2018-01-25
14:26
Hej! Jag ser till att en kollega kontaktar dig, för att se om vi kan lösa det som du vill.
... Visa mer
2017-09-08
08:55
Hej! Det går inte att göra en sån här inställning i programmet. //Linnea
... Visa mer
2017-09-08
10:25
Hej! Det finns ingen färdig utskrift som har exakt det innehåll du efterfrågar. Utan det är som beskrivs ovan som finns i programmet. Om du har Visma Administration 2000 kan du göra egna rapporter i den generella rapportgeneratorn i programmet. Vi har både film och pdf-dokument på hur du gör egna rapporter, de finns på https://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-administration-2000/content/online-help/rapportgenerator-skapa-rapporter.htm Annars har vi partner som kan hjälpa dig med att skapa rapporter eller som Hans Ojes skriver att de har en lösning för det. //Linnea
... Visa mer
2017-08-31
12:24
Hej! För att exportera en SIE-fil går du till Arkiv - Export - SIE och SIE 4. Tryck OK och då får du välja var du vill spara filen och vad den ska heta. Så här bläddrar du fram ditt USB-minne och ger den ett namn och trycker sen Spara. Då kommer SIE filen vara sparade på ditt USB-minne. //Linnea
... Visa mer
2018-07-23
08:39
Hej Fadi! När du installerar programmet på en ny server så installeras alla mallar vi skickar med som standard i programmet. Om du vill ha fler mallar så kan du hämta dessa från vår hemsida genom att gå på Arkiv - Mallar/Rapportgenerator - Utskriftsmallar och här trycker du på knappen Hämta mallar uppe till höger i rutan. //Linnea
... Visa mer
2017-09-08
13:20
Har provat det. Det fungerar inte. Blir blankt i programmet. Det genererar inga fel men önskat resultat får man inte. Skulle vara mest logiskt att sätta status och utskriftsval i samma update men då får Visma ändra APIet.
... Visa mer
2017-08-18
06:10
Hej! Ja, du behöver göra en inbetalning på både kreditfakturan och på den nya korrekta fakturan. Allt på samma inbetalningsdatum som på den första fakturan som kunden har betalt. //Linnea
... Visa mer
2017-08-16
06:36
Hej Lasse! Som Tomas skriver så behöver du börjar med att starta om övriga datorer i nätverket och även servern kan behöva startas om. //Linnea
... Visa mer
2017-08-15
13:45
Hej! Jag vill tipsa om våra gratis-webbinarier på 30 minuter för AutoCollect som vi kommer att ha här framöver. På sidan Välkommen på gratis webbinarie kan du anmäla dig om du är intresserad att vara med, och vill du se ett redan inspelat webbinarie kan du även göra det på sidan. Efter webbinariet har du även möjlighet att ställa frågor till oss.
... Visa mer
2017-08-14
09:41
Hej Isabelle! Om du har bokfört försäljningen på två olika konton, där du på det konto du bokför i kredit har momsrapportkod 5, och på det kontot som du bokför i debet inte har någon momsrapportkod så kommer beloppet du bokfört i kredit komma med på momsrapporten. På det konto du bokfört momsen på ska det vara en momsrapportkod som är 10, 11 eller 12 som är momsen för det som är i ruta 5. På inventariekonto ska du inte ha någon momsrapportkod. Du kan även skriva ut momsrapporten detaljerat så ser du vilka konton det är som kommer med på rapporten, och då hittar du kanske vad det är som saknas eller är med för mycket. //Linnea
... Visa mer
2017-08-14
09:28
Hej Kakeldax! Det går inte ändra på denna fakturan, utan antingen får du skapa en kreditfaktura och sen skapa en ny korrekt faktura med bägge personerna på. Eller får du göra ansökan till Skatteverket manuellt, direkt på deras hemsida för denna fakturan. Och inte skapa en fil i från programmet. //Linnea
... Visa mer
2018-04-25
15:19
1Gilla
Hej igen, Nu tog jag bort budgeten och skapade en ny baserat på 2018. Då kom alla konton med. Tack så mycket för hjälpen. Vänligen
... Visa mer
2017-10-20
05:26
1Gilla
Nu har det löst sig när jag bokfört för moms osv. Jättetack för hjälpen alla 🙂
... Visa mer
2017-08-14
09:18
Hej Micke B! Är fakturorna journalförda och betalda så kan du inte ändra något på fakturorna. Är det betalningen som de har avrundat så att det är något öre kvar på fakturans saldo får du göra betalningar på fakturorna så att saldot blir 0. //Linnea
... Visa mer
2017-08-14
08:21
Hej Henrik! För mig fungerar det att både högerklicka på beloppet och välja Kopiera och på annat ställe högerklicka och Klistra in. Även Ctrl C och Ctrl V fungerar för mig på kundfakturor. Är det någon specifik ställe i programmet som det inte fungerar på? Om det är kundfakturor det ofta är samma belopp på, så kan du skapa artiklar med priset på. Är det i verifikationer eller på leverantörsfakturor kan du istället skapa konteringsmallar med beloppen i. //Linnea
... Visa mer
2017-08-14
08:27
Hej yamahawr250lc ! När du skriver ut en påminnelse används inte samma mall som för dina fakturor, utan vill du ha din logga även på påminnelsen behöver du kopiera påminnelsemallen och lägga in logga på den också. Hur du lägger till en logga på en mall i programmet kan du läsa om i vår skrivna hjälp. //Linnea
... Visa mer
2017-08-14
10:00
Men då får du sortera varje gång du är i fliken, eller hur? Och dessutom hittar du inte kundens faktura förrän du bläddrat genom en blandning av fakturor från alla kunder istället.
... Visa mer
2017-08-14
06:47
Hej! Det låter helt korrekt som du skriver ovan. //Linnea
... Visa mer
2017-07-19
06:02
Hej! SRU-filer med deklarationen går inte skapa i Visma Administration, det är Visma Skatt och Visma Skatt Proffs som är de program vi har som skapar deklarationer och som kan skapa SRU-filer för att skicka in till Skatteverket. /Linnea
... Visa mer
2017-07-17
06:42
Hej! Det går inte ta ut en resultatrapport som sträcker sig över flera år, eller som har mer än aktuellt år och föregående år i varsin kolumn. Om du vill få ut rapporten med en kolumn per år kan du göra en rapport i bokföringsrapportgeneratorn i programmet. Du kan läsa mer hur du skapar egna bokföringsrapporter i programmet här: https://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-administration-500/content/online-help/bokfrapportgenarator.htm /Linnea
... Visa mer
2017-08-11
19:23
De ankom på kvällen sen vid 20-21-tiden. Skumt.
... Visa mer
2017-07-11
11:17
Hej Kakeldax! Du kan aktivera valutahantering i Visma Administration 500. Detta gör du under Arkiv - Företagsunderhåll - Valuta och Språk och välj att det ska gå att ha på i alla fall Inköp. Sedan kan du på leverantören i leverantörsregistret välja valutan EUR. Valutakursen som ska användas ändrar du under Arkiv - Inställningar - Valutakurser. När du sedan skapar en leverantörsfaktura till denna kunden blir den i Euro, du registrerar beloppen i Euro och programmet räknar om det till kronor med valutakursen du angett. Om det är en faktura från EU kan du använda konteringsmallen KML63 som heter Lev Fakt EU. Är det en svensk kund som fakturerar i Euro så registrerar du det som en vanlig faktura. //Linnea
... Visa mer
2017-07-11
09:18
1Gilla
Vad bra då känns det som jag är med på tåget. 🙂
... Visa mer
2019-01-06
15:57
Jag har samma problem som ovan. kontoplanerna stämmer inte mellan eEkonmi och Ekonomiöversikt. Gamla RE dyker upp och nya blir fel i budget
... Visa mer
2017-06-30
12:49
Jaaadu... har nu varit in och försökt mig på detta.. antingen är jag väldigt korkad eller så har jag bara inte det nödvändiga vokabulärkunskaperna ,är ju självlärd inom bokföring och har ingen att slänga runt bokföringstermer med! Lägger ner detta!! Tack för hjälpen dock- Någon gång ska jag försöka mig på att få ordning på detta också!' Trevlig sommar!!!!
... Visa mer
2017-06-27
07:39
Hej! På artikelkonteringarna som du väljer på dina artiklar, så har du möjlighet att ange vilket konto du vill artiklarna som har denna artikelkontering ska bokföras på när det är omvänd skattskyldighet. Så anger du ett annat konto än 3231 så kommer det vara det andra kontot som försäljningen bokförs på. Kolumnen du anger kontot för Omvänd skattskyldighet är nästan längst bort till höger på raden. //Linnea
... Visa mer
2017-06-28
08:16
Hej! Antingen om du använder samma konton som du gör vanligtvis i bokföringen, eller får du skapa nya konton. Det spelar ingen roll för programmet vilket du väljer att göra. Det enda du kan behöva tänka på är om du använder konton som har en momsrapportkod, så kommer dessa belopp komma med i momsrapporten när du skriver ut den. Och ska det inte göra det så måste du ha egna konton för tex försäljning. /Linnea
... Visa mer
2017-06-30
09:03
Hej LW! Jag såg att du varit i kontakt med oss per telefon, och där fått förslag på en lösning. Tack för dina inlägg!
... Visa mer
2017-06-28
14:14
Förlåt, jag har uttryckt mig riktigt slarvigt och skäms. Det är inte det nr man har leverantören registrerad på som man ska ta bort, utan fältet "vårt kundnr". //Tina
... Visa mer
2017-06-27
12:10
Hej Marie L! Om det är en avdragsgill kostnad kan du använda 6991. //Linnea
... Visa mer
2017-06-28
09:03
Hej! Ja det har samma effekt att ta bort det i utforskaren som via funktionen i programmet. /Linnea
... Visa mer
2017-06-28
14:00
1Gilla
Hej! Fråga 1: Om det är en konstaterad kundförlust så får du korrigera momsen. Du krediterar då ditt momskonto med momsen, använder ett konto för konstaterad kundförlust för försäljningen tex 6351, och använder kundfordrans kontot som motkonto. Fråga 2: I följande forumtråd: https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/supporten-tipsar-hur-hanterar-man-om-en-kund-betalat-for-mycket-administration finns information om de olika sätt som kan göras när en kund har betalat för mycket på en faktura. /Linnea
... Visa mer
2017-06-29
06:32
Okej då vet jag. Finns det någon användare av administration 2000 som har Citi Bank??? //Eva
... Visa mer
2017-06-27
07:12
Hej Turbo! Om det blir moms och vilken momssats som används till fakturor i Sverige styrs utifrån artikelkonteringen du har på dina artiklar. Så du behöver ha en eller flera artiklar med en artikelkontering som har momskod 0 och som har ett momsfritt försäljningskonto. Annars får du på artikelraden på fakturan ange momskod 0 samtidigt som du ändrar försäljningskontot till ett momsfritt konto. //Linnea
... Visa mer
2017-06-27
11:07
Hej! Det går inte jämföra dessa två utskrifter. Lagervärdet på lagerförändringsjournalen tar bara med lagervärdet vid just det datum för bara de artiklar som är med på den journal du skriver ut just då. När du skriver ut en lagervärderslista per ett visst datum, visas det totala lagervärdet för det datumet för alla lagerartiklar som finns i artikelregistret. Följande länkar kan du kika på i vår skrivna hjälp Du kan läsa om lagerbokföring och lagervärdering. Du kan läsa om lagerhantering. Du kan läsa om lagervärdesberäkning i lagerförändringsjournalen. Hoppas detta hjälper dig till hur lagervärdet beräknas och fungerar i programmet. //Linnea
... Visa mer
2017-06-27
08:00
Hej! Vad är det på fakturajournalen som du jämför med kundstatistiken? //Linnea
... Visa mer
2017-06-27
10:04
Hej Johannes! Precis som Thomas L skriver behöver du kontrollera med din redovisningskonsult eller revisor hur de vill att du ska göra med detta i bokföringen. Det du kan göra i programmet är manuell utleverans och manuell inleverans, så att de levereras in med ett ny pris. //Linnea
... Visa mer
2017-06-27
06:27
Hej! Anledningen till att det bokförs kalkylpriset och inte inpriset är för att du kan korrigera kalkylpriset på en faktura/order om det är så att du har köpt in en beställning av varor och fått ett bra pris för just detta projektet. Och då vill du säkert att när du säljer ska det bara påverka resultatenheten/projektet med den summan och inte något som var för länge sedan, när du köpte in de äldsta som finns i lager. Du vill nog inte heller att förändring av valuta mm ska påverka resultatenheter och projekt. //Linnea
... Visa mer
2017-06-15
08:57
Hej! Supporten på Storegate Backup har numera Storegate. För att komma i kontakt med Storegate kan du gå till https://helpdesk.storegate.com/visma/ och skapa ett ärende för att få hjälp med din fråga. //Linnea
... Visa mer
2017-06-08
12:37
Hej Marie! Till fält 8 på ska inget av detta komma. Däremot kanske beloppet ska påverka Övriga uppgifter punkt 10. Det är ju det fördelningsbelopp (sparad räntefördelning) som sparas till nästa år. Programmet överför inte dessa belopp utan hanterar det endast i dialogen "Sparat fördelningsbelopp". Vid import till nästa år så tar programmet dock med "mottaget fördelningsbelopp". Vill du att det ska påverka punkt 10 på NE, så kan du låsa upp fältet 867 på N6 och där ange totalbeloppet som man vill ska anges på punkt 10 på NE. //Linnea
... Visa mer
2017-06-08
08:44
Hej Eva! Denna forumtråd, https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/cxt761t1ns534 , tror jag hjälper dig med om du får skriva av det och hur du ska göra i så fall. //Linnea
... Visa mer
2017-06-08
08:45
Hej Bengt1! Tack för informationen, jag ser att du varit i kontakt med vår support angående detta problemet så jag förmedlar din lösning till min kollega. //Linnea
... Visa mer
2017-05-29
08:23
Hej! I dagsläget är det inget stopp på att kunna fylla i mer än 25.000 kr, detta då de som är över 65 år har 50.000 som gräns. Detta finns som önskemål till kommande versioner av programmet, men fram till dess får du inte fylla i mer än 25.000 kr för rut-avdrag. //LInnea
... Visa mer
2017-05-29
08:53
Hej! När du behöver köra programmet som administratör så beror detta på den rättighet du har i din dator. Så du behöver kontrollera så att du har korrekt behörighet i datorn. Du kan även klicka med höger musknapp på ikonen för Visma Administration på skrivbordet och välja Egenskaper och sedan bör du på fliken Kompabilitet kunna sätta en markering för Kör det här programmet som administratör. Beroende på vilket operativsystem du har på din dator, kan flikarna heta lite olika. //Linnea
... Visa mer
2017-05-29
11:12
Hej Emelie! Det låter som att fraktbolaget har tagit med all information somTullverket brukar skicka ut, men om det kommer en faktura eller inte frånTullverket kan vi inte svara på. När det gäller hur du ska bokföra fakturan tror jag att följandetråd kan hjälpa dig. https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/hur-ska-jag-redovisa-inkop-fran-kina-dar-dhl-skickar-ut... //Linnéa
... Visa mer
2017-05-15
13:18
Hej Ekonomi! Jag ser att du varit i kontakt med oss och fått en licensnyckel mailad till dig förra veckan. /Linnea
... Visa mer
2017-05-15
12:23
Hej Emelie! Börja med att kontrollera att du gör momskontrollen på rätt period. Sedan kan du skriva ut momsrapporten och se om du får några belopp alls. Du kan läsa på följande sida http://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-administration-2000/content/online-help/momsrapport-kontrollera.htm vad det mer kan vara som gör att du inte får korrekt momsrapport. /Linnea
... Visa mer
2017-05-15
10:52
Hej! Det finns en utskrift under Utskrifter - Offert/Order/Faktura som heter Utskrivna fakturor. Denna går att ta ut till skrivare eller pdf och här kan du göra urval på datum, fakturanummer mm. Det kanske fungerar för dig att du har märkt fakturorna för att de ska skickas med epost och då först skickas iväg med epost. Och att du sedan använder denna utskriften för att få ut dem på papper. //Linnea
... Visa mer
2017-05-15
10:37
Hej Valter Wallin AB! Det går inte att ställa in en egen nummerserie i programmet. Det du kan göra är att innan du skapar räntefakturorna så går du till Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Nummerserie och på faktura anger det fakturanummer du vill att nästa räntefaktura ska få. Sedan skapar du räntefakturorna och sen går du tillbaka till inställningarna och ändrar tillbaka till det nummer som stod där från början, som blir det nästa gång det skapas fakturor. //Linnea
... Visa mer
2017-06-27
08:33
Hej Carcer! Dessa inställningar gäller rapporter som görs i den generella rapportgenerator. Så detta gäller inte de rapport som skapas i bokföringsrapportgeneratorn. När du skriver ut din rapport i bokföringsrapportgeneratorn kan du välja att skriva till Fil, och då blir det en texfil, och du får välja var den ska sparas när du skapar filen. Denna textfilen får du sedan öppna i excel. //Linnea
... Visa mer
2017-05-15
09:15
Då detta är en ny fråga, och inte gäller ursprungsfrågan i forumtråden, så skapar jag en egen forumtråd för detta. /Anna Du hittar den nya konversationen här: Skriva ut journaler i löpnummerordning - Administration
... Visa mer
2017-05-01
08:51
Hej! Det stämmer som du säger att om du inte tar utdelning för hela årets gränsbelopp så sparas det till nästa år, och då räknas det upp något, och du får ett nytt totalt utdelningsutrymme. Och om detta inte utnyttjas helt så sparas det till nästa år. Om du har lämnat in K10 varje år med nya gränsbelopp, sparat underlag och utdelning så ska det vara förtryckt på skatteuträkningen vilket ditt sparade underlag i år är. Om du inte har lämnat in K10 tidigare år så behöver du i tidigare års skatteprogram antingen skapa K10:or eller använda Fåmansbolagskalkylen för att beräkna underlaget från 2013 i ditt fall. Sedan bör du även kontrollera med Skatteverket om de vill att du ska lämna in K10 för de gamla åren eller om det räcker med att du beräknar underlaget själv. //Linnea
... Visa mer
2017-05-04
07:39
Tack för svar!
... Visa mer
2017-04-26
06:34
Hej Johangeorg! Det går inte att få in anteckningarna i mallarna i programmet. När du skapar offert, order och fakturor i programmet på en kund som har en anteckning så kommer anteckningen upp i sidopanelen till höger så att ni ser de krav som denna kunden har och inte behöver göra en egen utskrift för att se denna informationen. Då du har administration 2000, kan du göra egna rapporter i programmet. Och där kan du välja att få ut anteckningen på kunderna. Så du kanske kan göra en rapport istället och använda er av. Du kan läsa mer om att skapa egna rapporter på vår hemsida https://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-administration-2000/content/online-help/rapportgenerator-skapa-rapporter.htm //Linnea
... Visa mer
2017-04-28
14:08
Hej! Att plocka upp artiklarna görs i Visma Administration 1000 och 2000. Jag ser att du arbetar i Visma Administration 500 som inte har samma utökade artikel- och lagerhantering. Bästa tipset för att få ut varukostnaden under en viss period skulle jag nog säga är att gå in under Utskrifter - Bokföring - Kontoanalys. Här fyller du i konto 4010 eller det konto du använder för att registrera de här inköpen. I Datum väljer du perioden du vill se beloppen på. Denna rapporten tittar på bokföringen och ser alltså vad som är bokfört på ditt konton under denna perioden. Hoppas att det är vad du söker! /Anna
... Visa mer
2017-04-25
11:19
Hej! Om du går in på en leverantörsfaktura som är betald och tittar på fliken Betalningar, så ser du dels vilket betaldatum fakturan har och även om det står något i kolumnen Journalnr på betalraden. Om det står ett journalnummer så är journalen utskriven och godkänd och du kan inte skriva ut den igen. Har den inget journalnummer så kontrollera så att det är korrekt betaldatum på betalningen, och att du på utbetalningsjournalen väljer samma datum eller ett senare datum. //Linnea
... Visa mer
2017-10-05
13:53
Du ska vara i Redigeringsläget - Högerklicka i den cellen- Egenskaper cell och bocka ur Understruken text. Är det i en löpande text så markerar du texten som är understruken och högerklickar - väljer - Egenskaper text - bocka ur rutan för Understruken. /Annica
... Visa mer
2017-04-20
12:30
Hej. Om jag klickar bort krysset I automatisk prisuppdatering och gör nya fakturor från avtalsmodulen, då blir det fel med beloppet och valutan. Jag uppdaterar valutan och sen kör jag uppdatera inköpspris och kalkylpris och sen gör fakturor från avtalsmodulen. Då har det fungerat klockrent.
... Visa mer
2018-02-13
15:02
Hej! I vår skrivna hjälp finns ett dokument som beskriver hur du ska lägga till de ledtexter som saknades. Tack på förhand!
... Visa mer
2017-04-03
06:36
Hej Jenny! Detta brukar bero på vilken inzoomning du har valt på bildskärmen. Det ska vara 100% för att du ska se all text i programmet. Beroende på vilket operativsystem du har på datorn så kontrollerar du detta på olika sätt. Windows 10: Högerklicka på Skrivbordet och välj Bildskärmsinställningar. Då har du en text som är Ändra storleken för text, appar och andra objekt . Och här ska du se till att det är valt 100% och inte mer. Windows 8: Högerklicka på Skrivbordet och välj Skärmupplösning. Vid Gör text och andra objekt större eller mindre ska du se till att det är valt 100%. Hoppas att detta fungerar för dig, om det inte hjälper så behöver vi veta vilken skärnupplösning du har valt på bildskärmen. //Linnea
... Visa mer
2017-03-27
06:33
1Gilla
Hej Metop-mannen! Det fungerar utmärkt i programmet att få fakturor utan moms om du skapar kunden som EU eller Export kund och har svenska som företagets språk. Det jag kan tänka mig är det som gör att det blir fel hos dig är att du först skapar fakturan, plockar upp kunden på fakturan och sen kommer på att det ska vara en utländsk kund och ändrar på kunden. För då ändras det inte på fakturan eftersom den hämtar uppgifterna som finns på kunden när du väljer kunden på fakturan. Om du sedan går in på fliken 2 fakturan och ändrar valuta och export där så får du meddelande om att artikelraderna inte ändras automatiskt, utan att du måste ändra manuellt eller plocka upp artiklarna på nytt. Så för att det ska fungerar direkt, utan att du behöver ändra något i efterhand gör allt i följande ordning. Börja med att skapa en ny kund i kundregistret, och märk kunden med rätt valuta, språk, export och Eu. Skapa en ny faktura och välj kunden på fakturan. Då kommer det blir korrekt med språk, valuta, export mm. Om artikelraderna hamnar på fel försäljningskonton behöver du kontrollera artikelkonteringarna så att det är rätt konton där. Hoppas att du får rätt på exportfakturorna i ditt företag i framtiden. //Linnea
... Visa mer
2017-03-23
15:26
Hej Hanna F! Programmet Visma Skatt hjälper dig att skatteplanera i ditt företag, och att räkna ut periodiseringsfonder, beräkna skatt mm. Du kan läsa mer om Visma skatt på vår hemsida. När det gäller att minska bolagsskatten med avdrag för tex periodiseringsfonder kan du läsa mer om också på vår hemsida i inlägget Bolagsskatt. //Linnea
... Visa mer
2017-03-23
14:48
1Gilla
Hej Per! Det spelar ingen roll om du raderar den restnoterade artikeln eller inte. Oavsett om raden är kvar eller inte, så påverkas inte leverantörsfakturajournalen och beställningen går utmärkt att ta upp på en ny leverantörsfaktura och leverera in de restnoterade artiklarna. //Linnea
... Visa mer
2017-03-22
15:57
Hej Patrik! Om du aldrig vill att priset per rad ska synas kan du ändra i mallen för offert/order och ta bort apris och belopp på artikelraderna. //Linnea
... Visa mer
2017-03-22
15:54
Hej Monkan! Det är svårt att säga vad som är fel med din rapport, när du skapar en rapport i generella rapportgeneratorn väljer du vilket register den ska hämta uppgifter ifrån. Och när det gäller ordrar kan det vara alla ordrar, ej fakturerade ordar mm. Så detta kan vara en orsak till att du bara får med 2017 års ordrar. Sen kan det även vara att du angivet något villkor för rapporten på fliken Filter/urval. Du kan läsa mer om hur du skapar rapporter i pdf:en som finns på nedan länk, du trycker på Skapa rapporter så får du upp pdfen. http://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-administration-2000/Default.htm#arbetsgangar/rapporter-i-administration.htm%3FTocPath%3DInst%25C3%25A4llningar%2520och%2520underh%25C3%25A5ll%7CMallar%252FRapportgenerator%7CRapportgenerator%7C_____6 /Linnea
... Visa mer
2017-03-23
12:32
Tack för hjälpen. det räckte byta namn på UC sigillet.
... Visa mer
2017-03-08
07:36
Hej JNM! Jag ser att du varit i kontakt med vår support via chatt i måndags. Och att fakturorna och bilagan har gått iväg korrekt från vårt system. Och att ni skulle kontrollera med Pagero, IFS och din kund. Du är välkommen att återkomma om du har ytterligare frågor om detta. //Linnea
... Visa mer
2017-03-01
15:41
Hej! Vilket nummer nästa faktura ska få anger du under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Nummerserier. Om du på Faktura anger 94 så kommer nästa faktura du skapar få nummer 94. //Linnea
... Visa mer
2017-03-01
15:38
Hej! På din gamla dator behöver du ta en säkerhetskopia under Arkiv - Säkerhetskopiering - Aktivt företag eller Alla företag om du har flera företag. Har du gjort egen fakturamall i programmet behöver du även ta en systemsäkerhetskopia under Arkiv - Säkerhetskopiering - Systemsäkerhetskopia. Dessa säkerhetskopior flyttar du sedan över till nya datorn och för att läsa in säkerhetskopian väljer du Arkiv - Säkerhetskopiering - Installera från säkerhetskopia. För att läsa tillbaka systemsäkerhetskopian väljer du Arkiv - Säkerhetskopiering - Återställ systemsäkerhetskopia. När du gjort detta så kommer ditt företag finnas på din nya dator. //Linnea
... Visa mer
2017-02-20
07:26
Hej! Om du har både Outlook 2010 och Outlook 2016 installerade på datorn, så behöver du använda Outlook 2016 som mailprogram för att det ska fungera. Om du enbart har Outlook 2010 på datorn så kontrollera om du kan välja detta som standardprogram under Kontrollpanelen - Program - Standardprogram. Prova även om du kan maila ett worddokument eller en pdf från tex Skrivbordet genom att klicka med höger musknapp på dokumentet och välja Skicka till - Epostmottagare. Här kan du välja att maila den till dig själv så ser du om den kommer fram. Om inte detta fungerar så är det något som är fel med mailen i datorn, för då klarar inte Windows alls att skicka uppgifter till mailen i din dator. //Linnea
... Visa mer
2017-02-23
06:07
Tack för hjälpen!
... Visa mer
2017-02-16
14:59
Hej! Du kan i programmet välja om du vill ha en verifikation per betalning eller om du vill ha flera betalningar på samma verifikation. Detta valet gör du i Arkiv - Inställningar - Föreningsinställningar - Bokföring, och om du i rutan En verifikation per affärshändelse har en markering vid Inbetalningsjournal så får du en verifikation per inbetalning. Men har du ingen markering för inbetalningsjournal så kan 20 inbetalningar komma med på samma verifikation. //Linnea
... Visa mer
2017-02-14
07:27
Hej! Det räcker med att du uppdaterar licensen i programmet. Detta gör du under Hjälp - Om Visma Admininstration - Uppdatera licens. När du går igenom licensguiden kommer det blir Visma Administration 500 istället för Visma Administration 1000. //Linnea
... Visa mer
2017-02-06
15:27
Hej!
Om du har skrivit ut lagerföränringsjournaler på datum under 2017 så blir det fel om du nu skriver ut en lagerförändringsjournal på 2016-12-31.
Vad som blir fel och när det blir korrekt igen kan du läsa om i vår skrivna hjälp Journalför på rätt datum.
Om du inte har skrivit ut några lagerförändringsjournalen på datum under 2017 så blir det inte fel om du nu skriver ut den på 2016-12-31.
//Linnea
... Visa mer
2017-02-06
14:54
Hej Jan! Lagervärdet i administration 500 beräknas enligt Antal i lager multiplicerat med Inpriset. Inpriset är det du angett på fliken Lager/statistik på artikeln. //Linnea
... Visa mer
2017-02-13
09:24
1Gilla
Tack Linnea! Ska genast grotta ner mig i detta 😄
... Visa mer
2017-02-06
07:39
Hej! Det bör fungera för er om ni lägger upp affärsområderna som tex resultatenhet 100, 200, 300 osv. Och sedan lägger du upp subaffärområderna som 101, 102, 201, 202 osv. Sedan finns det en rapport under Utskrifter - Bokföring - Resultaträkning Re Samred... där du kan göra urval på de som börjar med 1 genom att skriva 10* . Då kommer alla resultatenheterna på 100, 101, 102 osv ut. Och när du skriver ut en vanlig resultatenhet kan du göra urval tex på resultatenhet 101 och då är det bara den som skrivs ut. //Linnea
... Visa mer
2017-02-23
08:41
1Gilla
Arkiv - mallar/rapportgenterator - rapporter. Välj läs in ny rapport och mappen SpcsRapp (finns i SPCS katalogen). Då får du fram en lista med alla rapporter som finns att installera. Lycka till.
... Visa mer
2017-02-06
14:38
Hej Annika! Du behöver ha rabattbrevet i en fil, och sedan får du säga vad som är vad i filen. Så fråga Ahlsell om du kan få rabattbrevet i en fil i från dem, eller om det går att ladda ner filen från deras hemsida. Hur du skapar ett rabattformat i programmet kan du läsa i inlägget Skapa rabattformat i vår skrivna hjälp. //Linnea
... Visa mer
2017-01-25
07:49
Hej Misu! Det finns två alternativ beroende på om allt är installerat på din dator eller om du har en server och har gjort arbetsplatsinstallation på din dator. Om allt finns lokalt på din dator gör enligt nedan. 1. Stäng av Windows Brandvägg tillfälligt på din dator. 2. Starta programmet Visma Assist Lön och välj att reparera programmet medans Windows Brandvägg är avstängd. 3. Prova om programmet fungerar. 4. Starta Windows Brandvägg igen. 5. Fungerar inte programmet så gör enligt instruktionen i foruminlägget Registrering av COM Server misslyckades. Om du har server och arbetsplatsinstallationer gör enligt nedan. 1. Stäng av Windows Brandvägg tillfälligt på servern. 2. Starta programmet Visma Assist Lön och välj att reparera programmet medans Windows Brandvägg är avstängd. 3. Prova om programmet fungerar. 4. Starta Windows Brandvägg igen. 5. Fungerar inte programmet så gör enligt instruktionen ovan. Om detta inte hjälper så behöver vi veta mer om ditt operativsystem, antivirusprogram och hur det är installerat hos er. //Linnea
... Visa mer
2017-01-25
15:38
Hej! Börja med att kontrollera så att du har skrivit ut alla lagerförändringsjournaler i företaget, så att det är aktuellt lagervärde på artiklarna. För att kontrollera om lagervärdet är inaktuellt på en artikel går du in på artikeln via Artiklar/lager - Artiklar och tjänster och dubbelklickar på en artikel. På fliken Lager har du en ruta för Lagervärde och är det en markering här för Lagervärdet är inaktuellt så har du inte skrivit ut lagerförändringsjournal på allt som hänt på artikeln. Och då kan det vara så att det är 0 i antal i lager men den har ett lagervärde. //Linnea
... Visa mer
2017-01-25
15:04
Hej Mia! För att koppla en order till en faktura behöver du kreditera fakturan som är skapad, och sen välja att fakturera ordern. Det går inte att koppla ihop dem i efterhand. //Linnea
... Visa mer
2017-01-25
14:44
1Gilla
Hej Pillis! Det finns två alternativ på hur du ska göra detta i programmet. 1. Kreditera det som är obetalt på ursprungsfakturan och skapa en ny faktura till den andra kunden. Kreditfakturan bokar du som betald mot ursprungsfakturan. 2. Du gör en ny inbetalning på fakturan och väljer att betalt belopp är 0 kr och gör en bortskrivning mot ett fordringskonto. När den som arbetar av på fordran så får du boka bort fordran manuellt på en verifikation i bokföringen. //Linnea
... Visa mer
2017-01-16
08:37
Hej! Precis som Linnea skriver så brukar detta inte betyda att det är fel, däremot att det tar tid och att programmet jobbar. Om det fortfarande inte fungerar för dig så får vi nog testa att läsa in kontoplanen här hos oss. Skriv här om du vill att jag skapar upp ett ärende till dig. /Anna
... Visa mer
2017-01-12
14:18
Hej Therese! Tyvärr är det antagligen inte några åtgärder som kan göras i efter hand i en sådan här situation för att sänka skatten om årsredovisningen för året redan är registrerad hos Bolagsverket. Skatteverket tycks inte anse att en fastställd årsredovisning i efterhand kan ändras på ett sådant sätt att den efter ändringar kan ligga till grund för nya skattemässiga avdrag. Den som använder programmet Visma Skatt på det sätt som är avsett kommer dock aldrig riskera att det uppstår sådana fel som du råkat ut för, utan programmet gör helt automatiskt årets eventuellt tvingande återföringar av periodiseringsfonder i deklarationen. Man får också varningar om en sådan återföring inte tycks vara bokförd enligt skatteprogrammets deklarationskontroll. För att skatteprogrammet ska kunna göra dessa kontroller krävs dock att du använder beräkningsbilagan ”Periodiseringsfond” liksom bilagan ”P-fond och skatt”. //Linnea
... Visa mer
2017-01-12
07:34
Hej Anders! När du gör en prisinläsning av artiklar och priser från dina leverantörer så anger du i mallen vilken konteringskod artiklarna ska knytas till. Detta styr vilka konton som används på artikeln. Det går att göra en massuppdatering av artiklar i ditt artikelregister så att konteringskoden ändras på flera artiklar samtidigt. Massuppdateringen gör du när du står på Artiklar/Lager - Artiklar och tjänster och antingen markerar de artiklar som ska ändras, eller väljer Markeringshjälp och Markeringshjälp. Sedan trycker du på Massuppdatera och kan då låsa upp fältet Kontokod och välja en annan konteringskod på dessa artiklar. Om det inte är detta du tänker på är du välkommen att återkomma till oss med utförligare information. //Linnea
... Visa mer
2017-01-11
08:28
Hej Anders! Nej, försäljningspriset uppdateras inte automatiskt när du ändrar priset på de ingående artiklarna i strukturartikeln, utan du behöver ändra detta manuellt. //Linnea
... Visa mer
2017-09-08
08:17
Hej Sofia! På konto 6080 kan du bokföra kostnader du har för bankgarantin. /Linnea
... Visa mer
2016-12-14
08:38
1Gilla
Hejsan! Eller kopiera ngn.som har rätt inställning, och byta kontonummer. // Mvh Warriland
... Visa mer
2016-12-13
15:40
Nollställa är inget problem (där finns massuppdatering), men jag kommer inte igenom lagerförändringsjournalen pga att det ligger poster i manuella inleveranser som måste åtgärdas först.
... Visa mer
2016-12-19
08:26
Det är inte jätteviktigt vilket konto man använder under året, så länge man håller reda på hur mycket som är kort- respektive långfristigt när man gör sitt bokslut. //Tina
... Visa mer
2016-12-06
08:34
1Gilla
Jag har förmånen att arbeta i Admin 2000. Jag vet inte ifall periodiseringsfunktionen finns i Admin 200, men jag kan berätta hur jag skulle göra: Vänd bort företagsförsäkringen helt (+6310/-1790) Uppbokningen av försäkringsfakturan, blir i reskontran +6310/-2440 Ställ dig på raden för konteringen av 6310 och välj funktionen periodisera (hoppas funktionen finns). Tala om att periodiseringen skall börja 31 december och antalet månader (12?) Välj konto för periodiseringen, 1730 är försäkringar Tryck Enter tills du ser kommande månaders avräkningar från 1730 i rutan längst ner Nu kommer Visma med automatik med början 31 december boka upp kostnaden för månadens försäkring och fortsätta göra så i 11 månader till med automatik per den sista. Hoppas bara att din version har denna funktionalitet! Det är en höjdarfunktion!! //L
... Visa mer
2016-11-30
08:20
Hej Chrizter! Om kunden har gjort delbetalningar av fakturan och du vill göra ansökan till Skatteverket i omgångar så måste du göra ansökan manuellt på Skatteverkets hemsida. I programmet går det bara att göra ansökan när fakturan är slutbetald. Om du har skapat delfakturor på kunden som de har betalat tidigare som ska tillgodo räknas på denna fakturan, så är det viktigt att du inte på denna fakturan gör avdrag. Utan du behöver istället göra kreditfakturor på de fakturor som skapats tidigare, och kvitta kreditfakturorna mot denna slutfakturan. //Linnéa
... Visa mer
2016-11-16
08:00
2 Gillar
God morgon Cecilia! Ja, du kan göra urval att bara uppdatera priser på artiklar som innehåller ett visst ord eller bokstav. Du skriver helt enkelt i urvalet på fliken Prisomräkning när du står under försäljningsprislistan. I mitt fall har jag gjort ett urval där jag vill att alla artiklar som börjar på "R" ska uppdateras med 2% men du kan givetvis skriva ett ord där och sätta stjärna (*) som betyder jokertecken. Det tecknet kan du med fördel skriva båda för och efter ditt ord/fras som artikelbenämningen ska innehålla. Har du stjärna både före och efter ditt sökord spelar det ingen roll var i artikelbenämningen ditt sökord står. Innan du börjar uppdatera priserna bör du ta en säkerhetskopia eftersom det inte går att ångra prisomräkningen efter att klickat på knappen Beräkna. Här kommer en länk till vår hemsida där du kan läsa om alla sökvillkor Hoppas detta hjälper dig! Med vänlig hälsning Johan
... Visa mer
2016-11-14
15:11
Hej Johan! Det går tyvärr inte att få in artikelgruppens namn på utskrift av följesedel. //Linnéa
... Visa mer
2016-11-08
07:21
1Gilla
Hej! När det gäller support på vårt API så du tillgång till support via mail. Så maila din fråga till api.support@vismaspcs.se /Linnéa
... Visa mer
2016-11-04
11:59
Hej Kersti! Det låter som att programmet har lagt sig i utkanten av skärmen. Du kan prova att klicka med höger musknapp på programikonen längst ner på skärmen och se om du kan välja att återställa eller maximera programmet. Om detta inte löser ditt problem så kontakta vår support, antingen via chatt eller via telefon så kan vi hjälpa dig att komma in i programmet. //Linnea
... Visa mer
2016-11-04
13:32
Jag ringer alltid kunden, det ger bättre resultat än påminnelser särskilt när det gäller nekade ROTavdrag eftersom kunden oftast har följdfrågor
... Visa mer
2016-11-04
11:35
Hej Emelie! Kostnadsställe kan du ange på fakturan och och är det alltid samma kostnadsställe på kunden kan du under Försäljning - Kunder gå in på kunden på fliken Fler uppgifter och välja resultatenheten, så kommer den med på alla fakturor till kunden. Sedan måste du i fakturamallen skapa ett objekt som har funktionen %ResEnh. När det gäller koden så får du kolla i kundregistret om det finns något fält som inte används som du kan använda till koden. Tex finns Anm 1 och Anm 2 på fliken Fler uppgifter i kundregistret. Om du väljer att använda tex Anm1 till denna koden kan du i fakturamallen skapa ett objekt där funktionen ska vara %Kund->Anm1 . De funktioner som börjar med %Kund-> hämtar uppgifter från kundregistret. Då kommer det på utskriften av fakturan att stå denna texten du lagt i Anm1 på kunden. När du skapar fakturan så kommer inte detta fält synas, utan det är bara vid utskriften av fakturan. Det går inte lägga till egna fält som syns vid skapandet av fakturan. Har du ytterligare funderingar kring detta är du välkommen att återkomma. //Linnéa
... Visa mer
2016-10-19
07:33
Hej! Det går inte att ändra bredden på kolumnerna på utskriften. Du har möjlighet att ändra till Liggande utskrift istället för Stående. Ha en bra dag. Linnéa
... Visa mer
- « Föregående
-
- 1
- 2
- Nästa »