Om
Serviceinriktad IT-konsult med stark ansvarskänsla. I grunden analytiskt inriktad.
Bred erfarenhet från olika positioner i ett flertal organisationer gör att jag ofta ser situationer från flera samtidiga perspektiv. I egenskap av att vara från början tekniker och programmerar som med tiden blivit alltmer inriktad på projekt- och organisationslednings så ser jag IT-relaterade problem, både interna och externa, i flera plan. Exempel den interna IT-avdelningens krav kombinerat med den mer utåtriktade affärsverksamheten behov.
Som egenföretagare sedan 2001 har jag arbetat i alla storlekar av organisationer, från de minsta företag till globala koncerner. Jag har haft uppdrag som som varit allt från två dagar (akuta IT-räddningsjobb) till fler-års-uppdrag.
Jag har varvat att göra min bokföring helt själv till att ha den utlagd på extern redovisningsbyrå. Har med åren antagligen lyckats göra nästan alla misstag man kan göra med sin bokföring. Tycker ofta att bokföring är roligt, det är något lockande med när siffrorna faller på plats.
Anser att ekonomisystem skall automatiseras så långt det bara går och tror starkt att dagens olika system går att automatisera mycket mer än vad de är dag. Tror också att den absoluta majoriteten av företag och användare skulle vinna på det. De fel som kan (kommer att) uppstå som följd av automatisering som slår fel kommer vara färre än de fel som uppstår av att vi alla sitter och handknackar våra verifikation.
Trots detta tror jag att redovisningsbranchen har en ljus framtid men jag tror dess roll kommer förändras. Som många andra administrativa jobb kommer arbetsuppgifterna bli mer avancerade och systemen tar hand om allt större del av det som varit manuellt.
Sysslar med web- och mobilapps-programmering på fritiden för skojs skull. Är en (just nu f.d.) ultramaratonlöpare (allt mellan 50 - 161 km)..
Specialiteter: Organisationsfrågor, Projektledning (PPS, ProMoTe), programmering (PHP, Obejctive-C, Swift) samt Apple-teknologier.
2019-08-05
13:22
Intressant, tack Vlad! Då uppstår två frågor: 1. Om försäkringsbolaget i fråga inte är med i utvecklingen och fortfarande anger 70% på fakturan/premieavin - det där 60% eller 70% som gäller? 2. Gäller Skatteverkets ställningstaganden från den dag de publiceras eller kan de appliceras på hela detta innevarande beskattningsåret? Eller änne längre tillbaka? Tror jag skickar frågorna till SKV så får vi se vad de säger.
... Visa mer
2019-07-30
14:05
Vilket program?
... Visa mer
2019-07-30
14:03
2 Gillar
Väldigt sent inhopp, letade efter något annat egentligen men för kompletteringens skull: Det är min erfarenhet att - som redan påpekat - lättast att se företagets skattekonto som ett slags bankkonto. Är det ett positivt saldo på skattekontot så betyder det att du (företaget) har pengar (en tillgång där. Sedan att man oftast samtidigt har en skuld (moms, personalskatter, avgifter) är en annan sak. Är skattekontot negativt så innebär det att du har en skuld som du borde redan betalat in. (Ja, det är lite förenklat synsätt. 🙂 Tar men t.ex. Visma eEkonomi så är räknas skattekontot just som ett bankkonto inne i programmet och överföringar mellan skattekontot och vanliga banken är helt enkelt överföringar mellan egna bankkonton (enligt eEkonomis nomenklatur).
... Visa mer
2019-07-09
14:21
Doh! Mea culpa! Slarvigt av mig. Gör fullständig avbön, ber om ursäkt. Tack för att pekat ut vad som var galet. "Case closed" 🙂
... Visa mer
2019-06-28
06:41
1Gilla
Lars R - hjälper detta dig? https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/nyheter-eekonomi-26-6 Registrera leverantörsfaktura där förfallodatum passerat/spärra leverantörsfaktura för automatisk betalning till banken För dig som har bankkoppling där du skickar dina leverantörsfakturor till banken via bankkopplingen har det tidigare varit ett problem att du inte kunde registrera in en leverantörsfaktura där förfallodatumet har passerat. Nu har du möjlighet att registrera leverantörsfakturor i efterhand, även om du har bankkoppling. Du har nu i samband med detta möjlighet att bocka för om fakturan har betalats manuellt på banken. Samma markering kan även användas för att spärra en leverantörsfaktura från att automatiskt skickas till banken för betalning.
... Visa mer
2019-06-18
13:01
1Gilla
Bakgrund
Vi har flera leverantörer som genererar fakturor i liggande A4. Detta gäller fakturor från Microsoft Office 365, Microsoft Azure och LinkedIn. Åtminstone Azure genererar månatliga fakturor.
Problem
Baserat på empiriska tester så klarar inte Visma Autominvoice av fakturor i liggande/landskapsformat? Jag har provat att skicka flera fakturor i PDF-format i liggande A4 till Autoinvoice men får felmeddelande tillbaka.
Konsekvens
För mig blir det ett problem eftersom jag nu måste hantera dessa fakturor manuellt. Hade varit optimalt att kunna sätta upp så dessa gick rakt in i Autonvoice.
Ingen av dessa tjänster är direkt ovanliga så det torde vara fler än jag som "drabbas" av detta.
Förväntad beteende
Att format och storlek på fakturan inte skall spela någon roll. Främst att liggande A4 skall fungera men jag generaliserar problemet när jag ändå är i farten.
Alternativt fel
Kan vara något annat som gör att jag får fel varje gång jag provar detta. Felaktigt filnamn, intern kombination av tecken i PDFen som ger Autonvoice problem mm? Kanske Autinvoice klarar av filerna men eEkonomi kan inte ta emot dem?
Alternativt svar
Skulle rent allmänt vara bra att få veta vad begränsningarna är för Autoinvoice gällande:
- filnamn (vilka tecken och längd)
- filstorlek
- filformat,
- antal sidor (PDF, klara Auoinvioce scanningstjänst flersidiga PDFer in)
Bifogar exempel på felmeddelande enda (e-postadresser maskade):
Känns som jag har pratat om detta förut men jag kunde inte hitta det i en sökning
so here we go...
... Visa mer
2019-06-17
21:52
2 Gillar
Fast du kan göra som du vill... 🙂 okej, jag kojar bara! Vad som är rätt är olika för olika personer i olika situationer. Därför olika svar. Så här gör vi i vårt företag och jag skulle nog vilja påstå att det är mest ”rätt” i termer av effektivitet. Förutsättningar; AB och fakturametoden och bankkoppling till Swedbank. Enskild firma spelar ingen roll, kanske roll om du använder kontantmetoden. 1. Du har på något sätt tagit emot en levfaktura. Första steget är att se till att få in den som bildunderlag in i eEkonomi. Om det är ett papper, fotografera/scanna den. Är det en PDF så är det bara att ladda in den direkt. Återkommer om hur nedanför. 2. Kontera (bokför) fakturan. 3. Lägg upp betalningen på banken. Antingen manuellt eller om du använder betalfil ladda upp betalfilen till banken (tyvärr inget stöd för automatisk överföringar av betalningar när det gäller Swedbank). 4. Eftersom du har bankkoppling så kommer du normalt bankdagen efter att betalningen gjorts få in det i kontoutdraget inne i eEkonomi. Om betalningen skett inom ett visst dagar kring fakturans förfallodatum kommer eEkonomi högst troligen hitta vilken faktura som avses och du har då en grön knapp på bankkontoutdrag inne i eEkonomi att trycka på. 5. Klar! Jag lämnar andra delar som momsredovisning därhän i detta inlägg. Scanna fakturan Kan göras på flera sätt. Helt manuell hantering - ladda upp fakturan till eEkonomi via funktion för detta inne i webversionen av eEkonomi. Då blir den en bildunderlag i eEkonomi som du kan koppla till en levfaktura alternativt omvandla bildunderlaget direkt till levfakturautkast. Ladda in faktura via Vismas mobilapp scanner. Tar en bild, försöker tolka fakturan och sedan kan man skicka in den från appen till eEkonomi. Har även ett läge där inskannat material skickas direkt till eEkonomi utan att man skall hantera det först.(?) väl inne i eEkonomi är det ett bildunderlag som du kan koppla till levfaktura alternativt omvandla bildunderlaget direkt till en levfakturautkast. Använda Vismas Autoinvoice. Autoinvoice kan ta emot både pappersfakturor och PDF och ren e-faktura. Man betalar per processad faktura men åt andra sidan så läses den då oftast in till eEkonomi som färdiga levfakturautkast, ibland med föreslagna bokföringskonton att använda. Mer automatik och bättre teckentolkning än alternativen ovan. (Vi använder själva Autoinvoice för det nästan alla levfakturor. Vi har ställt om så leverantör skickar sina fakturor dit, oavsett om det är papper eller PDF eller efaktura. ) Var det mer begripligt? //en glad bokföringsamatör PS.Finns filmer från Visma på Youtube om både fakturahantering, bankkopplingar, kontoutdrag samt Autoinvoice.DS PPS. Skrivet utan glasögon så säkert fler stavfel än vanligt... DDS.
... Visa mer
2019-06-07
16:50
Det där sista tricket låter lite vanskligt. Om du har en (del av) kostnad du inte får dra av så är det bättre att boka (om) den på 6992 Övriga externa kostnader, ej avdragsgilla. Då blir det automatiskt rätt i bokföringen, både resultatmässigt och skattemässigt. Jag förstår att du vill göra det lite smidigt men det är stor risk att det kommer bli fel i slutändan. //En glad bokföringsamatör
... Visa mer
2019-06-07
15:03
Bra och viktigt fråga! Och bra att du frågar!! Skulle vilja komplettera Mikaels svar med att påstå att det i princip alltid spelar roll vilka konton man använder men just när det gäller tillgångskonton (som 1910 Kassa och 1930 Företagskonto bank) så är det extra viktigt. Dels för att du skall kunna använda bokföringen som ett stöd för dig själv att hålla reda på pengarna men även för att, om bokföringen inte stämmer överens med verkligheten, så kan till exempel Skatteverket vid en eventuell kontroll börja tro att du fifflat på något sätt. //Den glada bokföringsamatören
... Visa mer
2019-06-07
12:51
1Gilla
Antar att du tänker så här: I en manuell verifikation först ha en rad som bokar bort det belopp som inte skall vara på det specifika bokföringskontot och resultatenheten och sedan lägga till rad(er) med samma konto men med de belopp och resultatenher som det skall vara på istället. I slutändan samma belopp på bokföringskontot. Som glad bokföringsamatör så är det så jag skulle gjort (och har gjort).
... Visa mer
2019-06-05
10:31
Nu är i alla fall inte jag med... trodde redovisningsbyråer har rabatt på eEkonomi och sedan plockar man in dem som ett samarbete? Istället för att lägga upp dem som separat användare i sitt eget eEkonomi?
... Visa mer
2019-06-04
08:56
Hmm, bra fråga. Får ärligt säga att jag personligen tog för givet helt att detta är en typ av användare som inte resulterar i en debitering för kunden. Det är ju trots allt ett sätt för Visma att göra indirekt reklam via revisorskåren samtidigt som man ger kunderna mervärde.
... Visa mer
2019-06-03
13:25
Tack själv för informativt och snabbt svar! Då vet vi kunder vad som händer, varför det händer och att det arbetas på det. Förstår att det kan ta tid att komma till rätta med och det kan jag personligen leva med.
... Visa mer
2019-06-02
08:01
3 Gillar
När man försöker logga in till bland annat eEkonomi så stöter jag på, inte helt regelbundet men återkommande, bland annat följande fel:
Inloggningen stannar på sidan connect.visma.com med felmeddelandet: "Status code page, status code: 400". Trycker jag på refresh i det lägget kommer jag normalt in (blir inloggad).
Försöker logga in i en ny webbläsare men får efter att angivit lösenord och kod (2-faktor-inloggning) får besked att jag inte behörighet att använda den angivna tjänsten (minns inte exakt ordalydelse). Försöker jag igen kommer jag in och får använda tjänsten (eEkonomi i sett fallet).
Anger i adressraden "eaccounting.vismaonline.com" men kommer efter inloggning till någon form av samlinsgsisda (Visa Home?) där jag har att välja mellan VismaOnline och Visma.Net mm. Väl på VismaOnline kan jag välja eEkonomi. Många steg/klick fast jag från början angett var jag skall.
Har för mig att liknande beteende där jag först hamnar på VismaOnline fast jag angett direkt adress/tjänst också händer emellanåt.
För mig som användare känns det som Visma fortfarande inte fått (aldrig haft?) ordning på sin inloggningstjänst och/eller VismaOnline. Och argumentet att man skall rensa sin webläsarcache är för mig som användare inte riktigt godtagbart när det gäller typen av fel ovan, det är inte ny/ändrad funktionalitet inne i programmen vi pratar om här. Det är steget innan som inte är (inte upplevs som) stabilt. Som jämförelse kan jag bara påpeka att jag aldrig upplevt liknande problem med till exempel Microsoft Office 365 och Microsoft Azure, trots att den underliggande inloggningsteckniken, såvitt jag förstår, är likadan (OAuth2). Har full förståelse för att det är svårt at felsöka detta då det är intermittenta fel. Se det mer som en tydlig fingervisning om att er nuvarande lösning/programmering/arkitektur inte är tillräckligt bra och ger användarna problem/irritationsmoment. (Tanke: En del av dess problem kanske är kopplat till den externa statussidan?) Sammantaget så drar det ner intrycket av Vismas tjänster och appar redan innan jag ens har börjat använda dem. Som användare så snubblar jag så att säga redan i tröskeln därför att ibland är det en tröskel, ibland inte. Ibland är det en låg tröskel, ibland är det en hög tröskel. Ibland är det två trösklar. Ibland är smäller någon igen dörren i ansiktet på mig. och jag måste knacka på igen. PS. Borde ni inte ha en forumkategori för enbart Visma Online? DS Tillägg i efterhand: Hittade kategorin "Inloggning till Mina tjänster"?
... Visa mer
2019-06-02
07:06
"Dum" fråga från en som inte börjat använda Autopay (har inte SEB, än): Skulle det gå att lägga upp samma leverantör flera gånger men med olika bankuppgifter? Antar att man då måste själv välja rätt leverantör och man tappar en samlad faktureringbild på just den leverantören men kanske bättre än nuvarande situation? Alternativ är ju att man skulle vilja kunna ange alternativa betalningsuppgifter på en leverantör och att systemet (eEkonomis scanning eller Autoinvoice eller motsvarande) känner igen vilken väg betalningen skall gå.
... Visa mer
2019-06-02
06:50
2 Gillar
Fråga till Visma: Vilka DNS eller IP-nummer/nät används för e-post som generas i kunden namn från era olika appar/tjänster? Jag skulle vilja använda dessa uppgifter för att kunna ange dem i mina SPF-inställngar för eposten för vår domän. Detta så att säkra att genererade i Vismas system i vart namn inte klassas som spam i onödan. Jag hittade en 4 åter gammal tråd om detta här på forumet men en snabb kontroll i brevhuvudet från epost genererade av eEkonomiöversikt visade att det svaret då inte stämmer längre. Hittar inte heller något när jag googlar. (Har inte riktigt koll på vilka system som kan generera e-post i kundens namn men system som jag vet att vi använder är bland annat: VismaOnline, eEkonomi, eEkonomi Lön, Deklaration/Årsredovisning, Ekonomiöversikt samt tillhörande mobilappar.
... Visa mer
Etiketter:
- Välj din produkt:
-
Ekonomiöversikt
2019-06-01
07:44
PS. Hoppas det var begripligt. Skriv gärna igen om du har fler frågor eller funderingar kring GDPR så skall jag försöka svara. DS.
... Visa mer
2019-06-01
07:37
2 Gillar
Kort svar: Ja, du har rätt att göra det. Långt svar: I GDPR beskrivs de olika lagliga grunder som gör det legalt att hantera personuppgifter. Som du beskriver det här så är det en kund som har/kommer att köpa varor/tjänster av dig. Skall du skicka faktura till en kund så måste du enligt bokföringslagen ha med vissa uppgifter. Så i första hand har du här en rättslig förpliktelse att spara de aktuella personuppgifterna. (GDPR "trumfar" inte andra lagar, det är tvärtom så att andra lagar oftast "trumfar" GDPR.) Dessutom, i ett kund-leverantörsförhållande finns det, uttryckligen eller underförstått, ett avtalsförhållande, vilket kan ge dig rätt att hantera personuppgifter enligt den legala grunden avtal. Slutligen, eller egentligen till att börja med, innan avtal eller faktura finns, så kan du behöva hantera uppgifter för att alls undersöka intresse för att sälja till kunden (eller för kunden att köpa från dig). Då kan du ha den legala grunden intresseavvägning. GDPR ger egentligen oss företagare väldigt stora möjligheter att hantera personuppgifter och en stabilare grund fö det än vad vi hade förut. Det knepiga är att man måste hela tiden kunna hänvisa till exakt vilken legal grund som gör att man sparar vilka personuppgifter samt när, hur och var man gör det. Du måste med andra ord bestämma dig för med vilken legal grund du sparar kundens uppgifter. Det är inte lämpligt, eller ens praktiskt möjligt, att senare byta rättslig grund bara för att det passar en bättre. Mitt generella råd är därför att man så långt man bara kan undviker att använda sig av samtycke eftersom det kan tas tillbaka och då är det slutbehandlat av just de personuppgifterna. Se även: Datainspektionen: Skydda grundläggande intressen
... Visa mer