2023-08-25
11:29
Hej @Carina Wesenlund-Jonsson!
Vi har en partner som heter eKrav som tillhandahåller en liknande tjänst. När jag läser om tjänsten så hittar jag dock ingen specifik information om ROT/RUT, så jag tänker att det är bäst att du tar kontakt med dem och hör med dem hur det fungerar med ROT/RUT.
Hoppas detta kan vara en fungerande lösning för att slippa den manuella hanteringen.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2023-08-25
11:20
1Gilla
Hej @FannyA!
Det är en lite annorlunda arbetsgång i eEkonomi än i Administration med dessutom två helt olika utseenden, så jag förstår att det inte är helt lätt såhär i början 🙂 Jag ska göra mitt bästa för att förklara hur du jobbar med fakturor i eEkonomi.
I eEkonomi jobbar du inte med journaler så som du tidigare gjort i Administration, det sköter programmet automatiskt i bakgrunden när du bokför fakturan. Eftersom du har valt kontantmetoden så används inte konto 1510 (eller 1511). I det här fallet när ni använder kontantmetoden så lägger du in fakturan först när ni har fått betalt, då matchar du direkt fakturan mot inbetalningen. Om ni hade haft faktureringsmetoden så bokför programmet fakturan först på 1510 som en kundfordran när fakturan skapas upp, eftersom fakturan då skapas på det datum den är utställd. När man sedan får betalt matchas fakturan under Kassa- och bankhändelser och då bokför programmet automatiskt bort kundfodran.
Om du vill läsa mer om hur du använder Kassa- och bankhändelser och matchar dina fakturor så skickar jag med hjälpavsnittet Matcha inbetalningar manuellt.
Under Försäljning - Kundfakturor får du en överblick över alla kundfakturor, men det finns även en egen flik för obetalda kundfakturor. Om du vill sortera in kundfakturorna i en egen verifikationsserie för att lättare sortera bland verifikationer går det såklart bra att fortsätta göra det, men det räcker med att lägga upp fakturan under Försäljning - Kundfakturor.
Jag noterade att ni har en ideell förening - ni kan såklart lägga in artiklar med 0% moms!
När du lägger upp artikeln under Försäljning - Artiklar kan du under Försäljningsinformation välja vara eller tjänst med 0% moms:
Självklart kan du också lägga in en egen artikelkontering under Inställningar - Artikelkontering.
Jag vill också passa på att slå ett slag för vår grymma Kom igång-hjälp och hjälpsidan Jobba på bästa sätt i Visma eEkonomi som ger en riktigt fin start i programmet. Känner du att det är aktuellt så har vi också bra utbildningar att gå!
Du får självklart återkomma till oss i forumet om du har några funderingar eller om något känns oklart.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2023-08-25
10:25
Hej @Britt-Louise!
Jag har kikat på detta och vi har dessvärre ingen notisfunktion för detta i dagsläget. Om ni har en integration med Rekyl så tänker jag att ni kanske kan höra med dem om det går bygga en sådan lösning till er?
Du får mer än gärna också skicka in detta som ett önskemål till oss via Feedback & förslag längst ner till vänster på startsidan inne i Visma eEkonomi.
Hoppas att du får en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2023-08-25
09:45
Hej @in_golf!
Började undersöka detta på mitt håll, men såg att du tidigare har varit i kontakt med supporten. Jag fick information om att vi har tagit in ditt ärende för felsökning, så mina kollegor jobbar vidare med att undersöka detta åt dig. Du kommer få återkoppling via ärendet så snart de har tittat på det.
Hoppas att du får en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2023-08-25
09:24
Hej @MatsEngström!
Som standard visas förfallodatum som sorteringsordning i listan, men du själv byta sorteringsordning på kundfakturorna. Du kan utöver förfallodatum sortera på verifikationsnummer, fakturanummer, kundnummer, kundnamn, orderreferens, typ, kategori och fakturadatum. I vyn ser du de olika alternativen och byter ordning genom att klicka på någon av kolumnerna.
Nedan ser du hur det ser ut hos mig i mitt testbolag, där jag har förfallodatum inställt:
Återkom gärna om du funderar på något mer.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2023-08-23
16:48
1Gilla
Hej @HelenaJonsson!
Just den funktionaliteten finns inte i dagsläget, så det är ingenting som du har missat här. 🙂 Däremot tycker vi om idén och ser gärna att du skickar in detta som ett förbättringsförslag till våra produktspecialister via knappen Feedback & förslag på startsidan i eEkonomi.
Ha en fin eftermiddag!
/Tinne
... Visa mer
2023-08-21
10:54
Hej @Anki Nilsson!
Som första steg så vill jag be dig att kontrollera en extra gång att transaktionen på Skattekontot inte redan är matchad. Om den redan skulle vara matchad så ångrar du matchningen och matchar därefter om den mot händelsen som ligger på Företagskontot.
Om händelsen är omatchad så skulle vi behöva titta på detta tillsammans med dig i din miljö för att fortsätta felsökningen, så slå isåfall en signal till mina kollegor på supporten så hjälper vi dig vidare därifrån.
Ha en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2023-08-21
09:19
Hej @Kronqvist!
Jag funderar på vilken av Visma Tid-produkterna som du har? Vi har två olika varianter - en äldre variant, Visma Tid, som ligger som ett lokalt program på din dator. Sedan har vi också Visma Tid Smart/Pro, som ligger i molnet. För att kunna hjälpa dig på bästa sätt så behöver vi veta vilken av produkterna som du har.
Återkoppla med info så kikar vi på det!
/Tinne
... Visa mer
2023-08-21
08:32
Godmorgon @Flodererconsulting, självklart kan du få hjälp med detta!
Eftersom du har fått klartecken från Nordea att allt ska vara i sin ordning så tänker jag att du får snabbast hjälp om du tar kontakt med mina kollegor på supporten, så kan ni titta på det tillsammans.
Önskar dig en fortsatt fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2023-08-11
10:29
Hej @Marie_8 och @Cantab!
Detta är en ändring som gjordes i version 2023.1 och påverkar när ni ska söka om skattereduktion och inte redan har hela personnumret.
Det är numera enbart 6 siffror av personnumret för privatpersoner som hämtas när ni söker upp kunden genom Hämta adress och inte har skrivit in något i fältet Orgnr/personnr. Om ni har skrivit in personnumret i fältet Orgnr/personnr och väljer Hämta adress får ni med hela. Detta är dock något vi jobbar på att åtgärda framöver.
Återkom gärna om ni har någon fundering.
Önskar er en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2023-08-11
09:59
Hej @Ellge_ och tack för din fråga.
När du gör en SIE-import från ett annat program kan det finnas konton i SIE-filen som inte kan användas i Visma eEkonomi Smart, då dessa används i den automatiska bokföringen, vilket i ditt fall är 1510 och 2440.
För att kunna importera bokföringen från sådana konton måste saldona på kontona flyttas till andra konton. Flytten görs inom BAS-kontoplanens grupperingar.
Jag hoppas att detta kunde hjälpa dig med din fundering, återkom gärna om något känns oklart.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2023-08-09
16:33
Hej @Carin Larsson2!
Har kikat på detta tillsammans med mina kollegor och det finns ingen satt ordning för hur det ska sorteras, det sker slumpmässigt. Däremot kan du manuellt ändra namnet på bilagorna om du önskar, men jag förstår att det inte är riktigt vad du önskar.
Jag förstår dock din tanke och rekommenderar att du lägger detta som ett förbättringsförslag till oss via knappen Förbättringsförslag som du hittar på Min Sida i din produkt. Det är också framfört internt, men du får väldigt gärna skicka in det direkt till våra produktspecialister också.
Hoppas att du får en fin eftermiddag!
/Tinne
... Visa mer
2023-08-09
12:46
Hej @Mikael22!
Tack för att du tar dig tid att ge oss feedback på våra produkter. Jag tog detta vidare internt och fick till mig att du har ett pågående ärende om detta hos oss. Vi tittar självklart på detta och kommer att återkoppla till dig per mejl.
Varmt välkommen tillbaka till forumet!
/Tinne
... Visa mer
2023-08-09
09:56
Hej @AutoAnders!
Om du har en aktiv bankkoppling till Visma eEkonomi kommer lönen att bokas upp mot konto 2910 när du bokför lönekörningen. När du sedan matchar bankhändelsen mot lönekörningen under Kassa- och bankhändelser kommer programmet boka bort 2910 mot företagskontot.
Om du inte har en aktiv bankkoppling kommer programmet att bokföra lönekörningen mot företagskontot direkt. Du kan då matcha bankhändelsen under Kassa- och bankhändelser mot lönekörningen - men då kommer det inte att skapas någon ny verifikation.
Hoppas att detta kunde hjälpa dig att visa hur det är tänkt att fungera. Återkom gärna om du har några funderingar.
Önskar dig en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2023-08-08
16:02
1Gilla
Hej igen @MikDac!
Jag vill bara hoppa in här och säga att vi håller på att ta fram information till dig, så du inte tror att vi har glömt dig.
Vi återkopplar här i tråden så snart vi har fått fram all info.
Ha en fin eftermiddag!
/Tinne
... Visa mer
2023-08-08
09:50
Hej @Anton_11!
Du kan läsa in Återrapporteringsfiler för utbetalningar med följande tjänster:
- CAMT.054 - Bankgirots återrapporteringsfil - DA1, Nordeas återrapporteringsfil
Har du skickat leverantörsbetalningar till banken i formatet XML/ISO20022 (pain 001.001.03) hanterar programmet återrapportering i formatet camt.054. Detta gäller både svenska och utländska betalningar. Läs mer om återrapportering av betalningar i vårt hjälpavsnitt Återrapportera leverantörsbetalningar.
Du kan läsa in återrapporteringsfiler för inbetalningar från följande tjänster:
- Camt.054 - BG Max (Bankgiro) - Total In Bas (PlusGiro) - Total In med utökad sökning, det finns inte stöd för Total In ej utökad sökning (PlusGiro)
Du hittar mer information om detta i hjälpavsnittet Återrapportera kundinbetalningar.
Jag hoppas att detta hjälpte dig med din fundering, återkom gärna om något känns oklart.
Önskar dig en fin tisdag!
/Tinne
... Visa mer
2023-08-07
14:39
1Gilla
Hej igen @eva___32!
Vi vill självklart hjälpa dig så gott vi kan med att få ordning på detta, så en kollega till mig kommer att ta kontakt med dig per mejl under dagen.
Önskar dig en fortsatt fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2023-08-07
11:38
Hej @Ellge_, jag hoppar in här i tråden för att förklara hur det är tänkt att fungera.
Din slutkund har ansvar för sitt företag och bokföring även om de väljer att ta hjälp av en redovisningsbyrå, som @AnnicaL också beskriver ovan. De äger således sin egen data och måste själva bevilja att utomstående ska kunna komma åt datan. Samarbetsfunktionen innebär alltså att slutkunden godkänner att redovisningsbyrån får se datan och arbeta med den.
Återkom gärna om du har några fler funderingar om vad samarbetet innebär.
Önskar dig en fortsatt fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2023-08-07
11:16
Hej @MikDac!
Artikelnumret är det som syns för dig i programmet och används för att identifiera en specifik artikel. Streckkoden är främst kopplad till sökfunktionen för att lättare kunna söka upp artikeln smidigare med en streckkodsscanner, exempelvis när du gör in- och utleveranser eller gör en inventering.
Återkom gärna om det känns oklart eller om du har någon annan fundering.
Önskar dig en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2023-08-07
10:16
Hej @eva___32!
Jag har kikat på detta tillsammans med mina kollegor och det ska inte krävas några speciella inställningar för att kunna ta emot e-fakturor från Pagero, det ska fungera som vanligt när ni tar emot e-fakturor. Vår rekommendation är att du tar kontakt med din leverantör för att se om de får något felmeddelande när de försöker skicka fakturan till er. Om de får ett felmeddelande så sparar ni ner det och kontaktar sedan vår duktiga support som har möjlighet att koppla upp sig och fortsätta felsökningen därifrån.
Du får gärna återkoppla här i tråden hur det går, det kan säkert vara till god hjälp för andra användare i samma sits framöver.
Önskar dig en fortsatt fin måndag!
/Tinne
... Visa mer