2024-09-30
16:09
Halloj!
Vill bara kika in här och berätta att från 1 juli i år kan man digitalisera sina underlag och sen kasta kvitton och leverantörsfakturor som man har på papper.
Fortfarande måste underlagen sparas i 7 år, men det går alltså att föra över dem till digitalt och ha dem sparade på så vis.
Spana gärna in webbinariet Uppdateringar i bokföringslagen och bye bye papperskvitton » där vi tipsar om hur du kan tänka framåt.
... Visa mer
2024-09-30
16:01
Hej!
Vill bara uppdatera med att från den 1 juli så får du också skanna in papperskvitton och fakturor som du får på papper och kan därefter kasta även de underlagen.
Fortfarande måste bokföringen sparas i 7 år, men du behöver inte längre spara i orginalformatet.
Förra veckan körde vi webbinarium om detta, ta gärna en kik: Uppdateringar i bokföringslagen och bye bye papperskvitton »
... Visa mer
2024-09-30
15:57
Passar bara på att uppdatera med länken till inspelningen från webbinariet: Uppdateringar i bokföringslagen och bye bye papperskvitton - Webbinarium »
... Visa mer
2024-07-19
11:31
Halloj @Ryan_Goodall !
Jag vill bara kika in och tipsa om ett webbinarium som vi kommer ha i september där vi pratar om just detta: vad som gäller i samband med lagförändringen och hur vi rekommenderar att man gör med både nya och gamla grejer.
Du kan läsa mer och boka här: https://vismaspcs.se/utbildning/visma-eekonomi/webbinarium-uppdateringar-i-bokforingslagen-och-bye-bye-papperskvitton
Webbinariet spelas in och kommer finnas på vår youtubekanal i efterhand om tiden inte passar.
Ha en fin sommar!
... Visa mer
2024-04-08
13:29
1Gilla
@Annika Tysslinge Idag är det manuell hantering av hänförlig lön som gäller, men vi vill såklart förenkla hanteringen framåt så detta tar jag vidare direkt.
Har du flera idéer så kan du lämna dem under Feedback och förslag (Lön Smart) eller Förbättringsförslag (Lön 300/600) inne i ditt program.
... Visa mer
2024-04-08
11:46
I månadsrapporteringen för arbetare till Fora redovisas utbetald lön varje månad. Men det finns också något som kallas "Hänförlig lön".
Här kommer en kort sammanfattning och du kan läsa mer om detta på Foras sida: Lön hänförlig till annan månad
Vad är hänförlig lön?
Det är lön som ska fördelas på tidigare månader. Det gäller dels rörliga lönedelar och ersättningar till exempel
Ackordslön
Provision
Bonus
Tantiem
Denna lönen delas upp på de månader då den har tjänats in. Och det finns ingen övre eller undre gräns på antalet månader att fördela på.
Hänförlig lön gäller också Slutlön för sparade semesterdagar. Den fördelas lika på den anställdes sista 12 månader.
Vad är INTE hänförlig lön?
En vanlig fundering är gällande lönen som tjänas in ena månaden och sen betalas ut månaden därpå. Detta är INTE hänförlig lön utan redovisas som vanligt.
Varför redovisas hänförlig lön?
För att den anställdes pensionspremie ska baseras på hur lönen tjänats in.
Hänförlig lön i Spiris
Välj Lön - Extern rapportering
Klicka på Hämta uppgifter
Klicka på knappen Lägg till hänförlig lön på den anställde det gäller
Via knappen Lägg till kan du lägga in de månader och belopp som du vill redovisa.
Läs mer: Fora månadsrapportering (arbetare)
Hänförlig lön i Visma Lön Smart
Läs om hur du gör i Visma Lön 600: Hjälp Lön 600: Fora månadsrapportering (arbetare)
... Visa mer
Etiketter:
2023-12-27
10:29
Hej!
Vill bara uppdatera denna tråden med att sedan förra veckan finns också utbetalningssättet Manuellt via bank som kan användas om man till exempel har en anställd med utländskt bankkonto. Lönen bokförs då mot 1930 precis som om du väljer Bank.
... Visa mer
2023-06-15
15:18
@Patgil Kom precis på att Semesterskuldlistan inte stämmer helt med verkligheten om man gör så som jag skrev. Eftersom semesterskulden för semesterersättningen "nollas" när man registrerar det som utbetalt. Viktigt alltså att ha koll på det också då.
Men du får jättegärna lämna denna som ett förslag via Feedback & Förslag inne i ditt program.
/Anna
... Visa mer
2023-06-15
10:33
Hej @Patgil !
Det finns ingen fiffig funktion utan mitt tips är isåfall att du använder programmets funktion för att betala ut semestertilllägget.
Efter det så kan du lägga in löneart 3232 med minustecken för det belopp som inte ska betalas ut nu på junilönen.
Du behöver komma ihåg att manuellt lägga in löneart 3232 med belopp när dagarna sen tas ut och resterande tillägg ska betalas ut.
Mvh
Anna
... Visa mer
2023-04-19
14:27
2 Gillar
Tänk dig en lönekörning där du tar en fika med en kompis, hinner med en promenad i solen och med gott samvete kan flexa hem den 21:e. Eller slipper avbryta semestern för att skicka iväg lönebeskeden. Alltså hållbart arbetsliv med lön när DU vill.
Kanske är vi en bit på vägen från och med nu?
Nu finns nämligen möjligheten för dig som löneadministratör att bestämma när de digitala lönebeskeden ska visas för de anställda. Det funkar både i Spiris och i Visma Lön 300/600.
Funktionen är enkel.
Du ställer in när lönebeskeden ska skickas till de anställda och sen behöver du inte göra mer. Lönebeskedet syns för den anställda senast klockan 17.00 den valda dagen.
(Självklart kan du ändra datumet och lönebeskedet fram till och med utbetalningsdatum).
Schemalägg lönebesked i Visma Lön 300/600
Om du också skickar löneutbetalningen via bankkoppling eller fil så kan du enkelt ställa in när pengarna ska trilla in på de anställdas konton.
Härligt va?
Kanske är det också dags att se över personalhandboken så att alla på företaget vet vad som gäller.
Förslag på en månads checklista:
De anställda:
1:a - Tidrapporter för fg månad ska klarmarkeras
2:a - Tidrapporter ska attesteras
5:e - Utlägg och reseräkningar ska vara inskickade och attesterade
23-26:e - Rapportera om något är knasigt på lönebeskedet.
Löneadministratören:
1-12:e - Gör klart och redovisa arbetsgivardeklarationen för föregående månad
5-20:e - Fixa lönerna
25-30:e - Rätta eventuella fel från lönekörningen
Om företaget använder Anställd för att stämpla, Resor & Utlägg eller Tid/Tid&Projektplanering för att registrera arbetstid, frånvaro, utlägg och reseräkningar finns också smarta påminnelser för både klarmarkering och attest.
Läs mer om Anställd: Anställd
Läs mer om Tid & Projektplanering: Tidredovisning med det lilla extra
Tips! Ytterligare en grej som underlättar för dig som löneadministratör är att ni har avvikelseperiod föregående månad. Dvs att frånvaro i april redovisas på lönekörningen i maj. Om ni idag har avvikelseperiod till exempelvis den 15:e i månaden kan du börja med att undersöka om ert avtal tillåter att ni har kalendermånad istället.
... Visa mer
Etiketter:
2023-04-11
10:19
Hej @18 Kvadrat AB !
Bra fråga! Ska se till att uppdatera inlägget med informationen sen 🙂
Då skapar du ett arbetsschema och när du fyllt i första veckan klickar du på Lägg till vecka. Då kan du lägga till en vecka med annorlunda tider.
När du sen kopplar den anställde till schemat får du välja när schemat ska börja gälla för den anställde och vilken startvecka det ska vara. Alltså om det är schema vecka 1 eller 2 som ska användas från startdatumet.
Koppla schema och välj startvecka i Lön Smart
/Anna
... Visa mer
2023-01-24
14:00
Hej!
Den som väntar på något gott...
Mallen för anställningsavtal är uppdaterad. Den finns tillsammans med våra övriga gratismallar på sidan: https://vismaspcs.se/ditt-foretagande/mallar-och-blanketter
/Anna
... Visa mer
2022-11-25
16:56
Fel i lönearbetet uppstår av många olika anledningar. Vanligast är väl att man fått fel eller för sen info och behöver korrigera från tidigare lönekörningar. Här kommer vi gå igenom enkla sätt att rätta om något blivit knasigt.
Oavsett är det alltid bra att ha en dialog med den anställda, så att de förstår vad som händer. På den anställdes lönebesked kan du antingen lägga in en textrad bland löneraderna eller via Meddelande på anställdas lönebesked.
Tips! För att du ska slippa behöva rätta arbetsgivardeklarationen (det är mycket krångligare) är det smart att vänta till månaden är slut innan du redovisar arbetsgivardeklarationen till Skatteverket.
Korrigera registrering via snabbval
När du har gjort en registrering via snabbval har rätt lönearter valts och det är också enklare att rätta till felet. Läs mer om du registrerar här: Registrera tider och avvikelser
För att rätta en felaktig registrering är det lättast att gå in i Kalender på den anställde och leta upp dagarna då det har blivit fel. Kanske har det registrerats semester istället för sjuk?
Registreringar som finns med på ett lönebesked har en liten bock till höger.
Snabbval på lönekörning
Klicka på snabbvalet och välj nere till vänster i dialogrutan Korrigera registrering. Alla lönerader "vänds" nu på nästa olåsta lönebesked och visas då som överstruken i kalendern.
Korrigerat snabbval
Ska det istället vara sjuk registrerat på dagarna markerar du dem igen och väljer Sjuk istället.
Korrigerat och nytt snabbval
På nästa lönebesked visas nu både det korrigerade snabbvalet och den nya registreringen
Lönebesked med korrigerat och nytt snabbval
Omvända tecken med löneart
Om du av någon anledning har registrerat en löneart direkt på lönebeskedet kan du korrigera det genom att lägga samma löneart igen med omvänt tecken framför. Dvs ett avdrag som normalt sett har ett minustecken registrerar du med ett plustecken och vice versa.
Tips! Jag rekommenderar att du plockar upp lönearter via snabbvalet Övriga tillägg/avdrag. På så vis kan du också korrigera de snabbvalen om det skulle vara fel.
Justera på nästa lönekörning
Har du missat betala ut en ersättning till den anställda och lönebeskedet är redan skickat och betalfilen uppladdad hos banken? Lätt hänt.
Gör det enkelt för dig och skapa en extra löneutbetalning med det belopp som har missats eller kontrollera med den anställda om det går att ta med på nästa månads utbetalning istället.
Är det ett avdrag som skulle ha gjorts är det bättre att göra den justeringen/avdraget på nästkommande månads lönekörning.
Bra länkar:
Ändra felaktig registrering från tidigare lönekörning
Rättelser av arbetsgivardeklaration hos Skatteverket
... Visa mer
Etiketter:
2022-11-03
09:57
God förmiddag!
Idag har vi släppt bankkoppling för löneutbetalningar via Handelsbanken och Danske Bank när du arbetar i Lön tillsammans med Bokföring & Fakturering! 🎊
/Anna
... Visa mer
2022-10-28
09:07
Åh tack för förtydligandet gällande kopieringen. Jag ser till att lyfta den biten!
Ha en fin fredag och helg!
... Visa mer
2022-10-27
16:26
Hej @Lisa_Boiardt_ !
Jag fick lite kompletterande info från en kollega.
OM den anställde har F-Skattsedel sätts inställningen Ingen skatt och Ingen arbetsgivaravgift.
Ska den anställde vara anställd också behöver hon ansöka om FA-Skattsedel.
Mvh
... Visa mer
2022-10-21
15:05
1Gilla
Lönen i Spiris fantastiskt smart om du använder det på rätt sätt, därför tänkte jag ge lite tips om hur du arbetar med kalendern/tidsregistrering i lönearbetet! Häng med!
Löneadministratör registrerar tider och frånvaro
Snabbval
Händelser och avvikelser för de anställda registreras via något som vi har valt att kalla snabbval. Det finns snabbval för det flesta typerna av händelser, till exempel sjuk, semester, arbetstidsförkortning, övertid osv.
Snabbval i Visma Lön Smart
När du använder snabbvalen hämtas rätt lönearter för just den anställde och vald snabbvalstyp.
Du kan enkelt se vilka lönearter som skapas för den anställde när du använder snabbvalen.
Snabbval går likabra att använda direkt på den anställdes lönebesked som i kalendern.
Kalendern
I kalendern får du en överblick av den schemalagda tiden och kan direkt registrera händelser.
Genom att markera flera dagar kan du lägga in till exempel Sjuk över en period.
Då hjälper programmet dig med att registrera rätt lönearter på den schemalagda tiden.
Som administratör kan du ändra den schemalagda tiden för en specifik dag om det sker någon tillfällig förändring. Det gör du antingen via den lilla pennan vid valet av snabbval eller knappen Ändra schemalagd dag längst upp till höger.
Är det en längre förändring är det bättre att istället ändra den anställdes arbetsschema.
Anställd registrerar tid själv
Spiris Anställd
Med funktionen Anställd registrerar den anställde själv sina tider och frånvaro i en kalender via en smidig app eller webben.
Även här väljer den anställde vilken typ av händelse som ska registreras och kan direkt lägga in till exempel Arbetad tid, Sjuk, Föräldraledig eller Semester.
På så sätt får den anställde också en överblick över sina saldon såsom semester, ev flex och övertid.
Arbetar ni med attest kan en attestansvarig eller löneadministratör kontrollera tiderna innan de hämtas till lönen.
Anställd lägger du till under Fler funktioner i Spiris.
Tid & Projektplanering
Samla din tidsreistrering och projekthantering i Spiris! Dina medarbetare registrerar arbetade timmar, utlägg eller milersättning som sedan blir underlag för fakturering till kunder och till lönebeskeden,
När månaden är slut klarmarkeras tiderna av medarbetare som sen attesteras. När det är dags för lön hämtas allt, tryck bara på (nästan) en knapp så är lönen klar!
Förutom tidregistrering finns det stora möjligheter att planera hela projekt från första kontakten med kunden till planering och till slut avslut.
För att göra registreringen extra effektiv när de anställda arbetar utanför kontoret rekommenderar vi att du använda dig av den flexibla appen Spiris Tid.
Bra länkar:
Kalender
Mer om Spiris Anställd
Registrera tid i appen Anställd
Registrera tid i appen Tid
Arbetstid, Övertid, OB och mycket mer!
... Visa mer
2022-10-17
10:01
1Gilla
Halloj!
Nu har vi uppdaterat Lön. det betyder att du som skickar bankfiler till SEB nu skickar i XML-format. 🙂
/Anna
... Visa mer
2022-10-05
09:13
Hej!
Om din tidigare kollega har ändrat de anställdas scheman så ändras också sysselsättningsgraden. Detta skulle kunna påverka en del beräkningsformler som tar hänsyn till sysselsättningsgrad eller veckoarbetstid.
Är det däremot endast att de inte har fått något lönebesked alls så kan jag just nu inte komma på något annat än de semestergrundande och ej semestergrundande frånvarodagarna.
När föräldraledigheten inte längre är Semestergrundande blir den Ej semestergrundande. Det påverkar antalet semestesterdagar som den anställde har rätt till vid ett nytt semesterår.
Om antalet semesterdagar har påverkats i dina kollegors fall så har det iaf blivit till deras fördel (ev fler semesterdagar än de har rätt till).
mvh
... Visa mer
2022-09-23
08:46
Ca tre månader före ett nytt semesterår kan det vara klokt att se över de anställdas semesterdagar.
Hur många betalda dagar har den anställde kvar? Finns det några sparade dagar äldre än fem år som förfaller vid semesterårsskiftet?
Mitt tips är att du kontrollerar hur det ser ut och ser till att planera upp ledigheten i god tid tillsammans med den anställde.
I semesterskuldlistan kan du se antalet semesterdagar alla anställda har och på fliken Semester på de anställda ser du enkelt både kvarvarande och vilka år de sparade semesterdagarna tillhör.
Bra länkar:
Planera ledighet
Sparad semester
... Visa mer
Etiketter: