momsen på kostnadskonto och konto för ingående moms. Viktigt som Mikael skriver att det ska framgå att det är avdragsgill ingående moms. 1932 Stripekonto Debet 487,72 Frakt Kredit 39,2 Fraktmoms Kredit 9,8 Försäljning varor Kredit 367,2 Försäljning moms Kredit 91,8 6040 Avgift stripe Debet 16,22 2641 Avdragsgill ingående moms Debet 4,06 När pengarna sen kommer in på bankkontot gör du en överföring mellan kontona. För att skapa ett nytt konto att matcha mot i eEkonomi går du in under Inställningar - Kassa- och bankkonton.
... Visa mer
2018-01-19
09:52
Hej Michael! Jag har kollat och eftersom du har bokfört fakturan betald manuellt kan du inte ångra händelsen som Pacsac skriver. (Det funkar i vanliga fall oavsett om du har bankkoppling eller inte). Det du får göra är att matcha den nya bankhändelsen mot en Övrig insättning där du väljer ett tillfälligt konto, till exempel 2893. Därefter får du under Bokföring - Verifikationer skapa en korrigeringsverifikation på den nyskapade verifikationen. Jag har tagit vidare denna problematiken! /Anna
... Visa mer
2018-01-18
16:09
Hej! När du har kontantmetoden och godkänner momsdeklarationen så bokförs dina obetalda kundfakturor för 2017. Om du nu 2018 väljer att ångra fakturan så skapas det automatiskt en kreditfaktura. Den kommer påverka momsdeklarationen nu första kvartalet 2018. /Anna
... Visa mer
2018-01-18
15:12
Hej! Nu vet jag ju inte riktigt vad du har använt kontot till men har du tidigare använt konto 2891 så är det nog bäst att använda det fortsättningsvis också. Alternativt att du kontrollerar med föreningens redovisningskonsult. Vill du ändra den ingående balansen för 2017 går du in under Bokföring - Ingående balans och lägga beloppet på rätt konto. /Anna
... Visa mer
2018-01-18
15:06
1Gilla
Hej Jessica! I den här filmen förklarar vi hur momskontrollen fungerar, kanske kan det hjälpa: https://www.youtube.com/watch?v=lsOCBfvTnBM&index=33&list=PL_6iwrIQ8Yn7r9jnYxMbX_mNaU6--mYLF Kontrollera om det är redovisad omsättning eller redovisad moms som är felaktig, brukar vara enklast att börja där. Om du byter momsrapportkod på ett konto så uppdateras alla verifikationer. Om du alltså använder samma konto på flera verifikationer så ändras det på alla. Då kan det vara bra att lägga upp ett helt nytt konto istället. /Anna
... Visa mer
2018-01-18
11:51
Hej! Då är det nog enklast att du bokför den manuellt. Bokför du enligt kontantmetoden eller fakturametoden? Manuella verifikationer gör du under Bokföring - Verifikationer. Om du bokför enligt fakturametoden borde du här se faktura 1801 och hur den är bokförd. Om fakturorna avser samma sak kan du utgå från den tidigare verifikationen. En verifikation för en faktura bokförs normalt sett 1510 debet (totalbeloppet på fakturan) 30xx kredit (försäljningsbeloppet ex moms) 26xx kredit (momsbeloppet) Om du däremot bokför enligt kontantmetoden så ska dina fakturor inte bokföras förrän de har betalats, om det inte är så att fakturan skapades förra räkenskapsåret. Återkom om du inte får till det! /Anna
... Visa mer
2018-01-17
13:19
1Gilla
Hej! Det stämmer att det är den momsen du ska redovisa. - det ser korrekt ut! Det handlar egentligen inte om att betala moms för 5 månader utan att du redovisar moms för de försäljningar som har bokförts under kvartal 4 (oktober-december). Eftersom du redovisar enligt kontantmetoden bokförs dina försäljningar när du får betalt för dem eller när du har ett bokslut, vilket i detta fallet förvirrar lite 🙂 /Anna
... Visa mer
2018-01-17
09:51
Gällande din andra fråga så låter det jättekonstigt. Är den fortfarande borta? Har du fler användare upplagda för eEkonomi eller flera företag? Eller kanske ett samarbete med någon redovisningsbyrå?
... Visa mer
2018-01-17
09:45
Hej! Vilka datum är det du importerar bankhändelser för? Kontrollera vilket datum som är valt för avstämningen längst upp i Bokföringsdatum. Är det händelser för 2018 och du ännu inte har bokfört något på det året behöver du skapa 2018. Då gör du det under Inställningar - Räkenskapsår och IB - Nytt räkenskapsår. När du har hittat posterna kan du radera dubbletterna via X längst ut till höger på händelsen. Återkom om det inte löser sig. /Anna
... Visa mer
2018-01-17
08:48
Hej! Jag har kikat lite på dina bilder och på år 2015 bör det stå 0 eftersom du inte satte av något det året. Att du återförde spelar ingen roll. Stämmer värdena då? /Anna
... Visa mer
2018-01-17
07:24
Hej! Väldigt spännande fråga men jag har inte hittat något svar på hur andra företag hanterar detta rent praktiskt. Jag har hört några som har mer som en permissionsdag, alltså ledighet utan löneavdrag som de anställda får ta ut efter årsdagen för sin anställning. Detta kräver ju däremot manuell kontroll av antalet dagar. Fler användare får gärna lägga sig i den här diskussionen och komma med tips!
... Visa mer