2013-08-15
06:56
Hej igen! Jag skulle behöva svar på vissa frågor: 1: Det är endast månadsavlönade detta gäller? 2: Vilket semestervillkor har de anställda? 3: Har jag fattat rätt om lönetillägget ska ingå i beräkningarna för semester och frånvaro men ska inte öka upp beloppet för SCB och LÖSEN? 4: Är lönetillägget samma för alla anställda eller är det olika? 5: Ska tillägget användas vid beräkning av exempelvis övertidsersättning?
... Visa mer
2013-08-14
14:33
Hej! Jag kommer kika närmare på detta och på eventuella supportärenden ni haft imorgon. Det känns som om det borde gå att få till antingen med funktionen för löneväxling eller med personvariablar. Jag återkommer i den här tråden när jag har läst på lite eller om jag behöver ytterligare information. Trevlig kväll! /Anna
... Visa mer
2013-08-13
08:19
Hej! Gå in under Arkiv - Företagsunderhåll - Företagsinställningar - Nummerserier. I fältet Kundnummer fyller du i nästa lediga kundnummer så borde det fungera att importera kunderna. Inställningen gör att programmet automatiskt räknar upp kundnummer när du skapar en ny kund. Återkom gärna om det fortfarande inte fungerar för dig!
... Visa mer
2013-08-13
06:32
Hej! Momsdeklarationen som skapas i programmet tittar på bokföringskonton med momskod. För rutan för ingående moms tittar programmet på konton med momskod 48. Den del av den ingående momsen som du inte får dra av på grund av blandad verksamhet bokför du på ett kostnadskonto istället för momskonto. Antingen kan du använda samma konto som själva inköpet registrerades på eller så kan du använda ett konto för ej avdragsgill moms, till exempel konto 6999. Lättast skapar du en verifikation under Bokföring - Verifikationer - Ny verifikation och gör ombokningen från 2641 eller motsvarande konto för ingående moms, och lägger på konstnadskonto. Tänk på att använda datum inom momsredovisningsperioden. Därefter ska du kunna skapa din momsdeklaration med korrekt belopp. Återkom gärna om du har ytterligare funderingar!
... Visa mer
2013-07-17
11:45
Skönt tt höra att det löste sig! Återkom gärna om du har fler funderingar 🙂 /Anna
... Visa mer
2013-07-17
11:31
Vad la du för datum på fakuran? och har du journalfört den på rätt period? Vilka bokföringskonton användes på fakturan?
... Visa mer
2013-07-17
11:02
Helt korrekt! Antingen om du gör en ändringsverifikation eller om du stryker raderna i den gamla momsrapporten. Det är smaken som avgör vilket sätt man gör för att korrigera verifikationer. Därefter lägger du in fakturan och kan skapa om momsrapporten.
... Visa mer
2013-07-17
10:36
Hej! Jag är inte helt med på hur du menar. Den första fakturan, som är förfallen, den är väl bokförd på rätt period? Då borde momsen finnas korrekt med på den. Påminnelsefakturan är bara en påminnelse och något som nästan aldrig bokförs och alltså heller inte påverkar momsen. Om du däremot har missat att bokföra den ursprungliga fakturan bör du bokföra den på korrekt period och därefter skapa om momsdeklarationen för den perioden.
... Visa mer
2013-07-17
07:29
Hej igen! Jag är inte helt säker på vilken typ av verksamhet du har, men för mig låter det som om du kan använda utbetalningstypen Övriga externa kostnader, då hamnar beloppet på ruta 3.7 i deklarationen. Sen när du fakturerar skogsbolaget och du registrerar det via en faktura, så räknas det som en Försäljning, eller möjligtvis en Övrig inkomst. Då hamnar beloppet i ruta 3.1 eller 3.4 vid Övriga inkomster.
... Visa mer
2013-07-16
10:54
Hej! I den här tråden kan du läsa mer om vidarfakturering av kostnader och vad som gäller för att få göra en vidarfakturering. Om utlägget räknas som vidarfakturering kan du i Visma Eget Aktiebolag lägga utbetalningstyp Lån till andra aktiebolag. När du sen får igen pengarna registrerar du det med inbetalningstypen Återbetalt lån från andra aktiebolag. Om det inte räknas som ett utlägg som vidarfaktureras registrerar du det som en kostnad i företaget och därefter faktuerar du kostnaden till skogsbolaget. Återkom gärna om du har fler funderingar! /Anna
... Visa mer
2013-07-09
13:54
Hej! Lättast är att kontrollera vilka konton som har använts på journalen. Är det något annaorlunda bokfört? Kanske en utländsk faktura eller inom byggsektorn eller liknande? I dokumentet Vad gör jag om momsrapporten blir fel får du tips på vad du kan kontrollera när du får fel i momskontrollen. Återkom gärna om du inte löser det!
... Visa mer
2013-07-08
09:10
Hej! Längst upp i den här tråden har jag beskrivit hur du kan använda våra lokalt installerade program på mac-dator. /Anna
... Visa mer
2013-07-05
11:41
Hej! Om du vill skriva ut en viss faktura kan du använda dig av utskriften Medlems-/Kundreskontralista och i Urval skriva in Medlems-/Kundnr. Och markera rutan Även slutbetalda fakturor. I kolumnen Datum visas när fakturan är betald. Om du inte vill skriva ut informationen kan du se den direkt under Arbeta med - Fakturor eller inne på medlemmen på fliken Spårning under Slutbetalda fakturor.
... Visa mer
2013-07-03
17:42
Hej! Testa att starta om server- och klientdatorer med programmet installerat och se om det fungerar bättre. Återkom i den här tråden om det fortfarande inte fungerar.
... Visa mer
2013-07-03
15:57
Hej! Enligt bas-kontoplanen kan du använda konto 3231. Detta konto har som standard momsrapportkod 41 vilket betyder att beloppet redovisas i ruta 41 på momsrapporten 41 = Försäljning när köparen är skattskyldig i Sverige. Du som säljare redovisar bara att du har sålt momsfritt. Köparen redovisar därefter både ingående och utgående moms när han får fakturan. En faktura kan alltså ha konteringen: 1510 debet 10 000 3231 kredit 10 000
... Visa mer
2013-06-04
14:10
Hej Ulrika! Jag är inte helt med på hur du menar. Men från och med version 5.4 av Visma Fakturering kan du inne på kunden på fliken 3 Sms/e-post markera om kunden vill ha faktura via e-post. Det betyder att när du skriver ut ett gäng fakturor och väljer E-post skapas mejl med fakturan till de kunder som vill ha det via mejl och resten kan du skriva ut via skrivare. Om det är så att kunden också vill ha sin faktura via mejl, men vill ha kopian på papper kan du under Arkiv - Företagsunderhåll - Företagsinställningar, Dokumentmallar markera rutan Utskrift av dokument till e-post ska även innehålla valt antal kopior. Då skickas kopian till kunden via mejl och därefter kan kunden skriva ut fakturakopian. Om din tanke är att ni själva ska ha kopian via papper eller pdf får du gärna gå in och trycka +1 eller lämna en kommentar i tråden Fakturering via mail samtidigt som en kopia sparas som PDF eller skrivs ut - Administration
... Visa mer
2013-06-04
12:31
Hej! Jag tror du hittar svaret på din fråga i den här tråden. Gällande uppläggningsavgiften kan du använda konto 6570. /Anna
... Visa mer
2013-06-04
10:39
Skön att höra! Ha en trevlig dag och tveka inte att återkomma hit till forumet. /Anna
... Visa mer
2013-06-04
09:27
1Gilla
Hej! Kontrollera att företagstermometern är uppdaterad, tryck F5 på ditt tangentbord. Kontrollera också att du har kundfakturor som har förfallodatum i perioden. Det kan också vara så att du har råkat skapa en kundfaktura med ett datum långt långt fram i tiden. Med ett fakturadatum eller förfallodatum efter år 2039. Då gör denna kundfaktura att du inte får upp några fakturor framåt i tiden.
... Visa mer
2013-06-04
07:09
Hej Hazar! Om jag förstår dig rätt så har du under 2012 bokfört ett inköp av ett inventarie mot ett lån. Därefter har du gjort en likadan verifikation till fast utanför leverantörsreskontran med andra bokföringskonton. Men den motsvarar samma köp? När jag läser i ärendet du hänvisar föreslår min kollega att du lägger en kreditfaktura för att kunna skapa om fakturan med korrekta bokföringskonton. Och stryka den manuella verifikationen. Det är bäst att göra så eftersom du i bokslutet för 2012 redovisar både tillgången och skulden dubbelt. Alternativet är att kreditera leverantörsfakturan och låta den manuella verifikationen vara den korrekta. Båda justeringarna bör göras på 2012.
... Visa mer