Om
Serviceinriktad IT-konsult med stark ansvarskänsla. I grunden analytiskt inriktad.
Bred erfarenhet från olika positioner i ett flertal organisationer gör att jag ofta ser situationer från flera samtidiga perspektiv. I egenskap av att vara från början tekniker och programmerar som med tiden blivit alltmer inriktad på projekt- och organisationslednings så ser jag IT-relaterade problem, både interna och externa, i flera plan. Exempel den interna IT-avdelningens krav kombinerat med den mer utåtriktade affärsverksamheten behov.
Som egenföretagare sedan 2001 har jag arbetat i alla storlekar av organisationer, från de minsta företag till globala koncerner. Jag har haft uppdrag som som varit allt från två dagar (akuta IT-räddningsjobb) till fler-års-uppdrag.
Jag har varvat att göra min bokföring helt själv till att ha den utlagd på extern redovisningsbyrå. Har med åren antagligen lyckats göra nästan alla misstag man kan göra med sin bokföring. Tycker ofta att bokföring är roligt, det är något lockande med när siffrorna faller på plats.
Anser att ekonomisystem skall automatiseras så långt det bara går och tror starkt att dagens olika system går att automatisera mycket mer än vad de är dag. Tror också att den absoluta majoriteten av företag och användare skulle vinna på det. De fel som kan (kommer att) uppstå som följd av automatisering som slår fel kommer vara färre än de fel som uppstår av att vi alla sitter och handknackar våra verifikation.
Trots detta tror jag att redovisningsbranchen har en ljus framtid men jag tror dess roll kommer förändras. Som många andra administrativa jobb kommer arbetsuppgifterna bli mer avancerade och systemen tar hand om allt större del av det som varit manuellt.
Sysslar med web- och mobilapps-programmering på fritiden för skojs skull. Är en (just nu f.d.) ultramaratonlöpare (allt mellan 50 - 161 km)..
Specialiteter: Organisationsfrågor, Projektledning (PPS, ProMoTe), programmering (PHP, Obejctive-C, Swift) samt Apple-teknologier.
2025-06-28
14:08
1Gilla
Det enda sättet att "koppla bort" tolkningen är att inte göra någon tolkning. Så istället för att börja din kontering utifrån ett tolkat underlag så får man först skapa en leverantörsfaktura (utan bildunderlag) och därefter i näst steg ladda upp / lägga till ett bildunderlag. Jag tror du kan ladda upp bildunderlag i förväg och sedd se till att det är klassade som dokument och sedan koppla det bilderunderlaget till en leverantörsfaktura som du redan har skapat. Då kommer du inte använda tolkningen. (?)
... Visa mer
2025-06-24
08:25
1Gilla
Det är väl just Swedbank som har varit problem ett tag? Inte för att friskriva Spiris helt men Swedbank har ju nyligen till och med haft en misslyckad överföring av sina kunders pengar till Skatteverket. Det som skulle vara hos SKV den 12e kom inte fram förrän den 19e. Något som snabbt löstes av banken med en backvalidering till rätt datum (?) (banken betalade uppstådd ränta till SKV). Sånt här händer ibland men varit "lite mycket" med Swedbank?
... Visa mer
2025-06-24
08:17
Låter som ett rätt bra spamskydd. Måhända något primitivt men ändå tekniskt fungerande. Säkerställer att du inte får bluffakturor (eller i alla fall minskar risken). Och automatiskt vidarebefordring av inkommande e-post till egen domän vidare till extern adress är allt oftare avstängt hos leverantörer, just med hänvisning till spam. Jag förstår din frustration och jag tycker själv att Spiris skulle kunna göra mer men samtidigt, det finns andra orsaker än bara ekonomi till att vissa saker ser ut som de gör. 🙂
... Visa mer
2025-06-16
14:57
Låter som våra system (våra respektive instanser) uppför sig lite olika, eftersom jag inte ser det beteende du tydligen ser.
... Visa mer
2025-06-16
10:37
Förstår inte riktigt det om krav på avsändare? Vilken funktion pratar vi om här? (Själv använder jag Autoinvoice men det är ju en betaltjänst.) Det jag kan hålla med om är att man skulle vilja av en e-postadress som man kan skicka in underlag som INTE skall tolkas, dvs som Spirirs inte skall debiteras för. Men det kanske är en annan fråga?
... Visa mer
2025-06-16
10:32
Nja, alltså jag om någon brukat tjata på Spiris om mer automatisering av bland annat bankkontoavstämningen men det här är inte helt utan fallgropar. Systemet vet inte om vad din preliminärskatt är och kan därför inte vara säker på att det är just preliminärskatt. En summa som dessutom kan komma ändras under året beroende på skattebeslut. Att det var ett belopp föregående månad innebär inte att det är det denna månad. Detta gör också att det inte är någon bra idé att ha det som en slags variabel/parameter i systemet, användarna kommer inte komma ihåg att uppdatera det värdet. Möjligen skulle man kunna jämföra beloppet på en utbetalning från bankkontot med en inbetalning på skattekontot men det är ändå en viss grad osäkerhet där. Jag har inte koll på om det i informationen från Bankgirot tillbaka till Spiris följer med mottagande konto på betalningar, vilket nästan skulle krökas för att vara säker på att det avser en överföring mellan egna bankkonton (som det termen heter i systemet). Missförstå mig rätt :-), jag skulle gärna ha konteringen av preliminärskatten ännu mera automatiserad men jag förstår varför det inte är så. Jag tycker ändå att de få klick det kräver idag med hjälp av konteringsförslaget "Överföring mellan egna bankkonton" (?) är tillräckligt bra, för stunden.
... Visa mer
2025-06-11
08:05
Tror inte du kan ta bort ett registrerat resultatenhet/kostnadsställe, du kan bara inaktivera dem (och sedan hoppas att Spiris är tillräckligt duktiga på att dölja de inaktiva överallt sedan, det har varit lite si och så medan den saken…)
... Visa mer
2025-06-04
14:49
Tack @Tinna Bäckman! Får väl prata med Swedbank igen då. Men skall se hur långt jag kommer hos Bankgirot utan att blanda in banken först. Jag kommer återrapportera i tråden senare, så finns det som referens nästa gång någon undrar.
... Visa mer
2025-06-02
13:45
1Gilla
1. Fungerar automatiskt bokföring av kundinbetalningar om kunden använder OCR-nummer vid betalning? Vi har bankkoppling (den nya) till Swedbank och kunderna anger idag mina fakturanummer som referens eftersom vi inte har stöd för OCR, det verkar som det krävs ytterligare stöd på min sida (från Bankgirot). Idag när kundinbetalningar visas på bankkontot i eEkonomi ("Bokföring & Fakturering"?) så bokförs de inte automatiskt. Vi skulle gärna ha att de bokförs automatiskt. Om vi aktiverar OCR hos BG - kommer då kundinbetalningar bokföras automatiskt? 2. Vilka svar/parametrar är det vi skall ge till BankGirot? Vi har fått ett frågeformulär från BG. Jag tänker att vi kan ju inte vara den första Spiris-kunden som vill använda OCR så det borde finnas färdigt dokument/mall för detta hos just Spiris? - Hur ska kommunikationen/filöverföring till/från Bankgirot se ut? - Vilken periodicitet önskas för inbetalningsfilen? - Test av OCR-avier? - Önskas tillvalet - separat Bildfil (avibilder på blankettbetalningar)? - Utökad blankettregistrering - ...olika valmöjligheter för referenskontroller... Eller så har jag missförstått helt hur det här går till men då blir jag gärna upplyst. 🙂 PS. Ringde supportnumret men "förväntad väntetid en till två timmar" och funktionen ringa tillbaka innebär fortfarande jag måste anpassa min dag så... "here we are" som anglosaxerna säger. DS
... Visa mer
2025-05-29
10:39
Mitt tips är att byta till att använda ”bankkoppling” till SKV. Då får du transaktionerna på skattekontot automatiskt in i eEkonomi. Arbeta med koppling till Skatteverket
... Visa mer
2025-05-23
17:42
9 Gillar
Allt är väl egentligen redan sagt i diskussionen men jag slänger ändå in mitt perspektiv: 1. Den här förändringen drabbar inte mig så mycket, jag använder tolkning för det mesta MEN jag måste tyvärr säga att det sammanlagda intrycket är girighet. När jag såg mailet var det faktiskt första gången jag verkligen började fundera på om eEkonomi är mitt framtida ekonomisystem. Märk väl, detta trots att jag egentligen inte drabbas så mycket. Men det är en accelererande känsla av "tusen små pappersskärsår". 2. Visma Spcs kommer i och med denna förändring ta bort (försämra) funktionalitet som funnits i ett antal år. Måhända att ingen annan leverantör heller erbjuder samma funktionalitet längre men det är i sig ointressant, det upplevs fortfarande som en negativ förändring. Ni tvingar också de som inte vill ha denna nya kostnad att ändra sitt arbetssätt till något sämre. 3. Det har av andra hänvisats till alla liknande upplevda förändringar som tex lönehanteringen. Och det håller jag med om. Vilket troligen är en bidragande orsak till kritiken. Det blir en känsla av att det skall "kramas" ut pengar på alla sätt det bara går och det är inte första gången man upplever det som kund. 4. Har testat under dagen och det tycks som det går att ladda upp bildunderlag för leverantörfakturor om man gör det manuellt i webben och anger dem som dokument/kvitto. Och sedan börjar med att skapa en leverantörfaktura för att sedan lägga till dokument/kvitto-bildunderlaget. (precis som beskrivet tidigare idag av Visma). MEN det blir rätt omständigt arbetsflöde jämfört att kunna starta i själva bildunderlaget. 5. Hade Visma varit tydligare i utskicket exakt i hur man skall undvika den nya avgiften så hade det kanske upplevts som lite mindre att kritisera? 6. Såg att andra tagit Ai till hjälp så jag gjorde samma sak för skojs skull för att få en sammanfattning av diskussionen. Sammanfattningen jag fick slutade med följande mening: "Detta indikerar ett behov för Visma att förbättra sin kundkommunikation och att noggrant överväga hur förändringar påverkar användarnas upplevelse och förtroende för företaget." Det här är ju inte första gången relationen mellan Visma Spcs och kunderna får sig en törn på grund av hur Visma Spcs väljer att kommunicera. Jag har sagt och skrivit om detta tidigare: - dels om att Visma upplevs väldigt PR/sälj inriktad i sin kommunikation på ett sätt som gör att man som kund upplever att information blir väldigt vinklad och filtrerad. Den här tråden är inte den första där det nästan blir lite av kunderna måste "dra ut" kompletterande information från Visma. Och ofta då av forummoderatorerna som jag kan tänka mig inledningsvis inte har mer info än vad vi kunder har och därför få stå till svars för bristande kommunikation av andra (ja, ren och skär spekulation från min sida). - och att jag förstår att Visma är ett vinstdrivande bolag med ägare som förväntar sig en viss vinst och avkastning och jag gillar eEkonomi, men det har en lång tid känns allt mer som att man ligger preeeecis på fel sida om skiljelinjen "upplevt värde mig för mig som kund" kontra kostnad. Det har varit så pass precist att man fortsätter använda produkten för den är bra men med en sakta med stigande känsla av olust. (Det fungerar liksom inte rent psykologiskt att säga att man måste göra något pga av kostnaden när man har en vinst på ca 400 miljoner och en vinstmarginal strax under 40%. Det är sådant banker och elbolag säger och se hur poppis de är....:-)) Senast jag kollade så kunde jag inte se att det faktiskt skulle vara billigare med t.ex. Fortnox. Men hela den här tråden handlar om det upplevda värdet. Och det har tagit sin smäll hos mig, trots att egentligen väldigt lite kommer ändras för just mig. Antagligen för att det har varit lite väl många upplevda slarvigheter i hanteringen av alla möjliga frågor hos Visma framförallt senaste året.
... Visa mer
2025-05-08
13:52
1Gilla
Fel av mig! Slarvigt läst av mig, observerade inte att det var 5410, Förburkingsinventarier, dvs varor, jag tänkte tjänster. Tack för påpekandet!
... Visa mer
2025-05-06
11:59
Nja, du skulle nog behövt ha använt momskod 21 (Inköp inom EG) på 5410. Alternativt konterat det på 4535 som har den momskoden "out of box". //En glad bokföringsamatör
... Visa mer
2025-04-24
10:50
1Gilla
Vad har du för bank? Tror inte funktionen att signera direkt i eEkonomi finns för till exempel Swedbank. Se även Visma Support - Skicka betalning av leverantörsfaktura med aktiv bankkoppling
... Visa mer
2025-04-24
10:44
Prova att ange momsnummret som ESB75326835 i eEkonomi. Det är egentligen felaktigt (eller?) men åtminstone så verkar EUs officiella kontrollsida kunna bryta ner det tillbaka till det egentliga VIES-numret "B75326835" par automatik. Så man kan hoppas att det fungerar likadant hos andra myndigheter. Från Skatteverket - Momsregistreringsnummer : Spanien ES X9999999X 9 tecken h) h) Det första tecknet efter landskoden eller i vissa fall det sista tecknet eller båda dessa tecken är en bokstav. Spanska momsregistreringsnummer visas bara som godkända om företaget särskilt anmält till landets skattemyndighet att det handlar med andra EU-länder.
... Visa mer
2025-04-24
10:25
Med reservation för att jag inte har full koll på eventuell extra funktionalitet i Pro-versionen så finns det så vitt jag vet i dagsläget inget stöd för formler i bokföringsförslagen? Jag skulle väl nästan vilka kalla dem för "kontoförslag" istället för det är egentligen vad det är i stor utsträckning:mallar för vilka konton som skall användas. (Ja, det är ett nedsteg från Administration, hade själv Admin 500 för länge sedan...)
... Visa mer
2025-04-17
11:11
1Gilla
Som hyfsat långvarig eEkonomi-användare skulle jag personligen vilja påstå att använd automatisk bankkoppling så mycket som möjligt. De få gånger det har gett mig eventuellt merjobb har varit värt det. Tycks mig som att den extra utmaningen i just ditt fall är valutahanteringen och ja, det är inte alltid helt lätt. Kan inte säga hur ni borde göra men det vi själva har gjort är att vi ser till att vi ställer ut eventuella fakturor i den valutan som kunden sagt de betalar i (Euro i vårt fall). Det blir naturligtvis en del valutaväxling i hanteringen men det åker man ju på hur som helst. Förstår att det inte är att svar på ditt problem här och nu men kanske ett tips inför framtiden? // En glad bokföringsamatör
... Visa mer
2025-04-17
11:05
Bara för att säga precis samma sak som AnnicaL men med andra ord: 🙂 Om du inte har behov av statistik/uppföljning på enskilda artiklar så skapa en "slask"-artikel och sedan ändrar du text och pris allt eftersom på respektive faktura. Obs, om du säljer i olika momssatser så är det nog enklast att ha en "slaskartikel" per momssats. Kan blir krångligt med momsredovisning annars. //En glad bokföringsamatör.
... Visa mer
2025-04-15
15:07
2 Gillar
Frågan är om det verkligen är en faktura? Alltså, ja, det är det för dig men är det rent tekniskt en faktura som de har skickat? Ofta, till exempel gällande årsvis premieinbetalning så är det en avi som skickas, inte en faktura. Eftersom ofta föreligger inget (fortsatt) avtalsförhållande om inte kunden betalar kommande premie så kan de inte skicka en riktigt faktura utan det får bli en avi. Detta gäller ofta även bankers olika årsavgifter. Sedan kan man ju tycka att avierna kanske borde ha löpnummer de med. Men rent bokföringsmässigt gör de inget fel på sin sida. Det är vi mottagare som vår problem. //En glad bokföringsamatör
... Visa mer
2025-04-15
11:04
1Gilla
Det är väl därför man har ett fastställelseintyg, någon intygar att årsredovisningen finns någonstans korrekt underskriven? Det är så jag tolkat det. Bolagsverket i sig kan ändå inte tolka om redovisningen är korrekt underskriven, utan de måste lita på någon som intygar det åt dem. Så vad man säger som företag är att "jodå, det finns underskriven och den är underskriven elektroniskt" men man säger inte var/med vilket system. Skulle Bolagsverket vilja verifiera detta skulle de behöva kontakta företaget i fråga (eller snarare den som intygade redovisningen gentemot Bolagsverket) för att be om åtkomst till den elektroniska versionen som har signerats så de kan verifiera de elektroniska signaturerna. (Vilket är en utmaning i sig men det är sådant som t.ex. Visma Sign skall fixa). Återigen, jag är bara en glad bokföringsamatör så detta är MIN tolkning baserat på vad jag kunnat läsa här och där.
... Visa mer