2025-03-11
15:33
Här finns länk till Skatteverkets hemsida där man kan läsa om köp av tjänst från annat EU-land. https://www.skatteverket.se/foretag/moms/kopavarorochtjanster/inkopfranandraeulander/kopatjansterfranandraeulander Kopierat från hemsidan : Om du inte är momsregistrerad Du som är en beskattningsbar person, till exempel ett företag, ska vara momsregistrerad om du köper tjänster till verksamheten från ett annat EU-land. Det är för att du ska kunna redovisa svensk moms på inköpet i en momsdeklaration, oavsett om du driver momspliktig verksamhet eller inte. Du ska däremot inte momsregistrera dig om du bara köper sådana tjänster som står med under rubriken Undantag – säljaren ska redovisa momsen för vissa tjänster.
... Visa mer
2025-02-26
10:34
Hej @Henriken För utbetalning av föräldralön i Visma Lön Direkt kan du använda:
Övrig ersättning, brutto, engångsskatt – Används när utbetalningen görs som en engångssumma och beskattas som engångsbehållning.
Övrig ersättning, brutto – Om utbetalningen sker löpande och beskattas enligt den vanliga skattetabellen.
Sedan kan du lägga en förklarande textrad på lönebeskedet precis som min kollega Malin tipsar om.
Vill även passa på att slå ett slag för att föräldralön och många andra grymma funktioner finns i vårt webbaserade löneprogram Visma Lön Smart. Läs mer om det här
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-01-07
10:08
Grundproblemet som jag förstår är att eEkonomi inte tillåter att man periodiserar leverantörsfakturor som inte är betalda över årsskiftet när man man bokför med kontantmetoden. Det går inte att följa guiden "Årsavstämning" då man får ett felmeddelande när man försöker genomföra periodiseringarna. Det här har påpekats i flera trådar. Problemet kvarstår 5 år senare. Det skapar irritation och förvirring, vore bra om Visma kunde lösa det hör ngn gång.
... Visa mer
2024-12-26
18:43
Hej Det går bra att klumpa ihop allt som sker per försäljningsdag när det gäller själva försäljningen och sedan bokföra utbetalningarna när de kommer in. Som på nedan sätt. Delade upp den totala försäljningen för en månad i två verifikationer. Exempel, Försäljning för 1000 kr: Del 1: 1511 Stripe 1000kr D 3051 Försäljning av varor 25 % SV 800kr K 2611 Utg. Moms 25% 200kr K Del 2: 1511 Stripe 1000kr K 6570 Bankkostnad 20 kr D 1930 Företagskonto 980 kr D /Joachim
... Visa mer
2024-02-23
10:27
Hej igen @Antonia1 och tack för att du återkopplar.
Härligt att du fick hjälp och lyckades lösa det.
Ha en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-09-21
14:50
Hej!
Tack för dina frågor.
Ja det stämmer fortfarande att detta inte görs automatiskt då det som min kollega Moa sade är en smaksak mot vilket konto man bokför skulden gällande särskild löneskatt. Vissa bokför den mot 2732 löpande under året och gör en omföring till 2510 i bokslutet för att samla alla skatteskulder på ett och samma konto. Andra bokför den särskilda löneskatten mot ett specifikt 25XX konto som heter 2514 för att hålla sina skatteskulder separat och gör ingen omföring i bokslutet. Det finns även de som enbart bokför upp sin särskilda löneskatt vid bokslutet och inte gör det löpande och bokför det mot ett 25XX.
Om man bokför mot 2732 under året så rekommenderar jag att du gör en omföring i bokslutet till ett 25XX konto, tex 2510 för att det skall hamna rätt i årsredovisningen och visa den korrekta skatteskulden, så att konto 2732 enbart visar vad man beräknar löpande och är 0 inför varje nytt räkenskapsår.
Ha det fint, hoppas detta gjorde det klarare för dig!
Josefine
... Visa mer
2022-08-09
11:32
Hi Sascha!
We are glad to hear Moa's explanation helped you! Thank you for notifying us that the link mentioned had expired. I believe the link Jag har betalat en utländsk faktura. Hur registrerar jag den som betald? will help you in this situation.
I have also updated the link in Moa's reply.
Hope the above is of help. Please do let us know if you have any further questions.
Wish you a great week!
/Agnes
... Visa mer
2022-08-01
08:49
1Gilla
Ja, det hände mig också. Registrerade delinbetalning på helt fel faktura och från fel bolag. Lyckades backa det och registrera det rätt.
... Visa mer
2022-07-08
12:44
Ändå blir det alltid fel då payson inte har pengarna på sitt konto förrän efter 10 dagar. Även om du fått en redovisning för försäljninigen. Så stämmer då inte det med Saldot på paysonkontot. Detta gör att jag inte ser annan lösning än att bokföra det vid uttag till mitt företagskonto om jag gör så varje vecka.
... Visa mer
2022-03-01
09:30
1Gilla
Hej Andreas!
Att det blir såhär beror på att vi har en automatisk avrundning. Den förklaras närmare i hjälpen under Avrundningar i Resultat- och Balansräkning Så man kan inte själv välja vilken rad som ska användas för avrundningen. Enda sättet att ändra det är att manuellt ändra beloppen i Balansräkningen/resultaträkningen i programdelen Årsredovisning
Det skulle också kunna handla om att det inte blir exakt samma belopp i Årsredovisning som i Deklarationsblanketter. I Deklarationsblanketter gör vi som du märkt inte samma avrundning. Vi håller på att ser över och göra justeringar i denna modul och vi vet att det finns saker att förbättra.
Känner du att du vill ha mer direkt hjälp och vägledning för att komma vidare i detta ärende så rekommenderar jag att du tar kontakt med supporten där vi har möjlighet att kika tillsammans med dig i ditt system och så hjälper vi dig vidare i den kanalen istället.
Tinna
... Visa mer
2022-01-20
11:13
Hej Mohamed12! För att momsen ska komma med i en momsredovisning krävs att du bokför på ett konto som innehar en momskod. Du kan läsa mer om detta här: Momskoder. Därför rekommenderar jag att du kontrollerar momskoderna i verifikationen som du har skapat. I själva verifikationen för periodiseringen ska ingen moms tas med. Du kan läsa mer här: Bokföra upplupna kostnader och förutbetalda kostnader. I eEkonomi finns stöd för att periodisera leverantörsfakturor och verifikationer. Det finns även möjlighet att periodisera kundfakturor men enbart i Visma eEkonomi Pro. I användartipset jag länkade finns länkar till skriven hjälp för respektive del.
Med vänlig hälsning,
Moa
... Visa mer
2021-07-09
16:38
ok, tack. Då gör jag så
... Visa mer
2021-07-09
10:28
Hej Gunilla!
Jag tycker det ser korrekt ut enligt det jag kan läsa mig till. Vad det gäller löneskatt så går att läsa:
"Särskild löneskatt ska enligt punkt 16.17 beräknas på pensionsåtagandets redovisade värde (och inte verkligt värde) och med aktuell skattesats. Företaget ska även göra en avsättning om skyldigheten att betala särskild löneskatt inträder först i samband med att pensionen betalas ut. Avsättningen redovisas i posten Övriga avsättningar. Omfattar ett pensionsåtagande som täcks av exempelvis en kapitalförsäkring både pension och särskild löneskatt får dock summan enligt punkt 16.18 redovisas i posten Övriga avsättningar för pensioner och liknande förpliktelser."
Det kan vara ganska snårigt och för att vara helt hundra kan det vara en god idé att dubbelkolla med en redovisningskonsult.
Mvh
Moa
... Visa mer
2021-07-08
23:03
1Gilla
Your image did not work but I assume that you mean the VAT code that basically mirrors the one I chose for the row of the sale! Thanks for the info, then I believe I might be ready! Friendly regards, Ole
... Visa mer
2021-07-08
10:14
Oklart - jag förstår inte riktigt fakturan. Kanske bör du kika med företaget du fått den av så att inget missas.
Ha det fint!
/Moa
... Visa mer
2021-07-07
09:53
Kanon! Skönt att det löste sig.
Ha en fin sommar! /Moa
... Visa mer
2021-07-05
09:20
Hej Robert!
Skönt att det löste sig! Det är lätt att missa. 🙂
Ha en fin sommar!
/Moa
... Visa mer
2021-05-27
11:30
Hej igen @Fd medlem
Jag förstår. När det gäller rättningar så långt bakåt i tiden brukar jag inte vilja redogöra exakt hur långt man ska gå för att rätta detta, jag kan tycka den biten är bra att kontrollera med din redovisningskonsult. Däremot så tycker absolut du är inne på rätt spår, enligt bokföringsnämnden så ska en rättning göras i den period då felet upptäcks. Om till exempel en affärshändelse har inträffat under 2019, bokförts löpande under 2019 och 2020 men företaget sedan i maj 2021 upptäcker att affärshändelserna blev felaktigt bokförda, så ska rättelsen ske i den löpande bokföringen i maj 2021. Sen är då frågan om du bara behöver flytta över den kvarvarande skulden från konto 2893 till konto 2390 eller om du dessutom ska rätta dem andra händelserna när det gäller återbetalningarna och bokföringen av själva lånet från början. Detta är jag inte helt hundra på måste jag erkänna och rekommenderar en kontakt med din redovisningskonsult för säkerhetsskull.
Ska du bara flytta över den kvarvarande skulden så ska konto 2893 debiteras med saldot och konto 2390 krediteras tänker jag.
Ha en fortsatt fin torsdag!
/My
... Visa mer
2021-04-23
12:14
Hej!
Det går att gå förbi den varningen (den dyker upp då du antagligen använder konton som vi rekommenderar att man bokför via Kassa- och bankhändelser men det går som sagt fint att gå förbi den).
Du kan läsa mer här om hur du rättar till ett fel i Vanliga fel och lösningar.
Ha en fin helg!
/Moa
... Visa mer
2021-03-25
11:03
Hej Tjompa71!
Jag förstår hur du menar. Det finns ingen sådan inställning att göra i löne-programmet utan det beror helt på hur filen är uppställd. Därför rekommenderar jag att du vänder dig till leverantören av tidfilen. Det är de som eventuellt kan göra någon skillnad i filen.
Mvh
Moa
... Visa mer
2021-02-26
14:12
Hej!
Nu har vi även lönearter för Vård av barn och Föräldraledighet så du slipper lägga textrader för den sortens frånvaro. Du kan läsa mer om vilka lönearter som är nya i eEkonomi Lönebesked här.
/Malin
... Visa mer
2021-01-25
22:31
1Gilla
Tack My! Jag ringde för säkerhets skull SKV och de bekräftade att faktura skall vara utan moms. Undantagsregeln gäller inte för mig. Mvh P.
... Visa mer
2021-01-25
13:11
1Gilla
Tack för svaret, Jag gick in på kassa och bankhändelser och gjorde det, det var enkelt😊. Mvh //Vinh
... Visa mer
2021-01-21
09:31
1Gilla
Hej!
Precis som Pacsac nämner så går det att skriva ut en verifikationslista under Bokföring - Rapporter.
Du kan läsa mer här kring vilka dokument du behöver spara digitalt vs. på papper: Digital bokföring vs. papper - spara tid och slipp onödiga utskrifter.
Ha det fint!
Mvh
Moa
... Visa mer
2021-01-20
10:35
Hej Johanna27!
Jag tycker det låter som att du är helt rätt ute. 🙂
5480 eller 5410 låter klockrent. Alternativt går det också fint att använda 5400 som är ett gruppkonto - beror lite på hur specifikt du vill göra det. Samtliga tre konton är i samma kontoklass och hamnar således på samma plats i resultaträkningen.
Mvh
Moa
... Visa mer
2021-01-20
10:22
Vad härligt att höra!
Mvh
Moa
... Visa mer
2021-01-19
10:14
Hej!
I vår artikel Digital bokföring vs. papper - spara tid och slipp onödiga utskrifter går att läsa mer om detta.
Följande går att läsa som jag tänker svarar på dina frågor:
"Om du får ett dokument i pappersform, som en leverantörsfaktura eller kvitton, och scannar in dem så måste du ändå spara pappersoriginalet i tre år. Det fjärde året kan du ta bort pappersoriginalet och fortsätt att spara bokföringen endast digitalt i ytterligare fyra år. (Totalt sju år)".
"Det behövs alltså inte papperskopior på alla verifikationer, i ordningsföljd i en pärm, bara för säkerhets skull. Det viktiga är ha koll på vad som är originalhandlingen och i vilken form företaget väljer att presentera sin bokföring".
Kika gärna på artikeln för att få helhetsbilden!
/Moa
... Visa mer
2021-01-18
10:01
Hej!
Nej - i dagsläget går det inte att läsa in någon återrapporteringsfil från Skatteverket vad det gäller godkända rut eller rot-ansökningar. Utan när betalningen kommer in från Skatteverket så matchas den mot kvarvarande delen på rut-fakturan som är skapad i programmet - vilket visas i slutet på denna film: Fakturera och ansök om rot- och rut i Visma eEkonomi. Detta fungerar likadant - oavsett bankkoppling eller inte.
Mvh
Moa
... Visa mer
2020-12-25
20:15
Jag undrar vad man får ta upp/dra av när man har hyrbil. Jag hyr in en bil i företaget och betalar årshyra. Bokför halva momsen Bokför bensin. Får jag även ta upp besiktning, skatt, försäkring, parkering, vägtullar och dra momsen? Använder även min privata i företaget, men för den bokför jag milersättning och tar alltså ej upp bensin, skatt etc. Får jag ta upp parkering för den?
... Visa mer
2020-11-02
09:19
Hej @Fd medlem
Ett försäljningskonto håller till i kontoklass 3. Låt säga att du skapar konto 3001 - Försäljning iZettle, du skapar kontot under Inställningar - Kontoplan - Nytt konto och sedan ändrar du försäljningskonto kopplat till iZettle under Inställningar - Företagsinställningar - Grunduppgifter. När din försäljning sedan importeras via din iZettle-koppling bokförs försäljningen i kredit på konto 3001 automatiskt och du kan boka om detta till dina konton för försäljning av varor och tjänster om du vill separera det.
Bokföringsexempel:
Dagsförsäljning Du säljer för 1000 kr och dagsförsäljningen importeras till Visma eEkonomi, det dras 25% moms. Verifikationen som importeras ser då ut såhär.
Konto
Debet
Kredit
1580 - Fordringar för kontokort och kuponger
1000
3001 - Försäljning iZettle
800
2611 - Utgående moms vid försäljning, 25%
200
Ombokning från konto 3001. Eftersom din försäljning bestod av både varor och tjänster gör du en ombokning till konton specificerade för just denna typ. Exklusive moms så bestod 300 kr av försäljning för tjänster och resterande 500 kr bestod av varor. Du gör du ombokningen med en manuell verifikation under Bokföring - Verifikationer.
Konto
Debet
Kredit
3001 - Försäljning iZettle
800
3041 - Försäljning tjänst 25% sv
300
3051 - Försäljning varor 25% sv
500
Känns något oklart får du gärna återkomma! 🙂 /My
... Visa mer
2020-08-06
08:44
Hej, jag har en fråga om hyra. Hyresgästen som ska hyra ett rum i Sverige är skriven i Norge och hyresavin ska gå till vårdnadshavare som också bor och är skriven i Norge. Vilket konto bokför jag hyresintäkten på? Jag har även en hyresgäst som bor och är skriven i Belgien och jag har samma fråga där.
... Visa mer
2020-07-23
10:50
1Gilla
Vore superbra om man kunde få upp alternativet att spara ner som en Excelfil direkt (helst också att Excel öppnar upp filen i samma veva man sparar ner den). Mvh Lena
... Visa mer
2020-07-02
11:41
Hej @Lenasekonomi
Vi har en utskrift som passar ditt önskemål. Utskriften heter ackumulatorlista och den finner du under Utskrifter och Spårning- Utskrifter.
När du valt ackumulatorlista så kan du bocka i annan period och välja den period du önskar. Tryck på knappen urval så öppnas en ny ruta där du direkt väljer knappen "Välj flera".
Scrolla i listan och välj Bruttolön,skattegrundande och tryck ok. Nu kan du välja knappen förhandsgranska så kommer du få ut samtliga anställda och deras bruttolöner.
Om du har mer frågor eller vill ha hjälp att komplettera ackumulatorlistan så får du gärna kontakta vår support på 0470-706200.
Vänligen
Jesper
... Visa mer
2020-04-11
22:18
Tack så mycket för svar! Glad påsk!
... Visa mer
2020-04-08
14:13
Hej, Jag har börjar göra reklam med Google Ads. Fakturorna stämmer aldrig med beloppen som dras från bankkontot. Jag frågade dem om det och fick svaret nedan. Undrar dock hur ni rekommenderar att man bokför det. Svar från Google: Mycket riktigt är den senaste fakturan på 183:35 SEK. Den här automatiska dragningen på 215:82 SEK, är för att Google debiterar dig för annonseringskostnaderna 30 dagar efter den senaste automatiska debiteringen, eller när ditt konto når ett förbestämt belopp, betalningsgränsen, beroende på vad som inträffar först. Så om vi håller oss till de senaste två månaderna, hade du 209.09 SEK i kredit att använda för annonseringen. Sedan fick du klickkostnader i februari för 392.44 SEK. Det blir alltså klickkostnaden minus din kredit (209.09) = 183:35 SEK som du är skyldig Google. När du nu gick in i Mars månad, startade du alltså med 183:35 SEK (skyldig Google), och så kom detta datum på 30 dagarsperioden då Google gör en automatisk dragning för annonseringskostnaderna. Som sagt, alltid ett datum, eller att man når sitt betalningsgränsen/spendingstak. Beroende på vad som inträffar först. (...slut) Denna månad drogs 545,36 kr och fakturans belopp var på 526,19 kr. Tacksam för tips! /Olle
... Visa mer
2020-04-01
14:49
Va härligt att det löste sig. 🙂
Detsamma till dig!
/My
... Visa mer
2020-03-26
09:13
@rbergarn
Jag var inne och kikade på redovisa rätts inlägg om beskattning vid debitering av el, gas eller vatten. De skriver följande:
"Skatteverket har i ett ställningstagande (180209, dnr: 202 54979-18/111) uttryckt en ändrad syn på momsbeskattning om debitering av el, gas eller vatten sker särskilt utifrån faktisk förbrukning vid uthyrning av fastighet. Det här betyder t.ex. att Skatteverket anser att det ska vara moms på el, gas och vatten när en privatperson hyr en bostad och fakturering sker efter faktisk förbrukning. Hyresvärden anses då sälja två olika tjänster till hyresgästen."
Det är inte helt lätt att ge dig ett rakt svar måste jag säga. På skatteverkets hemsida En hyresvärds tillhandahållande av el, gas eller vatten; mervärdesskatt kan du läsa mer och jag tycker du ska höra av dig till dem om något skulle kännas oklart så det blir rätt och riktigt.
Ha en fin torsdag!
/My
... Visa mer
2020-03-23
13:54
Hej!
Du kan logga in på vår hemsida för att ladda ner versionen av Visma Förening som ni har haft tidigare: https://vismaspcs.se/support/ladda-ner-och-uppdatera
Mvh
Moa
... Visa mer
2020-03-23
10:03
Hej Ingvar!
Dom går att redigera. Gå till Underhåll - Prislistor. Klicka på prislistan som ska ändras, klicka på den aktuella perioden för prislistan och ändra priserna.
Ha det fint!
/Moa
... Visa mer
2020-03-20
15:08
Hej! Kika under Inställningar - Företagsinställningar - Faktureringsuppgifter. Under rubriken AutoInvoice bockar du först i Ta emot e-faktura, om du ännu inte gjort detta. Först då kan du bocka i Aktivera scanningstjänsten och få pappersfakturor och mejlade fakturor från leverantörer inlästa elektroniskt. Här kommer du också att se den fysiska adressen som leverantörer kan använda för att skicka pappersfakturor till dig. Dock tar det upp till 24 timmar innan adressen dyker upp.
Du kan läsa mer om AutoInvoice och scannintjänsten i följande dokument: Visma AutoInvoice.
Mvh
Moa
... Visa mer
2020-02-27
14:16
Hej!
I Lägg upp konto för periodiseringsfond ser du hur du går tillväga. För 2020 ska du använda kontonummer 2120. Information kring detta finner du på bas.se.
/Moa
... Visa mer
2020-02-17
13:33
Hej!
I Hur registrerar jag sjuklön? kan du se vilka lönearter som ska användas.
I Beräkna och registrera sjuklön kan du läsa mer om just beräkningen. Klickar du på Anställda med månadslön ser du de olika formlerna för beräkning. Observera att detta är standardberäkningar och att detta kan beräknas olika för olika avtal.
Ha det fint!
/Moa
... Visa mer
2020-02-17
11:19
Hej!
Det går att göra så länge det är okej att allt bokförs på samma konto och med samma momssats (om inte så kan du korrigera detta med manuella verifikationer i efterhand).
Något annat som också är bra att tänka på är att fakturan du skapar i eEkonomi kommer få ett kundfakturanummer som kanske inte stämmer överens med det på fakturan du skapat utanför eEkonomi. Vill du vilket nästa fakturanummer är går du till Inställningar - Företagsinställningar - Faktureringsuppgifter.
/Moa
... Visa mer
2020-02-12
10:15
Hej @martinhallberg
När du har skapat ett nytt räkenskapsår som löper fortsatt på felaktigt datum kan du längre inte ändra det gamla räkenskapsårets datum, du kan ändra slutdatum på det senast upplagda räkenskapsåret.
Du kommer behöva göra en omstart men all information behöver inte gå förlorad om du exporterar bokföringsdata och register, då kan du importera dessa uppgifter på nytt i det omstartade företaget så alla befintliga verifikationer, kunder, artiklar och leverantörer hämtas in på nytt. Du kan också i efterhand gå in i det arkiverade företaget om du vill kolla upp något eller om du missat någon export. Du har då läsbehörighet i programmet så du kan inte utföra några nya ändringar men du kan exportera de befintliga uppgifter som finns. I vårt skrivna hjälpavsnitt Omstart av företag går vi igenom mer detaljerat vad som faktiskt sker vid en omstart, samt eventuella förberedelser du ska göra innan.
Känns något oklart? Återkom gärna! 🙂
/My
... Visa mer
2020-02-06
14:58
3 Gillar
Tack snälla du, då förstår jag!
... Visa mer
2020-01-23
13:24
1Gilla
Hej Tack för svar. Det var ju inte det att jag aldrig kan hitta dit utan att det tar lång tid innan jag kommer ihåg var det är. Nu lyckades jag i alla fall lägga in utskriften på snabbåtkomsten så nästa gång går det bättre 🙂 Mvh Annika
... Visa mer
2020-01-20
11:04
Hej Philip1,
Traditionellt sett har vi inte stöd för Á-conto/förskottsbetalning i våra program men jag hittade en tråd i forumet som beskriver hur du kan hantera det förutsatt att du använder faktureringsmetoden. Läs gärna Anna Svenssons inlägg i tråden Förskottfaktura eEkonomi .
Hoppas det kan underlätta för dig.
/Tinna
... Visa mer
2020-01-17
13:03
2 Gillar
Hej!
Det går bra att läsa in en säkerhetskopia från Lön 300 till Lön 600. Observera att det inte går att göra tvärtom - läsa in en säkerhetskopia från Lön 600 till Lön 300 - klienten kan alltså inte fortsätta i sitt Lön 300 med en säkerhetskopia från Lön 600 om det skulle vara aktuellt längre fram. Spara en säkerhetskopia från Lön 300 om det någon gång är så att ni vill läsa in denna i Lön 300 igen.
Mvh
Moa
... Visa mer
2020-01-16
21:06
1Gilla
Hej! Tack för ditt svar! Jag gick in och ångrade kopplingen och vad jag kan se stämmer saldot nu. Tack för hjälpen! Mvh Anna
... Visa mer
2020-01-15
21:15
2 Gillar
Jag missade att det automatiskt gjorde en omräkning till SEK vid bokföringen av händelsen, så det är precis som du säger tillräckligt att göra en vanlig bokning trots att det är EUR i originalhändelsen. Tack för hjälpen!
... Visa mer
2020-01-13
16:22
Skatteverket har betalat ut rut och rot till mitt privata konto på fakturor som jag skickat. Dessa är bokförda som delbetalade. Kan man bokföra utbetalningen från SKV som eget uttag? Om man registrerar fakturorna som betalda? Men hur gör jag sen? Manuell verifikation? Tack på förhand 🙂
... Visa mer
2019-05-29
11:12
Hej! Om OCR är markerat på leverantören under Leverantörer - Betalningsuppgifter, visas fältet OCR. Ange OCR-numret som finns på leverantörsfakturan. Om du inte har markerat OCR på leverantören, visas fältet Meddelande istället. Jag gissar att du i ditt fall letar fram en leverantör som du ställt in OCR på, vilket gör att rutan Meddelande försvinner och ersätts med OCR. /Moa
... Visa mer
2019-09-10
09:42
Hej Ribomation. Absolut! Det som plockas upp på momsredovisningen är alla verifikationer med momskoder på för just den perioden. Om man går in på en verifikation så ser du bredvid kontonumret en momskod, detta är det som avgör att och vart på momsredovisningen värdet hamnar. På varje verifikation har du under knappen "Åtgärder" valet att korrigera momskod och när du väljer det kan du ta bort momskoden och lämna det fältet blankt. Då kommer inte den verifikationen redovisas på momsredovisningen i programmet. Så om du vill skapa momsredovisningar som har värde noll bara för att komma i fas så får du gå in på alla de verifikationerna som påverkar den momsredovisningen och korrigera bort momskoderna. /Hilda
... Visa mer
2019-05-22
14:49
Hej! Om jag förstår dig rätt så har du verifikationer i programmet under Bokföring - Verifikationer som inte är bokförda via Kassa- och bankhändelser. Dessa verifikationer är bokförda, antagligen via Bokföring - Verifikationer - Ny verifikation. Detta är manuella verifikationer och räknas med i din bokföring. I ditt fall skulle jag säga att du bör dubbelkolla så att det finns en verifikation för varje affärshändelse. Enklast är att gå till Bokföring - Kontoanalys och söka fram ditt företagskonto för att sedan pricka av mot ditt kontoutdrag på banken. På så vi säkerställer du att varje händelse är bokförd. Skulle du upptäcka att någon händelse saknas får du bokföra den, det gör du enklast via Kassa- och bankhändelser. Skulle du upptäcka att en händelse är bokförd flera gånger får du korrigera en av dessa verifikationer. Behöver du korrigera en manuell verifikation kikar du här. Behöver du ångra en bankhändelse så kikar du istället här. /Moa
... Visa mer
2019-02-27
10:22
Hej Katarina. Är inte riktigt med på hur du menar. Du skriver att transaktionerna går mot rätta kurser, men plötsligt hänger inte saldot. Saknas det info där? Annars- förklara gärna mer igående vad som är fel 🙂 Hur ser det ut inne i ditt program där du faktiskt ser att det är fel (vi kan inte hantera excel-ark på det sättet, vi behöver se hur ditt program ser ut)? Visa transaktionerna, där du ser att det är negativt saldo och även hur sammanställningen ser ut när du valt att Värdera om det är fel. Precis som Moa skrev ovan hämtas kurserna direkt från Europeiska Centralbanken, inte från bankerna. Ha det gott! /Sofia
... Visa mer
2019-02-21
15:06
Hej, tack! Det går inte att ångra denna Faktura 1. Endats periodisera möjligt i menyn. det finns dock en korrigeringsverifikation A23, så det nöjer jag mig med. mvh Ingemar
... Visa mer
2019-05-22
09:24
Hej! Inser att mitt svar är lite sent i den här tråden och att du förhoppningsvis redan fått svar på dina funderingar från redovisningsbyrån som du nämnde ovan. Logiskt sätt stämmer det som du skriver ovan. Det man gör vid ett inventarieköp är att man visar att man faktiskt har inventariet i sina tillgångar - du skulle förmodligen kunna sälja datorn och få pengar för den. Samtidigt får man inte dra av allt som en kostnad direkt utan behöver fördela kostnaden på flera år. Kostnaden påverkar företagets resultat. Köpet bokförs normalt sett. Konto för betalning (ex 1930) kredit Totalbeloppet Konto för inventariet (ex 1220) debet Totalbeloppet. Här har man alltså inte lagt någon kostnad i företaget utan endast visat att pengar har gått ut och att du har en tillgång iom inventariet. Här har alltså inte företagets resultat påverkats alls. Sen ska du göra avskrivning på det. Det är först då det blir en kostnad och eftersom du valt 3 år fördelas kostnaden på 3 år. Detta påverkar resultatet och visar att dina tillgångar minskar. Konto för avskrivning kredit (ex 1229) avskrivningsbeloppet - visar att dina tillgångar minskar Konto för avskrivning debet (ex 7832) avskrivningsbeloppet - visar att du har en kostnad i företaget. /Anna
... Visa mer
2019-02-19
14:43
Hej! 4010 summeras under rubriken Råvaror och förnödenheter. Detta beror på att konto 4010 tillhör en annan kontoklass än ex. konto 6000. Kontoklass 4 används för material- och varukostnader. Du kan läsa mer i vårt inlägg Vad är en kontoklass. Ha det fint! Moa
... Visa mer
2019-01-22
10:04
Hej Anita! För att registrera en förmån på en anställd i Lön 100 använder du snabbvalet Övriga tillägg/avdrag. Det finns ingen som standard för vårdförsäkring men det finns en som heter Övriga förmåner, tabellskatt. Läs om den för att se om den passar. Du ser information om lönearten i den högra rutan när du letar i listan under Lönearter. Moa
... Visa mer
2019-01-17
09:21
Hej Petra! Gå till Utskrifter och Spårning - Skapa egna utskrifter och klicka Ny. Välj Kopiera en av programmets standardutskrifter och välj Lön - Löneartslista. Klicka OK. På denna lista får du som standard med dig ett par olika fält. Du kan ta bort och lägga till fält ute till vänster. Jag bockade i Beskrivning samt bockade ur Kontonr arbetare/tjänsteman under fliken Bokföring. Då får jag en lista med löneartsnr, benämning, berkäningsformel och beskrivning. Hoppas det är vad du söker! Moa
... Visa mer
2019-01-17
09:42
Varmt tack för hjälpen, det blir en bra lösning!
... Visa mer
2019-01-17
11:56
Hej Anna! Om du får en faktura från leverantören så är det absolut bäst att du lägger upp leverantören under Inköp - Leverantörer. Se till att välja rätt land på leverantören får då hjälper programmet dig att bokföra momsen rätt. Lägg sedan in fakturan som en leverantörsfaktura i programmet och plocka upp Google eller Facebook som leverantör. Tänk bara på att du ska ändra konto 4056 som föreslås till 4535 som AccountantfromHell_singland nämnde. Har du inte det kontot i kontoplanen får du skapa det, och tänk på att du ska ha momskod 21. Såhär bör fakturan från Google se ut Om du behöver rätta tidigare momsredovisningar kan du väl återkomma här, så hjälper vi dig hur du rättar på enklaste sätt 🙂
... Visa mer
2019-01-16
10:18
Hej Milena! När jag testar hos mig så fungerar det. Jag skapar en ny faktura och tömmer rutan för Leveransdatum, både när jag förhandsgranskar, skapar och bokför fakturan så finns ingen text om leveransdatum med på fakturan. Testa att skapa en faktura och enbart förhandsgranska den, se till att rutan verkligen är tömd så bör det fungera. Om det inte gör det rekommenderar jag att du kontaktar oss via chatt eller telefon så vi får kika vidare. /Moa
... Visa mer
2019-01-16
09:59
Hej! Kika på Skatteverkets hemsida. Vad det gäller löneprogrammet så lägger du sedan till detta på flik 3 Lön på den anställde, under Personal - Anställda. /Moa
... Visa mer
2019-01-16
15:45
1Gilla
Lysande, stort tack! det var precis det jag var ute efter!
... Visa mer
2019-01-18
15:20
Hej Magnus! Jag ska ta dina synpunkter vidare. Tack så mycket och ha en fin helg!
... Visa mer
2019-01-16
14:44
Hej andersson! Ja, jag tänker att du tar med amorteringen i bokföringen om det är ett lån som rör ert företag. /Moa
... Visa mer
2019-01-22
15:53
rättning: konto 2990 skall krediteras (- 2 000.-)
... Visa mer
2018-05-23
10:55
Hej Lena!
Har en anställd inget personnummer så kan man istället ange ett löpnummer. I vårt skrivna hjälpavsnitt Vad gör jag om en anställd har felaktigt eller saknar personnummer? går vi igenom hur du gör.
Vad det gäller utbetalningen så får du sköta den manuellt då det inte finns stöd för utländska kontonummer. Lägg Kontant på den anställde på personalkortet och sköt sedan betalningen manuellt på banken.
I tråden Fil till utländska konton behandlas detta önskemålet sedan tidigare.
Ha det fint!
/Moa
... Visa mer
2018-05-23
09:42
1Gilla
Toppen! Tack för svar!
... Visa mer
2018-05-23
19:32
2 Gillar
Tack! Då vet jag hur jag gör.
... Visa mer
2018-05-18
12:11
Hej Joosh! Ingående saldon/balans lägger du in i eEkonomi under Inställningar - Räkenskapsår och IB. Detta gör du på första året i programmet. Följande år så förs det över automatiskt. Du kan också läsa in en SIE-fil i programmet för att få med dig tidigare år och balanser, om du bokfört i något annat program tidigare. Detta gör du under Inställningar - Import och export - SIE-import och export av bokföringsdata. Trevlig helg! /Moa
... Visa mer
2018-05-18
16:18
1Gilla
Tack, utmärkt det var just det jag ville veta. Jag har inte integrerat ännu men planerar att göra det. Ville bara ha lite koll innan på hur det funkar.
... Visa mer
2018-05-28
06:13
Hej! Tack snälla för ditt svar! Kollade upp lite och båten åker på Östersjön. Är det konto 3055 då med eller kan det vara konto 3054 då för att det är länder inom EU som ligger runt Östersjön? Tack på förhand! 🙂 Mvh Karin
... Visa mer
2018-05-08
08:00
Hej! Du hittar avtalet (punkt 3) via länken Användningsvillkor för programvara. I nästa version av löneprogrammet kommer avtalet att uppdateras. Ha det fint! /Moa
... Visa mer
2018-05-28
10:53
Hej Ronnie! Ja, du kan skapa en kredit utan att ha fått från leverantören. Bara gå till Inköp - Leverantörsfakturor - Ny leverantörsfaktura. Bocka i rutan för kreditfaktura och skapa den så som Moa rekommenderade ovan 🙂 Den kan du sedan kvitta mot kommande debetfaktura du lägger in. Ha en härlig dag! /Sofia
... Visa mer
2018-05-21
04:07
1Gilla
Hej Moa och tack för ett utförligt svar. Mvh Jan
... Visa mer
2018-05-08
08:20
Hej Erica! Om ni har programmet lokalt installerat så är det precis som du säger - då behövs inget avtal eftersom datan finns hos er, och inte hos oss. Här förklarar vi mer - du ser i filmen längst ner hur det fungerar beroende på om man har programmet lokalt installerat eller använder våra molntjänster. Ha det fint! /Moa
... Visa mer
2018-01-31
10:08
1Gilla
Hej Monica! Jag skulle misstänka att du har ställt in att du använder kontantmetoden istället för faktureringsmetoden. Har man kontantmetoden så bokför man inte fakturorna, utan enbart när betalningen sker. Kontrollera detta under Inställningar - Räkenskapsår. Klicka på räkenskapsåret för 2018 och välj Redigera. Har du kontantmetoden ibockat kan du ändra till faktureringsmetoden. Detta kommer dock inte påverka de fakturor du hunnit skapa vilket medför att du först bör ångra de fakturor du har hunnit skapa. Detta gör du under Inköp - Leverantörsfakturor. Klicka på fakturan och välj Åtgärder - Ångra faktura. När detta är gjort för samtliga fakturor som saknar verifikationsnummer så kan du ändra inställningen som jag hänvisar till ovan. När du ändrat inställningen så skapar du nya fakturor. Ha det fint! Moa
... Visa mer
2018-01-29
10:41
Hej Gunilla! Vissa konton går inte att inaktivera då de är standardposter, ex. 1510 och 2440. Det går inte heller att inaktivera konton som man har bokfört på. Det konton du nämner, 3041 och 3042 går inte att inaktivera då de ingår i artikelkonteringar som du finner under Inställningar - Artikelkonteringar. Ha det fint! Moa
... Visa mer
2018-01-10
10:16
Hej Catherine! 1. Om jag förstår rätt har du sålt en tjänst till ett företag och då kan du bokföra detta på 3044 Försäljn tjänst sv momsfri. 1930 D 3044 K 2. Här har du också sålt en tjänst förstår jag. Är det moms på detta? Då bokför du intäkten på 3041 Försäljn tjänst 25% sv och momsen på 2611 Utgående moms på försäljning inom Sverige, 25%. 1930 D 2611 K 3041 K Här utgår jag från 25%. Skulle det vara så att det är någon annan momssats som gäller så kan du kontrollera vilka konton som ska användas istället under Inställningar - Kontoplan. Sök "försäljn tjänst" för att få fram samtliga konton avseende intäkter. Sök "utgående moms" för att få fram samtliga konton avseende moms. 3. Kostnader för banktjänster och swish kan du bokföra på konto 6570 Bankkostnader. 1930 K 6570 D Jag rekommenderar våra checklistor för att köra igång ditt bokslut. Du hittar dom här och här. Ha det fint! Moa
... Visa mer
2018-01-10
09:39
Hej!
Det första jag tänker att du ska kontrollera är att den anställde står som ansluten till Fora i anställningsregistret. Detta ser du under Personal - Anställda. Öppna den anställde och välj flik6. Rapportering. Rutan Ansluten till Fora ska vara ibockad.
Är det den så bör du kontrollera ett par punkter till som du kan läsa om i vår skrivna hjälp Varför kommer vissa anställda inte med på Fora-rapporten?
Du kan även kika på inlägget Rapportera till Fora.
Ha det fint!
Moa
... Visa mer
2018-01-22
11:21
3 Gillar
Hej! Jag har varit i kontakt med Skatteverket och de har gett mig två (!) svar, se nedan! Allt gott, Camilla SVAR 1: "Alla utgifter som krävs för din verksamhet får du dra av som kostnad. Vilka utgifter som får dras av är beroende av vad just din verksamhet kräver. Du får göra avdrag för utgifter som avser resor både till och från verksamheten och i verksamheten. Om du i verksamheten måste ut på tjänsteresor med exempelvis tåg och flyg får du dra av kostnaderna för detta på samma sätt som andra kostnader i din verksamhet, d.v.s. den faktiska kostnaden. En tjänsteresa är resa som du gör i din näringsverksamhet för att arbeta. I ditt fall anses dessa kostnader som privatlevnadskostnader och de är inte avdragsgilla." SVAR 2: "Huvudregeln är att du kan göra avdrag för intäkternas förvärvande och bibehållande. Privata levnadskostnader och liknande utgifter får inte dras av enligt 9 kap. 2 § IL. Vad som är avdragsgillt i inkomstslaget näringsverksamhet är bevisfrågor och rättspraxis på området är i hög grad beroende av förhållandena i det enskilda fallet. Mat kan man som regel inte göra avdrag för. Kostnader för att äta anses vara en privat levnadskostnad. Även resorna i detta fallet kan anses vara av privat karaktär. Däremot kan du göra avdrag för ökade levnadskostnader enligt vanliga traktamentesregler om du gör resor i din verksamhet och kan visa att det har varit till nytta för verksamheten. Är du osäker på ett avdrag rekommenderar jag att du gör ett öppet yrkande i deklarationen."
... Visa mer
2018-01-09
15:50
Hej! På skatteverkets hemsida om Värdering av lager kan du läsa mer om värdering av varulager. Moa
... Visa mer
2018-01-12
23:33
Hej Moa, jag gjorde som du föreslog. Tyvärr räckte inte dessa åtgärder hela vägen. Beloppen i de vid årsskiftet obetalda fakturorna blev visserligen synliga i Resultaträkningen under Rörelsens intäkter/Nettoomsättning och i summeringen av Beräknat resultat. Men under 8999 visas fortfarande årets resultat som beloppet utan dessa fakturor. I Balansräkningen är fakturabeloppet fortfarande synligt på nedre raden, dvs den balanserar inte. Efter ett fruktlöst försök att få svar på varför med Visma-supporten ("jag hade gjort allt rätt" - men det blev ju fel ändå) gav jag upp och tog kontakt med en redovisningsbyrå jag tidigare har haft kontakt med och fick veta att detta är ett känt problem med Visma eEkonomi. Man måste för hand "intäktslägga" fakturabeloppen för att bokslutet ska bli OK, sa min kontakt och erbjöd sig att göra det åt mig. Så nu har jag lagt fallet i hennes händer. Men tack för att du hjälpte mig en bit på vägen och var så uppmuntrande. /Vänliga hälsningar, Agneta
... Visa mer
2018-01-09
15:36
Hej! Märkligt.. men kreditfakturan är alltså skapad på samma datum som ursprungsfakturan? Tänker så att dom tar ut varandra på samma dag, eller som MarieN nämner, i alla fall i samma momsperiod. Det jag skulle vilja att du kontrollerar då är verifikationen för en debetfaktura samt verifikationen för motsvarande kreditfaktura. Dessa hittar du under Bokföring - Verifikationer. Vilka konton finns med i verifikationerna? Är det samma konton i verifikationen för debetfakturan som i verifikationen för kreditfakturan? Är kontona i verifikationen för kreditfakturan "spegelvända" om du jämför med verifikationen för debetfakturan? Kontrollera även vad som står i kolumnen för Momskod på respektive verifikationen. Dessa måste vara samma i båda verifikationerna på respektive bokföringskonto för att detta ska ta ut varandra i momsredovisningen. Bokför du enligt kontantmetoden eller faktureringsmetoden? Detta ser du under Inställningar - Räkenskapsår. Klicka på det senaste året och välj Redigera. Var finns fakturorna i programmet i dagsläget? Ligger dom som betalda under Försäljning - Kundfakturor - Alla kundfakturor? Både debet- och kreditfakturorna? Du får gärna återkomma med mer information så kikar vi vidare. Om du vill så kan du ta en skärmdump på en verifikation som avser en debetfaktura och en skärmdump på en verifikation som avser en kreditfaktura så kan vi fortsätta felsöka. 🙂 Ha det fint! Moa
... Visa mer
2018-01-09
10:12
Hej! Jag förstår om det ser lite förvirrande ut, det beror nog på vad man är van vid. Det är ingenting som är fel, utan har du ett debetsaldo på 2510 så har du ju faktiskt en fordran hos Skatteverket. Jag förstår att det hade varit smidigt om man kunde styra detta själv, eller på något sätt ange på vilket vis man vill att rapporterna ska hantera det på. Det kan jag ta vidare som ett önskemål till utvecklingsavdelningen. Moa
... Visa mer
2018-01-09
08:02
Hej Bettan! Vad har du för räkenskapsår registrerat på ditt bolag? Stämmer det med året som du hittar i eEkonomi under Inställningar - Räkenskapsår och IB? Om det inte stämmer så kan du i eEkonomi ändra startdatum på det första räkenskapsåret och slutdatumet på det sista räkenskapsåret. För att ändra klickar du på året och väljer Redigera. Ha det fint! Moa
... Visa mer
2018-01-05
12:56
1Gilla
Hej, Jag tror faktiskt jag löst det. Ingående och utgående moms har jag koll på och fått rätt momsredovisningar som skickats till skatteverket. Har ju använt 2010 som "kassa" och krediterat och debiterat mot den. Varje år har jag därför också skippat att boka om föregående års resultat då det "förstörde" mina siffror på eget kapital. Jag har dock löst det nu tror jag genom att debitera - X kr på eget kapital och krediterat egna insättningar (då summan ska vara en ackumulerad förlust i form av just egna insättningar). Sedan har jag ombokat föregående års resultat från 2019 kredit och debeterat eget kapital som nu visar + X kr (alltså förlusten). Så tror att det är fixat nu! Förändringarna under åren är ju rätt så dem behöver jag inte krångla med, det är bara konto 2010, eget kapital, som varit ett mysterium för mig. Tex visste jag inte att ett negativt tecken innebär vinst, jag trodde det innebar förlust, samt visste jag inte att jag inte kunde använda den som en "kassa". Fick ju höra att jag kunde det. Men nu rör jag inte Eget kapital utan gör allt genom egna insättningar, uttag och 1930 kassa. Mvh Robin
... Visa mer
2018-01-05
10:25
Hej Benny! Om jag förstår rätt har du varit i kontakt med en kollega till mig och att ovan nu är löst 🙂 Om det uppstår fler funderingar är du välkommen åter. Trevlig helg! Moa
... Visa mer
2018-01-03
08:05
Hej Mikael! Du börjar med att låsa upp kontot för manuell kontering. Detta gör du under Inställningar - Kontoplan. Sök fram kontot och klicka på det - Redigera. Bocka ur Lås för manuell kontering. Spara. Om det trots det inte fungerar att bokföra på kontot i en manuell verifikation så misstänker jag att du har låst upp kontot på fel år. Kontrollera detta när du låser upp kontot under Inställningar - Kontoplan, att du står på det räkenskapsåret som du faktiskt ska använda kontot i. Om inte - byt räkenskapsår och gör gå genom proceduren som jag nämner ovan. Ha det fint! Moa
... Visa mer
2019-09-05
20:04
Konteringen Kredit 2611 ovan bygger på att moms lyfts på inventarierna vid anskaffningen annars utgår den Mikael
... Visa mer
2017-12-28
16:17
1Gilla
Tack för ditt svar! När dessa fakturor skapas så används kolumnen Rabatt så allt borde vara som det ska. Ha det fint du med! R & K
... Visa mer
2017-12-28
14:52
Hej! Beloppen på dessa konton hittar du i eEkonomi under Bokföring - Transaktionsanalys - Huvudbok. Moa
... Visa mer
2017-12-27
13:03
Hej! Om du inte ska dra av momsen så bokför du istället totalbeloppet som du har betalt på kostnadskontot. I eEkonomi gör du som så att du går till Inköp - Leverantörsfakturor - Ny leverantörsfaktura. Lägg in totalbeloppet i rutan för Totalbelopp. Hoppa över rutan Varav moms. Sedan lägger du till kostnadskontot som du tänkt använda och lägger totalbeloppet även här, eftersom du inte ska bokföra momsen separat. Moa
... Visa mer