2017-02-27
15:27
Hej!
Du kan bokföra resterande insättningar samt de utgifter ni har under helgen under
Kassa och bankhändelser. Här lägger du in bankhändelserna som avser insättningarna. Antingen lägger du in varje händelse manuellt genom knappen Ny bankhändelse. Men du kan också välja alternativet
Klistra in kontoutdrag. I vår skrivna hjälp kan du se bankerna du kan har en aktiv bankkoppling till och hur detta fungerar.
När du lagt in händelserna ska de bokföras! Det gör du genom att klicka på knappen Matcha på respektive bankhändelse. Du får du upp ett par alternativ att matcha mot. Har ni skapat och skickar fakturor till deltagarna kan du använda alternativet Inbetalning från kundfaktura. Har ni inte fakturerat kunderna väljer du istället Övrig insättning. I nästa steg ska du välja inkomsttyp och här väljer du Egen kontering. Då får du själv välja vilket konto du vill bokföra mot. Jag antar att försäljningen är momsfri och rekommenderar att du skapar ett eget konto i 3xxx-klassen som du döper till ex. Träningsläger. Detta gör du under Inställningar - Kontoplan - Nytt konto.
Du gör som sagt likadant för utgifterna, lägger till dom under Kassa och bankhändelser.
Utbetalningarna kan du bokföra genom att klicka på Matcha. Eftersom ni betalar med kort rekommenderar jag att du väljer bokföringshändelse Inköp mot kvitto. Hittar du ingen inköpstyp som matchar väljer du Egen kontering och väljer själv vilket konto du vill boka mot. Kolla under Inställningar - Kontoplan om du hittar passande kostnadskonton, dessa finns i kontoklass 4xxx-8xxx. Hittar du inget som passar kan du skapa ett eget via Nytt konto.
Ha det fint!
/Moa
... Visa mer
2017-02-22
14:55
2 Gillar
Tack Moa, Jag gjorde som du sa och ringde skatteverket. Det generella i den här frågan var att om utbildningen innebar en utökning av verksamheten så är kostnaden inte avdragsgill. Till exempel om du har en frisersalong och ska utbilda dig till att jobba med naglar. Om du däremot går en kompetenshöjande utbildning som frisör så är alla kostnader avdragsgilla rakt av. I mitt fall var han jag pratade med tveksam, trots att han även gick och rådfrågade sina kollegor. Hans rekommendation var att jag inte bokför kostnaderna utan lämnar det som ett öppet yrkande om avdrag vid deklarationen istället så blir det upp till min handläggare att bedöma. Viktigt i fallet för mig var att jag beskriver min verksamhet före och efter utbildningen. Min huvudsyssla i dag är att jag behandlar muskler och leder, och exakt det tänker jag fortsätta med, vilket han ansåg öppnade för en möjlighet att det skulle kunna gå igenom. Det som gjorde honom tveksam till det var att jag faktiskt får ut en legitimation på yrkestiteln Fysioterapeut. Så jag får helt enkelt yrka om avdrag och se vad som händer. mvh Fredrik
... Visa mer
2017-02-22
13:11
Hej Katten!
Du kan också skriva ut kontoplanen direkt från programmet. Det gör du under Bokföring - Utskrifter.
Du kan registrera alla in- och utbetalningar som sker från ditt företagskonto via Kassa och bankhändelser i programmet, istället för att göra en manuell verifikation under Bokföring - Verifikationer. Under
Kassa och bankhändelser lägger du till betalningen. I filmen Registrera in- och utbetalningar i Visma eEkonomi ser du hur man använder Kassa och bankhändelser.
I artikeln Bokföring – Allt du (någonsin) behöver veta om att bokföra på vår hemsida hittar du en jättebra bokföringsguide att kika i medans du bokför!
Ha det fint!
/Moa
... Visa mer
2017-02-22
09:13
Hej! Om både debetfakturan och kreditfakturan låg på 20161231 så är det inga problem. Är 20161231 en låst period i ditt program? Är den det bör du vid kvittningen fått ett meddelande som säger; Fakturans datum ligger i en låst period. Dagens datum förslås som verifikationsdatum. Det enda som händer är egentligen att kvittningsverifikationen hamnar på ett datum i 2017. Var det själv kvittningsverifikationen som hamnade på 2016 som du korrigerade? Det som händer med en faktura när man kvittar den är att den lägger sig med status Betald under Alla leverantörsfakturor, så är det det du menar så kommer du fortfarande se fakturorna där under. Dessa två utlandsinbetalningar, har du bokfört dom manuellt eller hur har du gjort med dom? Om det finns matchande kundfakturor under Försäljning - Kundfakturor bör du bokföra inbetalningarna mot dessa via Kassa och bankhändelser. Är fakturan skapad i en annan valuta än SEK kan du under Kassa och bankhändelser bocka i Utlandsbetalning just för att programmet då sköter bokföringen av eventuell valutavinst/förlust. /Moa
... Visa mer
2017-02-07
12:08
Hej! Har du avslutat året i eEkonomi och gått genom årsavstämningen som du hittar under Bokföring - Årsavstämning? Om du inte gjort det, rekommenderar jag att du börjar där för att säkerställa att det som ska göras inför deklarationen är gjort. Om du gjort det så börja med att kika så det inte är någon öresavrundning som ställer till det. Årsredovisningen ska alltid ska vara i hela tal och därför avrundas beloppen på balansräkningen. Det kan då uppstå en öresavrundning mellan tillgångs- och skuldsidan. Under Årsredovisning – Allmänna uppgifter finns en del för avrundningsdifferens. Här väljer du var du vill att programmet ska göra avrundningen. Det ligger standardval som man vanligtvis avrundar på, har du gjort någon ändring här? Har du inte gjort det rekommenderar jag att du börjar med att låsa upp deklarationen under fliken Inlämning. Avmarkera rutan Lås deklaration. Gå sedan till fliken Bokföringsvärden och klicka på Hämta bokföringsvärden. På så vi säkerställer vi att de faktiskt värdena från eEkonomi finns att jobba med när du gör deklarationen och årsredovisningen. Skapa om deklarationen och skapa sedan årsredovisningen. Får du samma felmeddelande? Återkom om det inte löser sig så kikar vi vidare! /Moa
... Visa mer
2017-01-26
08:25
Hej! Här hittar du mer information om vilka regler som gäller och kan se när du bör låsa dina bokföring. /Moa
... Visa mer
2017-01-25
15:45
Tack för svar. Blir till att börja pula med pdf-filen då.
... Visa mer
2017-04-03
14:36
Hej! Jag kikade i den här tråden och där följande; "I ditt fall verkar det som om du även anskaffar domäner, som sedan används i ditt arbete mot kunden. I så fall är det en kostnad som du själv vidarefakturerar och då tycker jag att du skall använda konto 4610, Inköp från underentreprenörer" Alltså låter 4610 som en passande konto att bokföra på! Ha det fint! /Moa
... Visa mer
2017-05-08
13:56
Hej! Om du går till Inställningar - Artikeletiketter och klickar på etiketten det gäller, och klickar Redigera. Har du knappen Ta bort nere till vänster där? /Moa
... Visa mer
2017-01-20
09:56
1Gilla
Precis som @Moa skriver, har du dock inte matchat händelsen ännu så räcker det med att ta bort den.
... Visa mer
2017-01-18
07:36
Hej! Om jag förstår dig rätt finns fakturan upplagd under Försäljning - Kundfakturor - Obetalda kundfakturor. Och under Kassa och bankhändelser finns en omatchad delbetalning som avser just den fakturan. Programmet kikar framförallt på beloppet för att kunna matcha en faktura automatiskt. En delbetalning i detta läget matchar alltså inte totalbeloppet av fakturan. Men det är enkelt att matcha manuellt. Klicka på Matcha. På bokföringshändelse väljer du Inbetalning från kundfaktura. I listen kan du sedan välja vilken faktura betalningen avser. Bokför! Ha en bra dag! /Moa
... Visa mer
2017-01-11
15:12
2 Gillar
Hej igen, hade missat den kolumnen, nu hittade jag den och det funkade. Tack!
... Visa mer
2018-04-05
15:24
1Gilla
Hej Lovisa Räntor brukar inte ha någon moms. Så svaret på din fråga blir - inget.
... Visa mer
2017-02-07
10:56
Hej på er! Förstår att det hade varit smidigt. Jag ska ta det vidare som ett önskemål. Monova - Import använder du när du vill läsa in filer i programmet. Export använder du när du vill ta ut filer från programmet. Ha det fint! /Moa
... Visa mer
2016-12-30
15:58
Hej! Jag förstår problemet, att hanteringen blir osmidig. Jag ska absolut ta det vidare som ett önskemål till vår utvecklingsavdelning. Kanske hjälper det dig att skriva ut en verifikationslista när alla avskrivningar är klara istället? Då får du det i alla fall samlat på samma utskrift. Du hittar denna utskrift under Bokföring - Utskrifter - Verifikationslista. Klicka på Ny utskrift. Här kan du göra vissa urval för att bara skriva ut just verifikationerna för avskrivningarna. Hoppas det besvarade din fråga! Gott nytt år! /Moa
... Visa mer
2016-12-28
12:19
3 Gillar
Tack Moa och Tina!! Det var precis det jag var ute efter!!
... Visa mer
2016-12-30
14:59
Hej Johan! Det första jag tänker på är vilken bokföringsmetod du använder; kontantmetoden eller faktureringsmetoden? Använder du kontantmetoden bokförs det aldrig något på konto 1510. Tycker att fakturor med kortbetalning som villkor inte ska ställa till det. Men återkom med vilken bokföringsmetod du använder så kikar vi lite till på det. Gott nytt år! /Moa
... Visa mer
2016-12-29
07:52
Hej Marie! Vad jag kan se så har du hela programmet eEkonomi, med både bokföring och fakturering. I den varianten kan programmet mycket väl föreslå vad en betalning under Kassa och bankhändelser ska matchas mot. Ex. du har lagt upp en kundfaktura på 100kr och registrerar sedan en inbetalning under Kassa och bankhändelser på 100kr. I de flesta fall kommer programmet då föreslå att du ska matcha betalningen mot fakturan på samma belopp. Om det är så att programmet har föreslagit en händelse som du inte vill matcha mot kan du klicka på raden, då fälls den ut och via Åtgärder - Matcha kan du själv välja hur du vill bokföra betalningen. Hoppas det besvarade din fråga. Ha en fin dag! /Moa
... Visa mer
2016-12-21
15:14
Hej! 1. Har du tidigare bokfört handpenning på konto 2897 och ska boka bort det kan du använda samma konto. Vad har skett med handpenningen? Har den exempelvis betalats ut så bokför du en utbetalning via Kassa och bankhändelser och konterar mot 2897. 2. Är det så att du fått betalt för tillgångar så som lager av råvaror och inventarier kan du absolut använda konto 1410 och 1221. Du bokför då inbetalning på 19xx, ditt företagskonto, i debet. 1410 och 1221 konterar du i kredit. Du ska som Fredric ovan nämner även boka bort ackumulerande avskrivningar på inventarier. Vanligt är att använda konto 1229 i debet för detta, kolla vad som gäller i ditt fall. Generellt ser konteringen alltså ut så här: 19xx D 1410 K 1221 K 1229 D 3970 K Hoppas du fick svar på din fråga. Återkom om du har fler funderingar! Ha en fortsatt fin dag! /Moa
... Visa mer
- « Föregående
- Nästa »