2021-04-23
14:27
Hej!
Precis som du säger så finns det inte någon färdig hantering av hur Byggnads beräknar arbetstidsförkortning i Visma Lön 600.
När du har aktiverat inställningen kan du antingen använda programmets beräkning eller manuellt med lönearterna 4200-4299 beroende på om du ska göra avsättning eller utbetalning.
Får du inte till det så hjälper vår supportavdelning gärna till!
Andra användare får också gärna kommentera hur de har valt att hantera detta 🙂
... Visa mer
2021-04-23
09:23
Hej!
När semesterdagar beräknas fram används formeln ((Anställningstid hela kalenderdagar - Ej semestergrundad frånvaro hela kalenderdagar) / Årets antal dagar) * Semesterrätt = Betalda semesterdagar.
Det är alltså "Ej semestergrundande frånvaro hela kalenderdagar" som i första hand påverkar hur många semesterdagar den anställde får ta ut.
Ej semestergrundande frånvaro hela kalenderdagar är till exempel tjänstledighet eller föräldraledig efter dag 120.
Antalet semesterdagar påverkas också av semesterrätten som minst ska vara 25 och sen anställningsdatumet förstås.
(sysselsättningsgraden i sig påverkar oftast inte antalet semesterdagar utan mer pengen som den anställde får ut per dag).
Är du osäker på vilken typ av frånvaro som har påverkat detta kan du skriva ut utskriften Ackumulatorlista och välja Ackumulatorn Ej semestergrundande frånvaro hela kalenderdagar för att se så att det stämmer på den anställde.
Mina kollegor på supporten kan också hjälpa till att boka in dig för en ordentlig genomgång av värdena om du ändå inte får ihop det.
... Visa mer
2021-04-22
08:41
Hej!
Problemet uppstår för att ni har bruten semesterperiod och programmet då lägger semesteruttaget automatiskt på den 15 april istället för föregående semesterår.
Jag har bollat lite med en kollega och lättast är att du lägger in lönearter manuellt och ser till att datum för dem är senast 31 mars.
Om jag tolkar dig rätt så är det timavlönade med semestervillkor 10 det gäller. Då kan du använda löneart 3212 för semesterlönen och 3236 för minskningen av semesterdagar och se till att du i Datum från och Datum till anger föregående semesterår.
/Anna
... Visa mer
2021-02-16
15:35
3 Gillar
Vid uppdatering av Visma Lön 300/600 kan du få meddelande BITS-tjänsten (uppdateringstjänsten) är inte aktiv.
Du löser datorproblemet såhär:
Gå till Kontrollpanelen – Administrationsverktyg
Dubbelklicka på Tjänster
Öppna tjänsten Background Intelligent Transfer Service.
Ställ in Automatiskt i fältet Startmetod.
Klicka på Starta och därefter Verkställ.
Får du det inte att funka kan du alltid hämta uppdateringar på https://www.spiris.se/support/ladda-ner-och-uppdatera.
Det här tipsets innehåll har verifierats och uppdaterats av Spiris 25-06-02
... Visa mer
2021-02-11
09:05
2 Gillar
När vi börjar känna sommarens vindar börjar också snacket och frågeställningarna om semester. Hur räknar man ut semester? Hur många semesterdagar har man rätt till och mycket mer. ☀️
Enligt semesterlagen har alla anställda rätt till semester. Mycket av beräkningarna beskrivs i Semesterlagen men många delar är dispositiva, dvs det går att förhandla till de anställdas fördel.
Kontrollera alltid med ditt kollektivavtal hur ni ska hantera semestern på ert företag.
Här har vi försökt samla de vanligaste frågorna vi vet att du som löneadministratör och anställd ställs inför.
Hur räknar jag ut antalet semesterdagar vid heltid och deltid?
Formeln för semesterdagar är alltid ((Anställningstid hela kalenderdagar - Ej semestergrundad frånvaro hela kalenderdagar) / Årets antal dagar) * Semesterrätt = Betalda semesterdagar
Exempel på Ej semestergrundande frånvaro: tjänstledighet, föräldraledighet över 120 dagar.
Antalet semesterdagar avrundas alltid upp till hela semesterdagar.
Om företaget arbetar med Nettosemester:
Är den anställde intermittent deltidsanställd (dvs jobbar inte alla dagar i arbetsveckan) görs tillägget i formeln: Betalda semesterdagar * (Genomsnittlig veckoarbetstid i dagar/ Veckoarbetsdagar vid heltid)
Semesterdagarna blir färre men ersättningen per dag blir högre.
Semesterdagarna räknas ut vid semesterårsavslutet och i Visma Lön 600 finns dessutom stöd för automatisk beräkning av nettosemester.
Hur betalar jag ut rörlig semesterlön?
Rörlig semesterlön tjänas in för de avtal som hanterar det - normalt sett för avtal som beräknar semesterpeng på fast månadslön. Man kan säga att den rörliga delen räknas fram på lön som inte är fast månadslön till exempel Provision.
Du betalar ut den rörliga semesterlönen med snabbvalet Semester och knappen Semesterersättning.
Läs mer: Betala ut rörlig semesterlön för anställda med sammalöneregeln
När ska jag göra semesterårsavslut? Och vad är det för något?
I ett semesterårsavslut räknas nya semesterdagar fram, ny semesterlön/ersättning och eventuellt kvarvarande semesterdagar blir sparade semesterdagar.
Semesterårsavslutet ska du göra när all frånvaro för semesteråret är registrerat.
Har du semesterår som kalenderår gör du normalt sett semesterårsavslutet efter eller i samband med januarilönen.
Har du semesterår från 1 april till 31 mars gör du semesterårsavslut vanligtvis efter eller i samband med aprillönen.
Semesterårsavslutet görs automatiskt när du sköter lönen hos oss, du trycker bara på en knapp!
Semesterårsavslut
Kan jag ta ut en halv semesterdag?
Nej. Enligt semesterlagen och i våra löneprogram kan du endast registrera hela semesterdagar.
Får man/hur gör man för att låna semesterdagar från nästa semesterår?
Nej det får man inte. Den största anledningen är att värdet på dagarna inte är definitivt framräknat och att den anställde/företaget kan förlora på detta.
Du kan till exempel istället registrera frånvaron som övrig frånvaro beroende på vad du har bestämt med den anställde.
Om en anställd är nyanställd, hur fungerar det med semester då?
En anställd har alltid rätt till 25 dagars semester, den kan vara antingen betald eller obetald.
Som företag kan du erbjuda förskottssemester, det regleras vanligtvis i kollektivavtalet, läs mer om hur det fungerar i Förskottssemester i Spiris eller Förskottssemester i Visma Lön 300/600
Det kan också vara så att företaget har att semesterår är samma som intjänandeår. Det betyder att den anställde har betalda semesterdagar från anställningsdagen att plocka ut.
Bra länkar:
Mallar för semesterplaneringslistor
Lön i Spiris: Beräkning av semestervillkor
Visma Lön 300/600: Beräkningar semestervillkor
Semesterlagen
Förvirrad över alla detaljer?
Ring till oss på 0470 70 60 00, så hjälper vi dig att boka en lönespecialist.
... Visa mer
Etiketter:
2021-01-22
11:02
Hej Per!
Om du går in på https://forum.vismaspcs.se/t5/Nyheter-i-Visma-Lon/bg-p/SE_SP_Visma_Lon_nyheter och klickar på ikonen med en ring och prickar och sen väljer Prenumerera så följer du allt som händer under Nyhetsfliken för Visma Lön.
Det betyder att du får ett mejl när det publiceras en nyhet till exempel när det kommer en ny version av Visma Lön.
Hoppas att detta hjälper dig att planera ditt arbete lite bättre!
Fliken finns på alla produkter här i forumet så du kan göra samma sak på andra nyhetsflikar du är intresserad av.
... Visa mer
2021-01-22
09:18
Hej!
Det går absolut bra, då behöver din uppdragsgivare lägga upp dig på sitt företag.
Däremot tror jag inte att du behöver det längre.
Förra veckan öppnade vi upp och la alla versioner öppet utan nedladdning på vår hemsida: https://vismaspcs.se/support/ladda-ner-och-uppdatera
Vid en nyinstallation behöver man inne i programmet ange kundnummer eller använda prövoperioden - men vid uppdateringar så checkar vi bara av att det finns ett avtal. 🙂
Detta gör det helt klart enklare när man som du ska uppdatera åt andra företag!
... Visa mer
2021-01-21
15:08
Tack för att du delade informationen då är jag med på hur du menar! 🙂
Om ert avtal säger att ni ska hantera karensavdraget på annat sätt så går det som sagt att ändra, annars får du hänvisa den anställde till sjuklönelagen.
... Visa mer
2021-01-21
14:04
Åh, har du en länk som du vill dela med dig av? Alltid positivt med mer information!
... Visa mer
2021-01-21
09:55
Då ser konteringen rätt ut iallafall! 🙂 - summan blir densamma eftersom du hoppade över 2440 totalt.
Jag har bett mina kollegor uppdatera instruktionen så får de se över de här inställningarna som du gjorde, tack för att du återkopplade!
... Visa mer
2021-01-21
08:52
Hej!
Jag vet att det är förvirrande men detta är beräkningen enligt standard. Regeln säger att karensen ska vara 20% av sjuklönen för en vecka.
Sjuklönen sänks när antalet sjuktimmar halveras och även karensen.
Däremot själva Àpris per timme är detsamma oavsett hur mycket den anställde är sjuk.
Kanske att det klarnar lite om du läser lite i vårt hjälpavsnitt Karensavdrag », vår hemsida Karensavdrag (karensdag) - så funkar reglerna » eller på verksamt.se »
... Visa mer
2021-01-20
14:32
1Gilla
Hej!
Jag ska be mina kollegor uppdatera tråden du länkar till, eftersom det inte riktigt framgår vad som är steg 1 och 2. Men det borde inte vara några problem att lägga upp kontot. Det kan vara så att du behöver göra kontot aktivt, men det borde du få en fråga om.
För att lösa detta skapar du under 2020 en verifikation enligt exemplet
2899 Kredit (belopp inklusive moms)
6110 Debet (belopp exklusive moms)
2641 Debet (moms)
När du får fakturan under 2021 skapar du en leverantörsfaktura i Visma eEkonomi som då registreras med datum under 2021.
2440 Kredit
2899 Debet
(Det betyder egentligen bara att skulden flyttas från 2899 till 2440).
När du betalar leverantörsfakturan under 2021 är allt klart.
Då bokförs
2440 Debet
1930 Kredit
Om det är såhär du försöker göra får du gärna återkomma med vilket steg du fastnar på, så ska vi försöka hjälpa dig vidare 🙂
... Visa mer
2021-01-20
11:35
2 Gillar
Hej!
Som jag har resonerat fram med mina kollegor så borde frånvaron ändå vara semestergrundande frånvaro. Jag hittar ingenting i semesterlagen om att det inte skulle vara så.
Dubbelkolla gärna med ert kollektivavtal hur detta ska hanteras.
... Visa mer
2021-01-20
10:57
Hej!
Enligt standardavtal så är det så karensbeloppet räknas fram. Dvs 20% av sjuklönen för en vecka.
Eftersom du lägger in sjuk 50% så blir också sjuklönen lägre.
Du ser att om du ändrar till 100% i fältet Procent av dag så ändras både sjuklön och karens.
Om ert avtal säger att karensen ska beräknas på annat sätt så går det såklart att justera. Gäller det just den här anställde så kan du direkt på lönespecifikationen högerklicka på ikonen för snabbvalet sjuk och välja Konvertera snabbval till rader. Då går det att justera beloppen direkt.
Gäller reglerna hela företaget så går det med största sannolikhet att göra specialinställningar så att du slipper manuell hantering framöver.
... Visa mer
2021-01-20
09:03
Momsen behöver du hantera i din enskilda firma. Som Annica skriver ovan så blir det en kreditering av leasingavgift och moms. Vid återbetalning brukar det enklaste vara att använda samma konton som vid utbetalningen fast tvärtom (dvs konton som du lagt i debet vid betalning läggs i kredit vid återbetalning).
... Visa mer
2021-01-19
13:26
1Gilla
Hej!
Om jag tänker rätt så kan du inte låta insättningen bli en intäkt i aktiebolaget.
Däremot kan du ju sätta in pengarna i aktiebolaget och låta aktiebolaget ha en skuld till dig. Då bokför du det mot 2893.
Hanteringen i din firma blir ändå densamma.
@AnnicaL får gärna rätta mig om jag tänker fel. 🙂
... Visa mer
2021-01-19
11:06
Hej!
Om jag tolkar dig rätt så gjorde du den extra löneutbetalningen i januari trots att den skulle gjorts i december?
För att stoppa utbetalningen behöver du göra det hos banken, om det inte går kanske du kan be den anställda att återbetala lönen?
Du bör också ha fått ett nytt bokföringsunderlag som stämmer överens med den lön som har betalats ut. Förmodligen behöver du justera beloppen som har bokförts. Det gör du enklast direkt under Bokföring - Verifikationer. Har du kvar båda bokföringsunderlagen från december så kan du jämföra dem för att se till att dina bokföringskonton blir rätt.
... Visa mer
2021-01-18
17:13
1Gilla
Ajdå. Då behöver mina kollegor kolla hur det ser ut på företaget och den mejladressen.
Du hittar våra kontaktuppgifter här: https://vismaspcs.se/kontakta-oss
Mvh
Anna
... Visa mer
2021-01-18
17:05
okej, om du ser att han ligger upplagd med mejladress så kan han gå till vismaspcs.se och i inloggningsrutan välja Glömt lösenord. Då ska det skickas ett nytt mejl för inloggning och aktivering av kontot.
Annars är det kanske lättast om du eller han kontaktar vår support så kan vi kika på hur det är upplagt!
mvh
... Visa mer
2021-01-18
15:21
Hej!
Du har betalat med skatt och företaget har betalat arbetsgivaravgifter för detta.
Som jag tolkar det kan företaget lämna in nya arbetsgivardeklarationer för perioden och att du som privatperson kan ansöka om omprövning av inkomstdeklarationerna.
Hade jag varit du hade jag kontaktat Skatteverket för att ta reda på vilka uppgifter de behöver från företaget och dig, därefter hjälper vi dig gärna! 🙂
I vanliga fall vid återbetalningar så lägger man samma kontering fast med omvända tecken.
... Visa mer
2021-01-18
14:31
1Gilla
Hej @LW -60!
Funktionen för revisorsinloggning är egentligen tänkt att användas till Visma eEkonomi. Jag har däremot lyft frågan om även Visma Ekonomiöversikt internt.
Vi rekommenderar att du antingen låter revisorn vara kvar i Visma eEkonomi för att se och ta del av rapporter och verifikationer och att du delar ev filer via Visma Sign.
Alternativet är att lägga upp revisorn som en användare på kundens företag på Visma Ekonomiöversikt.
/Anna
... Visa mer
2021-01-18
09:10
Hej Christel!
Vi jobbar på detta och jag förstår att det är väldigt frustrerande!
Precis som du skriver behöver den anställde logga in och ändra sitt För- och efternamn. När du synkroniserar efter det så uppdateras namnet även i Visma Lön.
... Visa mer
2021-01-18
09:04
1Gilla
Hej Nikola!
Ja, det stämmer att du har ett minusbelopp på kontot för frakt. Men du har samtidigt ett "för högt" belopp under 2020.
Skulle du verkligen vilja justera detta så kan du såklart göra det.
Men precis som du säger så hör händelserna till olika år och dessutom är det ett så litet belopp så jag skulle inte krångla med det. 🙂
... Visa mer
2021-01-18
08:25
Hej!
Usch vad tråkigt att höra! Har du fått åtkomst till någon av de gamla filerna som fanns på datorn innan krashen? Isåfall går det kanske att återskapa företaget.
Antingen om du hittar säkerhetskopian som skapas automatiskt när du uppdaterar. Säkerhetskopian sparas på C:\ProgramData\SPCS\SPCS Lön\SavedBeforeConvert.
Du kan också använda filerna SPCS_Lön_Ftg1.mdf och även SPCS_Lön_Ftg1_log.LDF. De filerna ska ligga under C: - ProgramData - Visma - Shared data - MSSQL12.VISMA - MSSQL - DATA
Du kan flytta filerna dit och sen göra en reparation i Visma Assist.
Det gör du genom att söka efter Visma Assist Lön i din dator och när du får fram det så väljer du att Reparera Visma Lön.
Får du tag på några av dina tidigare filer och inte löser det så kan mina kollegor på supporten hjälpa till.
Om det inte går att återställa uppgifterna så behöver du lägga in dem manuellt. För att det ska bli mest korrekt behöver du lägga in dem lönebesked för lönebesked 😞
... Visa mer
2021-01-05
10:49
Hej Katia!
Står det ingen moms så får du inte registrera någon ingående moms.
Då bokför du hela beloppet på kostnadskontot istället för att dela upp det på moms och kostnad.
/Anna
... Visa mer
2021-01-05
10:24
Okej, då ska vi se!
När jag snabbt läste igenom Skatteverkets regler så verkar det som att det ändå ska hanteras på samma sätt.
Fakturor för enfunktionsvoucher som är betalda vid årets slut
Här kan man inte ändra direkt på fakturan. Utan du får skapa en ny verifikation på samma datum som betalningen bokfördes.
Då lägger du 3051 i Debet och 2420 i Kredit. Ingen av kontona ska i denna verifikationen ha någon momskod. - alternativt båda.
När du lämnar ut varan gör du som ovan.
Fakturor för enfunktionsvoucher som är obetalda vid årets slut
Vid ett årsskifte bokförs de obetalda fakturorna på samma sätt som fakturor vid faktureringsmetoden. Vill du redan nu göra det kan du gå till Inställningar - Räkenskapsår och IB. Klicka på 2020 och välj Redigera. Längst ner finns en knapp Boka upp kundfordringar och lev.skulder.
Jag rekommenderar att du väntar tills alla betalningar för 2020 är registrerade innan du gör detta.
När detta är gjort syns den obetalda fakturan i verifikationslistan och du kan ändra kontot enligt min första instruktion och göra som förslagit ovan.
... Visa mer
2021-01-05
09:43
1Gilla
Hej!
Jag håller med om att det är lite stökigt, det finns också risk för långt och lite stökigt svar 🙂
Eftersom du skriver att du ska redovisa momsen vid försäljningstillfället så tolkar jag det som att det handlar om enfunktionsvouchers.
Då ska momsen redovisas vid försäljningstillfället.
Jag försöker leta upp när man rekommenderar att försäljningen ska ske i bokföringen, normalt sett är det när varan levereras men detta får du gärna kontrollera med en redovisningskonsult eller Skatteverket.
I detta exemplet utgår jag från att försäljningen ska redovisas vid inlösningstillfället.
Jag tänker att du skapar en faktura till kunden precis som vanligt när hen köper av dig.
Den bokförs som standard då
Konto
Debet
Kredit
1510
1250
3051
1000
2611
250
För att försäljningen inte ska redovisas nu utan istället hamna på ett skuldkonto (2420) och för att momsdeklarationen ska bli rätt behöver du gå till Bokföring - Verifikationer och klicka dig in på verifikationen för fakturan.
I fältet för Konto ändrar du från 3051 till 2420. I fältet Momskod plockar du på nytt upp 05 (25%). Detta gör att omsättningen redovisas på momsdeklarationen i ruta 05 och momsen i ruta 10 - precis som vanligt.
När du sen levererar varan och tar emot enfunktionsvouchern skapar du en ny verifikation under Bokföring - Verifikationer.
Ange Datum och Beskrivning och därefter lägger du 2420 (utan momskod) i Debet och konto 3051 i Kredit. Även det utan momskod.
mottagen enfunktionsvoucher
Klart!
Hör gärna av dig om det är några funderingar. det gör ingen skillnad om du skapar en artikelkontering, det blir inte smidigare för det.
Skatteverkets ställningstagande: https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/373364.html?date=2018-12-06&q=enfunktionsvoucher
... Visa mer
2021-01-04
18:42
Hej!
Jag är inte helt med på din formel.
Däremot om du skapar konto 8226 så påverkar det som standard underlaget till periodiseringsfonderna. Jag skulle rekommendera tillvalet Deklaration/årsredovisning som går att koppla till Visma eEkonomi Smart för hjälp med att beräkna uppgifterna.
Alternativt kontakta en redovisningskonsult som kan stötta vid deklarationstid.
... Visa mer
2020-12-22
15:16
2 Gillar
Hej @Anneli Sv !
Precis som du säger så finns det inte någon ackumulator för just det som är redovisat till Skatteverket.
Där rekommenderar jag att du kikar antingen på Skatteverket.se eller i din bokföring där uppgifterna också bör finnas.
Jag tar vidare frågan om rapport eller möjlighet till excel-fil eller liknande till kommande versioner.
... Visa mer
2020-12-18
14:14
1Gilla
Hej!
Jag hittade den här tråden och tänkte bara uppdatera er lite. 🙂
Från och med 2021 tillkommer det en ruta i arbetsgivardeklarationen där du ska redovisa betalt för drivmedel vid privat körning, ruta 098.
Idag kom version 2021.0 av Visma Lön med stöd för detta.
Har du anställda som har betalar för drivmedel behöver du justera dina lönearter: Hur anpassar jag lönearterna till de ändrade reglerna för redovisning av drivmedel vid privat körning med förmånsbil på arbetsgivardeklarationen »
God jul! 🎅
... Visa mer
2020-12-01
11:23
1Gilla
När en anställd blir helt eller delvis uppsagd kan du som arbetsgivare behöva lämna ett arbetsgivarintyg. Arbetsgivarintyget lämnas till a-kassan för den anställdes arbetslöshetsersättning men kan också användas när personen söker jobb.
Intyget visar bland annat hur mycket den anställde har arbetat, befattning, lön och anledning till eventuell uppsägning.
I Visma Lön 600 skapar du arbetsgivarintyget under Personal - Arbetsgivarintyg.
För att kunna skicka uppgifterna digitalt direkt till arbetsgivarintyg.nu behöver företaget ha ett konto där. Då får du också en API-nyckel och ett Arbetsgivar-id som du fyller i i Visma Lön 300/600.
Det går självklart också bra att skriva ut arbetsgivarintyget till papper eller pdf.
Välj vilken anställd du ska göra arbetsgivarintyget för och välj Skapa.
I dialogrutan som öppnas väljer du vilken period arbetsgivarintyget ska gälla för. Om den anställde har haft olika anställningar eller ändrad arbetstid behöver du göra olika arbetsgivarintyg.
En del uppgifter hämtas automatiskt från Personal - Anställda och den anställdes lönebesked men du behöver också komplettera en del uppgifter. Klicka in på arbetsgivarintyget och kontrollera och komplettera uppgifterna som ska redovisas. Tänk på att du alltid kan trycka på F1 på ditt tangentbord för att få hjälp med aktuell sida och förklaringar till vilka uppgifter de olika fälten ska innehålla.
På fliken 6 Kompletteringar kan du alltid lägga till fler händelser och ersättningar som betalats ut till den anställde.
Om den anställdes arbetsgivarintyg ska skickas digitalt till arbetsgivarintyg.nu behöver du den anställdes godkännande och markera rutan Skicka digitalt - den anställde har gett sitt samtycke på fliken 1 Anställning.
Uppgifter om arbetad tid hämtas i första hand från den anställdes arbetsschema. Har den anställde inget schema kan du komplettera uppgifterna på flik 3 Arbetad tid.
När uppgifterna är korrekt ifyllda kan du skriva ut arbetsgivarintyget eller skicka direkt till arbetsgivarintyg.nu
Om du arbetar i Lön: Arbetsgivarintyg
Om du inte arbetar i Visma Lön 600: Gratis mall för arbetsgivarintyg
Läs mer:
Hjälpavsnitt: Skapa arbetsgivarintyg
... Visa mer
Etiketter:
2020-11-20
13:48
En del anställda får beslut från Kronofogden om utmätning av lön. Det är du som löneadministratör som hanterar det.
Vid utmätning skickar Kronofogdemyndigheten ett beslut om nettoavdrag som du ska göra från lönen. Detta betalar du till Kronofogden åt den anställde.
Utmätningsbeloppet registrerar du med löneart 1311 Utmätning av lön.
Lättast är att lägga in lönearten direkt på den anställdes standardlönebesked under Personal - Anställda, fliken Lön.
Du behöver ha koll på hur stort belopp den anställde ska ha kvar av lönen, ett så kallat förbehållsbelopp.
Jag rekommenderar att du lägger in information om detta som en personlig notering på den anställde.
Klicka på den lilla klockan längst upp i löneprogrammet
Välj vilken anställd det gäller
I fältet Text skriver du till exempel: "Den anställde ska ha xxxxx kvar efter utmätning."
Informationen kommer sen upp när du redigerar den anställdes lönebesked.
Utmätningsbeloppet bokförs som standard av Visma Lön 300/600 på konto 2750. När du betalar skulden debiterar du samma konto.
Under Utskrifter och Spårning - Spårning kan du följa hur stort belopp som betalats. Välj att utgå från En löneart och fyll i Löneartsnummer, Period och Summera per anställd och lönekörning.
Om utmätningen inte kan göras en månad ska du meddela detta till Kronofogden.
Läs mer på kronofogden.se
Det här tipsets innehåll har verifierats och uppdaterats av Spiris 25-05-26
... Visa mer
2020-10-22
16:25
2 Gillar
Vid ett årsskifte behöver du normalt sett inte längre göra några kontrolluppgifter för de anställda och skicka till Skatteverket och inte heller Forarapportering för arbetare.
Det tycker jag är skönt och fördelen med att redovisa uppgifterna månadsvis är att du slipper felsöka vid årsavslutet och får istället en avstämning varje månad.
Du som är van vid att göra kontrolluppgifter och Forarapportering kommer kanske fortfarande vilja stämma av årets belopp och sammanställning till Fora på något sätt. Eller kanske den anställde eller företagsledaren vill ha någon sorts sammandrag på total lön, skatt och förmån (årsinkomst)?
Företagets redovisade uppgifter
När du är inloggad på skatteverket.se under Inlämnade arbetsgivardeklarationer - Visa sammanställning för flera redovisningsperioder finns alla de uppgifter som du har rapporterat in under året.
Tänk på att här visas de slutliga uppgifterna, vilket betyder att om du har gjort korrigeringar direkt på Skatteverkets hemsida så skiljer det sig mot uppgifterna i ditt lönesystem.
Den anställdes redovisade uppgifter
Om den anställde vill se årets värden gör hon också det enklast på skatteverket.se. Där kan hon se vad som har blivit redovisat per månad under Skatter & Deklarationer - Inkomstuppgifter.
Uppgifter i Spiris eller Visma Lön 300/600
Om du vill kika på vad du har gjort i Visma Löneprogram kan jag tipsa om utskrifterna Löner i en period eller Ackumulatorlistan. Du kan göra urval på både period och anställd om du vill det.
Bra länkar:
Skatteverket.se
... Visa mer
Etiketter:
2020-10-12
16:54
Här hittar du lösning om du vid programstart av Visma Lön 300/600 får upp felmeddelandet: ”Databasen SPCS_SYSTEM saknas eller är felaktig”
Alternativ 1:
Högerklicka på genvägen till programmet och välj "Kör som administratör".
Starta programmet två gånger i rad så kan det hjälpa.
Alternativ 2:
Kör en reparation av programmet via Start - Visma Assist Lön.
Om du har nätverksinstallation görs detta på servern, annars på den lokala datorn som du har programmet på.
... Visa mer
2020-09-29
15:35
1Gilla
En del användare får följande felmeddelande när de ska uppdatera Visma Lön på en klientdator:
"Installationen av Microsoft OLEDB driver for SQL Server 18.3.0.0 (x64) VISMA misslyckades. Installationen avslutas."
Lösning:
Starta om datorn och starta klientinstallationen på nytt.
Om det fortfarande inte fungerar. Kontakta mina kollegor på supporten: vismaspcs.se/kontakta-oss »
... Visa mer
2020-09-16
08:32
Om du får felmeddelande Synkronisering med företagsinställningarna misslyckades. Företagsinställningar kan inte uppdateras eller Det gick inte att skicka lönebesked till Min Lön när du synkroniserar Anställd eller ska skicka digitala lönebesked från Visma Lön 300/600 så kan det bero på att din dator använder TLS. 1.0 eller 1.1. (För att synkroniseringen ska fungera behövs TLS 1.2)
Workaround
Tills vidare kan du komma runt problemet genom att lägga till TLS 1.2
1. Gå in i Kontrollpanelen
2. Välj Nätverk och Internet, klicka sedan på Internetalternativ
3. I rutan som dyker upp klickar du på fliken Avancerat.
Scrolla till ca mitten av sidan där du ser inställningar för TLS och kontrollera om Använd TLS 1.1 och 1.2 är markerade. Är rutorna inte markerade gör du det och väljer Verkställ.
4. Prova sedan att synkronisera eller skicka lönebesked till Lönebesked/Kivra igen.
Detta berör framförallt dig som sitter på en äldre dator med äldre operativsystem.
Vår rekommendation är att du uppgraderar till Windows 10 eller Windows Server 2016 R2.
Andra saker att kontrollera:
Din inloggning på spiris.se fungerar
Du kommer åt och kan gå in på Anställd från vismaspcs.se
Samma mejladress används under Arkiv - Användare - Inloggning på vismaspcs.se i Visma Lön.
Om du är lönekonsult med Byråstöd och ni använder Anställd och/eller Lönebesked på ert egna företag kan du inte ha samma mejladress både i anställningsregistret och i Arkiv - Användare - Användare.
Skulle det fortfarande vara ett problem, kontakta gärna vår support så hjälper vi dig: https://www.spiris.se/kontakt
... Visa mer
2020-08-18
11:30
Hej @Fd medlem !
Jag fick svar från en kollega gällande varför man inte får någon varning vid årsskiftet även om du väljer att ange datum på föregående år.
När du ställer in att ackumulatorn ska nollas vid årsskiftet kikar den automatiskt på utbetalningsdatum eftersom löneprogrammet utgår från beskattningsår. Vi kikar på om det går att förändra/förenkla detta på något sätt, men tills vidare så rekommenderar jag att man kikar på utskriften Ackumulatorlista för att kontrollera värdena.
/Anna
... Visa mer
2020-08-17
10:59
@Fd medlem Jag ska uppdatera texten lite, jag inser att det saknas lite gällande Kivra.
För att skicka lönebeskeden vidare till de anställdas Kivra-låda behöver du aktivera det också.
Arbetar du i Visma Lön Smart väljer du att öppna Visma Lön Anställd från Mina tjänster.
Arbetar du i Visma Lön 300/600 väljer du Lönearbete och klickar på knappen Visma Lön Anställd/Min Lön längst upp i menyn.
I Visma Lön Anställd väljer du Kivra till vänster.
När du har godkänt avtalen och aktiverat integrationen kan du skicka lönebesked precis som vanligt från.
De anställda som har en Kivra-låda får automatiskt sina lönebesked dit. Övriga anställda läser sina lönebesked i Min Lön/appen Lön Anställd.
/Anna
... Visa mer
2020-08-17
10:21
1Gilla
@Fd medlem bra fråga!
Jag har testat och om du lägger in datum på löneraden med friskvårdsersättningen i fälten Datum från och Datum till så hamnar det på 2020.
När du skriver ut ackumulatorlistan får du välja Händelsemånad i Perioden baseras på för att få med beloppet på 2020.
Däremot får du ingen varning om du överskrider maxbeloppet när du skapar lönekörningen i januari. Jag ska lyfta detta internt och se om det går att göra något åt detta.
/Anna
... Visa mer
2020-07-22
13:11
1Gilla
Låt anställda själva registrera sina tider och avvikelser i Spiris Anställd-appen eller på webben. Du godkänner bara, så är allt klart när det är dags för lön. Här kan anställda också se sina saldon och få lönebeskeden.
Mer om Anställd
Våra favoriter med Anställd
Allt blir rätt från början
När de anställda har klarmarkerat sin månad och du har attesterat är lönen klar och du kan betala ut med ett par klick.
Med eller utan stämpelklocka
Välj vad som passar den anställde bäst. Vill du använda den smidiga stämpelklockan och stämpla in när du kommer till jobbet eller registrera avvikelser i efterhand?
Full koll på semestersaldo och flex
Du slipper frågor om semester och komptid. De anställda får full koll på sitt arbetsschema, arbetad tid, flex, frånvaro och semesterdagar, både i appen och på webben.
Så funkar det
De anställda registrerar sin tid och frånvaro, på webben eller i appen.
När månaden är slut kontrollerar och klarmarkerar den anställda perioden.
Du attesterar och betalar ut lönen.
Klart! Nu ser också de anställda lönebeskedet.
(Välj själva om alla eller bara vissa ska stämpla.)
Kom igång
Kom igång med Anställd i Spiris
Kom igång i Anställd med Visma Lön 300/600
... Visa mer
2020-07-02
08:38
Ett tag hade de chattsupport med snabba svar. Vet inte om den finns kvar, men värt att testa. 🙂
... Visa mer
2020-07-02
08:23
Bra fråga! Jag vet faktiskt inte. Ställ frågan till Tillväxtverket och återkoppla gärna!
... Visa mer
2020-06-29
15:44
2 Gillar
Ibland ska beloppen för de anställda räknas fram på samma sätt, men med olika grundbelopp. Till exempel övertidsersättning.
För att slippa göra manuella beräkningar vid varje lönekörning eller göra flera olika kopior på lönearterna kan du använda dig av personvariabler. Då kan du använda samma löneart som tar hänsyn till vilken variabel just den anställde har.
I detta exemplet har vi två anställda, båda arbetare men deras övertid 2 ska beräknas olika. Den ena ska beräknas GrundtimlönMånadsavlönad * 0,8 och den andra GrundtimlönMånadsavlönad *0,85.
Skapa personvariabeln
Skapa personvariabeln under Personal - Anställda - fliken 3 Lön
Klicka på pennan vid Personvariabel och Visa/ Skapa ny personvariabel
Ange vad den ska heta och en beskrivning av variabeln och Spara
Välj den variabel du skapat på den anställde
Ange värdet, detta värdet gäller bara för den specifika anställda.
I mitt exempel ska just denna anställde ha 0,8 i sin variabel och beräkningsformel för övertid.
Gör sedan punkt 4 och 5 på de andra anställda som ska ha övertidsersättning.
Du väljer alltså samma variabel men kan ange ett annat värde.
I mitt exempel ska anställd 2 ha 0,85 i sin variabel och beräkningsformel för övertid.
Lägg in personvariabel i lönearterna
Nu ska du använda denna personvariabel på lönearten det gäller.
Gå till Lönearbete - Lönearter - leta upp lönearten och dubbelklicka på den.
I beräkningsformeln för det aktuella året klickar du på pennan till höger.
Leta fram personvariabeln i listan över Variabler och ackumulatorer.
Jag gör inställningen på löneart 1115 - Övertid 2, månadsavlönad, 75%. Som standard har lönearten beräkningsformel GrundtimlönMånadsavlönad * 0,75, nu vill jag att beräkningsformel ska vara GrundtimlönMånadsavlönad * P2.
När du sedan registrerar Övertid 2 på den anställde blir beräkningsformeln GrundtimlönMånadsavlönad * P2.
Programmet kollar då vad variabeln P2 har för värde i den anställdes personalregister.
Beräkningsformeln för uträkningen blir GrundtimlönMånadsavlönad * 0,8 för anställd 1 och GrundtimlönMånadsavlönad * 0,85 för anställd 2. I hjälpavsnittet Skapa Personvariabel har vi beskrivit hur du går tillväga mer programmässigt. Lycka till!
... Visa mer
Etiketter:
2020-06-26
15:34
1Gilla
Kanske har du anställda som vill löneväxla för att sätta av lite extra till pensionen?
Börja med att läsa på om löneväxling. Skatteverket har bra information på sin sida Förmåner
Såhär gör du
Inställning på den anställde:
Gå till Anställda och in på den anställde, fliken 3 Lön.
Markera Löneväxling.
Klicka på pennan bredvid Månadslön. I fältet Månadslön anger du samma månadslön som tidigare. I Månadslön efter löneväxling anger du det lägre beloppet (*Månadslön - belopp för löneväxling*). Det lägre beloppet kommer ligga till grund för beräkning av lönetillägg, löneavdrag, semester m m.
Klicka på Ok.
Längre ner på fliken 3 Lön i Återkommande lönerader plockar du också upp löneart 1189 för avsättningen.
... Visa mer
2020-06-25
15:18
Här har vi lite tips på hur bilförmån ska hanteras i olika situationer. Mer detaljerad information hittar du på Skatteverkets sida Bilförmån
Tänk på att även extrautrustning påverkar förmånsvärdet.
Bilförmån - ledighet (endast förmån på lönebeskedet)
Vid bilförmån i samband med ledighet, exempelvis tjänstledighet ska du låta bilförmånen ligga kvar på lönebeskedet varje månad. Ingen skatt kommer att dras men däremot arbetsgivaravgifter. Skatten regleras sedan i den anställdes deklaration då den anställde eventuellt kommer att få restskatt.
Beräkna bilförmånsvärde del av månad
Den kortaste tiden ett biförmånsvärde kan beräknas är en hel kalendermånad. Därför ska beskattning ske på hela förmånsvärdet trots att den anställde bara haft bilen till exempel en dag under månaden. Detta kan inträffa både när den anställde får tillgång till bilen men även när den anställde slutar mitt i månaden.
Anställd har två förmånsbilar samtidigt
Om en anställd har två förmånsbilar samtidigt ska den anställde förmånsbeskattas för det sammanlagda förmånsvärdet.
Du kan bara välja en förmånsbil på den anställde i anställningsregistret. Lättast är att ha en av bilarna i bilförmånsberäknaren i anställningsregistret. Kopiera sen löneart 2101 och använd den lönearten för den andra bilen. Förmånsbeloppet måste läggas in direkt på den kopierade löneartens beräkningsformel.
Anställd bytt förmånsbil under en månad
Om en anställd har bytt förmånsbil en månad ska förmånsvärdet beräknas efter den bil som den anställde disponerat längst. Då bilar med olika förmånsvärden har använts lika länge under en månad ska förmånsvärdet beräknas som ett genomsnitt av bilarnas förmånsvärden.
Byte av arbetsgivare mitt i månad
Vid byte av arbetsgivare mitt i en månad ska värdet av bilförmånen beräknas för en hel månad i både den gamla och den nya anställningen. De båda arbetsgivarna måste därför betala fulla arbetsgivaravgifter. Den anställde kan "efter yrkande i inkomstdeklarationen" få värdet jämkat till sammanlagt endast 12 månadsvärden.
Glömt lägga in bilförmån
Om du har glömt att lägga in bilförmånen några månader ska du ändra arbetsgivardeklarationen manuellt beträffande arbetsgivaravgifterna för dessa månader. Stäm också av med den anställde om hon vill att du drar extra skatt på kommande lönekörningar eller om hon vill att det justeras i den privata deklarationen.
Tjänstekörningen är minst 3000 mil per år
Om ni beräknar att den anställde kör mer än 3000 mil per år i tjänsten har du möjlighet att göra en reducering av förmånsvärdet. Förmånsvärdet blir 75% av det ursprungliga värdet.
Om den anställde inte kommer upp i de här milen behöver du rätta tidigare arbetsgivardeklarationer.
Om den anställde kommer upp i 3000 mil per år men reduceringen inte har gjorts kan den anställde göra reduktionen för skatten i sin inkomstdeklaration.
Markerar du rutan Bilen körs minst 3000 mil i tjänsten per år i inställningarna för bilförmån görs reduceringen automatiskt (Visma Lön).
Modellkod
För varje bil finns en modellkod som hjälper till att ta fram förmånsvärdet.
På Skatteverket.se finns Listor över nybilspriser
Om din bilmodell saknas i listan så kan du få uppgift om marknadspris genom att kontakta återförsäljare eller generalagent för respektive bilmärke.
Bra länkar:
Skatteverket.se: Bilförmån
Lön i Spiris: Hämta bilförmånsvärde från Skatteverket
Lön i Spiris: Rättelser av arbetsgivardeklaration hos Skatteverket
Visma Lön 600: Beräkna bilförmån
Visma Lön 600: Rättelser av felaktigt registrerad förmån vid arbetsgivardeklaration hos Skatteverket
... Visa mer
Etiketter:
2020-06-25
11:10
@Pstockselius tack för att du sa till!
Jag har uppdaterat länken så den är korrekt. Informationen för Visma Lön hittar du här: Använd Visma Lön som en molntjänst hemifrån »
... Visa mer
2020-06-23
16:25
När du aktiverar/avaktiverar en anställd för exempelvis Anställd, Lönebesked/Kivra och Resor & Utlägg, så är det viktigt att du gör det i rätt ordning enligt följande punkter:
Aktivera
1. Lägg in den anställdes mejladress under E-post /användarnamn på vismaspcs.se på fliken 1 under Personal - Anställda.
Viktigt att använda den anställdes egna mejladress eftersom detta kommer att bli hans/hennes inloggning till tjänsten. Markera vad den anställde ska ha och f o m vilket datum om det gäller Anställd.
Ska du aktivera funktioner för flera anställda kan du göra det direkt under Personal - Anställda via knappen Aktivera anställda.
2. Synkronisera under Arkiv - Synkronisera internettjänster eller gör det direkt på symbolen som finns uppe till höger i programmet, vid sökrutan. Det är när du gör synkroniseringen som det går ut ett aktiveringsmejl till den anställde som han/hon sedan går vidare på och skapar lösenord för sin inloggning.
När detta är gjort finns den anställde på spiris.se som användare av tjänsten.
Avaktivera
1. Ta bort markeringen för tjänsten på den anställde under Personal - Anställda - Personuppgifter.
2. Gör en synkronisering under Arkiv - Synkronisera internettjänster
eller gör det direkt på symbolen uppe till höger i programmet.
3. Nu är tjänsten bortsynkad och du kan om du vill göra den anställde inaktiv på spiris.se.
Obs! Gör aldrig ovan punkter i omvänd ordning.
Här kan du läsa mer om hur du kommer igång med Kom igång med Anställd, Kom igång med Lönebesked/Kivra och Kom igång med Resor & Utlägg
Ta bort tillgång till Anställd och/eller Lönebesked
... Visa mer
2020-06-22
14:33
5 Gillar
Om du som anställd har semester när tidrapporten från Anställd ska lämnas in kan det vara en idé att se till att tidrapporten blir klarmarkerad innan du går på semester.
Du registrerar din frånvaro för månaden och kan därefter klarmarkera. Så länge som det finns registreringar för hela perioden så går det bra att klarmarkera i förväg. Alltså lägg in semester för de dagar du ska vara ledig och klarmarkera innan du tar semester eller annan ledighet.
anställds kalender
Om du har ett schema av typen Ej schemalagd arbetstid eller inställning för Förtroendetid kan du klarmarkera dina tidrapporter när du har fyllt i dina tider för perioden.
Tips! I appen Spiris Anställd kan du både registrera din tid och frånvaro, se dina lönebesked och klarmarkera dina perioder.
Om det blev fel
La du in semester och du tyvärr blev sjuk? Kontakta din löneadministratör och se till att hon ändrar direkt i löneprogrammet.
... Visa mer
Etiketter:
2020-06-18
12:56
1Gilla
Om ert företag har förkortad arbetstid för till exempel midsommarafton, julafton, röda dagar eller dag före afton kan du lägga in det i Visma Lön 300/600.
Under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar, Helgdagar mm fyller du i den ordinarie arbetstiden för respektive dag.
För att ändringen ska påverka de anställdas arbetsschema behöver schemat ha markering i att arbetsschemat ska ta hänsyn till inställningarna för helgdagar.
Uppgifterna påverkar därefter arbetstiden i arbetsschemat i både kalendariet och i Anställd för den anställde.
Vill du ändra en enstaka anställd är det såklart möjligt att ändra arbetstiden för just den dagen och den anställde direkt i kalendern.
Läs mer: Helgdagar mm, Företagsinställningar
Det här tipsets innehåll har verifierats och uppdaterats av Spiris 25-06-02
... Visa mer
2020-06-15
16:09
nej tyvärr!
Jag vet att det är väldigt långt bort, men vi testar att köra lite olika fördjupningswebbinarier nu i höst med olika teman varje månad. Rapporter och Spårning hamnade tyvärr rätt sent.
... Visa mer
2020-06-15
15:57
Hej!
Snubblade över den här tråden 🙂
Jag skulle vilja tipsa om ett webbinarium som vi tagit fram gällande just Rapporter och spårning som går i höst.
Tanken är att du som användare ska lära dig använda Visma Lön för att felsöka och ta fram de utskrifter/rapporter och underlag som du önskar.
Läs mer här: Webbinarium Visma Lön 300/600 Rapporter och spårning »
... Visa mer
2020-06-15
15:45
1Gilla
I Visma Lön 600 finns möjlighet att få automatisk beräkning av Arbetstidsförkortning/Arbetstidskonto under Personal - Arbetstidsförkortning/-konto.
Programmets funktion för detta bygger på de vanligaste kollektivavtalen för att det ska passa så många avtal som möjligt.
Viktigt är att du själv kontrollerar att de formler som programmet använder sig av stämmer överens med hur just ditt kollektivavtal fungerar när det gäller beräkningen för detta.
Inställningarna för Arbetstidsförkortning
Programmets funktion fungerar när ditt avtal säger att det ska avsättas ett antal minuter/vecka som i exemplet här nedan 60 min/vecka.
Är det ok med det kollektivavtal ni följer så kan du också av en summa timmar/år räkna fram hur många minuter/vecka det blir och lägga in det i rutan såvida programmets beräkningar är ok när det gäller ert kollektivavtal.
Skulle det vara så att ditt avtal i stället avsätter ett antal timmar/år oavsett hur man har arbetat så ska du i stället använda dig av löneart 4200 för att boka upp de timmarna i Tidbanken och sen kan du använda 4230 när timmar ska tas ut från Tidbanken.
Lägger du in antal minuter/vecka så kan du också välja om det ska göras avsättning automatiskt vid varje lönekörning, vilket kan rekommenderas eftersom du då slipper göra beräkning varje år, te x vid det nya semesterårets början.
Väljer du en automatisk avsättning vid lönekörning så räknar programmet fram avsättningen enligt de formler som finns i bakgrunden och enbart på det lönebesked som är för den månaden. Grundande för avsättningen är de lönearter som använts och som har en markering för Arbetstidsförkortning.
Du kan också göra en inställning för vilken avsättningsprocent som ska användas om någon av de anställda i stället vill ha en uppräkning av pensionspremie.
Här nedan kan du se en bild på inställningsrutan och hur formlerna för beräkningen ser ut kan du läsa mer om i avsnittet Beräkningsformler vid avsättning till tid, pengar och pension i vår skrivna hjälp.
Inställningar för Arbetstidskonto
Vid Avsättning för Arbetstidskonto kan den anställde välja att ha avsättning i pengar eller i tid och det finns möjlighet att då lägga in avsättningsprocent respektive timmar/år eller avsatt belopp/ordinarie timlön.
Gemensamt för Arbetstidsförkortning/Arbetstidsförkortning
Välja avsättningsprincip och gör inställningar för detta
Skapa valblankett där de anställda ska välja vilket uttagsval de vill ha
Registrera de uttagsval de anställda gjort
Gör beräkning av avsättningen om ni inte valt att ha automatisk avsättning på varje lönekörning.
När en anställd slutar och du inte har automatisk avsättning på lönekörningarna så måste du manuellt betala ut det innestående som eventuellt finns på den anställde för det sker inte med automatik i slutlönen. Det gör du genom att välja den period som du hittills inte gjort avsättning på för den personen.
För att programmet ska kunna beräkna avsättning för Tid så måste det finnas ett schema på den anställde. Kan även vara ett Ej schemalagd arbetstid men det som måste finnas med är veckoarbetstiden vid heltid. I övrigt så hämtas informationen från lönearternas kvantitet när det gäller arbetad tid.
Tips: Förhandsgranska Valblanketten och titta på sammanställningen där det tydligt syns vilken avsättning det blir på respektive anställd vid de olika valen av avsättning, t ex tid, pengar eller pension.
Här finns mer att läsa om Arbetstidskonto/arbetstidsförkortning
Förvirrad över alla detaljer?
Ring in till oss på 0470 70 60 00, så hjälper vi dig boka en lönespecialist!
... Visa mer
Etiketter:
2020-06-12
15:38
Vill du veta hur många timmar dina anställda arbetat under en viss period eller hur många timmars frånvaro som finns? Jag vill då tipsa om utskriften Ackumulatorlista. Den hittar du bland dina andra Rapporter/Utskrifter i ditt löneprogram.
Du kan välja vilken period, anställd som ska visas och välja vilken ackumulator du vill se genom att välja pilen på raden Ackumulator. Till exempel Arbetad tid i timmar, Forabelopp eller Semestergrundande lön.
Utskriften visar sen hur ackumulatorn blivit påverkad under perioden och kan användas till mycket!
... Visa mer
2020-06-08
15:54
Tillämpar ni på företaget regeln för att semestern tjänas in året före uttagsåret så finns möjlighet att ge Förskottssemester. Detta innebär att en nyanställd får betald semesterledighet redan första anställningsåret trots att intjänandeåret av semesterdagar är året före semesteråret.
Det finns inga regler i semesterlagen som anger att förskottssemester ska tillämpas eller hur många förskottsdagar en anställd har rätt till utan det är något som du som arbetsgivare bestämmer.
Tänk på att denna överenskommelse i så fall bör göras skriftligt eftersom det underlättar den dag då skulden eventuellt ska dras av från en slutlön. Om anställningen skulle upphöra inom fem år så är den anställde enligt praxis återbetalningsskyldig men om anställningen fortsätter längre än fem år så ska skulden skrivas av.
Så här gör du i Visma Lön 300/600:
Gå in under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Semester och markera Företaget tillämpar förskottsemester för nyanställda.
Gå därefter till Personal - Anställda och dubbelklicka på den nyanställde.
På fliken Semester skriver du in hur många förskottsdagar den anställde ska ha rätt till i rutan Förskott.
Hur många förskottsdagar som ska beviljas är upp till företaget. Som fingervisning kan du tänka att om hon/han börjat anställningen någon gång mellan 1/4 och 31/8 så har personen rätt till 25 obetalda dagar och om anställningen börjar efter den 1 september så är rätten till obetalda semesterdagar endast 5 st. Lägger du in en del av dessa som förskottsdagar så ska resten ligga i rutan för obetalda dagar.
När den anställde sedan tar ut semester så är det viktigt att du som vanligt använder dig av snabbvalet Semester uttag eftersom programmet då räknar ner dagarna och räknar upp en skuld enligt formel ML x 4,6 %.
Semestertillägg betalas aldrig ut när det gäller förskottsdagar.
Förskottsskulden
Förskottsskulden syns sedan i rutan Skuld under Semesterförskottsskuld under Personal - Anställda.
Förskottsskulden avräknas automatiskt fem år efter anställningsdatumet. Slutar den anställde innan fem år har passerat, dras förskottsskulden på slutlönen som du betalar ut via snabbvalet Semester, ersättning.
Du kan också välja att manuellt skriva av förskottsskulden på fliken Semester i anställningsregistret genom att skriva in avskrivningsbeloppet i rutan för Avskrivning.
Om semesterersättningen inte räcker till för att kvitta förskottssemestern kan kvittning även göras mot den anställdes lön. Det gäller dock endast om den anställde har medgivit detta eller om sådan kvittning framgår av ett tillämpligt kollektivavtal.
Exempel på när Avräkning ska göras enligt praxis
* Förskottssemestern var äldre än fem år när anställningen upphörde
* Om den anställde sägs upp på grund av arbetsbrist, dock inte vid konkurs
* Om den anställde slutar på grund av egen sjukdom
* Om arbetstagaren slutar p g a att arbetsgivaren i väsentlig grad hade åsidosatt sina åligganden enligt anställningsavtalet.
Viktigt:
Kontrollera alltid med ditt kollektivavtal om det finns några egna regler för förskottsdagar.
Det här tipsets innehåll har verifierats och uppdaterats av Spiris 25-05-26
... Visa mer
2020-06-05
12:50
1Gilla
Glöm utskrifter, mejl som strider mot GDPR eller klibbiga frimärken och skicka istället lönebeskeden digitalt till Spiris Anställd-appen.
Du kan skicka lönebeskeden digitalt från lönefunktionerna i Spiris och från Visma Lön 300/600. Det fungerar också utmärkt om det är en redovisningsbyrå som sköter lönerna.
Kivra?
Väljer du också att aktivera integrationen för att skicka lönebeskeden vidare till Kivra kan den anställde se lönebeskeden där tillsammans med annan viktig post från till exempel Skatteverket, Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten.
Aktivera integration med Kivra
Så funkar det
1: Skicka lönebeskeden
Du skickar lönebeskeden precis som vanligt.
Tänk på! För att skicka lönebeskeden vidare till Kivra behöver du första gången acceptera avtalet med Kivra inne i Anställd.
2: Den anställde får sina lönebesked
Den anställde kan se sina lönebesked i appen Anställd, på webben eller i Kivra.
Har den anställde ett konto hos Kivra skickas lönebeskeden i första hand dit, annars skickas det till appen.
Kom igång med digitala lönebesked
För de anställda
Film: Digitala lönebesked
För administratören
Lön: Kom igång med digitala lönebesked - för företaget
Visma Lön 300/600: Kom igång
Film Visma Lön 300/600: Skicka lönebesked till appen eller Kivra
Om du jobbar på redovisningsbyrå
För enklast hantering rekommenderar vi att du bjuder in din kund till samarbete. Då kan du enkelt skicka lönebeskeden på det sätt som din kund önskar. Arbetar du inte i någon klienthanterare idag rekommenderar jag att du ringer våra rådgivare på 0470-706160.
Läs mer: Aktivera samarbete i Lön från Byråstöd
Läs mer: Aktivera samarbete i Lönebesked/Anställd från Byråstöd
För dig som sköter lönen i fler bolag
Om du inte är redovisningskonsult men ändå sköter lönerna för flera bolag behöver du lägga upp de bolagen hos oss för att kunna skicka digitala lönebesked. Kontakta vår support på telefonnummer 0470-70 60 00 så hjälper vi dig.
Läs mer om Kivra
kivra.se
... Visa mer
2020-06-02
13:05
Jämför du bokföringsunderlaget på konto 2731 mot den redovisade arbetsgivaravgiften?
Du får inte summorna till att stämma med varandra?
Du känner att det är hopplöst att börja felsöka?
Det vanligaste är att det skiljer sig några kronor åt och detta är på grund av olika öresavrundning mellan lönekörningen och arbetsgivardeklarationen. Så det behöver inte vara något som är fel på grund av detta.
Här kan du läsa hur Visma Lön 300/600 bokför löner och arbetsgivardeklaration:
Beräkning av arbetsgivaravgift på lönebeskedet och lönekörningens bokföringsunderlag
Bokföringsunderlag för arbetsgivardeklaration
Är det en större differens har jag några förslag på vad du kan kontrollera:
1: Har du använt dig av någon egenskapad löneart som inte har fått någon fältkod upplagd? Har du kopierat en av standardlönearterna så har den nya lönearten fått fem siffror.
Du kan även titta under Lönearbete - Lönearter där de egna lönearterna har texten Nej i fältet Standardlöneart.
2: Fortfarande inte hittat differensen? Säkerställ att ni inte använt konto 2731 som bokföringskonto på någon annan löneart. Detta gör du enklast genom att ta ut en Ackumulatorlista under Utskrifter och spårning - Utskrifter och väljer ackumulatorn Arbetsgivaravgifter.
Saldot som du får på utskriften är det ackumulerade värdet för arbetsgivaravgifter. Har du ett högre belopp på bokföringsunderlaget så har bokföringskontot använts på någon annan löneart.
3: Har du anställda som går under arbetsgivaravgifter för Växastöd? Då redovisas den reducerade arbetsgivaravgiften direkt på lönekörningens bokföringsunderlag
4: Har du anställda med reducering för Forskning och utveckling eller Regionalt stöd?
Då bokförs full arbetsgivaravgift på lönekörningens bokföringsunderlag. När du sen skapar arbetsgivardeklarationen justeras arbetsgivaravgiften och bokföringskontona justeras iom det bokföringsunderlaget som kommer då.
5: Ändrat Nedre gräns för arbetsgivaravgifter från 1000-kronorsregeln eller Idrottsutövare till Normal? Ändrar man inställningarna för Nedre gräns på en anställd som inte har nått upp till gränsvärdet, så har programmet inte räknat arbetsgivaravgifter på en summa som skulle ha varit det enligt de nya inställningarna som man har angivit.
På nästa lönekörning för den anställda beräknas då arbetsgivaravgifter från första intjänad krona medans rapporteringen till arbetsgivardeklarationen enbart tar med arbetsgivaravgifter på summan för den aktuella perioden.
Och här kan då uppstå en differens mellan det bokförda värdet från lönekörningen och det redovisade värdet till Skatteverket.
Kolla i Personalhistoriken för den anställda och ändra i så fall till Nedre gräns som den anställda har haft tidigare.
... Visa mer
2020-05-14
15:29
Hej!
Jag vet inte om du fick svar från Tillväxtverket men när jag ställde frågan till dem om företagsledare som endast får lön en gång om året och inte i jämförelsemånaden så skulle man ta ett snitt på årslönen. 🙂
... Visa mer
2020-04-09
09:03
Hej!
Jag förstår att det känns ologiskt men programmet räknar rätt 🙂
Min kollega förklarade det såhär:
Totala bruttolönen för en anställd är 30 000 kr
Varav 10 000 är sjuklön
En vanlig bruttolön på 30 000 beräknas enligt följande
dvs 25000 *10,21%
5000*31,42%
När en anställd är sjuk räknar vi ut hur stor procentuell del som ska beräknas på respektive %
25000/30000= 83,33%
83,33% av sjuklönen ska beräknas med 10,21%
10 000* 83,33%= 8333 kr ska beräknas med 10,21%
och de återstående 1667 kr ska beräknas med full arbetsgivaravgift
8333*10,21%= 850
1667*31,42%=523
I ruta 499 redovisas då 10 000+850+523= 11 373
Hoppas att det hjälpte!
... Visa mer
2020-04-09
09:00
Hej!
Vi har precis som ni skriver upptäckt att det inte sätts någon automatisk markering i alla företag. Vi håller just nu på att undersöka varför men tills vidare så rekommenderar jag att du markerar de anställda manuellt.
... Visa mer
2020-03-06
13:46
3 Gillar
@CarinaEsp Ja, lite synd att jag inte kom på att tipsa om detta innan årsskiftet! 🙂
Men du kan lösa det genom att bara öka ackumulatorn.
På en lönespecifikation kan du först lägga in lönearten för Friskvård - exempel 12271 och lägga in beloppet som är utbetalt hittills i år. Sen lägger du in löneart 1227 och samma belopp med minustecken.
Då kommer endast ackumulatorn påverkas men inte några belopp.
För att göra lönespecifikationen snygg sen så tar du bort markeringen i Skriv ut längst ut till höger på löneartsraden, så syns det inte för de anställda.
... Visa mer
2020-03-06
11:26
5 Gillar
I Visma Lön 300/600 finns som standard ackumulatorer som samlar värden från dina lönespecifikationer. Jag tänkte tipsa om Egna ackumulatorer som du kan använda för en del rapporter men också för att underlätta ditt arbete genom att varna vid visst belopp eller kvantitet.
Alla ackumulatorer hittar du under Lönearbete - Ackumulatorer och genom att klicka dig in på en ackumulator får du en beskrivning när ackumulatorn används.
Skapa egen ackumulator
Genom att klicka på Ny kan du lägga upp egna ackumulatorer. Du fyller i namn, benämning, om ackumulatorn ska räkna på Belopp eller Kvantitet, om den ska nollställas och om den ska varna om värdet överstiger eller understiger ett visst värde.
Ackumulatorn plockar du därefter upp på lönearten som ska påverka ackumulatorn.
Exempel: Friskvård upp till ett visst belopp
En del företag ersätter friskvård i belopp löpande under året och om du vill ha koll på när du överstiger ett visst belopp (i mitt exempel 5000kr) kan du göra inställning för det.
Gör såhär:
Skapa en ny ackumulator under Lönearbete - Ackumulatorer.
Klicka på Ny och fyll i Ackumulator och Benämning - exempelvis Friskvårdsersättning.
I Ackumulatortyp väljer du Belopp.
Markera Nollställning sker Vid årsskifte om beloppet ska räknas per år.
Vid Gränsvärde fyller du i Överstiger 5000
Spara. Därefter ska vi koppla ackumulatorn till lönearten för friskvård. Hur du skapar den kan du läsa i Egna lönearter »
Gå till Lönearbete - Lönearter. Klicka in på lönearterna 12271 (har du fler lönearter som används gör du samma inställning på dem).
På fliken 3. Egna inställningar plockar du upp ackumulatorn i fältet Egen statistik.
När du registrerar friskvårdsersättning på en anställd kommer den här ackumulatorn räknas upp och när du överstiger 5000 och ska klarmarkera lönebeskedet får du varning om att du överskridit gränsen.
Du kan läsa mer om ackumulatorer här »
Vill du kika på värdena på dina ackumulatorer rekommenderar jag ackumulatorlistan som du hittar under Utskrifter och Spårning - Utskrifter eller spårningen som du kan göra under Utskrifter och Spårning - Spårning.
Har du använt egna ackumulatorer eller har förslag på andra användningsområden blir jag jätteglad om du delar med dig av dem!
... Visa mer
2020-02-27
15:30
1Gilla
Hej!
När det kommer till vård av barn så finns det precis som du verkar upptäckt endast snabbvalsinställning för om den anställde är timavlönad eller månadsavlönad eller tillhör handelsavtalet (om du har Visma Lön 600). Men jag hittade ett sätt att komma runt det om det är två olika beräkningar som ska användas beroende på personalkategori (arbetare/tjänsteman).
Gå in under Lönearbete - Lönearter och in på löneart 3318. Gör inställningarna i beräkningsformeln och ta bort markeringen för Arbetare till höger. Döp eventuellt lönearten till Vård av barn tjänstemän.
Kopiera därefter lönearten och den nya 33181 döper du eventuellt till Vård av barn arbetare. Gör inställningarna i beräkningsformeln och sätt markering i Arbetare och ta bort markeringen för Tjänstemän.
När du sen använder snabbvalet på respektive personalkategori så kommer programmet välja rätt löneart beroende på om den anställde är arbetare eller tjänsteman.
Du får gärna kontrollera så att detta funkar även för dig och att det ser rätt ut när du gör en lönekörning. Jag har heller inte testat om detta går att göra på fler typer av snabbval/lönearter.
Är du i behov av ytterligare beräkningsformler får du skapa personalvariabler som My beskrivit tidigare.
... Visa mer
2020-01-17
16:07
Hej!
Jag skulle bara vilja göra en uppdatering här som kanske kan hjälpa några av er!
I version 2020.0 av Visma Lön finns funktionen för digital signering med Visma Sign.
Då kan du skapa olika grupper för signering och sen skapa en sammanställning av lönerna och skicka för attest innan du låser, skickar lönebesked och betalar ut lönen.
Ni kan läsa mer om hur det funkar och se filmer där min kollega visar hur Visma Sign fungerar: Digital signering »
... Visa mer
2020-01-14
13:37
Hej igen!
För att bli av med å, ä ö-problematiken rekommenderar vi att du använder Excel på din Mac-dator.
När du har ändrat filen och sparat den som semikolon-avgränsad CSV får du inte öppna upp den på macdatorn innan du importerar den till eEkonomi.
Det är en hel del frågor på det här med importen så vi kikar vidare på det och ser till att informationen i hjälpavsnitten uppdateras.
... Visa mer
2020-01-14
09:14
1Gilla
@Joel__7 Om du vill bokföra detta på 2019 så byter du egentligen bara ut 1930 mot konto 2910. Du krediterar alltså 2910 mot dina lönekonton.
När sen utbetalningen görs 2020 matchar du 1930 (bankkonto) mot 2910 och bokar på så sätt bort skulden.
... Visa mer
2020-01-13
14:35
Hej!
Först ska du bokföra årets resultat. Det gör du 2018-12-31 enligt min kollega Pers inlägg: Bokföra årets resultat »
detta tänker jag att du redan har gjort.
Det jag däremot tror att du har glömt är att 2019-01-01 ska du göra en verifikation för att bokföra föregående års resultat. Det beskriver Per hur du gör här: Bokföra föregående års resultat »
Kontrollera att du har bägge de här verifikationerna.
... Visa mer
2020-01-13
14:25
Hej!
Får du något felmeddelande när du försöker trycka på knappen eller är den "utgråad"?
Kontrollera gärna att du har fyllt i uppgifter i fälten som programmet efterfrågar.
Bilkalkylen som heter Utökad bilkalkyl behöver du markera Bilkalkylen gäller en företagare för att knappen ska fungera eftersom den annars gäller för en anställd.
... Visa mer
2020-01-13
14:21
Hej!
Nu har jag testat att skapa nytt företag i eEkonomi (aktiebolag) och ett nytt företag i Administration (också aktiebolag och kontoplan Bas2019).
När jag snabbt skummar igenom så är kontoplanerna samma med skillnaden att Visma Administration inte skriver ut Ackumulerat på alla konton utan det står Ack. exempelvis konto 1018.
För att felsöka skulle jag antingen behöva några exempel på konton du inte tycker stämmer eller om du kontaktar mina kollegor på supporten så de kan kika vidare.
Det som gör jämförelsen lite lurig är att båda företagen behöver vara helt nyskapade för att det ska gå att jämföra.
Visma eEkonomi: Uppdaterar benämningen om du väljer att göra det när du importerar verifikationer. Nya företag hämtar den senaste kontoplanen från Bas.
Visma Administration: Uppdaterar benämningen om du väljer att göra det när du importerar verifikationer. Eller om du väljer att uppdatera kontoplanen när du skapar ett nytt år.
... Visa mer
2020-01-13
11:06
Hej Lisa!
Det stämmer att beloppet för engångsskatt uppdateras iom att du lägger in semesterersättning för slutlön.
Jag har också testat att göra en lönekörning längre fram och även då uppdateras beloppet.
Jag ska be mina kollegor kika på om det ska vara såhär (och isf varför) eller om det är ett fel som smugit sig in i programmet.
... Visa mer
2020-01-13
10:32
Hej!
Det låter som ett sätt att hantera det på.
Det jag funderar på är vad det är för lön som ska betalas ut i mars/april? Det låter som att du kommer behöva göra ytterligare en slutlön efter det?
... Visa mer
2020-01-13
09:23
Hej!
Normalt sett omförs alla konton mellan 2011-2019 till 2010 i bokslutet. Detta för att enklare kunna särskilja vad som blivit uttaget och insatt under året.
... Visa mer
2020-01-13
09:13
Hej!
Ja det stämmer. När beloppen är samma så borde byggnaden vara fullt avskriven.
... Visa mer
2020-01-13
08:58
Hej!
Det känns inte alls bra, har du fått ordning på beräkningsformlerna?
Du kan läsa in en säkerhetskopia från innan uppdateringen.
Ett annat alternativ är att hämta standardlönearterna. Det gör du genom att gå in under Lönearbete - Lönearter och klicka på knappen Jämför. Via knappen Visa skillnader ser du hur dina lönearter ser ut jämfört med de i programmet. Klicka på OK och välj Ja om du vill uppdatera lönearterna.
Är det endast vissa lönearter som du vill göra ändringen på kan det vara enklare att uppdatera beräkningsformlerna manuellt.
Maxbeloppet för friskvårdsbidrag är 5000/år. Läs gärna mer i Friskvårdsbidrag 2020 - allt du behöver veta »
... Visa mer
2020-01-13
08:41
Hej!
Det låter konstigt!
Kontrollera att du sparar filen som CSV - kommaavgränsat. Vad jag har kunnat läsa mig till heter det Windows-kommaavgränsad (.CSV) på Mac.
Här finns mer info om hur import av artikelregister fungerar: Importera eller exportera artikelregister »
/Anna
... Visa mer
2019-07-09
07:17
Hej! Det stämmer att du betalar för fler användare i Visma eEkonomi Smart. Beloppet är rabatterat och för användare nummer två betalar du 89:-/månad. Om du samarbetar med en redovisningsbyrå är den användaren gratis och likaså om du har en Revisor som behöver läsbehörighet i företaget. - Säg till om du vill ha mer information om detta. Vi får massvis med idéer, både stora och små och vi är supertacksamma för allihop. En del kommer här i forumet men också i andra kontakter och besök. Även om vi inte kan implementera allt så lyssnar vi alltid och värderar alla synpunkter. Just nu har vi inget bra sätt att visa vad vi jobbar med men vi försöker alltid uppdatera i aktuella forumidéer om vi har planer på att införa ett förslag. Vi använder också forumet för att hitta pilotkunder eller användare som vill lämna sina synpunkter. Inne i Visma eEkonomi kan du klicka på Framtiden längst ner till vänster för att vara med och påverka Visma eEkonomi. Jag förstår att det kan kännas som att vi aldrig gör några ändringar som hjälper just dig, men här kan du läsa om nyheter i Visma eEkonomi (förhoppningsvis finns det något fiffigt du inte visste fanns): https://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-eaccounting/se/content/online-help/a-new-in-version.htm Jag hoppas att du bestämmer dig för att Visma eEkonomi ändå är värt pengen du betalar och att du stannar kvar hos oss!
... Visa mer
2019-06-07
08:50
Ja förlåt, jag uttryckte mig slarvigt 🙂 Alternativ 1: Som användare av Visma eEkonomi bjuder du in din redovisningskonsult under Appar och tillval. Redovisningskonsulten får då en kostnadsfri inloggning till ditt företag i Visma eEkonomi. - Redovisningskonsulten jobbar i samma variant av programmet som du. Alternativ 2: Om redovisningskonsulten istället använder vårt baspaket för redovisningsbyråer så är det gratis för byrån. De kan då jobba i den största varianten av Visma eEkonomi (Pro) och du som kund kan jobba i den version som passar dig bäst - beror på vilken arbetsfördelning ni har bestämt. Kostnaden blir programkostnaden för den variant som redovisningsbyrån valt att du ska arbeta i. /Anna
... Visa mer
2019-06-05
09:47
1Gilla
Hej! Det kommer inte automatiskt att ändras till en kostnadsfri inloggning, men däremot kan jag se till att du får hjälp så att det blir rätt. Jag vill bara säkerställa att det är revisorn du menar och inte en redovisningskonsult. De här två blandas lätt ihop. Redovisningskonsulten hjälper till med bokföringen/lönehanteringen (redovisningen) och bör ha en egen inloggning till eEkonomi antingen som att du har lagt upp som en extra användare eller att ni har ett samarbete som betyder att redovisningskonsulten sitter i ett annat system som pratar med Visma eEkonomi. En revisor sköter revisionen av företaget och kontrollerar redovisningen. Revisorsinloggningen ger användaren rätt att Se allt innehåll i programmet Skriva ut rapporter Exportera SIE-fil Exportera register ...Men kan inte göra några ändringar i programmet. /Anna
... Visa mer
2019-06-05
06:29
1Gilla
Hej! 1: Debiteringsmodellen är fortfarande utformad efter ett grundabonnemang på produkten och därefter kostnad för ytterligare användare. Jag tror att tidigare kostade en extra användare lika mycket som en grundlicens. - så är det inte längre utan extra användare har ett reducerat pris. 2: Jag ser att det försvinner lite i min text ovan men det står: Genom att fylla i följande formulär kan du registrera din revisor som en användare i ditt program utan kostnad: Jag ska försöka formulera om det lite. Men det är alltså ingen kostnad för att lägga upp revisorsanvändaren 🙂 /Anna
... Visa mer
2019-05-31
14:32
Hej! Gällande delbetalningen så tror jag att det kan handla om "förskott" vilket kan krångla till det ytterligare lite. Jag rekommenderar att du kontrollerar med Skatteverket hur momsen ska redovisas. I tråden Förskottsfaktura - Administration 500/1000/2000 beskrivs det hur du hanterar momsen vid förskott. /Anna
... Visa mer
2019-05-31
11:52
Skulle nog bokfört så även om det inte var samma månad som transaktionerna hände 🙂
... Visa mer
2019-05-31
11:51
1Gilla
Hej! Jag vet inte om ni har löst det här, men om det är två bankhändelser som har hänt så är det kanske bäst att göra två händelser även i bokföringen. Var händelserna samma månad så skulle jag bokfört köpet 1930 kredit Totalbeloppet ink VAT 4056 - debet Inköp varor 25% EG, momskod 20 (25%) Totalbeloppet ink VAT2645 - Beräknad ingående moms på förvärv från utlandet, momskod 48 (0%), debit Totalbeloppet ink VAT *0,25 2614 - Beräknad utgående moms på förvärv från EG, 25%, momskod 30, kredit Totalbeloppet ink VAT*0,25 När du sen får tillbaka momsen så ska du ju minska det redovisade beloppet. 1930 debet beloppet du fick tillbaka 4056 kredit beloppet du fick tillbaka2645 kredit den felaktigt redovisade momsen2614 debet den felaktigt redovisade momsen Eftersom beloppet som redovisas på 2645 och 2614 räknas fram genom att ta varukostnaden * 0,25 (om varorna går enligt 25%-momsreglerna) behöver du räkna fram så att beloppet stämmer överens med vad som redovisas på 4056. /Anna
... Visa mer
2019-05-31
07:10
Hej! Avsättningen görs enligt formeln: (Variabel för avsättning i minuter / 60) / (Veckoarbetstid vid heltid / Underlag tid) = Avsättning i tidNär jag lägger in föräldraledig hel månad får jag en minskad avsättning till tidbanken (atf). Kontrollera gärna inställningen för avsättningen under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Inställningar och knappen Inställningar vid arbetstidsförkortning/arbetstidskonto. Du kan också gärna kontrollera hur det ser ut under Personal - Anställda fliken Anställning Om du sen har att månadslönen betalas ut för innevarande månad och frånvaron för föregående månad så blir det en differens i timmarna i lönekörningen som underlaget beräknas på, därför blir det ibland minus och ibland plus.Ex: April är en kortare månad med 160 timmar (löneart 1101). Sen har du frånvaro med löneart 3313 för hela mars som är 168 timmar, enligt mars lönebesked. Kontrollera gärna med ditt avtal hur arbetstidsförkortningen ska beräknas när en anställd är 100% föräldraledig. /Anna
... Visa mer
2019-05-29
09:27
3 Gillar
Aktiebolag med fler än 3 anställda, mer än 3 MSEK i omsättning och minst 1,5 MSEK i balansomslutning måste ha revisor. Uppnår bolaget två av dessa krav de senaste två räkenskapsåren är bolaget revisionspliktigt, dvs då måste man ha revisor. Ligger företaget däremot under dessa gränsvärden så är det upp till bolaget att själv välja om man ska ha revisor eller ej. Bolag inom vissa branscher omfattas ändå av revisionsplikten tex
Advokataktiebolag
Kommunalt ägda bolag
Bolag inom bank- och finansieringsbranschen
Aktiebolag med särskilt begränsning om vinstutdelning
Publika bolag
Är ditt företag revisionspliktigt kan du skapa en revisorsinloggning till din bokföring.
Skapa revisorsinlogg
Bjud in din revisor till revisorsinloggning genom att gå till Fler funktioner, välj Bjud in redovisningskonsult eller revisor, gå till fliken Bjud in revisor, klicka på den gröna knappen Bjud in revisor och fyll i uppgifterna. Revisorn får ett mejl för att aktivera sitt konto med en inloggning till företaget och du kan se revisorn under Användare på företagets konto. Läs mer om att registrera revisor som användare. Revisorn kan:
Se allt innehåll i programmet
Skriva ut rapporter
Exportera SIE-fil
Exportera register
... Visa mer
Etiketter:
2019-05-22
11:19
Hej! Just detta med utlägg åt kunder/uppdragsgivare och vidarefakturering mm är rätt krångligt, så jag förstår din förvirring trots att du verkar vara med på banan 🙂 1: Låter helt rätt. Här bokför du alltså kostnaden som du har i ditt företag. 2: När du fakturerar så skapar du helt enkelt en faktura där du lägger in beloppet som uppdragsgivaren ska betala. Här kan beloppet vara samma som själva kostnaden, men det skulle också kunna vara ett högre eller lägre belopp (beror på vad ni kommit överens om). 3: När återbetalning till dig ska göras ska skulden på konto 2893 minskas med beloppet. Du gör alltså en utbetalning där du matchar utbetalningen mot 2893. Verifikationen blir då typ 1930 kredit 2893 debet. /Anna P.S För att göra det hela mer förvirrande så finns det också något som heter klientutlägg vilket betyder att uppdragsgivaren står för kalaset och då skickas egentligen hela kvittot över och du får inte dra någon moms för köpet och heller inte fakturera moms. Då bokförs själva utlägget som en fordran istället. Men det känns som att det är väldigt ovanligt så vi behöver inte fundera i de banorna. :)Vill man ändå läsa mer om det så har min kollega beskrivit det i denna tråden: https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/7kxfcej360d5b . D.S
... Visa mer
2019-05-22
09:24
Hej! Inser att mitt svar är lite sent i den här tråden och att du förhoppningsvis redan fått svar på dina funderingar från redovisningsbyrån som du nämnde ovan. Logiskt sätt stämmer det som du skriver ovan. Det man gör vid ett inventarieköp är att man visar att man faktiskt har inventariet i sina tillgångar - du skulle förmodligen kunna sälja datorn och få pengar för den. Samtidigt får man inte dra av allt som en kostnad direkt utan behöver fördela kostnaden på flera år. Kostnaden påverkar företagets resultat. Köpet bokförs normalt sett. Konto för betalning (ex 1930) kredit Totalbeloppet Konto för inventariet (ex 1220) debet Totalbeloppet. Här har man alltså inte lagt någon kostnad i företaget utan endast visat att pengar har gått ut och att du har en tillgång iom inventariet. Här har alltså inte företagets resultat påverkats alls. Sen ska du göra avskrivning på det. Det är först då det blir en kostnad och eftersom du valt 3 år fördelas kostnaden på 3 år. Detta påverkar resultatet och visar att dina tillgångar minskar. Konto för avskrivning kredit (ex 1229) avskrivningsbeloppet - visar att dina tillgångar minskar Konto för avskrivning debet (ex 7832) avskrivningsbeloppet - visar att du har en kostnad i företaget. /Anna
... Visa mer
2019-05-22
06:48
Hej Martin! Ursäkta lite sent svar här, men liknande frågeställning diskuteras i tråden: https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/bokfora-kortavgift-stripe Även om den tråden är lite äldre så tycker jag att det sättet funkar att hantera det på! /Anna
... Visa mer
2019-02-19
15:56
2 Gillar
Hej! Jag tror att Resultatenheter/kostnadsbärare kom i Visma eEkonomi först och att det är därför som det är lite förvirrande. Resultatenheter/kostnadsbärare används normalt sett för att kunna särskilja bokföringen i specifika rapporter. Till exempel om du vill ha redovisning per enhet, avdelning, butik eller liknande. Exempel: Du kan bokföra försäljning på samma intäktskonto men med olika resultatenheter beroende på vilken butik försäljningen har skett i. Om du gör så med alla intäkter och kostnader, kan du sen ta fram en resultatrapport och se vilken butik som gör mest intäkter och som också har bäst resultat eller oroväckande höga kostnader på någon specifik del. Det blir alltså som en liten bokföring för just den enheten. Hjälpavsnitt Resultatenheter och kostnadsbärare » Film: Resultatenheter och kostnadsbärare i Visma eEkonomi » Projekt KAN användas som ytterligare en nivå på resultatenhet men vanligast är att det mer är per projekt. Dvs ett bygge, en utbildning av en kund eller liknande. Projektet kan löpa över årsskifte och gör alltså att du kan ta ut ett balans- och resultaträkning för projektet över år (detta går inte för resultatenheter utan här följer detta bokföringsåret). Du kan alltså bokföra alla kostnader och intäkter på ett specifikt projekt och se hur det projektet går. Hjälpavsnitt: Projekt » Om vi då ser det större så skulle anställda från olika enheter (resultatenheter/kostnadsbärare) jobba i samma projekt och du kan då få en tydlig redovisning i projektets resultat och samtidigt hur varje enhet jobbat. När jag läser ditt inlägg tolkar jag det som att ni la upp era projekt när funktionen för Resultatenheter kom, och jag förstår att det är rörigt 🙂 Om du arbetar med Visma Tid Smart räknas projekten som de "nya" projekten och du bör alltså isåfall ändra om till de nya projekten i Visma eEkonomi. Du kan också ha resultatenheter i Visma Tid Smart. Filmer om Visma Tid Smart »Hjälpavsnitt: Integration mot Visma eEkonomi » Här kan du boka kom igång i Visma Tid Smart och ta del av hjälptexter mm: Support för Visma Tid Smart » /Anna
... Visa mer
2019-01-24
15:21
Hej! Vad är det du jämför Resultaträkningen med? /Anna
... Visa mer
2019-01-24
14:51
Hej! Det går bra, du lägger in den anställda med Oregelbunden arbetstid och hon kan då stämpla in och ut och registrera sin frånvaro precis som andra anställda. Du kan läsa mer om det här: Oregelbunden arbetstid »
... Visa mer
2019-01-24
14:34
Hej! Alla typer av förmåner klumpas ihop i verifikationen på samma konto i Visma eEkonomi Pro. Vill du dela upp dem får du göra en korrigering av verifikationen i efterhand. /Anna
... Visa mer
2019-01-24
14:13
Hej! Ja, det stämmer att du behöver klicka på Kontroll av årsredovisning. De här uppgifterna bör du åtgärda för att skapa en korrekt årsredovisning. Jag håller med om att det är lite förvirrande så jag tar det vidare till vår utvecklingsavdelning. /Anna
... Visa mer
2019-01-24
13:19
Hej! Fördelen med valutakonto är framförallt att du slipper fram- och tillbakaväxlingar hos banken. Däremot måste du fortfarande bokföra alla händelser i SEK vilket gör att en omräkning görs i din bokföring. Differensen kommer av att du till exempel vid en leverantörsfaktura på 1000EUR bokför detta som en kostnad och leverantörsskuld på exempelvis 10 000SEK. När du sen betalar så ska leverantörsskulden fortfarande minska med 10 000SEK men du har däremot kanske betalat mer eller mindre beroende på hur kursen har rört sig. Mellanskillnaden bokförs på ett kursvinst-/förlustkonto. Detta sköter Visma eEkonomi automatiskt. När du har ett valutakonto ska du också vid ett bokslut göra en värdering av saldot på kontot. Det gör du under Inställningar - Kassa och bankkonton. /Anna
... Visa mer
2019-01-24
12:11
Hej! Jag vill egentligen inte lägga mig i eftersom jag inte hittat tydliga riktlinjer på vad som gäller, tycker ändå att jag sökt med ljus o lykta 🙂 Jag hittade denna artikeln från april 2018: Låna ut pengar till egna aktiebolaget »Det verkar som att det är lite otydliga regler gällande det här. NI får gärna dela med er av era källor om ni har några, jag tror som sagt att det inte finns något riktigt rätt eller fel./Anna
... Visa mer
2019-01-24
08:04
Hej! Snyggast är om du krediterar fakturorna och sen skapar nya. På så vis får din kund korrekta uppgifter. Om de felaktiga fakturorna fortfarande står som obetalda så krediterar och kvittar du dem (då står felaktig faktura och kreditfaktura som "slutbetalda").Sen skapar du nya korrekta fakturor och så kan du registrera kundens betalning som en delbetalning på fakturorna. Hojta om det inte löser sig eller om du vill att jag förklarar något steg närmare! /Anna
... Visa mer
2019-01-22
07:52
Ja, där finns det lite andra möjligheter. Men då tror jag att vi har stött och blött frågan, tror inte att det finns något smidigare sätt som det ser ut just nu..Lovar att uppdatera om jag får en snilleblixt!
... Visa mer
2019-01-21
13:24
Okej, då är jag med. I Visma eEkonomi har man löst detta genom att ha möjlighet att ändra momskod på en specifik verifikationsrad och alltså inte på kontonivå. I Visma Administration är det enklast att antingen göra så som du gör, alltså ha med ett mellankonto som har momskopplingen (jag skulle eventuellt valt ett i kontoklass 4xxx för att påverka resultatet direkt) alternativt skapa upp ytterligare konto, exempelvis 5171 där du sätter rätt momskopplingar som du använder för de här inköpen. Jag tror inte att det finns någon smidig lösning, för jag antar också att samma leverantör levererar både med omvänd skattskyldighet och utan? /Anna
... Visa mer
2019-01-21
12:00
Hej! Valutakonto ska endast använda om du har ett valutakonto på banken som alltså har en annan valuta än SEK. - så det gäller nog inte i detta fallet om jag har tolkat dina tidigare inlägg korrekt. Du ska alltid bokföra i SEK så om du skapar en manuell verifikation ska du redan vid registreringen räkna om till SEK enligt den dagens kurs. Om du gör många liknande här inköp och även kommer göra det framöver kan det vara läge att kika på möjligheten att skaffa kreditkort på företaget istället, då kan du registrera inköpen direkt mot Inköp mot kvitto. - iofs behöver du ändå räkna om till SEK, så det kanske inte hjälper så mycket 🙂
... Visa mer
2019-01-21
10:22
Hej! Kan du skriva ner själva flödet så kanske vi kan slå våra kloka ihop :). Exakt vilken del är det du funderar på hur du ska lösa? /Anna
... Visa mer
2019-01-15
14:09
Hej! För att importera bilder till Visma eEkonomi Smart kan du antingen använda någon av apparna Visma eEkonomi eller Visma Scanner, du kan flytta filer/bilder via utforskaren eller mejla underlagen till en särskild mejladress.Är det detta du inte får till? Läs mer i Infoga underlag »
... Visa mer