Hej Norberg Ekonomi!
Jag förstår att det kan kännas lite krångligt, men jag ska beskriva hur processen ser ut i Visma eEkonomi Smart. Nedan länkar jag till de hjälpavsnitt som beskriver hanteringen och som du kan skicka till dina kunder:
Ta emot e-fakturor
Attestera leverantörsfakturor
Har vi någon annan forumanvändare vill dela med sig av hur ni arbetar med attestering av e-fakturor får ni väldigt gärna hoppa in i tråden och dela med er!
Om din kund har valt Visma eEkonomi Start så hjälper du till med hela ekonomiarbetet, även fakturering. Du kan förenkla inhämtning genom att kunden fotar sina leverantörsfakturor med mobilen via Visma Scanner, men attestering och bokföring sköter du som redovisningsbyrå. Läs gärna mer om detta i vårt hjälpavsnitt Aktivera samarbete med Visma eEkonomi Start.
När du har fått en leverantörsfaktura som e-faktura i Visma eEkonomi Smart får du en notifiering och gör på följande sätt:
1. Välj länken i notifieringen eller gå till Inköp - Leverantörsfakturor och fliken Utkast. 2. Välj den leverantörsfaktura du vill registrera. 3. Välj Åtgärder - Öppna. Programmet matchar e-fakturans organisationsnummer och bankgiro eller plusgiro med uppgifterna du har om leverantören. Om leverantören inte finns upplagd sedan tidigare läggs den upp automatiskt.
4. Välj vilka konton fakturan ska bokföras mot. Om du redan har registrerade fakturor från leverantören sedan tidigare, föreslår programmet samma konton som användes tidigare.
5. Välj Bokför.
Om du har bankkoppling förs nu fakturorna automatiskt över till banken. För att genomföra betalningarna, logga in på din internetbank och godkänn transaktionerna. Om du inte har bankkoppling behöver du lägga in betalningarna manuellt.
Skicka för attest: Om du vill att dina leverantörsfakturor ska granskas av en annan användare innan de bokförs kan du skicka dem för attest genom att välja Skicka för attest. Leverantörsfakturan sparas sedan som ett utkast och skickas för attest. Personen som ska attestera fakturan notifieras i programmet eller appen.
Du kan välja vilken attestbehörighet du vill att de olika användarna ska ha i programmet.
Du hittar dessa under Inställningar - Behörigheter.
För att attestera leverantörsfakturor gör du enligt nedan: 1. Under Inköp - Leverantörsfakturor - Utkast kan du filtrera fakturorna för att se vilka fakturor som väntar på att attesteras. Fakturor som har skickats för attest kommer ha statusen Klara för attest. 2. Öppna leverantörsfakturan och granska uppgifterna. 3. Välj Attestera och bokför om uppgifterna stämmer. Fakturan visas sedan under Obetalda leverantörsfakturor.
Jag hoppas att detta kunde ge dig en helhetsbild över hur det är tänkt att fungera. Om jag har missförstått eller om något känns oklart får du gärna återkomma i tråden så kikar vi på det igen.
Önskar dig en fortsatt fin måndag!
/Tinne
... Visa mer