2024-07-19
11:54
Hej @Tomasp!
Jag gissar att det finns något ifyllt under Revisorspåteckning under Årsavslut - Upprätta årsredovisning - Dokumentet underskrifter.
För att få bort det behöver du ta bort det som står i de gulmarkerade rutorna på underskrifterna i bilden nedan:
Detta borde hjälpa dig att få bort revisorspåteckningen, prova i ditt program och återkom till oss om det inte löser problemet.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2024-07-11
10:19
Hej @Carina !
Beroende på varför du vill vända utbetalningen finns det lite olika sätt att gå tillväga. Jag skickar med olika lösningsförslag som du kan kika på, om inget av dessa hjälper dig vidare får du gärna återkoppla i tråden med lite mer info om vad du vill göra med utbetalningen.
- Om du vill ångra betalningen kan du följa stegen i hjälpavsnittet Ångra matchad bankhändelse.
- Vill du ändra exempelvis datum, belopp eller liknande har vi samlat olika lösningar i Vanliga problem och lösningar - bankhändelser beroende på vad du vill göra.
- Om utbetalningen är en manuell verifikation som du skapat under Bokföring - Verifikationer kan du istället skapa en korrigeringsverifikation för att "vända" utbetalningen. Kika i hjälpavsnittet Skapa en korrigeringsverifikation.
Återkom som sagt med mer information om förslagen ovan inte löser din fråga, så hjälper vi dig vidare därifrån.
Ha en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2024-07-08
13:26
Hej @Jim Andersson!
När jag tittar på detta har jag lite svårt att följa vad du har gjort i programmet, det ser ut som att det finns dubbla korrigeringar utifrån dina bilder. För att lättare få en bild av hur du har gjort och hur du bäst löser detta så skulle jag vilja att du ringer in till mina kollegor på supporten, så kan du dela din skärm och visa.
Här hittar du kontaktuppgifter och öppettider till vår duktiga support.
Önskar dig en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2024-06-27
10:40
1Gilla
Hej @Pia Larsen!
Gäller detta kundfakturor till privatpersoner eller företagskunder? När jag testar i mitt program visas summan per artikelrad inklusive moms när jag fakturerar privatpersoner, det visas däremot exklusive moms för företagskunder.
På kundfakturor till privatpersoner bör du alltså kunna se priset inklusive moms om du inte har inställningen Visa priser exkl. moms för privatpersoner ibockad under Inställningar - Företagsinställningar - Faktureringsuppgifter:
Har du den ifylld bockar du helt enkelt ur den, sparar och skapar upp en ny kundfaktura.
Du kan också stämma av dina inställningar under Inställningar - Företagsinställningar - Övriga uppgifter. Scrolla ner till Utskriftsinställningar och kontrollera vilka bockar du har ifyllda här. Bocka i Visa pris för artikel på fakturautskrift om du inte redan har den ibockad.
Om detta inte fungerar för dig får du gärna återkomma där du visar vilka inställningar du har på fakturautskriften och skicka en skärmdump (med eventuella känsliga uppgifter blurrade) på en kundfaktura, så ska vi försöka hjälpa dig därifrån.
Återkom gärna om något känns oklart eller om du har någon annan fundering.
Önskar dig en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2024-06-10
16:32
Hej @Doktorn !
Vi har skrivit lite om detta i hjälpavsnittet Månadsavstämning Skattekonto vid punkt 7.
Händelser som intäktsräntor eller kostnadsräntor lägger du in manuellt på ditt Skattekonto, de hanteras nämligen inte av kopplingen till Skattekontot. Du bokför händelserna som du saknar under Kassa och bank - Välj Skattekontot - Ny Skattehändelse. Här kan du välja att använda dig av bokföringsförslagen kostnadsränta eller intäktsränta för lite hjälp på vägen 🙂
Hör av dig om något känns oklart eller om du har någon annan fundering. /Tinne
... Visa mer
2024-02-23
15:44
Hej @Lars B!
Vi får inte riktigt ihop vad för typ av fel det kan vara, så jag skulle vilja be dig att ringa till supporten så får vi undersöka detta närmre. Supporten stänger vid 16:00 idag och öppnar igen på måndag vid 09:00, så ta kontakt med oss när du har möjlighet så ska vi hjälpa dig.
Önskar dig en trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2024-02-23
13:48
Hej @Liselott Oldin!
Anledningen till att det inte fungerar i den här delen av programmet är för att en betalningspåminnelse i programmet inte är ett affärsdokument. Finns det flera obetalda fakturor tar den med dessa och även de obetalda fakturor som inte har förfallit. I den funktionen kan vi inte kan binda det till ett enda dokument då det kan vara flera stycken, vilket är orsaken till att koden inte fungerar.
Jag hoppas att detta kunde hjälpa dig med din fundering, återkom gärna om något känns oklart.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2024-02-23
10:27
Hej igen @Antonia1 och tack för att du återkopplar.
Härligt att du fick hjälp och lyckades lösa det.
Ha en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2024-02-23
10:11
Hej @Antonia1!
Jag ska självklart hjälpa dig med detta, men skulle behöva lite mer information. Jag listar upp mina frågor nedan för att göra det lite lättare 🙂
1. Vilket konto är det som du inte hittar?
2. Har du provat att göra som min kollega Moa visar ovan när du söker efter kontot? Dvs. har du bockat i Visa alla aktiva poster och Visa även inaktiva poster när du söker efter kontot?
3. Var i programmet försöker du bokföra återbetalningen? Är det ex. genom en manuell verifikation i Bokföring - Verifikationer eller i Kassa- och bankhändelser? 4. Har du skapat en leverantörsfaktura på dina inköp som du har fått återbetalning på eller har du gjort på något annat sätt?
Kika igenom frågorna och återkom med info när du har möjlighet så hjälper vi dig vidare utifrån det.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2024-02-23
09:50
Hej @Davor P1!
När det kommer till lönearterna så har vi i Lön 600 lönearter för Fora kostnad och Fora skuld:
1242 - Fora kostnad
1243 - Fora skuld
Var det dessa du tänkte på eller är det någon annan löneart som du saknar?
Gällande din andra fundering uppfattar jag det som att du vill ha en automatisk beräkning på detta, vilket du kan få genom att lägga in återkommenade lönearter på varje anställd. Då bokas det upp en kostnad och en skuld för forabeloppet på lönekörningen. Du behöver själv se över vilken procentsats som uppräkningen ska ske med, vilket är en inställning som du gör direkt på lönearten.
Om det är något annat du funderar över eller om jag har missuppfattat dina frågor får du gärna återkoppla i tråden så kikar vi på det igen.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2024-02-23
09:39
Hej @SajmaNaj!
Utan att ha sett lönebeskedet har vi inte riktigt all information vi behöver för att helt kunna avgöra varför konteringen hamnar som den gör. Ett vanligt scenario när konto 7290 konteras i kredit är dock att man har tagit ut mer semesterdagar på det aktuella lönebeskedet än man tjänat in.
Jag tänker att du kan börja med att kika i hjälpavsnittet Bokföring av preliminär semesterskuld och stämma av om det kan vara det som har hänt hos dig.
Om så inte är fallet tänker jag att det är bäst att du tar kontakt med mina kollegor på supporten, så får de kika på lönebeskedet och gå vidare därifrån med felsökningen.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2024-02-22
15:54
Hej @Louise MoveByNumbers!
Vi skulle vilja kika på detta tillsammans med dig, så en kollega till mig kommer att ta kontakt med dig per mejl och så hjälper vi dig vidare därifrån.
Önskar dig en fin eftermiddag!
/Tinne
... Visa mer
2024-02-16
16:09
Hej @CarinaM_!
Jag och mina kollegor har testat detta i våra program, men vi får inte samma fel som du beskriver. Jag tänker att det är bäst att du tar kontakt med supporten på måndag, så felsöker vi tillsammans med dig i din miljö.
Välkommen att kontakta supporten.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2024-02-16
12:55
Hej @nanovac och tack för att du kommer med bra input till oss! Det är alltid uppskattat att få höra era tankar och förslag.
De funktioner du efterfrågar är inga som vi har i dagsläget. Jag har bollat frågan om varför det idag inte går att definiera nummerserier med våra produktspecialister och fick svaret att det inte finns någon specifik anledning till varför vi inte har en sådan funktion idag. Det jag skulle rekommendera är att du skickar in detta till oss som ett önskemål, vilket du gör direkt i Visma eEkonomi via knappen Feedback & förslag. Jag kan tyvärr inte lova att det är något som kommer att implementeras, men alla era önskemål som lämnas i produkterna tas emot av vår utvecklingsavdelning som ser över och utvärderar.
Önskar dig en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2024-02-16
09:13
Hej @eragnms1!
Som du skriver får du göra betalningarna manuellt i dagsläget, men vill också säga att du väldigt gärna får lägga detta som ett förbättringsförslag till oss via knappen Feedback & förslag längst ner till vänster i ditt program. Alla era önskemål som lämnas i produkterna tas emot och utvärderas av vår utvecklingsavdelning.
Om någon forumkompis vill dela med sig av sina erfarenheter och tips kring detta så är ni mer än välkomna att hoppa in i tråden!
Önskar dig en fin helg
/Tinne
... Visa mer
2024-02-02
14:55
Hej @bewell!
Jag undrar om du möjligen gör bokslutet i ett annat program än Visma eEkonomi? Om du gör bokslutet i ett annat program så ska du inte göra det sista steget Slutkontroll, Istället ska du exportera en SIE-4-fil.
Återkom om så inte är fallet så får vi kika vidare på detta!
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2024-02-02
14:24
Hej @Jocke - JP Ekonomiservice!
Vi har haft ett fel kring detta, gör så att du ringer in till mina kollegor på supporten så hjälper de dig att åtgärda felet.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2024-02-02
14:06
Hej @TstAB15, jättebra att du kunde visa hur det ser ut!
Jag har försökt återskapa detta men får inte samma fel som du, så jag har även bollat detta med mina kollegor som inte heller kan återskapa felet. Vi kom därför fram till att det är bäst att du ringer in till oss, så kan vi koppla upp oss mot din miljö och felsöka vidare därifrån för att reda ut varför det blir såhär.
Gör så att du tar kontakt med mina kollegor på supporten när du har möjlighet. Du får gärna återkoppla här i tråden när ni löst det så vet vi att du har fått hjälp.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2024-02-02
11:15
Hej @TstAB15!
När jag tittar på bilden du skickade så ser det ut som att du är i redigeringsläget för listan och kan lägga till menyval, är bilden tagen idag när du haft problemet? Vad är det som händer när du försöker skapa din lista? Du får gärna återkomma och förklara vad som händer så ska vi kika på det vi kan från vår sida.
/Tinne
... Visa mer
2024-02-02
09:09
Hej @A-L Karlsson!
Det finns dessvärre ingen möjlighet att ändra betaldatum på en journalförd inbetalning. Om du gör en korrigering manuellt i bokföringen kommer du få en differens vid avstämning mellan bokföringen och reskontran, precis som du skriver. Vi rekommenderar istället att du gör en kreditfaktura med samma fakturadatum och samma "felaktiga" betaldatum, därefter skapar du en ny faktura med korrekta datum.
Ett annat alternativ är också att du installerar en säkerhetskopia som är tagen innan journalen gjordes på det felaktiga datumet. Väljer du det alternativet så är det viktigt att tänka på att du då går tillbaka helt som det såg ut när säkerhetskopian togs och får göra om allt som är gjort efter.
Återkom gärna om något känns oklart eller om du har någon annan fundering.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer