2025-03-10
09:06
Hej @annbaa81
Min kollega Joachim har svarat dig i den andra tråden som du skrev. Klicka här så kommer du till den.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-02-28
11:37
1Gilla
Dags att lyfta frågan igen? 🙂
... Visa mer
2025-02-19
10:07
Hej @MorganPersson
Välkommen som ny forummedlem.
Jag tolkar dig som om du har problem med e-postleverantören som inte tillåter automatiska vidarebefordringar om mailadressen inte är verifierad. I så fall kanske alternativet att skicka e-faktura skulle kunna passa bättre. E-fakturor är ett säkert och smidigt sätt att hantera fakturor som ofta innebär färre tekniska problem jämfört med e-post.
Mer information finns på sidan Så skickar du e-fakturor i Visma eEkonomi och i hjälpavsnittet Skicka e-fakturor
Vill du ha ytterligare information eller hjälp att komma igång, tveka inte att kontakta vår supportavdelning. Vi hjälper dig gärna!
... Visa mer
2025-02-18
14:35
Hej @Eileen
Tack för att du hör av dig.
Det är tyvärr inte möjligt att göra de urvalen på en kundreskontralista för att endast få de betalda fakturorna i rapporten. Dock är det ett registrerat önskemål hos vår utvecklingsavdelning.
Stort tack för att du upplyste oss om att du fått fel svar från AI-supporten. Vi kommer att se över detta för att förbättra vår service.
Trevlig eftermiddag!
... Visa mer
2025-02-13
12:48
Hej @Angler
När du kopierar en gammal order i Visma eEkonomi kommer programmet använda den adress som var angiven när ordern skapades. Detta innebär att eventuella nya adressuppgifter som har uppdaterats i kundregistret inte automatiskt appliceras på den kopierade ordern.
Tyvärr fungerar det inte på samma sätt som vid fakturering där en kontroll av kundregistret sker automatiskt för nya uppdateringar. Men du kan lämna ett önskemål om denna funktionalitet genom att gå till Feedback och Förslag, som du hittar längst ner till vänster inne i Visma eEkonomi.
Ha en fin eftermiddag!
... Visa mer
2025-02-05
09:53
Hej @Mårtpålön
För att du ska kunna registrera sjukfrånvaron för den anställda krävs att det finns arbetstid för de datum du vill lägga in sjukfrånvaron på. Registrerar du frånvaron i kalendariet så behöver du först klicka på knappen ändra arbetstid och registrera det antal timmar som den anställda skulle ha arbetat. Efter det kan du lägga in sjuk på korrekt datum så hämtar programmet avvikelsen när du skapar en lönekörning av typen Ordinarie lön.
Detta ska inte bli något problem hos Försäkringskassan då de verkliga datumen kommer synas på lönekörningen. Vill du att vi kikar på detta tillsammans så är du välkommen att ringa supporten så förklarar vi mer.
Ha det fint!
... Visa mer
2025-01-28
13:59
Hej @Rydénsmåleri
Välkommen som ny forummedlem.
Under Inställningar - Kassa- och bankkonton fyller du i både clearingnummer och bankkontonummer i fältet Kontonummer. Då ska alla uppgifter skrivas ut på fakturan. Har du även testat min kollega Tinnes tips om att lägga in kontonumret utan clearingnummer? Annars vill jag be dig prova även detta och se om det fungerar för dig.
Det finns inte så mycket mer vi kan prova utan har du testat ovan lösning utan resultat så behöver du slå en signal till vår support så får vi kika på det tillsammans med dig.
... Visa mer
2025-01-22
13:12
Hej Du skall inte bokföra något i 2001 ? (är det verkligen rätt år? ) Du skall i 2002 bokföra om vinsten/resultatet i 2001 till 2091
2098 Debet 2091 kredit Sedan vid bolagsstämman så skall en summa bokas upp som beslutad utdelning. 2091 Debet 2898 kredit När det sedan betalas ut så bokförs utbetalningen mot 2898 1930 Kredit 2898 Debet /joachim
... Visa mer
2025-01-14
11:40
Hej @JohanA
Jag förstår att det blir problem när du behöver ange adresser som innehåller specialtecken och som du vet kräver programmet idag att du har systemspråk svenska.
Vi har tidigare registrerat detta som ett internt önskemål till våra produktspecialister men du är självklart också välkommen att lämna ett önskemål direkt till våra utvecklare av Administrationsprogrammet via Förbättringsförslag enligt bild nedan.
Ha en fin dag och tack för att du hörde av dig.
/Tinna
... Visa mer
2025-01-09
09:20
Problemet kvarstår, ett år senare... Samma sak gäller även betalningar till Kina.
... Visa mer
2024-12-06
13:30
@BCL___ @Jennie81 @Dalkulla800 Hej! Vi vet att väntan varit lång men kan nu äntligen meddela att vi denna veckan släppt stöd för hantering av Arbetstidsförkortning/arbetstidskonto i Visma Lön Smart!
Läs gärna mer här om funktionen.
... Visa mer
2024-12-04
10:15
1Gilla
Hej @Eagle_
Om jag tänker rätt så gör du så här: Hantera den första fakturan (Faktura 1 på 2000 kr)
1. Registrera inbetalningen på 4000 kr via Kassa- och bankhändelser - Matcha. 2. Välj först att matcha mot Inbetalning från kundfaktura. Välj fakturan det gäller. 3. Nu kommer du ha ett Belopp kvar att stämma av nere till höger på 2000 kr. Klicka på Ny bokföringshändelse. Du ska nu matcha resterande belopp mot den nya fakturan, välj Inbetalning från kundfaktura och välj den nya fakturan. Det blir en delbetalning på denna.
Kunden betalar de 2000 kr som är kvar på faktura 2 1. Registrera betalningen på 2000 kr via Kassa- och bankhändelser - Matcha. 2. Välj att matcha mot Inbetalning från kundfaktura. Välj fakturan det gäller, en slutbetalning registreras på denna.
Lycka till!
/Tinna
... Visa mer
2024-11-14
11:14
2 Gillar
Hej Carina,
Ville bara hoppa in här och tala om för dig att vi nyligen släppt en funktion i Visma Lön Smart som innebär integration mot Arbetsgivarintyg.nu 🙂 Mer info om detta finns i nedanstående länkar;
https://forum.vismaspcs.se/t5/Nyheter-i-Lonehantering/Efterlangtad-integration-med-arbetsgivarintyg-nu/ba-p/243709
https://support.vismaspcs.se/visma-lon-smart/sv-se/content/online-help/employers-certificate.htm
... Visa mer
2024-10-14
12:29
Håller definitivt med!! /Elisabet
... Visa mer
2024-10-10
06:15
1Gilla
Ingen förbättring skulle jag säga. Däremot gick det att bli av med momsen, men exakt hur jag gjorde minns jag inte nu, kan kolla i programmet och se om jag kommer på nåt, annars får nån från Visma svara på det. Tyvärr är eEkonomi absolut inte gjort för föreningar, vad Visma än säger. Det gamla programmet Visma Förening var det, men tydligen ville man inte underhålla detta och la helt enkelt ner det utan att ersätta det. Riktigt tråkigt.
... Visa mer
2024-09-16
21:50
1Gilla
Kanonbra, stort tack!
... Visa mer
2024-09-09
14:05
Hej Det var så jag hade tänkt föreslå men behövde mer information om det jag frågade efter men du verkar ha fått det rätt om allt ser ut att stämma nu. /Joachim
... Visa mer
2024-09-09
11:10
Hej @Scrapkuben
Jag håller med om att det skulle vara bra att kunna byta logga på lönespecifikationen, men i nuläget är det tyvärr inte möjligt. Funktionen finns registrerad som ett önskemål, men du är också välkommen att skicka din feedback direkt till våra utvecklare via Feedback och förslag enligt bilden nedan.
Tack för att du hörde av dig.
/Tinna
... Visa mer
2024-09-06
08:13
1Gilla
Intressant tråd. Har själv påtalat detta sedan det blev möjligt med koppling/integration till skattekontot. Jag hanterar inte lön varje månad, men vill minnas nu att jag "av misstag" matchade transaktioner från skattekontot gällande arb g avg och lönskatt mot en arbetsgivardeklaration så de blev avbockade, men ingen dubbel verifikation skapades. Det är dock inte helt pedagogiskt och inte heller logiskt gällande flödet. Vill man att arbetsgivardeklarationen, som idag då automatiskt bokas mot 1630, ska stämma i datum, så måste man göra deklarationen typ den 12:e - eller datera fram verifikationen. Men det känns ju inte bra i ryggmärgen att leka med datum framledes. Dessutom är ju flödet - när det var manuellt - två steg. Man gör deklarationen i steg ett och betalar i steg två (ja steg tre drar Skatteverket pengarna från skattekontot och 27-kontona nollas). Arbetsgivardeklarationen borde ligga "preliminärt" ungefär som en faktura (om kontantmetoden bredvid - eller bokförd i fakturametoden), men utan bokning på 1630. Sedan när dragningen är gjort på Skatteverket och man får in bankhändelsen, så matchar man den och först då, bokas 1630. Det vore mer logiskt. Det finns säkert flera lösningar som är bra, om ni och era produktutvecklare funderar - men vad som helst, så att det blir mer logiskt och följer det rätta flödet! Mvh Peter
... Visa mer
2024-08-24
12:59
Tack, du löste mitt problem:)
... Visa mer
2024-08-16
13:37
Hej! Ursäkta lite sen feedback på ditt svar men angående den sista delen i frågan med att kunna ha "Valt Bankkonto" för "kredit" posten, så är det ju lite vitsen när man använder sig av Matcha i "Kassa & Bankhändelser". Ett utlägg kan ju ha gjorts via olika betalmetoder, t.ex. Företagskort, Kreditkort, Swish, och dessa ligger ju som olika kontonummer i Visma (1920, 1930, 1940....). När man då klickar på matcha i listan över händelser på det aktuella kontot och sedan väljer in ett bokföringsförslag som stämmer överens med utlägget, så är det ju smidigt att konteringen hämtar kontonumret från just det aktuella kontot som händelsen är skapad i. Så som det fungerar med standardförslagen. Med din lösning behöver jag ju skapa 3 likadana bokföringsförslag för varje typ av inköp, ett med varje kreditkonto, och sedan se till att välja rätt. Det vore ju bättre att den smarta inbygda funktionen kunde användas även vid egenskapade bokföringsförslag.
... Visa mer
2024-08-13
13:34
1Gilla
Hej Catarina ScF! Du kan fota underlaget på bildskärmen, för att slippa skriva ut och sedan fota.
... Visa mer
2024-07-22
09:29
Hej @Tomasp
Snyggt att du löste det och tack för att du återkopplade till oss.
Ha en fin dag och välkommen tillbaka till forumet framöver.
/Tinna
... Visa mer
2024-07-11
10:19
Hej @Carina !
Beroende på varför du vill vända utbetalningen finns det lite olika sätt att gå tillväga. Jag skickar med olika lösningsförslag som du kan kika på, om inget av dessa hjälper dig vidare får du gärna återkoppla i tråden med lite mer info om vad du vill göra med utbetalningen.
- Om du vill ångra betalningen kan du följa stegen i hjälpavsnittet Ångra matchad bankhändelse.
- Vill du ändra exempelvis datum, belopp eller liknande har vi samlat olika lösningar i Vanliga problem och lösningar - bankhändelser beroende på vad du vill göra.
- Om utbetalningen är en manuell verifikation som du skapat under Bokföring - Verifikationer kan du istället skapa en korrigeringsverifikation för att "vända" utbetalningen. Kika i hjälpavsnittet Skapa en korrigeringsverifikation.
Återkom som sagt med mer information om förslagen ovan inte löser din fråga, så hjälper vi dig vidare därifrån.
Ha en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2024-07-08
13:26
Hej @Jim Andersson!
När jag tittar på detta har jag lite svårt att följa vad du har gjort i programmet, det ser ut som att det finns dubbla korrigeringar utifrån dina bilder. För att lättare få en bild av hur du har gjort och hur du bäst löser detta så skulle jag vilja att du ringer in till mina kollegor på supporten, så kan du dela din skärm och visa.
Här hittar du kontaktuppgifter och öppettider till vår duktiga support.
Önskar dig en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2024-07-02
16:01
Hej @Pia Larsen!
Det finns inget enkelt sätt att lägga en rabatt på en kundfaktura inklusive moms. Det du kan prova är att räkna ut summan manuellt och skriva i den summan på á-priset.
Ha en fin dag!
/Madelaine
... Visa mer
2024-05-28
12:52
1Gilla
Jag brukar lösa det problemet genom att välja ett urval tex fakturadatum > 220101 om jag vet att inga obetalda skulder finns före detta datum, då går det mycket snabbare.
... Visa mer
2024-05-27
09:29
Hej @paul mwasa
Det är alltid svårt att felsöka i ett forum och speciellt vid problem där programmet upplevs långsamt för det är så mycket som kan spela in. Nätverket, hur mycket information som finns i företaget man arbetar i bara för att nämna några faktorer.
Det finns också vissa tillfällen när vi gör uppdateringar/fixar som släpps till produktionsmiljön där användare som arbetar längre perioder i programmet kan uppleva längre svarstider. Dessa pågår dock i väldigt korta intervaller.
När det gäller meddelandet Ett fel uppstod så är det viktigt att ni, våra kunder, kontaktar vår support när det sker för att vi ska kunna felsöka kring varför det uppstår samt förebygga att meddelandet dyker upp.
Tack för att du hör av dig och ha en fin dag.
/Tinna
... Visa mer
2024-05-08
20:30
Ja, Norge är inte lätt att hantera. Jag har varit i kontakt med grensetjänsten mycket och fått lite feedback där. Eftersom vi inte har så stor verksamhet i Norge har jag valt att använda Visma för faktureringen men fått lägga till en siffra i organisationsnumret då det är en siffra mindre i de norska numren. Sedan har jag fått redigera fakturan i en PDF redigerare innan jag skickat den. Krångligt ja men har funkat hittills. Har också laddat ner en norsk baskontoplan och lagt in de kontona så att jag kan bokföra. Detta är absolut inte efter regelboken men jag har letet efter tips och trix men inte funnit några, Har fått till mig att många redovisningsbyråer inte heller kan Norge och helst inte vill lära sig heller. Lycka till.
... Visa mer
2024-04-18
09:26
4 Gillar
Hej Tinna! Tycker detta är en "no brainer" och har otroligt svårt att förstå att det inte skett något på detta efter drygt 2 år.
... Visa mer
2024-04-11
10:50
Tack för input. Eftersom att vi har flera avdelningar så använder vi res enh i Visma (kostn ställe i ek systemet) för det.
... Visa mer
2024-03-15
12:21
Hej @Per-August
Tack för att du kontaktar oss.
Jag misstänker att du valt anställningstyp Förenklad för den anställda. Då ser du inte fältet för bilförmån. Vilken anställningstyp dina anställda ska ha väljer du under Lön Smart - Anställda, fliken Personuppgifter. Vill du ändra anställningstyp går det fint att följa hjälpavsnittet Byt anställningstyp från Förenklad till Komplett
Vill du se en jämförelse mellan anställningstyperna Komplett och Förenklad kan du klicka här. När vi ändå är i farten skicka jag med dig hjälpavsnittet Bilförmån - nettolöneavdrag eller omvänd löneväxling som jag hoppas och tror kan vara ett bra stöd för dig.
Ha en härlig dag
/Agnes
... Visa mer
2024-03-14
10:13
Hej Det behöver undersökas varför det blir på detta sättet och det går inte enbart att bokföra bort det utan att faktiskt veta vad orsaken är så därför bör du kontakta någon som kan granska detta. /Joachim
... Visa mer
2024-02-27
09:07
1Gilla
Hej @Davor P1 , Tack för ditt önskemål. Som du redan har noterat så finns det ingen motsvarighet till dessa lönearter när det gäller Collectum. Frågan har aldrig tidigare ställts så vi kommer se över detta och ifall det blir fler förfrågningar från andra användare. Så fort vi har mer information så kommer vi uppdatera i tråden. Tack igen och ha en fin dag!
/Cecilia
... Visa mer
2024-02-26
08:15
Hej @Liselott Oldin
När en betalningspåminnelse involverar flera dokument och koden #DOKNR# används, hämtas numret från den senaste av de förfallna fakturorna. Om du anser att #DOKNR# inte ger ett användbart resultat i ditt fall, har du möjlighet att ta bort variabeln från epost-inställningarna för påminnelser.
Särskilt om det är vanligt att du skickar påminnelser för flera fakturor samtidigt och det blir förvirrande eller missvisande med endast ett nummer, kan det vara en idé att ersätta #DOKNR# med en mer generell formulering i texten, som till exempel "Påminnelse om obetald fordran..." och liknande. På så sätt kan du ha en mall som känns lämplig oavsett antalet fakturor som hanteras vid varje tillfälle.
Ha det fint
/Tinna
... Visa mer
2024-02-23
15:44
Hej @Lars B!
Vi får inte riktigt ihop vad för typ av fel det kan vara, så jag skulle vilja be dig att ringa till supporten så får vi undersöka detta närmre. Supporten stänger vid 16:00 idag och öppnar igen på måndag vid 09:00, så ta kontakt med oss när du har möjlighet så ska vi hjälpa dig.
Önskar dig en trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2024-02-23
10:27
Hej igen @Antonia1 och tack för att du återkopplar.
Härligt att du fick hjälp och lyckades lösa det.
Ha en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2024-02-23
09:39
Hej @SajmaNaj!
Utan att ha sett lönebeskedet har vi inte riktigt all information vi behöver för att helt kunna avgöra varför konteringen hamnar som den gör. Ett vanligt scenario när konto 7290 konteras i kredit är dock att man har tagit ut mer semesterdagar på det aktuella lönebeskedet än man tjänat in.
Jag tänker att du kan börja med att kika i hjälpavsnittet Bokföring av preliminär semesterskuld och stämma av om det kan vara det som har hänt hos dig.
Om så inte är fallet tänker jag att det är bäst att du tar kontakt med mina kollegor på supporten, så får de kika på lönebeskedet och gå vidare därifrån med felsökningen.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2024-02-22
15:54
Hej @Louise MoveByNumbers!
Vi skulle vilja kika på detta tillsammans med dig, så en kollega till mig kommer att ta kontakt med dig per mejl och så hjälper vi dig vidare därifrån.
Önskar dig en fin eftermiddag!
/Tinne
... Visa mer
2024-02-20
13:01
Hej @perjoakim1
Tack för att du kontaktar oss.
Detta är ett registrerat önskemål som finns hos våra utvecklare av Visma Administration. När och om detta kommer att implementeras har vi tyvärr inte möjlighet att svara på här i forumet, eftersom all önskemålshantering numera helt hanteras direkt av vår utvecklingsavdelning.
Ha en fin eftermiddag
/Tinna
... Visa mer
2024-02-16
16:09
Hej @CarinaM_!
Jag och mina kollegor har testat detta i våra program, men vi får inte samma fel som du beskriver. Jag tänker att det är bäst att du tar kontakt med supporten på måndag, så felsöker vi tillsammans med dig i din miljö.
Välkommen att kontakta supporten.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2024-02-16
12:55
Hej @nanovac och tack för att du kommer med bra input till oss! Det är alltid uppskattat att få höra era tankar och förslag.
De funktioner du efterfrågar är inga som vi har i dagsläget. Jag har bollat frågan om varför det idag inte går att definiera nummerserier med våra produktspecialister och fick svaret att det inte finns någon specifik anledning till varför vi inte har en sådan funktion idag. Det jag skulle rekommendera är att du skickar in detta till oss som ett önskemål, vilket du gör direkt i Visma eEkonomi via knappen Feedback & förslag. Jag kan tyvärr inte lova att det är något som kommer att implementeras, men alla era önskemål som lämnas i produkterna tas emot av vår utvecklingsavdelning som ser över och utvärderar.
Önskar dig en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2024-02-15
10:23
1Gilla
Hej @TstAB15
Tack för att du återkopplade och delade lösningen med oss andra.
Välkommen tillbaka till forumet framöver.
/Tinna
... Visa mer
2024-02-13
10:22
Hej @gustaf_dah
Tack för att du skriver till oss.
Utan att se ditt program känns det som om du kanske har bocka i Klart i menyn till vänster på Förändringar i Eget kapital. Då blir alla fälten utgråade. Prova att du bockar ur klarmarkeringen och välj Visa alla kolumner så borde det gå att ange Insatt kapital vid bolagets start sedan.
Om mitt lilla antagande inte stämmer behöver du slå en signal till programsupporten som vid behov kan koppla upp och hjälpa dig felsöka.
Ha en fin dag
/Tinna
... Visa mer
2024-02-06
14:52
Hej @Mangnell
Det är endast möjligt att betala reskontrafakturorna för att få bort dem, eller så kan man göra en omstart och inte ta med fakturorna om man flyttar över från ett annat program men det kanske är lite drastiskt?
Om du väljer att betala reskontrafakturorna kan du sedan manuellt korrigera bokföringen via Bokföring - Verifikationer och en ny Manuell verifikation.
Hoppas du löser det nu och annars är du alltid välkommen att skriva till oss igen så hjälper vi dig gärna.
/Tinna
... Visa mer
2024-02-02
14:55
Hej @bewell!
Jag undrar om du möjligen gör bokslutet i ett annat program än Visma eEkonomi? Om du gör bokslutet i ett annat program så ska du inte göra det sista steget Slutkontroll, Istället ska du exportera en SIE-4-fil.
Återkom om så inte är fallet så får vi kika vidare på detta!
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2024-02-02
14:24
Hej @Jocke - JP Ekonomiservice!
Vi har haft ett fel kring detta, gör så att du ringer in till mina kollegor på supporten så hjälper de dig att åtgärda felet.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2024-02-02
09:09
Hej @A-L Karlsson!
Det finns dessvärre ingen möjlighet att ändra betaldatum på en journalförd inbetalning. Om du gör en korrigering manuellt i bokföringen kommer du få en differens vid avstämning mellan bokföringen och reskontran, precis som du skriver. Vi rekommenderar istället att du gör en kreditfaktura med samma fakturadatum och samma "felaktiga" betaldatum, därefter skapar du en ny faktura med korrekta datum.
Ett annat alternativ är också att du installerar en säkerhetskopia som är tagen innan journalen gjordes på det felaktiga datumet. Väljer du det alternativet så är det viktigt att tänka på att du då går tillbaka helt som det såg ut när säkerhetskopian togs och får göra om allt som är gjort efter.
Återkom gärna om något känns oklart eller om du har någon annan fundering.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2024-01-29
16:41
Hej @CK2023!
Om det är så att du har missat att skapa en faktura till din kund under år 2023 så är jag inte säker på att ni kan sätta 2023 som fakturadatum. Detta tänker jag att du behöver ta med en redovisningskonsult i första hand, så att du är säker på att allt blir rätt och riktigt i din bokföring. När du fått den information som du behöver kring detta är du välkommen att kontakta oss igen så visar vi dig gärna hur du gör detta i programmet.
Trevlig kväll!
/Tinne
... Visa mer
2024-01-29
16:36
Hej @Veronika2020!
Snyggt att du löste det!
Jag förstår hur du tänker, men arbetsgivardeklarationen är inte samma sak som en leverantörsfaktura. Jag ser att du har Lön Direkt, då skapas arbetsgivardeklarationen automatiskt i samband med att du skapar en lönekörning. När du har bokfört den i Lön Direkt så skapas en verifikation och bokförs automatiskt i Visma eEkonomi. Det ska alltså inte ställa till något för dig. Om du vill läsa processen för Arbetsgivardeklarationen i Lön Direkt så länkar jag till hjälpavsnittet Arbetsgivardeklaration (AGI) där du hittar all info.
Hoppas att jag kunde hjälpa dig reda ut några frågetecken, återkom annars 🙂
/Tinne
... Visa mer
2024-01-29
11:07
1Gilla
Hej igen @Johan Ekman, tack för att du återkopplar. Och känn dig inte långsam 🙂
Som du skriver hade du tidigare eEkonomi Payslip, vilket mycket riktigt ersattes av Visma Lön Direkt. Eftersom det är en nettoersättning som du betalar ut på löneutbetalningen så bör det vara en och samma händelse (dvs löneutbetalningen), och du kan då lägga in kvittot för hyran på verifikationen för löneutbetalningen. Om du tycker att det inte känns helt rätt att det blir en händelse och vill felsöka i det tänker jag att du kan slå en signal till mina kollegor på supporten, de kan nämligen koppla upp sig mot din miljö och kika på varför det blir så.
Återkom gärna om du funderar över något mer!
/Tinne
... Visa mer
2024-01-29
10:18
Hej @MatsEngström! Jag är ledsen att du är missnöjd över rapportfunktionaliteten i programmet. Stort tack för att du tar dig tiden att förklara dina idéer och tankar. Jag tar såklart detta vidare internt. Har du ytterligare idéer och förbättringsförlsag i framtiden uppskattar vi om du går direkt via programmet - knappen Feedback och förslag. Ha en fin vecka! /Ebba
... Visa mer
2024-01-29
09:03
1Gilla
Hej igen @CayTid!
När du har en koppling till Skattekontot så ska du normalt sett få in alla händelser per automatik, men här verkar den ha missat att importera en händelse. Om du vill felsöka i det är det bäst att du slår en signal till mina kollegor på supporten vid tillfälle, då vi behöver koppla upp oss mot din miljö för att kunna felsöka vidare.
Ha det fint!
/Tinne
... Visa mer
2024-01-27
12:06
1Gilla
Hej @Johannes2! Om du inte fått till en bra rapport för spårningen skulle jag tipsa dig om att slå ett öga på sidorna för integrationer till Visma Administration där det finnslösningar för detta. Det allra bästa är om batchnummer och bäst föredatum registreras även vid inleverans eftersom det då går att se både vad som levererats till kund och vad som står kvar på lagret. Tyvärr krävs det en integrationslösning för att kunna registrera det det vid inleverans. Med vänliga hälsningar Karl-Otto
... Visa mer
2024-01-26
16:15
Hej @MickeSundin och tack för att du återkopplar till oss.
Eftersom du upptäckte felet i den senaste versionen så tänker jag att det är bäst att du tar kontakt med supporten på måndag för vidare felsökning.
Hoppas att du får en fin helg
/Tinne
... Visa mer
2024-01-26
15:34
Hej @Anette på A Lirsjö Ekonomi AB!
Nu har vi fått återkoppling på detta och du gjorde helt rätt att i att spara om dokumentet.
När detta sker brukar vi skicka med instruktioner om hur du bäst kan återskapa filen i PDF-format:
1. Öppna filen med webbläsarens förhandsgranskning
2. Klicka på Print
3. Välj alternativet Spara som pdf från printmenyn och spara filen
När du sparar på detta sättet ska du kunna lägga till filen i inbjudan som normalt.
Vi har också testat att ta ut filer från Visma Skatt & Bokslut Pro, men upplevde inte problem att skicka ut dessa för signering så vi vet inte riktigt i vilket läge som det händer.
Nu hoppas jag att du får en fin fredag och helg 🙂
/Tinne
... Visa mer
2024-01-26
10:59
Hej @Ingenjören!
Tack för att du återkopplar. Jag provade detta hos mig och tänker att jag visar flödet.
När jag skapar leverantörsfakturan från ett bildunderlag och registrerar den så är konto 2440 kvar. När du lägger upp fakturan så tänker jag att du inte ska använda 1930 på leverantörsfakturan, det sker först när du registrerar fakturan som betald. Jag ser även att du inte lagt upp något konto för moms, så kontrollera gärna om du ska lägga in moms på fakturan eller inte.
Såhär ser det ut hos mig när jag lägger in fakturan:
När jag sedan går in på Åtgärder - Registrera utbetalning för att registrera leverantörsfakturan som betald väljer jag Företagskontot:
Fakturan är nu registrerad som betald, har fått ett verifikationsnummer och när jag tittar på utbetalningsverifikationen är 1930 inlagt, inte 2440:
Eftersom du har kontantmetoden så skapas aldrig någon verifikation när du skapar leverantörsfakturan. Alltså bokas det aldrig något på 2440. När du betalar fakturan så konteras den med 1930 i kredit istället, som du ser ovan.
Kan det här hjälpa dig med varför din faktura inte balanserar?
Återkom gärna i tråden igen om något känns oklart.
/Tinne
... Visa mer
2024-01-26
07:36
1Gilla
Super, stort tack för hjälp Tinne! Vi är medvetna om att vi frångår semesterlagen i detta fall men har kommit överens med den anställde att göra så denna gång.
... Visa mer
2024-01-25
16:14
Hej @Mich24!
Toppen att du kunde byta konto!
Ändringen påverkar inte en redan inskickad momsrapport eftersom detta enbart är byte av skuldkonto för arbetsgivaravgifter. Eftersom du nu har bytt till konto 2731 kommer inte årsredovisningen att påverkas, förutsatt att årsredovisningen skapas efter att du bytt konto.
Trevlig kväll!
/Tinne
... Visa mer
2024-01-25
10:16
Hej @suad89!
I och med att det inte vill fungera för dig så behöver du ta kontakt med mina duktiga kollegor på supporten, så får ni kika tillsammans på vad som kan vara tokigt.
Återkoppla gärna i tråden när det löst sig för dig så vi ser att du har fått hjälp.
/Tinne
... Visa mer
2024-01-24
11:10
Hej @Marmeladrygg!
Hur har du försökt lägga in detta i programmet? Har du ex. gjort en manuell verifikation eller har du gjort på något annat sätt?
Du kan lägga in beloppen på 1930 och 2010 under räkenskapsåret som Ingående balans under Inställningar - Räkenskapsår och IB. Detta förutsätter dock att det är ert första år då man endast kan lägga in ingående balans på det första året i programmet. När det första räkenskapsår är avslutat och det är dags att skapa ytterligare ett år, förs de utgående balanserna för det första året automatiskt över till nästa räkenskapsår som ingående balanser.
Om det inte är ert första räkenskapsåret så tänker jag att du gärna får ta kontakt med mina kollegor på supporten, då de har möjlighet att koppla upp sig och kika på detta tillsammans med dig i realtid.
Önskar dig en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2024-01-22
16:07
1Gilla
Tack 🙂
... Visa mer
2024-01-22
14:04
Hej @SvFVH-T!
Jag har bollat detta med mina kollegor och har försökt felsöka från vår sida, men skulle behöva titta tillsammans med dig i ditt program för att kunna reda ut vad som kan ha blivit fel vid artikelkonteringen. Gör så att du tar kontakt med mina duktiga kollegor på supporten så ska vi hjälpa dig i fortsatt felsökning i den kanalen.
Hör gärna av dig i tråden när du har fått hjälp så vi ser att det löst sig för dig.
/Tinne
... Visa mer
2024-01-22
11:46
Hej @ABC___!
Jag uppfattar det som att du vill att fakturan ska skickas till en annan adress än den som skrivs in under Postadress i kundregistret?
Tittade på detta, men det är den adress som du skriver in under Postadress som fakturan skickas till när du skriver ut och skickar fakturan som brev.
Du får däremot väldigt gärna lägga in detta som ett önskemål till oss via knappen Feedback & Förslag på Startsidan.
Återkom om jag har missuppfattat din fråga eller om du funderar på något annat.
Ha det fint!
/Tinne
... Visa mer
2024-01-22
10:36
Hej @Skåneadministratör!
Det finns i dagsläget ingen funktion för att makulera ordrar via massuppdateringen. Som det fungerar just nu behöver du gå in på dina ordrar separat för att markera dessa som Makulerad. Så länge ordern inte är fakturerad och levererad påverkas inte lagret.
Det jag skulle rekommendera är att du också lämnar detta till oss som ett önskemål via knappen Förbättringsförslag på Min sida, då kommer det direkt in till våra utvecklare för utvärdering.
Återkom gärna om du har någon annan fundering i ditt program.
Ha det fint!
/Tinne
... Visa mer
2024-01-22
09:05
Hej @Camillaez och varmt välkommen som ny forummedlem!
Vid byte till Visma Administration från ett annat bokföringssystem kommer endast verifikationerna med via en SIE-fil, periodiseringarna följer inte med i överföringen. Jag har undersökt om det finns något sätt att få över dessa smidigare, men idag finns det tyvärr inget sätt att få över det per autmatik. Detta innebär tyvärr att du kommer behöva lägga upp periodiseringarna manuellt i programmet. Det är inte helt lätt att gå igenom steg för steg hur du lägger upp periodiseringarna via forumet, men jag tänker att jag lägger in hjälpavsnittet Skapa periodisering. Börja med att läsa igenom det och om du känner att du behöver mer hjälp kan du ta kontakt med mina kollegor på supporten så kan ni dela skärm och gå igenom detta tillsammans.
Återkom gärna om du har någon annan fundering.
Önskar dig en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2024-01-22
07:41
Hej Hur ser den kontering ut som du försöker göra? Du borde kunna göra en omföring som ser ut på följande sätt via Bokföring > Verifikationer > Ny verifikation. 3054 Debet 3XXX Kredit Men återkom med information om hur hela den kontering du försöker göra ser ut. Ha en fin dag Joachim
... Visa mer
2024-01-20
16:10
Om du bokar bort fakturorna mot 1510 kommer det inte att påverka resultatet utan bara gå +/- på samma konto.
... Visa mer
2024-01-19
15:56
Hej @PeliPeter!
Om du behöver hjälp med avhysning/verkställighet så är det Kronofogden eller hyresnämnden som du behöver ta kontakt med.
Vi hjälper dig mer än gärna med frågor relaterade till ditt program, bokföring eller lön 🙂
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2024-01-15
10:22
Hej @dansund och varmt välkommen som ny forummedlem!
Jag hittade den här tråden där en användare fick samma felmeddelande som du. Om det är ditt företags första år så tänker jag att lösningen i den tråden kan vara till hjälp för dig. Om lösningen inte fungerar för dig eller om jag har missuppfattat din fråga så får du gärna återkomma i tråden så kikar vi på det igen.
Ha en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2024-01-15
10:04
Hej @Malin kassör och välkommen till forumet, kul att du vill hänga här med oss!
Jag kikade lite på detta och ser att ni har aktiv bankkoppling. När ni har aktiv bankkoppling kan programmet "lära sig" vissa bokföringshändelser och bokföra dessa automatiskt åt er. De bankhändelser som programmet med säkerhet kan stämma av bokförs direkt och visas under fliken Periodens bankhändelser i Kassa- och bankhändelser. I hjälpavsnittet Matcha bankhändelser kan du läsa om kriterierna för när programmet kan matcha händelser automatiskt.
Jag tänker att detta är orsaken till att du ser vissa betalningar som färdiga verifikationer. Du kan börja med att stämma av det genom att jämföra det som blivit bokfört per automatik och se om det stämmer med de kriterierna som finns i hjälpavsnittet. Om du inte får ihop de fakturor som programmet automatiskt har matchat och bokfört så tänker jag att du kan slå en signal till supporten så kan vi hjälpa dig att dubbelkolla det tillsammans.
Återkom gärna om något känns oklart eller om du har någon annan fundering.
Ha en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2024-01-15
09:43
Hej igen @Leif W och tack för att du återkopplar, hoppas att du har haft en fin helg!
Vi kan självklart hjälpa dig att lösa detta, men lösningen ser lite olika ut beroende på dina förutsättningar. Därför vill jag be dig att slå en signal till vår programsupport så undviker vi missförstånd och så hjälper vi dig gärna i den supportkanalen istället. När du fått kontakt kan du ange ditt ärendenummer 00425045 till mina kollegor så får de lite bakgrund till ärendet.
Återkom gärna till oss i tråden när du har fått hjälp så ser vi att det löst sig för dig.
Önskar dig en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2024-01-12
16:35
Hej @MK_MK_MK!
Jag tolkar det som att ni får in fakturorna från er integration. När fakturorna kommer in som utkast från ett integrationsprogram så är det er integrationspartner som ni ska vända er till, då det är en ändring som behövs göras från integrationens sida.
För att säkerställa att det inte är Visma eEkonomi som det är något tokigt i så kan du prova att skapa en faktura direkt i eEkonomi, spara det som utkast och öppna det igen. Kontrollera då leveransdatumet och se om det stämmer. Om det stämmer så behöver ni prata med er integrationspartner, men om det är fel när du skapar en faktura inne i eEkonomi kan du återkoppla till oss i tråden så kikar vi närmre på det.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2024-01-12
09:13
Hejsan! Jag kommer att mejla dig angående att du har problem att nå vår support, det ska vi självklart reda ut. För att komma vidare rekommenderar jag dig att ta en säkerhetskopia och en systemsäkerhetskopia av ditt program. Sedan gör du en avinstallation av programmet. När det är klart kör du helt enkelt installationsfilen på nytt.
Installation på server 1. Dubbelklicka på filen som du har laddat ner. 2. Följ stegen i installationsguiden.
3. Svara Ja på frågan om programmet ska användas i nätverk. 4. Välj Nästa och sedan Installera för att slutföra installationen. 5. Starta om datorn. Programmet är nu installerat på din server och du kan fortsätta med installationen på arbetsplatserna. Återkom gärna om du har fler funderingar. Ha en fin fredag! /Ebba
... Visa mer
2024-01-11
16:35
Hej @Lena G!
Utskriften Sjukfrånvaro till årsredovisningen innefattar inte anställda som har haft schematypen Oregelbunden arbetstid under perioden som utskriften avser. Detta innebär att om en anställd någon gång under den period som du tar utskriften för har haft ett schema med oregelbunden arbetstid så kommer hen inte med alls. Om den anställde ska med så behöver du komplettera med dessa timmar manuellt.
Återkom gärna om du har någon annan fundering eller om något känns oklart.
Trevlig kväll!
/Tinne
... Visa mer
2024-01-11
16:13
Hej @Linda-Marie N!
Det är tyvärr inte möjligt att koppla en textrad till en löneart i Visma Lön.
Eftersom du har en integration så är det inte helt lätt att svara på varför textraden inte följer med från TransPa. Här tänker jag att du borde kunna ta hjälp av TransPa för att förstå vad för information som följer med när du för över filen till Visma Lön, så ta kontakt med dem vid tillfälle och se om de kan hjälpa dig.
Trevlig kväll!
/Tinne
... Visa mer
2024-01-11
15:17
Hej @Micaela!
Jag ska säga att jag är inte är helt med på din fundering. Bollade detta med mina kollegor och när det gäller kollektivavtal under fliken Rapportering - Fora så har det med att du ska ha rätt inställning enligt dina försäkringspapper. Det påverkar inte något annat i programmet.
Kollektivavtal under fliken Anställning påverkar däremot vilka lönearter som läggs upp och även vilket semestervillkor den anställde kan ha.
Jag hoppas att detta kunde hjälpa dig med din fråga, om jag har missuppfattat dig får du gärna återkoppla här i tråden så kikar vi på det igen.
Önskar dig en fin eftermiddag!
/Tinne
... Visa mer
2024-01-11
09:13
Hej @Johanz
Tack för att du delar dina synpunkter och förslag för produktförbättringar med oss. Vi uppskattar din feedback och har tagit det vidare internt.
Har du några fler önskemål om förbättringsförslag är du varmt välkommen att lämna dem direkt till våra utvecklare av Visma eEkonomi via en knapp längst ned på sidopanelen som heter Feedback och förslag. Klickar du på den knappen kommer du till förslagssidan i Visma eEkonomi. Tryck sedan på den gröna knappen Lämna förslag. Du kommer då att länkas vidare till ett formulär där du kan lämna ditt önskemål.
Ha det fint
/Tinna
... Visa mer
2024-01-10
16:27
Hej @Ubenli!
Det går dessvärre bara ta emot fakturor och kreditfakturor till er autoinvoice-adress, vilket är orsaken till att era kvitton inte kommer fram. Vi har däremot flera andra smidiga sätt att hantera kvitton på! Om ni använder Visma Spcs Företagskort kan ni fota kvittot med mobilen när ni har blippat kortet för att få in underlaget direkt i bokföringen. Andra alternativ är exempelvis att använda Visma Scanner eller dra in kvittot under Inköp - Bildunderlag.
För att få hjälp med hur ni bäst jobbar med kvittohantering så kan jag varmt rekommendera vår sida Optimera din hantering av kvitton och leverantörsfakturor i Visma eEkonomi, där tror och hoppas jag att ni kan hitta vilken typ av hantering som kan passa ert företag och arbetsätt.
Återkom gärna om ni har några andra funderingar kring detta.
Ha en fin kväll!
/Tinne
... Visa mer
2023-12-20
09:20
Hej @Jan_Värmon
Tack för att du kontaktar oss.
I programmet finns vissa funktioner som möjliggör bokföring framåt i tiden, såsom manuella verifikationer. Dock är det inte möjligt att skapa bankhändelser för framtiden. Detta beror på att bokföringen bör utföras kontinuerligt efter att en affärshändelse har inträffat, för att kunna redovisa vad som har hänt i företaget och inte vad som kommer att hända. Det som finns under Kassa- och bankhändelser ska alltså spegla kontoutdraget på banken.
Ha en fin dag.
/Tinna
... Visa mer
2023-12-14
13:36
Hej @LVkonsult
Välkommen som ny forummedlem.
Det ska inte ha ändrats och när jag testar i mitt program så kommer fliken Koppla Bild till höger när jag väljer Övrig uttag/Övrig insättning - Egen kontering.
Men om jag inte har webbläsaren över hela skärmen så lägger sig Koppla bild som en knapp till vänster istället.
Kanske är det likadant hos dig? Om inte så slå gärna en signal till vår kunniga support så får du visa oss i ditt program.
Ha en fin eftermiddag och tack för att du hörde av dig.
/Tinna
... Visa mer
2023-12-08
09:18
Hej Helena Det stämmer att transaktionera behöver räknas om till SEK innan du bokför dessa. Detta för att all bokföring måste ske i SEK. Skulle det uppstå en differens så beror det på att det uppstått en valutakursdifferens mest troligt. Du bokför du upp en eventuell valtuakursvinst eller förlust på följande sätt Vinst
19XX Paypal Debet 3960 Valutakursvinster på fordringar och skulder av rörelsekaraktär Kredit Förlust 19XX Paypal Kredit 7960 Valutakursförluster på fordringar och skulder av rörelsekaraktär Debet Önskar dig en fortsatt fin dag Joachim
... Visa mer
2023-11-24
11:36
Hej @Helenale! I senaste versionen av Visma Administration som släpptes i slutet av oktober så gjordes en liten förändring för få en förbättrad samdebitering. Det kanske är något som kan underlätta för er. I senaste versionen så kommer de betalfiler du skickar framöver att samredovisas per betalsätt och datum och inte per leverantör och datum som det varit tidigare. Om det är så att ni redan har den senaste versionen vänligen återkom så kikar vi vidare på det. // Anton
... Visa mer
2023-11-20
10:46
Så bra jobbat av dig. Skönt att du löste det och stort tack för din återkoppling.
/Tinna
... Visa mer
2023-11-20
08:05
Hej @Annelie L
Tack för din fråga.
Momsen ska inte med på friskvård då den anställde redan har skattat för det de har köpt och därför finns inte ackumulatorn friskvård med på moms.
Ha en fin helg och välkommen tillbaka till forumet framöver.
/Tinna
... Visa mer
2023-11-14
10:21
Hej @Cricka
Precis som min kollega Tinne skrev så innebär meddelandet du fick att den ingående balansen som du la in på bokföringsåret 2023 när du skapade det året kommer att förändras, när du importerar SIE-filer för år 22, 21 osv. Detta eftersom Visma eEkonomi automatiskt flyttar utgående balans från det äldre året, exempelvis år 2022 till ingående balans 2023.
Hör gärna av dig om något är oklart så hjälper vi dig gärna.
/Tinna
... Visa mer
2023-11-10
16:30
1Gilla
Hej Tinne! Jag har ingen lösning som kan underlätta arbetet, utan jag bokför det helt manuelt. Jag ska skicka ett önskemål via feedbacken och hoppas att ni löser det på något sätt. Tack!
... Visa mer
2023-11-06
08:07
Hej @Kristina_R! Bra att du säger till. Kan du se bilderna nedan nu?
Alternativ 1:
Alternativ 2:
Återkoppla om du fortfarande inte ser så löser jag det på annat sätt 🙂
/Tinne
... Visa mer
2023-11-01
08:39
Hej @Hedegaard
Tack för ditt inlägg.
Här skiljer det sig om man skapar en fristående faktura eller om man skapar fakturan från en order. Det skiljer sig också beroende på om man då markerat ordern för levererad eller inte. I ditt fall rekommenderar vi att du tar kontakt med supporten så vi kan se hur det ser ut i just ditt fall.
Välkommen att kontakta supporten
/Tinna
... Visa mer
2023-10-30
10:44
Hej @Magnus71!
I det här fallet behöver du göra en liten specialare.
Gå in under Bokföring - Verifikationer och lägg upp konto 2440 på verifikationen. Plocka därefter upp leverantörsfakturan som du ska registrera som betald och kontera verifikationen som du vill ha den. När du gör såhär får du det rätt i bokföringen, fakturan registreras som betald och försvinner från Obetalda leverantörsfakturor.
Återkom gärna om något känns oklart.
Önskar dig en fortsatt fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2023-10-30
10:02
Hej @Daniel Hellmark!
När du ändrar priset på en artikel förändras inte din försäljningsstatistik retroaktivt, utan du kommer att kunna se dina tidigare försäljningar med det gamla priset.
Återkom gärna om något känns oklart eller om du har någon annan fundering.
Ha det fint!
/Tinne
... Visa mer
2023-10-27
16:20
Hej @Andrea3!
Jag ser att du även har mejlat in till oss med din fråga. Min kollega har besvarat dig per mejl, men jag lägger in svaret här också ifall det kan hjälpa någon annan 🙂
Gällande din fundering angående attest så har den med attestansvar fulla rättigheter att ändra tidsregistreringar och utlägg för de användare de är ansvariga för. När det kommer till att registrera åt andra så behöver alla användare ha en egen licens/inlogg för att kunna vara upplagda i systemet, men med det sagt kan en attestansvarig registrera tider åt andra användare.
Varmt välkommen tillbaka till forumet, hoppas att du får en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2023-10-27
14:07
1Gilla
Tack! Trevlig Helg! /Tina
... Visa mer