2013-08-15
06:56
Hej igen! Jag skulle behöva svar på vissa frågor: 1: Det är endast månadsavlönade detta gäller? 2: Vilket semestervillkor har de anställda? 3: Har jag fattat rätt om lönetillägget ska ingå i beräkningarna för semester och frånvaro men ska inte öka upp beloppet för SCB och LÖSEN? 4: Är lönetillägget samma för alla anställda eller är det olika? 5: Ska tillägget användas vid beräkning av exempelvis övertidsersättning?
... Visa mer
2013-08-14
14:33
Hej! Jag kommer kika närmare på detta och på eventuella supportärenden ni haft imorgon. Det känns som om det borde gå att få till antingen med funktionen för löneväxling eller med personvariablar. Jag återkommer i den här tråden när jag har läst på lite eller om jag behöver ytterligare information. Trevlig kväll! /Anna
... Visa mer
2013-08-13
08:19
Hej! Gå in under Arkiv - Företagsunderhåll - Företagsinställningar - Nummerserier. I fältet Kundnummer fyller du i nästa lediga kundnummer så borde det fungera att importera kunderna. Inställningen gör att programmet automatiskt räknar upp kundnummer när du skapar en ny kund. Återkom gärna om det fortfarande inte fungerar för dig!
... Visa mer
2013-08-13
06:32
Hej! Momsdeklarationen som skapas i programmet tittar på bokföringskonton med momskod. För rutan för ingående moms tittar programmet på konton med momskod 48. Den del av den ingående momsen som du inte får dra av på grund av blandad verksamhet bokför du på ett kostnadskonto istället för momskonto. Antingen kan du använda samma konto som själva inköpet registrerades på eller så kan du använda ett konto för ej avdragsgill moms, till exempel konto 6999. Lättast skapar du en verifikation under Bokföring - Verifikationer - Ny verifikation och gör ombokningen från 2641 eller motsvarande konto för ingående moms, och lägger på konstnadskonto. Tänk på att använda datum inom momsredovisningsperioden. Därefter ska du kunna skapa din momsdeklaration med korrekt belopp. Återkom gärna om du har ytterligare funderingar!
... Visa mer
2013-07-17
11:45
Skönt tt höra att det löste sig! Återkom gärna om du har fler funderingar 🙂 /Anna
... Visa mer
2013-07-17
11:31
Vad la du för datum på fakuran? och har du journalfört den på rätt period? Vilka bokföringskonton användes på fakturan?
... Visa mer
2013-07-17
11:02
Helt korrekt! Antingen om du gör en ändringsverifikation eller om du stryker raderna i den gamla momsrapporten. Det är smaken som avgör vilket sätt man gör för att korrigera verifikationer. Därefter lägger du in fakturan och kan skapa om momsrapporten.
... Visa mer
2013-07-17
10:36
Hej! Jag är inte helt med på hur du menar. Den första fakturan, som är förfallen, den är väl bokförd på rätt period? Då borde momsen finnas korrekt med på den. Påminnelsefakturan är bara en påminnelse och något som nästan aldrig bokförs och alltså heller inte påverkar momsen. Om du däremot har missat att bokföra den ursprungliga fakturan bör du bokföra den på korrekt period och därefter skapa om momsdeklarationen för den perioden.
... Visa mer
2013-07-17
07:29
Hej igen! Jag är inte helt säker på vilken typ av verksamhet du har, men för mig låter det som om du kan använda utbetalningstypen Övriga externa kostnader, då hamnar beloppet på ruta 3.7 i deklarationen. Sen när du fakturerar skogsbolaget och du registrerar det via en faktura, så räknas det som en Försäljning, eller möjligtvis en Övrig inkomst. Då hamnar beloppet i ruta 3.1 eller 3.4 vid Övriga inkomster.
... Visa mer
2013-07-16
10:54
Hej! I den här tråden kan du läsa mer om vidarfakturering av kostnader och vad som gäller för att få göra en vidarfakturering. Om utlägget räknas som vidarfakturering kan du i Visma Eget Aktiebolag lägga utbetalningstyp Lån till andra aktiebolag. När du sen får igen pengarna registrerar du det med inbetalningstypen Återbetalt lån från andra aktiebolag. Om det inte räknas som ett utlägg som vidarfaktureras registrerar du det som en kostnad i företaget och därefter faktuerar du kostnaden till skogsbolaget. Återkom gärna om du har fler funderingar! /Anna
... Visa mer
2013-07-09
13:54
Hej! Lättast är att kontrollera vilka konton som har använts på journalen. Är det något annaorlunda bokfört? Kanske en utländsk faktura eller inom byggsektorn eller liknande? I dokumentet Vad gör jag om momsrapporten blir fel får du tips på vad du kan kontrollera när du får fel i momskontrollen. Återkom gärna om du inte löser det!
... Visa mer
2013-07-08
09:10
Hej! Längst upp i den här tråden har jag beskrivit hur du kan använda våra lokalt installerade program på mac-dator. /Anna
... Visa mer
2013-07-05
11:41
Hej! Om du vill skriva ut en viss faktura kan du använda dig av utskriften Medlems-/Kundreskontralista och i Urval skriva in Medlems-/Kundnr. Och markera rutan Även slutbetalda fakturor. I kolumnen Datum visas när fakturan är betald. Om du inte vill skriva ut informationen kan du se den direkt under Arbeta med - Fakturor eller inne på medlemmen på fliken Spårning under Slutbetalda fakturor.
... Visa mer
2013-07-03
17:42
Hej! Testa att starta om server- och klientdatorer med programmet installerat och se om det fungerar bättre. Återkom i den här tråden om det fortfarande inte fungerar.
... Visa mer
2013-07-03
15:57
Hej! Enligt bas-kontoplanen kan du använda konto 3231. Detta konto har som standard momsrapportkod 41 vilket betyder att beloppet redovisas i ruta 41 på momsrapporten 41 = Försäljning när köparen är skattskyldig i Sverige. Du som säljare redovisar bara att du har sålt momsfritt. Köparen redovisar därefter både ingående och utgående moms när han får fakturan. En faktura kan alltså ha konteringen: 1510 debet 10 000 3231 kredit 10 000
... Visa mer
2013-06-04
14:10
Hej Ulrika! Jag är inte helt med på hur du menar. Men från och med version 5.4 av Visma Fakturering kan du inne på kunden på fliken 3 Sms/e-post markera om kunden vill ha faktura via e-post. Det betyder att när du skriver ut ett gäng fakturor och väljer E-post skapas mejl med fakturan till de kunder som vill ha det via mejl och resten kan du skriva ut via skrivare. Om det är så att kunden också vill ha sin faktura via mejl, men vill ha kopian på papper kan du under Arkiv - Företagsunderhåll - Företagsinställningar, Dokumentmallar markera rutan Utskrift av dokument till e-post ska även innehålla valt antal kopior. Då skickas kopian till kunden via mejl och därefter kan kunden skriva ut fakturakopian. Om din tanke är att ni själva ska ha kopian via papper eller pdf får du gärna gå in och trycka +1 eller lämna en kommentar i tråden Fakturering via mail samtidigt som en kopia sparas som PDF eller skrivs ut - Administration
... Visa mer
2013-06-04
12:31
Hej! Jag tror du hittar svaret på din fråga i den här tråden. Gällande uppläggningsavgiften kan du använda konto 6570. /Anna
... Visa mer
2013-06-04
10:39
Skön att höra! Ha en trevlig dag och tveka inte att återkomma hit till forumet. /Anna
... Visa mer
2013-06-04
09:27
1Gilla
Hej! Kontrollera att företagstermometern är uppdaterad, tryck F5 på ditt tangentbord. Kontrollera också att du har kundfakturor som har förfallodatum i perioden. Det kan också vara så att du har råkat skapa en kundfaktura med ett datum långt långt fram i tiden. Med ett fakturadatum eller förfallodatum efter år 2039. Då gör denna kundfaktura att du inte får upp några fakturor framåt i tiden.
... Visa mer
2013-06-04
07:09
Hej Hazar! Om jag förstår dig rätt så har du under 2012 bokfört ett inköp av ett inventarie mot ett lån. Därefter har du gjort en likadan verifikation till fast utanför leverantörsreskontran med andra bokföringskonton. Men den motsvarar samma köp? När jag läser i ärendet du hänvisar föreslår min kollega att du lägger en kreditfaktura för att kunna skapa om fakturan med korrekta bokföringskonton. Och stryka den manuella verifikationen. Det är bäst att göra så eftersom du i bokslutet för 2012 redovisar både tillgången och skulden dubbelt. Alternativet är att kreditera leverantörsfakturan och låta den manuella verifikationen vara den korrekta. Båda justeringarna bör göras på 2012.
... Visa mer
2013-06-03
13:55
Hej igen! Tyvärr så sparas inte dokumentet i någon säkerhetskopia utan tar man bort filen så försvinner kopplingen i programmet också. Jag ändrar din fråga till en idé och tar den vidare till vår utvecklingsavdelning /Anna
... Visa mer
2013-05-31
13:05
Hej! Inne på leverantörsfakturan på fliken Betalningar m.m kan du i fältet Dokument plocka upp pdf-filer och andra filer via ikonen med ett förstoringsglas och ett papper. Hoppas att detta var vad du sökte annars får du gärna återkomma!
... Visa mer
2013-05-29
15:11
Hej! På rapporten du hämtar in i programmet och som du sen hittar under Egna utskrifter summeras kolumnerna Total moms kr, Exkl moms kr och Totalt kr. Du kan i rapporten också göra urval om du inte vill ha med alla fakturorna i fakturasammandraget. I kolumnen Exkl moms kr visas beloppet exklusive moms. Om fakturorna inte har någon moms är detta samma som i kolumn Total kr. Om jag helt har missuppfattat dig får du gärna återkomma i tråden med exempel på hur fakturan ser ut och vad du vill se i rapporten. Klockan är ju trots allt över 5 och min hjärna kanske inte fungerar som den ska 🙂
... Visa mer
2013-05-28
14:16
Hej! Om det ligger en betalning registrerad tar du bort den under Arbeta med - Kundfakturor. Gå in på kundfakturan och på fliken Spårning. Där kan du markera den felaktiga, ej journalförda inbetalningen, och klicka på soptunnan. Därefter kan du göra om inbetalningen med rätt datum. Återkom gärna om du undrar över något mer!
... Visa mer
2013-05-28
08:11
1Gilla
Hej igen! Citerar texten från skatteverkets meddelande: http://www.skatteverket.se/rattsinfor... "För varje aktie i Midway bör utdelning anses ha erhållit med sammanlagt 2,32 kr (1,50 kr i kontantutdelning + 0,82 kr i sakutdelning)."
... Visa mer
2013-05-27
14:49
Hej! Hittade på Skatteverket detta: Skatteverkets meddelanden I Visma Skatt version 2006 lägger du in utdelning på Midwayaktierna på 2.32:-. Därefter skapar du ett nytt värdepapper med Sensys med anskaffningsvärde 0,82.
... Visa mer
2013-05-27
09:24
Hej! Jag tolkar det som att du har 20 olika företag i Visma Administration där du vill ha in underlagen. Dina kunder behöver inte vara kunder hos oss. Som redovisningsfirma är lösningen att gå via Visma Byråstöd för att kunna hantera olika organisationsnummer till Visma Mobil Scanner. Om du vill ha mer information om Visma Byråstöd ber jag gärna en kollega kontakta dig.
... Visa mer
2013-05-24
11:54
Hej! Från och med idag, 2013-05-24, kan du hämta en rapport från vår hemsida som hjälper dig att exportera alla uppgifter till excel. Du hittar rapporten under rubriken Medlemmar här Du kan därefter föra över uppgifterna till MemeberImport.xls som du laddar ner från din förenings idrottonlinesida!
... Visa mer
2013-05-23
11:33
Hej! Det finns en sådan rapport som du kan importera. Gå in under Arkiv - Generell rapportgenertor - Läs in rapport. Se till att mappen SpcsRapp är markerad och välj OK. I listan hittar du Fakturasammandrag, markera den och klicka på Importera. Om du nu går in under Arbeta med - Kundfakturor och väljer Utskrift - Egna utskrifter så hittar du den importerade rapporten. Hoppas att dettta var det du sökte!
... Visa mer
2013-05-21
14:18
Hej! Du kan skapa manuella verifikationer och använda konton för inköp, moms och boka bort skuld. Men om du samtidigt lägger upp en leverantörsfaktura så kommer bokföringen bli dubbel Hur ser verifikationen som du skapade från början ut? Vad är anledningen till att du vill skapa leverantörsfakturan i efterhand? Vad är det för en skuld du har bokat upp på 2893? Betyder det att du betalade kostnaden själv med dina privata pengar? Lättast är kanske isåfall att stryka den manuella verfikationen. Och därefter lägga upp leverantörsfaktura, utbetalning och journalföra detta precis som vanligt? Om du vid betalningen av leverantörsfakturan använde egna pengar kan du använda det som utbetalningskonto. Skapar du en leverantörsfaktura och journalför den bokas det upp en leverantörsskuld på 2440 och leverantörsfakturan ligger obetald i din reskontra. Återkom gärna med mer information så kan vi nog reda ut det här!
... Visa mer
2013-05-21
12:17
Hej! Svaret du hänvisar till gäller Visma Avendo eEkonomi, ett annat program för bokföring och fakturering. I Visma Administration kan du också importera verifikationer via en sie-fil eller skapa manuella verifikationer under Arbeta med - Bokföring - Verifikationer, via Ny-knappen. Återkom gärna om du undrar över något specifikt så ska jag försöka bemöta den så att den passar ditt program!
... Visa mer
2013-05-20
11:40
Hej! I Visma Administration kan du ha språk- och valutahantering vid försäljning och inköp. Du kan också välja att istället ha din bokföring i en annan valuta genom att ändra inhemsk valuta. Men alla företag du arbetar med i programmet måste ha samma bokföringsvaluta för att det inte ska bli fel med valutahanteringen. Programmets rapporter är på svenska om du inte gör egna ändringar enligt beskrivningen Ändra balans- och resultatrapport. Gå gärna in i tråden Internationell anpassning av programmen och tryck +1 eller lämna en kommentar om det är något särskilt du efterfrågar. Vad är det för information som du vill delge de andra bolagen? Visma Bokslut har numera möjlighet att skriva ut bokslutet på engelska och Visma Koncern som är framtaget för att sköta redovisning för företag som ingår i koncern har valutahantering för att kunna redovisa bokslut till andra länder. Återkom gärna om du undrar över något mer!
... Visa mer
2013-05-16
09:13
Hej! Standardsökvägen för företagen är C:\ProgramData\SPCSData\Bokslut. Om du går in på den platsen i din dator kan du se dina företag där då? Om du hittar dina företag där, är det samma sökväg som står när du ska öppna Företag/Bokslut? Du kan annars via knappen Bläddra, bläddra dig fram till platsen. Kanske funkar det om du försöker öppna Övningsbolaget? I mappen där dina företag ligger måste du har fullständiga rättigheter. Du kan kontrollera det genom att testa att skapa en ny mapp i utforskaren och se om det går att spara. Återkom gärna om det inte löser sig!
... Visa mer
2013-05-15
13:48
Hej! I din konteringsmall kan du lägga upp resultatenheten som en variabel. Gå in under Arbeta med - Bokföring - Konteringsmallar, och gå in på konteringsmallen du använder dig av. Ställ dig i kolumnen Resultatenhet på det konto där du vill att det alltid ska vara resultatenhet och plocka upp variabeln {ResEnh} När du sen skapar verifikationen kommer du få ange resultatenhet som en av variablarna precis som du gör med totalbeloppet och andra eventuella variabler. Den valda resultatenheten kommer hamna på alla rader i konteringsmallen där du har valt variablen {ResEnh} Hoppas att detta var vad du sökte, annars får du återkomma så kikar jag vidare på det!
... Visa mer
2013-05-14
12:03
1Gilla
Hej Pia! I det här fallet har din leverantör dragit av 25 öre på fakturan, alltså något som räknas som en intäkt. Konto 3740 är ett intäktskonto men när du själv fakturerar och drar av öresavrudning använder du samma konto fast i debet. Jag antar att det är varför det är lite förvirrande. Lättast tycker jag det är att ställa upp verifikationen och vänta med öresavrudningen till sist. Debet- och Kreditkolumnen ska balansera så det gör det enklare att avgöra var öresavrudningen ska hamna. Med dina siffror skulle en verifikation se ut såhär: 2440 kredit 656,00 6530 debet 525,00 2641 debet 131,25 3740 kredit 0,25
... Visa mer
2013-05-14
11:45
Hej Anna! Vilket program gäller din fråga? I Visma Administration som jag ser att du har avtal på kan du i exporten välja antingen datum eller verifikationsnummer. Gå in under Arkiv - Export - Verifikationer så kan du välja vilka verifikationer som ska exporteras. Om du vill exportera helår går du istället på Arkiv - Export - SIE.
... Visa mer
2013-05-14
06:58
Hej Lena! Detta verkar vara en fråga som skiljer sig från tråden i övrigt. Jag skulle vilja att du skapade en ny tråd via knappen Skapa ett nytt ämne uppe till höger. Med vänliga hälsningar Anna
... Visa mer
2013-05-14
06:17
Hej! Programmet skriver ett minustecken då kreditposten är högre än debetposten på det kontot. Det gör att Skulder och Eget kapital (kontoklass 2) skrivs nästan alltid med minus. Är det någon särskild post du funderar på så kan det vara enklare att ta ut utskriften Huvudbok och endast visa det/de konton du vill se transaktionerna för. Återkom gärna om du undrar något mer gällande minustecknen.
... Visa mer
2013-05-10
09:15
Hej! I Pärs svar längst upp i denna tråden i exempel 2 beskrivs hur en förlust vid försäljning av VMB bokförs. Återkom gärna om det inte var svaret du sökte.
... Visa mer
2013-05-10
07:33
Hej Ola! Under Register - Kunder och inne på fliken 2 Fler uppgifter på kunden finns markeringsrutan Restnotera ej. Sätter du en markering i den rutan skapar programmet inga restorder. Markeringsrutan finns också inne på fliken 2 Kunduppgifter på själva ordern som du kan använda om du har en enstaka order som du inte vill restnotera. Hoppas att detta är vad du söker!
... Visa mer
2013-05-10
07:09
Hej! Under Utskrift - Bokföring - Behandlingshistorik - Utskrift kan du ta ut en rapport över alla händelser som avser bokföringen. Loggar du in in Visma Administration med signatur och lösenord kan du också se vilken användare som gjort vilken ändring. Hoppas att detta är vad du söker!
... Visa mer
2013-04-30
13:00
Hej igen Monika! Jag skickar frågan vidare och ser till att du får ett svar i den här tråden! Med vänliga hälsningar Anna
... Visa mer
2013-04-30
08:54
Hej Tina! Funktionen du efterfrågar finns i Visma Administration 2000. På offerter, order och fakturor finns rutan Skriv på artikelraderna på fakturorna. Om du tar bort markeringen ur rutan skrivs raden inte med på utskriften. Hoppas att detta svaret hjälper dig. Jag ser att du har taggat frågan med Administration 1000, men också att företaget du arbetar på har Administration 2000 i ert byråpaket.
... Visa mer
2013-04-26
15:10
Hej! Tyvärr stämmer det att ordern tittar på språket som ligger på fliken två och alltså inte bryr sig om vilket språk försäljningsprislistan har. I tråden Kundens artikelnummer på fakturan har Monica önskat samma funktion. Gå gärna in och tryck på +1.
... Visa mer
2013-04-26
13:00
Hej Monika! I varningen från programmet står det att andelen av resultatet i en näringsverksamhet som lämnats till medhjälpande make aldrig får vara så stor att det uppkommer ett underskott. Varningen säger också att uppgifter har lämnats som kan innebära ett underskott. Som jag tolkar det borde det inte vara några problem i ditt fall eftersom du återför periodiseringsfonder och därmed inte får något underskott.
... Visa mer
2013-04-26
07:35
Hej Benny! Gällande din andra fråga: När du plockar upp en beställning på en inkommande följesedel eller en leverantörsfaktura och fyller i hur många som levererats in, kan du vid en delleverans fylla i fältet Restnoterat. Detta hamnar då som Väntas på beställningen. Då kan du plocka upp beställningen på en till följesedel/leverantörsfaktura om leverans sker senare. Eller om beställningen ändras kan du gå in på beställningen och ändra i kolumnen Väntas och där skriva 0 om beställningen ska ses som slutlevererad. Återkom gärna om detta inte var vad du menade eller om du undrar över något mer!
... Visa mer
2013-04-25
15:00
Hej Inger! Kommer revisorn fortsätta sköta bokföringen åt dig, eller är det tänkt att du ska ta över från och med nu? Vet du om din revisor har bokfört verifikationerna fram till 130228 åt dig? I så fall kanske det är lättast om du ber honom om en SIE-fil vilket gör att du får över alla verifikationerna direkt in i ditt program. Har revisorn använt programmet Visma Administration kan du få en säkerhetskopia och på så vis få med dig både detta och tidigare år. Annars är 3041 ett försäljningskonto. Konton i klass 3 ökar i kredit, vilket betyder att om du har 50 000:- i intäkter ska beloppet ligga i kredit. Har intäkterna kommit in via försäljning så är kanske ett konto i klass 1 rätt att använda. Exempelvis 1930 för bankkontot. Har du några underlag att utgå från? Återkom så hjälper jag dig gärna vidare!
... Visa mer
2013-04-24
14:10
Hej! Kontrollera att företaget i Visma Administration har ett korrekt organisationsnummer. Detta brukar vara anledningen till felmeddelandet. Om det inte är det och du inte löser det får du gärna återkomma så kikar jag vidare på problemet.
... Visa mer
2013-04-23
12:38
Hej! Det lättaste är att du tittar på din verifikation i slutet av 2012 där du bokförde kostnaden. Sen 2013 är det egentligen bara att vända på den verifikationen. Exempel: Om du i december 2012 gjorde en verifikation 2910 kredit 125 919 7010 debet 125 919 så gör du i januari en omvänd verifikation 2910 debet 125 919 7010 kredit 125 919. Det som händer är att 2012 har du ökat dina lönekostnader och bokat upp en skuld på 2910. 2013 betalar du ut lönen och ökar då upp kostnaden på 7010. Med den omvända verifiikationen bokar du bort kostnaden 7010 och skulden på 2910. Vilket gör att löneutbetalningen i januari inte påverkar några lönekostnader 2013. Hoppas att du är med på hur jag menar, annars får du återkomma så förklarar jag ytterligare!
... Visa mer
2013-04-22
06:35
Hej! Om du vill ha in dina leverantörsfakturor i reskontran lägger du upp dem som vanligt under Arbeta med - Leverantörsfakturor. Tänk på att om de redan är bokförda ska de inte bokföras igen. Då ska du först gå in under Arkiv - Företagsunderhåll - Bokföring och markera rutan Manuell registrering av bokföringsorder, innan du skriver ut din leverantörsfakturajournal. Därefter tar du bort markeringen igen om du vill att dina journaler ska bokföras med automatik. Återkom gärna om du har fler frågor!
... Visa mer
2013-04-19
14:28
Hej! Ctrl+Shift+End markerar hela fältet vad jag kan se. Funkar det för dig? Hela fältet blir också automatiskt markerat när du använder tab för att flytta dig mellan fält. På ikonen T uppe i programmet kan du hitta de flesta snabbkommandon som går att använda i programmet.
... Visa mer
2013-04-18
06:47
Hej! Jag tror att du hittar svaret i tråden VMB varor. Om inte är du välkommen att ställa följdfrågorna i denna tråd så blir konversationen enklare att följa. /Anna
... Visa mer
2013-04-18
06:44
Hej! Din fråga passar bättre i en annan tråd. Därför delar jag din fråga från det här ämnet och lägger den i en tråd med ännu bättre relevans. /Anna Referera till det nya ämnet här: Försäljning förlust med VMB
... Visa mer
2013-04-16
07:08
Hej! Exempelvis utskriften Artikellista som finns i både Visma Förening och Visma Administration, där kan du markera rutan Endast aktiva artiklar, för att de ska komma med. Det finns också urval på utskrifterna där du kan välja om inaktiva registerposter ska komma med eller inte. Om du är på en faktura kommer kund/medlem/artikel inte upp i listan. Om du skriver in exempelvis kundnumret på fakturan får du meddelande Angiven kund är markerad som inaktiv, Vill du trots detta välja kunden? Samma sak gäller med artiklar, medlemmar och leverantörer.
... Visa mer
2013-04-15
14:42
Hej! När du skapar en kontantfaktura i programmet kan du på fliken 3. Moms, konton ändra vilket konto kontantfakturan ska gå mot. Som standard går den mot 1910 men du kan ändra till ett fordranskonto. Fakturan hamnar då som Betald men med fakturajournalen bokas en fordran upp på det kontot du anger. När inbetalningen från kortleverantören bokar du bort fordran direkt via en manuell verifikation. Skulle detta kunna fungera för dig?
... Visa mer
2013-04-15
12:26
Hej! Om du har uppdaterat till Visma Administration version 5.4 kan du gå in under Register - Kunder, dubbelklicka på kunden och välja fliken Sms/e-post. Här kan du markera vilka dokument du vill skicka via e-post. Hoppas att detta är vad du söker! Ladda ner version 5.4 här
... Visa mer
2013-04-15
10:34
Hej! När du gör fakturajournalen i januari 2013 kommer bokföringen se ut såhär, om jag använder exemepelkonton: 1510 kredit 3051 debet 2611 debet För att dina intäkter 2013 ska bli plus minus noll gör du en ny verifikation på det nya året, som vänder tillbaka den du gjorde i december. Alltså 3870 kredit 2990 debet. Då bokar du samtidigt bort skulden som du bokat upp över årsskiftet.
... Visa mer
2013-04-12
14:52
Hej Anders! Om du inte har sparat pdf-filerna någonstans måste du installera de äldre versionerna av Visma Skatt. Du hittar de nya versionerna på vår hemsida under avsnittet: Ladda ner äldre versioner av Visma Skatt
... Visa mer
2013-04-09
13:51
Hej! Du kan inte markera en hel tabell i Visma Administration. Vill du skriva ut en hel tabell gör du det under Utskrift och därefter kan du göra urval på vad du vill få med på utskriften. Vill du i ett textfält markera texten kan du trycka på Skift + End. Eller Skift + piltangenter. Hoppas att detta hjälper dig vidare!
... Visa mer
2013-04-05
13:44
Hej! När man skriver ut till fil kan man istället välja Excel-fil(*.xls) som Filformat. Då skapas excelfilen direkt. Detta fungerar från och med version 4.3.
... Visa mer
2013-04-05
13:23
Hej igen! Använd Ctrl+Home och Ctrl+End så ska det fungera. Hoppas att det är vad du efterfrågar!
... Visa mer
2013-04-05
11:28
Hej! Det går att ändra så att fakturorna får en annan text med en malländring. Gå in under Arkiv - Företagsunderhåll - Företagsinställningar, Dokumentmallar. Notera vad det står i kolumnen Mallar vid Fakturor. Klicka på den lilla grå pilen till höger om mallen så öppnas fönstret Utskriftsmallar. Markera din mall och klicka på Ändra-knappen (en röd penna på ett papper med streck på). Då öppnas Malleditorn. Till höger i Objektlista letar du upp +Ruta-fakturarader - +Radområde och objektet Ledtext-Avtalsperiod. I Funktion längre ner i Basegenskaperna står det %Artnr. Klicka där så öppnas fönstret Fält och funktioner för mallar. Längst ner suddar du ut %Artnr och skriver istället "Medlemsavgift" Glöm inte situationstecknen "före och efter". Texten du skriver inom situationstecken skrivs ut på din faktura istället för Avtalsperiod. Därefter kan du klicka på OK och via knappen Förhandsgranska kontrollera att det blir som du önskar. Därefter sparar du dina ändringar så ska ändringen slå igenom även om du vill skriva ut gamla fakturor på nytt.
... Visa mer
2013-04-05
10:49
Hej! Om du markerar medlemmen som Inaktiv kommer du inte kunna plocka upp medlemmen på några nya fakturor och avtal. När du väljer att inaktivera en medlem frågar programmet också om du vill avsluta alla pågående avtal som ligger på medlemmen. På så vis kommer du inte av misstag skapa fakturor på medlemmen.
... Visa mer
2013-04-05
10:39
Hej! När du skickar mejl från programmet får antalet tecken i e-postadresserna inte överstiga 2000. Du kan läsa mer om varför i den här tråden: Problem med massutskick Du kan precis som du säger dela upp utskicket via markeringshjälpen. Då markerar du de medlemmar du vill skicka till och därfter väljer du Kommando - Skapa e-post. Alla adresser hamnar i samma mejl i fältet Hemlig kopia.
... Visa mer
2013-04-05
07:04
Hej! Fungerar det att scrolla med pilar upp och ner i dina register?
... Visa mer
2013-04-04
09:23
Hej igen! Då är jag med. En sådan rapport finns inte i dagsläget. Jag tar detta vidare som en idé till utvecklingsavdelningen. I dagsläget kan du kolla med någon partner som eventuellt kan bygga en sådan rapport. Du hittar våra partners här: Partners nära dig
... Visa mer
2013-04-03
15:39
Hej! På utskriften Kundreskontralistan visas hur mycket av fakturabeloppet som väntas från Skatteverket vid Varav skattereduktion för husavdrag. På utskriften Kundfordringar kan du markera rutan Kolumn för skattereduktion husarbete. Då får du en egen kolumn med summering längst ner över alla obetalda kundfakturor. Återkom gärna i den här tråden om det inte var riktigt det du sökte.
... Visa mer
2013-04-03
12:58
Hej igen! Jag har kollat vidare på din fråga. Jag hittade i hjälpen i programmet Visma Enskild Firma denna texten: "En insatsemission innebär att medlemmen tilldelas en del av den ekonomiska föreningens vinstmedel (motsvarar fondemission i ett aktiebolag). Medlemmens mottagna insatsemissioner ska inte bokföras och får inte ingå i underlag för räntefördelning. Däremot ska totalt innestående fordringar av insatsemissioner tas med vid fält U4 på det förenklade årsbokslutet." Hoppas att det gav svar på din fråga.
... Visa mer
2013-04-02
15:11
Hej! Jag undersöker detta och återkommer med ett svar så fort som möjligt!
... Visa mer
2013-04-02
14:15
Nej precis. I det här fallet kommer momsen och försäljningen med på en vanlig fakturajournal. Om kunden sen kommer in och betalar sin faktura med ett presentkort bokas kundfordran och skulden för presentkortet mot varandra via en inbetalningsjournal.
... Visa mer
2013-04-02
14:12
Hej! Egentligen blir verifikationen likadan oavsett om du har redovisat momsen eller inte. Du bokför själva överföringen till ditt skattekonto precis som vanligt ex 1930 mot 1630 om det är de konton du brukar använda. När du sen redovisar momsen kommer din fordran på 1630 minska eftersom du då redovisar momsen.
... Visa mer
2013-04-02
13:33
Hej! Du kan skapa egna konton under Bokföring - Kontoplan. Klicka på ny-knappen (den helvita ikonen uppe till vänster) så kan du fylla i Kontonummer, Benämning och SRU-kod.
... Visa mer
2013-04-02
13:21
Hej! När du säljer presentkortet bokar du upp en skuld på konto 2420 i kredit. Du ska använda samma konto när betalning med presentkort sen sker. Om du använder presentkortet mot en faktura använder du samma konto i debet. Under Arkiv - Företagsunderhåll - Kundreskontra, Betalsätt kan du skapa ett betalsätt för betalning med presentkort. Vid själva betalningen av kundfakturan anger du då betalsätt Presentkort.
... Visa mer
2013-03-28
12:45
Hej igen! En sådan konteringsmall för försäljning vid vinst skulle kunna se ut såhär med de konton som Pär föreslår: 1930 {Total} 1460 -{Belopp} 3211 -({Total}-{Belopp})*0,80 2616 -({Total}-{Belopp})*0,20 När du då skapar verifikationen fyller du i fältet Total i vad du får in och i Belopp vad du köpte VMB-varan för. Hoppas att detta hjäper dig!
... Visa mer
2013-03-27
10:28
Hej Pia! Vilket program är det din fråga gäller? Konteringsmallar finns i flera av våra produkter och fungerar på lite olika sätt. Återkom gärna så förklarar jag hur du gör!
... Visa mer
2013-03-11
16:03
Hej Mona! Detta är tyvärr en begränsning i filformatet Lb, som används för att kommunicera med banken. Formatet kräver att kreditfakturor måste ha ett Bankgironummer. Vi hoppas att bankgirocentralen ändrar sin filhantering så att de kan ta emot även kreditfakturor med plusgironummer.
... Visa mer
2013-03-11
15:24
1Gilla
Hej! Vi rekommenderar aldrig att man har företagsfilerna i en dropbox, just för att synkroniseringen inte alltid blir korrekt. Supporten har haft ärenden då fakturor och fakturarader har försvunnit. Vi har beskrivit detta i hjälpen till programmet Användning av lagringstjänster Detta kan säkert också påverka de inscannade underlagen. Om detta uppstår även utan Dropbox får du gärna återkomma så får vi såklart kika närmare på det.
... Visa mer
2013-03-11
15:13
1Gilla
Hej! Testa att gå in under Hjälp - Om Visma Administration - Systeminfo. Klicka på Utforskaknappen till höger om Sökväg företaget. Här hittar du filen Ftg.ini. Öppna den i exempelvis anteckningar. Leta upp [Company] På raden under ska det stå: Exclusive=0 Spara därefter filen, starta om programmet och se om det fungerar bättre.
... Visa mer
2013-03-11
13:35
Hej! På vår hemsida kan du hitta vilka olika integrationslösningar som finns. De är alla kompartibla med Visma Administration. Läs mer här: www.vismaspcs.se/integrationslosningar
... Visa mer
2013-03-11
10:57
Hej! Jag testade på Skatteverkets test av e-tjänster och jag får en kvittens direkt när jag har laddat upp filerna. Kvittensen säger mest om överföringen är okej. Den kvittensen kan du sedan spara ner på din dator eller skriva ut. Det finns ingen återkoppling till Visma Skatt, så du kan inte där se om överföringen lyckats eller inte. Hoppas att filerna förts över som de ska!
... Visa mer
2013-03-11
08:03
Hej Mattias! Under Arkiv - Föreningsunderhåll - Föreningsinställningar, Kontonummer kan du välja vilka konton som ska användas i de olika programmodulerna. Här borde du kunna ändra från 1930 till 1920
... Visa mer
2013-03-11
07:14
Hej igen! Om du lägger in texten i Dokumenttexter i företagsinställningarna kommer texten följa med in på fliken 2 på fakturorna du skapar efter det. Om du sen tar bort texten och fortsätter skapa fakturor finns där ingen text. Du kan alltid ändra/ta bort texten på fliken 2 inne på fakturan. Texten följer med på alla standardmallar. Om du använder fakturamallen Faktura Medlem som är utformad för BLK 15, så följer texten med även där.
... Visa mer
2013-03-08
16:11
Hej! Vanligtvis när du skickar filer till Skatteverket får du en kvittens direkt på Skatteverkets hemsida. Fick du ingen sådan?
... Visa mer
2013-03-08
15:51
Hej! Du kan alltid direkt i Dagregistreringen lägga till en text i Extra fakturatext när du har aktiverat det i Företagsinställningarna. Däremot kan du om projekttypen är Fastpris eller Aconto, direkt på Register - Projekt lägga in en extra fakturatext som alltid kommer med. Efter att ha kontrollerat dina ärenden med supporten fattar jag som att du i Visma Administration har gjort en malländring för att summera faktuerat per kund. Det finns tyvärr ingen enkel ändring som gör att du även kan få fakturerat per projekt, eftersom det inte sparas på samma sätt i Visma Administration. Jag rekommenderar att du tar en kontakt med våra partners och ser om någon av dem kan hjälpa dig att skapa den här rapporten. Du hittar våra partners här: Visma Spcs Partner
... Visa mer
2013-03-08
10:39
Hej! Inställningen för att kunna skriva en fakturatext gör du under Arkiv - Företagsunderhåll - Företagsinställningar, Registrering tider/utlägg. Markera rutan Extra fakturatext. Om projektet har faktureringsinställning på Fastpris med delfakturering eller A conto-fakturering kan du direkt på projektets flik Fakturering skriva in en Extra fakturatext som kommer med automatiskt. Texten kommer med både på underlaget och på själva fakturorna. Gällande summeringen som du vill få på dina fakturor. Är det då en summering av vad du tidigare fakturerat denna kunden eller har jag totalt missuppfattat dig? Du skrev i ditt förstsa inlägg att du får med en rad med totalt fakturerat/kund, hur menar du då? Återkom med ytterligare information så hjälper jag dig gärna!
... Visa mer
2013-03-08
08:50
Hej Stefan! Ursäkta sent svar, jag var tvungen att kolla vidare på frågan. ADK_ARTICLE_QUANTITY_RESERVED tittar i fältet Reserverat antal på artikeln. Detta fält påverkas inte alls på en artikel som inte är lagervara. I Administration kan du ta ut en utskrift, till exempel Ordersammandrag-Artiklar. Du får via API:et söka upp alla order som ligger som olevererade och kontrollera vilka order som den specifika artikeln ligger på och vad som ligger i beställt antal.
... Visa mer
2013-03-08
08:49
Hej! Den här frågan avviker lite från huvudämnet. Jag skapade ett nytt ämne så att svaren och diskussionerna blir relevanta. /Anna Referera till det nya ämnet här: Ej lagervara på inköpsförslag - Administration
... Visa mer
2013-03-07
16:19
Hej igen Sara! Jag kollar vidare på din första fråga och återkommer med ett svar imorgon. Gällande Fakturatexten kan du i Dagregistreringen och i Utläggsregistreringen fylla i Extra fakturatext.
... Visa mer
2013-03-07
14:23
Hej! Eftersom programmet inte vet hur den anställde jobbar fungerar det inte riktigt så. Ett schema är styrt per veckodag och en månad kan ju innehålla olika många dagar. När du väljer ett Ej schemalagt arbetstids-schema får den anställde fortfarande en sysselsättningsgrad vilken används i en del beräkningsformler. Därför rekommenderar jag ändå att du väljer ett schema om det så är ett för Ej schemalagd arbetstid. Anna
... Visa mer
2013-03-05
16:12
Hej! Menar du ditt egna VAT-nummer så skrivs det som Momsregistreringsnummer längst ner till höger på fakturan. Menar du kundens VAT-nummer skrivs det de gånger det finns ett momsregisteringsnummer i kundregistret. Är det något annat objekt du menar att du vill få med på dina fakturor så får du gärna återkomma så hjälper jag dig gärna!
... Visa mer
2013-03-04
15:49
Hej! Under Arkiv - Företagsunderhåll - Artiklar/Lager - Enheter fyller du i andra språk i den högra kolumnen. Kontrollera så att du inte har fått in konstiga språkkoder i ditt program. Koden för engelska ska vara EN och det är den som måste finnas vald på kunden också.
... Visa mer
2013-03-04
15:09
Hej! Om du fakturerar en kund flera olika projekt kommer detta som olika fakturaunderlag/orderunderlag. Du kan nämligen i Visma Tid markera rutan Fakturera alla underlag för en kund på samma faktura (samfakturera) när du står under Skapa underlag. Då kommer varje projekt för sig på fakturaunderlaget som förs över till Administration. Gällande det längre ordernumret kanske du kan använda dig av fältet Extra fakturatext . Där kan du skriva en längre text som också förs över till fakturan/ordern i Visma Administration.
... Visa mer
2013-03-04
13:03
Hej! Du kan byta kontoplan när du lägger upp ett nytt år. Börja med se till att alla journaler för föregående år är utskrivna och säkerhetskopiera ditt företag. När du sen skapar ett nytt bokföringsår under Arkiv - Företagsunderhåll - Bokföringsår/månad - Skapa nytt år, kan du välja att byta kontoplan. Under Arbeta med - Bokföring - Kontoplan kan du klicka på Kommando - Koppling mellan kontoplaner och därefter kontrollera att konton föregående år har en korrekt koppling mot de nya kontona detta året. Du ska också justera konton som ligger under Arkiv - Företagsunderhåll - Företagsinställningar, Kontonummer. Här ska du lägga in de nya kontona för att programmet automatiskt ska välja rätt. Du kan läsa mer om byte av kontoplaner här: Byta kontoplan
... Visa mer
2013-03-04
12:30
Hej! Du kan alltid använda textrad som du redan hittat, men då måste du lägga in det på varje faktura. Om du använder en standardmall för fakturautskrifterna så hamnar texten jag skrev om tidigare i fältet över Adressuppgifterna.
... Visa mer
2013-03-01
14:32
Hej! Vad är det för delar i dokumentationen som du fastnar på? Kanske kan vi hjälpa till att förtydliga någon del?
... Visa mer
2013-03-01
09:44
Hej! När du skapar fakturan kan du gå in på fliken 2, Medlems-/kunduppgifter. Texten som står i Text 1..3 skrivs ut på fakturan. Ska det stå samma text på alla fakturor kan du lägga in det under Arkiv - Föreningsunderhåll - Fakturering, Dokumenttexter och skriva in det du vill ska stå på fakturorna. Det går också att göra ändringar i utskriftsmallen som gör att ett annat fält från medlemsregistret hämtas om du hellre vill det. Återkom gärna med vilken sorts information du vill ha med på utskriften så hjälper jag dig vidare.
... Visa mer
2013-02-26
15:00
Hej Sus! Om semestern ska beräknas på samma sätt på båda anställningarna gör du enklast inställningen i anställningsregistret för månadslön och på lönekörningen lägger in löneart 1108 för att lägga in timmarna. Är det däremot så att det är olika semesterinställningar beroende på anställningstyp får du först göra en lönekörning med timlön och betala ut slutlön för semestern. Därefter i anställningsregistret ändra anställningstyp och anställningsdatum för att på en ny lönekörning lägga upp den anställde som månadsavlönad. Om du undrar över någon av inställningarna får du gärna återkomma så förtydligar jag den delen.
... Visa mer
2013-02-26
14:35
Hej! I dagsläget är kalkylpriser alltid i SEK. Däremot kan du uppdatera kalkylpriset löpande med hjälp av omräkning av kalkylpris. Jag har beskrivit närmare hur kalkylpriser kan beräknas med hänsyn till valutakurs i den här tråden. Hoppas att du hittar svaret här, annars får du gärna återkomma om det inte var svar på din fråga. /Anna
... Visa mer
- « Föregående
- Nästa »