2022-05-11
15:19
Hej igen!
Det går bra att spara hela kontoutdraget, du behöver inte spara varje enskild transaktion för sig. Jag skulle säga att det inte räcker att ha det bra inläst i eEkonomi utan det bästa är att spara ner kontoutdraget i tex pdf-form och spara digitalt vid slutet av varje räkenskapsår och använda som underlag i bokslutet. Däremot så behöver du inte skriva ut alla verifikationer från programmet utan detta sparas digital.
För mer information om sparande av underlag rekommenderar jag dig att kontakta tex Bokföringsnämnden (BFN) som kan ge lite mer lagstöd kring detta. På denna sidan hos BFN och på denna sidan på Skatteverket så finns mer information kring arkivering samt vad som räknas som räkenskapsinformation.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-05-10
16:07
Hej Mahir!
Fråga 1:
I detta fallet så kommer du att behöva bokföra om detta med manuella verifikationer för att korrigera sina saldon på de använda kontona.
Kommande avskrivningar kommer också behöva bokas om manuellt för att påverka önskade konton.
Jag uppfattar dig som att det ska flyttas från konto 1210 till konto 1220 - rätta mig gärna om jag har missuppfattat 🙂
Om saldot på kontot är plus så konterar du enligt nedan:
1210 Kredit
1220 Debet
Fråga 2:
Skulle du vilja göra om anläggningstillgången kommer du behöva ångra samtliga avskrivningar från 3 år bak. Detta innebär att du behöver låsa upp alla år i programmet och programmet kommer genererar korrigeringsverifikationer på redan låsta år.
Vi rekommenderar inte att låsa upp redan låsta år utan att först kontrollera att du får göra detta med Skatteverket eller en redovisningskonsult.
Bäst är att istället hantera ombokning manuellt på de tidigare bokningarna.
Om något känns oklart eller om du har några fler funderingar är du varmt välkommen att återkomma till forumet.
Önskar dig en fin eftermiddag!
/Tinne
... Visa mer
2022-05-10
08:51
Hej Anna!
Om du mejlar in underlag och har Skicka direkt till ekonomisystemet påslaget i Visma Scanner så görs det ingen tolkning.
En tolkning görs när du mejlar in underlag och har Skicka direkt till ekonomisystemet avslaget i Visma Scanner. Sedan öppnar du underlaget i appen där tolkningen görs, och du får därefter klicka på Skicka till ekonomisystemet.
Om det är samma person i företaget som har hand om underlagen och arbetar i Visma eEkonomi så rekommenderar vi att istället direkt dra PDF-filen och släppa den direkt på Inköp - Bildunderlag. Då görs tolkningen direkt.
Testa detta och återkom om du stöter på patrull.
Varmt välkommen tillbaka till forumet!
/Tinne
... Visa mer
2022-05-09
21:45
2 Gillar
Okej då kontakter supporten för vidare hjälp. Stort tack för ditt svar! Med vänlig hälsning, Emil
... Visa mer
2022-05-09
13:56
Hej wissamjabr1!
I dagsläget så stödjer nuvarande version av programmet inte detta räkenskapsår. Detta kommer däremot att finnas i nästa version, vilken planeras att släppas under maj månad.
I nyhetsfliken så publicerar vi när nya versioner släpps, prenumerera gärna på fliken så får du mejl varje gång vi publicerar något där!
Jag önskar dig en fortsatt fin dag och varmt välkommen tillbaka till forumet.
/Tinne
... Visa mer
2022-05-09
10:01
Hej MaitMait!
Om du vill fakturera materialkostnader så behöver du skapa upp egna artiklar som avser materialkostnader. Du skapar upp nya artiklar under Försäljning - Artiklar - Ny artikel.
Jag skickar med vårt hjälpavsnitt Skapa artikel om du vill läsa mer om hur du skapar en artikel.
Återkom gärna om något känns oklart eller om du har några fler funderingar.
Önskar dig en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2022-05-06
11:29
1Gilla
Hej Cicci!
Här kan du hitta redovisningskonsulter som är kopplade till Visma Spcs och som använder våra produkter.
Jag kan också tipsa om att du skulle kunna höra med vår champion @AnnicaL om du har möjlighet att anlita hennes byrå. Ser att hon hjälpt dig tidare i tråden och jag vet att hon är grym på våra produkter.
Önskar dig en fin helg och varmt välkommen tillbaka till forumet!
/Tinne
... Visa mer
2022-05-02
12:00
1Gilla
Jag har chattat med supporten om detta. Problemet var att jag behövde få in timmarna så att de syns nu i Maj. Men som jag fick förklarat för mig så fungerar det inte när man använder Extra lönekörning. Problemet är nu löst med att lägga timmarna på flex istället för komp.
... Visa mer
2022-04-29
15:18
Hej Bernt-Allan!
Ibland kan programmet hänga sig lite, prova att radera alla rader på din verifikation och sedan lägger upp den på nytt.
För att radera markerar du raden och sedan trycker du på ikonen med en soptunna på.
Testa detta och återkom om det inte funkar så kikar vi vidare på det.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-04-29
15:07
Hej Defiance!
Jag kikade på Zettles hemsida och där står det såhär om momsfakturor för Klarna-avgifter:
"Använd den här fakturani din bokföring, eftersom moms på avgifter behöver inkluderas när du ska rapportera ingående moms till Skatteverket. Du behöver inte betala något till Zettle och därför är betalningsvillkoren också “DO NOT PAY”" "
I princip så verkar detta vara ett underlag till bokföringen för att kunna redovisa den ingående momsen på just Klarna-avgifterna. Om Klarna-avgifterna redan är bokförda så bokför du momsen på konto 2641 i debet och mot avgiftskontot i kredit för att minska kostnaden och redovisa momsen.
Jag hoppas att detta hjälpte dig i din fråga, återkom annars så kikar vi på det igen.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-04-29
15:05
Hej Teo!
Det är skillnad på resultat och pengar - du behöver bokföra resultatet för år 2020 som eget kapital på konto 2010 och ev. Andra ingående balanser som du fick fram från deklarationen 2020 om du inte redan har gjort det. Men om pengarna aldrig flyttades från ditt privata konto till företagskontot ska du inte lägga in dem på konto 1930, då får du fel saldo. Om pengarna inte fanns på företagskontot ska de alltså inte läggas in där.
Eftersom att det är viktigt att det blir rätt i din bokföring så rekommenderar att ta kontakt med en redovisningskonsult som kan ge dig råd om hur du ska gå tillväga i din situation.
Önskar dig en trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-04-29
14:32
Hej josephineem!
Det går dessvärre inte att ändra inställningarna på ett företagskonto i efterhand, utan du behöver skapa upp ett nytt Valutakonto under Inställningar - Kassa- och bankkonton.
Återkom gärna om något känns oklart eller om du har några andra funderingar.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-04-29
11:31
Hej!
Självklart är detta något ni ska få hjälp med. Om jag har förstått situationen rätt så har vi varit i kontakt med dig och din kund och ärendet ska nu vara löst.
Har du några andra frågor är du alltid varmt välkommen att återkomma till forumet.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-04-29
10:52
Hej Jan!
I vårt kundregister har ni bolagsformen ideell förening, så det är troligen bolagsformen i Visma eEkonomi som är felaktigt vald.
När det är fel bolagsform vald i Visma eEkonomi behöver ni göra en omstart av företaget och därefter välja rätt bolagsform vid uppstarten.
Innan ni gör en omstart så finns det information som är viktig att läsa, eftersom att alla uppgifter försvinner.
Du hittar all information om vad en omstart innebär och vad du behöver göra innan och efter i vårt hjälpavsnitt Omstart av företag - läs igenom den innan du utför omstarten.
Efter omstarten kan ni få tillgång till en läsversion med företagets bokföringshistorik som den såg ut innan omstarten.
Du gör omstarten under Inställningar - Företagsinställningar - Grunduppgifter.
Återkom gärna om något känns oklart eller om det dyker upp några funderingar.
Önskar dig en trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-04-29
08:43
Hej @Fd medlem!
Tack för att du delar med dig.
Vi vill gärna att du skickar din feedback via programmet, då kommer det direkt in till våra produktutvecklare.
Varmt välkommen tillbaka till forumet.
Önskar dig en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-04-27
06:09
1Gilla
Tack för hjälpen. Mvh Erik
... Visa mer
2022-04-26
08:32
Hej Henrik!
Skönt att det har löst sig så du kan arbeta vidare och tack för att du återkopplar samt ger oss feedback. Vi har flyttat idéhanteringen från forumet in till respektive produkt för ungefär en månad sedan. Har du missat att ta del av informationen kring nedstängningen samt anledningen bakom detta kan du läsa mer i inlägget Förflyttning av idéhanteringen.
Så här gör du för att dela tankar och idéer med våra produktutvecklare och specialister: I Visma eEkonomi finns det en knapp längst ned på sidopanelen som heter Feedback och förslag. Klickar du på den knappen kommer du till förslagssidan i Visma eEkonomi. Tryck sedan på den gröna knappen Lämna förslag. Du kommer då att länkas vidare till ett formulär där du kan lämna ditt önskemål.
Till sist vill jag önska dig en fin dag och välkommen tillbaka till forumet.
//Tinna
... Visa mer
2022-04-25
15:07
Hej Cicci!
Du kan också gå in under Inställningar - Räkenskapsår och IB - Välj det första året som ligger upplagt i programmet och välj sedan Ingående balans.
Ange den ingående balansen som avser 2021.
Om du anger den ingående balansen som avser 2021 på det första räkenskapsåret så kommer även denna bli ingående på 2021, vilket är för att du inte har bokfört något på det första året i programmet. Då blir utgående balans för det året även ingående balans för nästkommande år, vilket här är 2021.
Testa med detta och återkom om det inte fungerar för dig.
Önskar dig en fin eftermiddag!
/Tinne
... Visa mer
2022-04-25
12:43
Hej Emil!
Under Rapportcentral - Deklarationsblanketter så kan du ta ut en rapport för Skatteuträkningen som du kan ladda ner som PDF och skriva ut.
Återkom gärna om något känns oklart eller om du har några andra funderingar.
Önskar dig en fin eftermiddag!
/Tinne
... Visa mer
2022-04-25
12:08
Okej får prova ringa dit kanske. tänkte bara att nån fler kanske råkat gjort samma misstag och bokfört en faktura på en såld inventarie innan den ”sålts” i inventarielistan.
... Visa mer
2022-04-25
10:39
1Gilla
Hej Haddock11!
Jag har kikat på din fråga och bollat detta med mina kollegor, och vi har landat i att vi gärna ser att du tar kontakt med supporten.
För här typen av frågor så vill vi se hur det ser ut i ditt program för att kunna felsöka och reda ut vad som kan ha blivit tokigt.
Hör gärna av dig till våra duktiga kollegor på supporten så ska vi hjälpa dig i fortsatt felsökning i den kanalen.
Önskar dig en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2022-04-22
09:35
Hej Jens!
Du raderar en påbörjad årsredovisning i Deklaration/Årsredovisning genom att gå in på Underhåll - Räkenskapsår. Där klickar du på soptunnan bredvid året för att radera det, om det finns senare år så behöver du ta bort det senaste först.
Gå därefter till Hämta bokföringsvärden så skapas de rätta åren upp på nytt.
Återkom gärna om något känns oklart eller om det dyker upp några andra funderingar.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-04-13
16:34
Hej ludde49!
Orsaken till att du får felmeddelandet kan bero på olika faktorer och är inte helt lätt att klargöra här. Nedan har jag skrivit ned de olika åtgärder som du kan testa att genomföra: 1. Omstart. Ligger man i en servermiljö eller har en integration med ett externt program behöver man starta om med jämna mellanrum, då det kan ligga filer kvar som stör. 2. Gör undantag i brandväggen. Kika gärna på vårt användartips Undantag i antivirusprogram/brandvägg för guidning. 3. Genomför alla windowsuppdateringar på alla datorer inklusive server.
3. Har du Visma Anläggningsregister kan du även behöva testa följande: Gå in i Anläggningsregister och klicka på Arkiv - Företagsunderhåll - Utökad Integration med Visma Administration.
Är bolaget valt så kan ni välja Inget företag - Klicka okej och sen bläddra fram bolaget igen. Skulle inte detta hjälpa prova även att starta om servern.
Om problemet kvarstår är du varmt välkommen att kontakta våra duktiga kollegor på supporten så att de kan hjälpa dig felsöka i realtid. Förhoppningsvis fungerar stegen jag beskrivit i texten ovan för dig.
Önskar dig en fortsatt fin onsdag!
/Tinne
... Visa mer
2022-04-11
13:45
Hej VismaDa och välkommen till Visma Spcs forum!
Utan att se helheten i din bokföring är det svårt att veta orsaken till varför du får ett negativt belopp.
Kika igenom resultatplaneringen och se hur kapitalunderlaget har beräknats under Resultatplanering - fliken Expansionsfond - Kapitalunderlag.
Jag skickar även med vårt hjälpavsnitt Expansionsfond - underlag där du kan läsa om de olika kolumnerna som kapitalunderlaget baseras på.
Ser du att något inte stämmer kan du justera detta under Årsavslut - Justera deklarationsunderlag - fliken Enskild Firma - Expansionsfond - underlag.
Om du känner att du inte reder ut detta själv så rekommenderar jag att du tar kontakt med en redovisningsbyrå. Har du ingen redovisningsbyrå kan vi hjälpa dig att hitta en via vår hemsida.
Önskar dig en fortsatt fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2022-04-08
14:35
Hej Kim!
Jag ser att du har två aktiva trådar om detta, jag har besvarat dina frågor i den andra tråden. Kika gärna in där för att se hur du går tillväga.
Önskar dig en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-04-08
14:18
1Gilla
Hej Kim! Först och främst - Grattis till ert tredje barn! Det var fina nyheter att få läsa i forumet.
Föräldraledigheten lägger du in på lönebeskedet i lönemodulen i Visma eEkonomi. Du använder lönearten Föräldraledighet, avdrag och kan göra detta per timme, arbetsdag, kalenderdag eller hel månad. Avdraget beräknar du manuellt, i vårt hjälpavsnitt Beräkna och registrera avdrag för föräldraledighet kan du se hur du ska göra beräkningarna för avdraget. Föräldraledigheten registreras på samma sätt oavsett vilket barn som dagarna tillhör.
När du lägger in det på lönebeskedet så bokförs det automatiskt i Visma eEkonomi.
Jag rekommenderar att kontakta Försäkringskassan för att höra hur de vill att du ska hantera när du använder dagar på era andra barn för ledigheten du hade inför födseln. Om du vill får du gärna uppdatera din tråd sedan så kan vi hjälpa andra med samma fundering.
Jag hoppas att detta hjälpte dig med dina frågor. Om något känns oklart eller om du har några andra funderingar är du välkommen att återkomma så kikar vi på det.
Önskar dig en fin helg! /Tinne
... Visa mer
2022-04-08
12:33
1Gilla
Okey tack för snabbt svar, har mailat dem nu och hoppas de är lika snabba på återkoppla som du. Trevlig helg😊 Mia
... Visa mer
2022-04-08
11:04
Hej Lars!
Om det har blivit fel trots att du har följt instruktionerna ovan så skulle vi vilja titta på detta tillsammans med dig i ditt program för att kunna se vad som kan ha blivit fel vid importen av SIE-filerna.
Hör gärna av dig till våra duktiga kollegor på supporten så ska vi hjälpa dig i fortsatt felsökning i den kanalen.
Önskar dig en trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-04-06
11:07
Hej, Det kommer i en klumpsumma i SIE-filen. Så det som sålts under den dagen samt vad som har betalats in på banken. ex 1930 1 000 2611 200 3051 800 Sen om det är flera försäljningar i de 1 000 kr framgår inte. Salongen tar betalat med kort. Vet inte om det besvarade din fråga. // Caroline
... Visa mer
2022-04-05
11:22
Hej!
Jag har varit i kontakt med mina kollegor på supporten och vi har kommit fram till att det bästa i detta läget är att du tar kontakt med supporten så får vi kika på varför det inte fungerar hos dig.
Välkommen att kontakta supporten
Tinna
... Visa mer
2022-04-05
10:59
Hej Sjölander!
Nu har du kanske redan hunnit få hjälp av mina duktiga kollegor på supporten men jag skriver lösningen här ändå så kanske vi kan hjälpa någon annan om inte annat.
Vi har ett hjälpavsnitt för hur man lägger in bankgiro på fakturamallen som heter Lägg till bankgironummer, malländring som du kan följa.
Läs gärna även i hjälpavsnittet Vad ska jag tänka på om jag har Danske Bank och byter till XML-formatet för utbetalningar? Här finns info om både bankkonto och bankgiro som frånkonto.
Hoppas att detta kan hjälpa dig.
Tinna
... Visa mer
2022-04-04
16:51
Hej @Pacsac
Precis som min kollega Tinne skriver kan betalningar endast göras med samma valuta som finns uppsatt på valutakontot (förutom SEK). I dagsläget är det här inget som vi planerar att ändra på men om det skulle ändras framåt kommer vi uppdatera i forumet.
Ha en fin dag!
/ Hanna B
... Visa mer
2022-04-04
12:11
Hej Elisabeth!
Eftersom att du har använt funktionen Ångra faktura så skapar Visma eEkonomi en kreditfaktura per automatik. Om du klickar på fliken Alla fakturor så ska kreditfakturan finnas där. Välj Skriv ut som pdf för att skicka kreditfakturan till din kund.
Återkom gärna om något känns oklart eller om du har några andra funderingar.
/Tinne
... Visa mer
2022-04-01
17:25
Hej Thomas10!
Tack för din idé och för att du tar dig tid att skriva in till oss med förbättringsförslag.
Från och med idag 1/4 flyttade vi idéhanteringen från forumet in till respektive produkt, vilket innebär att du nu kan lägga din idé till oss direkt inne i Visma Administration.
Lägg gärna din idé direkt i programmet så kommer den direkt in till vår utvecklingsavdelning. Vill du läsa mer om hur det nya upplägget för idéhanteringen ser ut kan jag varmt rekommendera vårt användartips Idéhantering i din produkt - upplägg & tillvägagångssätt.
Önskar dig en trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-04-01
17:14
Hej Jonas!
I dagsläget så försvinner tyvärr tidigare kopplingar mot bildunderlagen vid omstart, men jag förstår att det blir ett frustrationsmoment och tar självklart med mig din feedback vidare. Om du inte fick med dig hjälpavsnittet Omstart av företag när du gjorde omstarten så länkar jag till det här, där du kan hitta information vad som händer vid omstart av företag.
Om du vill lämna önskemål på hur du vill att detta ska hanteras så kan du lämna feedback och önskemål direkt i produkterna. Du hittar all info om idéhantering i Idéhantering i din produkt - upplägg & tillvägagångssätt.
Jag önskar dig en fin helg.
/Tinne
... Visa mer
2022-04-01
16:19
Hej Madicken1!
Du arbetar smidigast med Zettle-transaktioner via Kassa- och bankhändelser. När du får betalt från Zettle till ditt bankkonto ska du matcha transaktionen mot försäljningstransaktionerna som bokförts i Visma eEkonomi Smart. Om du har en aktiv bankkoppling finns din bankhändelse redan i listan Bankhändelser på kontoutdraget. Om du saknar bankkoppling skapar du upp en manuell bankhändelse genom att välja Ny bankhändelse och lägg till det utbetalda beloppet från Zettle.
När du får in betalningen från Zettle så gör du enligt nedan:
1. Klicka på bankhändelsen och välj Matcha. 2. Välj bokföringshändelsen Övrig insättning och inkomsttyp Egen kontering. Du ska bokföra mot det bokföringskonto som programmet bokfört fordran från Zettle på, vilket blir 1580 i ditt fall. 3. Bokför betalningen.
Jag kan varmt rekommendera vårt hjälpavsnitt Registrera utbetalning från Zettle, där visar vi steg för steg hur du arbetar med Zettle. Filmen Arbeta med iZettle och Visma eEkonomi visar också hur arbetsgången ser ut från början till slut.
Jag tror att både hjälpavsnittet och filmen kan guida dig igenom hur du ska arbeta, men om du har några fler funderingar är du självklart välkommen att återkomma så häjlper vi dig! /Tinne
... Visa mer
2022-04-01
11:22
1Gilla
Hej igen, Supporten hittade förklaringen ! Det är så att när bankhändelserna är sorterade i datumordning så att de senaste ligger i botten kommer rutan att hamna så där långt ner. Om man klickar på sorteringspilen så att senaste händelsen hamnar överst fungerar inklistringsrutan som den ska. Vi får alltså lära oss att sortera i fallande datumordning för att det ska flyta på.
... Visa mer
2022-03-28
16:09
Hi Serina and thank you for your questions!
Since the fee comes from Zettle, the first step is to contact Zettle to confirm that there's no issues from Zettle's environment. If everything seems correct from there, our support team will be able to help you look into this. Please contact our support team for further troubleshooting.
I hope the above is useful to you.
Please feel free to contact us again if you have any further questions!
/Tinne
... Visa mer
2022-03-28
08:55
Hej @jan_truedson!
Vi har bytt namn på Kundetiketter till Kundgrupper, så jag förstår att det inte var helt lätt att hitta funktionen.. 🙂 Du hittar Kundgrupper under Inställningar i menyn, när har du har skapat din kundgrupp kan du fakturera hela kundgruppen i en batch.
När du har lagt upp en ny kundfaktura klickar du upp rullisten där du väljer vilka kunder du ska fakturera. Bocka i Välj flera kunder i rullisten. Längst ner i listan ser du dina kundgrupper och kan välja den kundgrupp du vill fakturera.
Jag passar även på att skicka med våra hjälpavsnitt Skapa flera fakturor och Kundgrupper om du vill läsa mer om detta.
I bilden nedan ser du hur det ser ut hos mig:
Jag hoppas att detta hjälpte dig i dina funderingar. Om det uppstår fler frågor är du alltid välkommen att återkomma till oss i forumet.
Önskar dig en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2022-03-26
08:55
1Gilla
Hej Tinne, Tusen tack för din hjälp. Skönt att jag tänkte rätt. 😁 Jag återkommer ifall jag har mer funderingar. 😁 / Linnéa
... Visa mer
2022-03-25
11:09
Hej Anette!
Den inställning du gjorde gör att du kan aktivera de momskonton som finns i kontoplanen, som exempelvis 2611 - Utgående moms på försäljning inom Sverige, 25%.
Det är inte möjligt att inaktivera de försäljningskonton som är standardposter i kontoplanen, däremot kan du välja att ta bort momskoden på försäljningskontona.
Om du vill att vi kikar på det så är du välkommen att kontakta mina kollegor på supporten som har möjlighet att koppla upp och titta tillsammans med dig i ditt program.
Önskar dig en fin fredag och trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-03-21
13:10
Hej Fredrik!
När det gäller bokföring av Förbrukningsmaterial så ska det bokföras mot konto 5400, dvs så som det är upplagt i Visma eEkonomi.
Om du vill bokföra mot något annat konto rekommenderar jag att göra som min kollega skrev ovan - skapa upp ett eget bokföringsförslag för Övrigt uttag och lägga upp det konto du önskar.
Varmt välkommen tillbaka till forumet!
/Tinne
... Visa mer
2022-03-16
08:42
Hej Suzanne!
Jag förstår att det är jättedrygt att det inte löser sig för dig. Vi får göra såhär: du hör av dig till vår support som får kika så du verkligen har fått in den nya uppdaterade bankkopplingen. Så utesluter vi att det är något som felar hos oss. Nästa steg får bli att du hör dig till banken igen. Det är så tråkigt att bli bollad fram och tillbaka men vad som händer på banksidan är, som du säkert förstår, jättesvårt för oss att påverka och hjälpa dig med men vi ska verkligen se till att det ser bra ut från vår sida.
Välkommen attkontakta supporten
Tinna
... Visa mer
2022-03-15
11:18
Hej SHtech23!
Jag skriver mitt svar på svenska, men vill du att jag skriver något på engelska istället så är det bara att säga till.
Vi skulle behöva lite mer information av dig för att hjälpa dig på bästa sätt. Har du skapat din faktura med omvänd skattskyldighet, dvs. Har du markerat inne på din kund att de ska faktureras med omvänd skattskyldighet?
I vårt hjälpavsnitt Inställningar för att fakturera med omvänd skattskyldighet kan du se hur du gör inställningarna för att fakturera med omvänd skattskyldighet.
Att fakturan bokförs på konto 3048 beror på vilken artikelkontering som du har använt på artiklarna i fakturan.
Har du ex. valt Varor 25% moms på en artikelkontering så kan du se vilket konto som kommer påverkas av omvänd skattskyldighet. Artikelkonteringen hittar du under Inställningar - Artikelkonteringar - Markera artikelkonteringen det gäller - Välj redigera.
Vill du använda dig av ett annat konto för just omvänd skattskyldighet kan du skapa en ny artikelkontering och styra den till önskat konto.
På kundfakturan som du redan har bokfört så får du göra en manuell ombokning enligt nedan om du vill föra över beloppet på konto 3300: 3048 - Debet 3300 - Kredit
Jag hoppas att detta kunde hjälpa dig i din fråga, återkom gärna om något känns oklart eller om det dyker upp några andra funderingar.
Önskar dig en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2022-03-14
09:29
Hej Mikael!
Vi skulle behöva kika tillsammans med dig i ditt program för att kunna tyda exakt vad som kan ha blivit fel vid momsberäkningen. Hör gärna av dig till våra duktiga kollegor på supporten så ska vi hjälpa dig i fortsatt felsökning i den kanalen istället.
Önskar dig en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2022-03-14
08:12
Hej igen SHtech23, hoppas att du har haft en fin helg.
Instruktionerna ovan fungerar också med kontantmetoden, du går tillväga på samma sätt.
Önskar dig en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2022-03-11
15:42
Hej Sofie_17!
När det blir en skuld så beror det på att slutlönen inte har betalats ut månaden efter den månad som den anställde slutat. Anledningen till varför vi rekommenderar att göra så är för att alla avvikelser och händelser ska kunna justeras och betalas ut på slutlönen.
Jag förstår ditt fall som att det inte har beräknats någon avgift på den återbetalda skulden i februari i bokföringen, men att du har rättat detta i deklarationen. Du kan manuellt korrigera det mot konto 2731 - Avräkning lagstadgade sociala avgifter och 7510 - Arbetsgivaravgifter 31,42%.
Jag hoppas att detta hjälpte dig i dina funderingar. Dyker det upp några frågor längs vägen är du självklart välkommen att återkomma till forumet eller till mina grymma kollegor på supporten.
Önskar dig en trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-03-11
14:00
1Gilla
Tusen tusen tack, för snabb och professionell hjälp! Nu är momsen rättad och en stor börda har lättat från mina axlar. Ni är guld värda!
... Visa mer
2022-03-11
11:49
Hej Marta Din Ekonomi!
Jag ber om ursäkt för att svaret på din fråga har dröjt, jag har bollat din fråga med mina kollegor.
När det gäller bokföring av kvitton så klassas det som ett direktköp och ska bokföras på samma datum som du ser det i banken, vilket är bokföringsdatumet. Bankkopplingen i Visma eEkonomi plockar upp bokföringsdatumet för händelsen från banken. Även fast du har faktureringsmetoden så ska du bokföra detta på bokföringsdatumet och inte transaktionsdatumet.
Jag förstår hur du tänker och att du vill bokföra det på transaktionsdatumet, så jag ska göra mitt bästa för att förklara bokföringsdatum och transaktionsdatum;
Om du exempelvis gör ett köp på en röd dag kommer transaktionsdatumet att vara den röda dagen eftersom att det var då du initierade betalningen. Själva bokföringsdatumet blir i det här exemplet nästkommande bankdag eftersom att det är då pengarna faktiskt dras.
Jag hoppas att detta hjälpte dig i din fråga, annars är du självklart välkommen att återkomma så hjälper vi dig.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-03-10
09:35
1Gilla
Hej Tinne, Tack för ditt svar. Vi valde det första alternativet. 🙂 /Carina
... Visa mer
2022-03-09
13:02
Hej Elvira2!
Lönemodulen i Visma eEkonomi har inte stöd för detta, utan måste hanteras manuellt eftersom det inte finns någon löneart för utdelning i lönemodulen.
I tråden Få in utdelning på kontrolluppgift i AB har vi beskrivit hur hanterar detta manuellt. Nedan har jag skrivit en kort sammanfattning, men gå gärna in och läs i tråden för att se vad min kollega har skrivit om detta tidigare.
Du använder lönearten Tillägg före skatt, tabellskatt för själva aktieutdelningen, där du förslagsvis kan komplettera med att lägga till en textrad och hänvisa till att det avser aktieutdelning. För att lönebeskedet ska få korrekt skatt så använder du lönearten Extra skatt. Vill du minska skatten kan du använda Extra skatt och i belopprutan fyller du i ex. +5000 för att minska skatten på lönebeskedet med 5000kr. Om du inte fyller i plustecknet kommer programmet alltså skatta ytterliggare 5000kr, vilket blir fel.
Återkom gärna om det dyker upp några funderingar och varmt välkommen tillbaka till forumet.
/Tinne
... Visa mer
2022-03-09
10:55
Hej Kajsa!
Under Arkiv - Utskriftcentral - rapport Avskrivning enligt plan per konto tror jag att du hittar den rapport du söker.
Här ser du det uppdelat per tillgångskonto och en summa per konto samt en totalsumma längst ner.
Det går även att göra urval på rapporten på vilka avskriningstyper du vill få med. Detta gör du på tratten i kolumnen urval.
Återkom gärna om det dyker upp några andra funderingar.
Önskar dig en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2022-03-08
16:44
Tror att du postade ditt inlägg ungefär samtidigt som jag svarade. Kika i mitt svar och hör av dig om det är några konstigheter sedan.
Ha en fin kväll!
Tinna
... Visa mer
2022-03-08
10:43
Hej!
Tack för återkopplingen och jätteskönt att det löste sig för dig.
Ha en fin dag och välkommen tillbaka till forumet
Tinna
... Visa mer
2022-03-07
16:31
Hej Jacky_!
Vi har felsökt i detta men skulle behöva kika tillsammans med dig i ditt program för att kunna tyda exakt vad som kan ha blivit fel när du tar bort momskoden. Jag vill därför be dig att du tar kontakt med mina kunniga kollegor på supporten så hjälper vi dig vidare i den kanalen.
Önskar dig en fortsatt fin eftermiddag!
/Tinne
... Visa mer
2022-03-07
13:05
Hej Harry_!
I dagsläget går det inte att ge revisorn läsbehörighet, men jag har fått information om att det har lagts som förslag till våra produktspecialister.
Vill du hålla koll på nyheter och uppdateringar i produkterna så kan jag varmt rekommendera att prenumerera på nyhetsfliken, då får du ett mejl varje gång vi publicerar något nytt.
Varmt välkommen tillbaka till forumet.
/Tinne
... Visa mer
2022-03-07
10:52
Hej Ejbokföringsguru!
Vi har tyvärr ingen möjlighet att gå igenom din bokföring för att se var felet ligger. Av bilden att döma ser det ut som att du inte har skrivit in din F-skatt, vilket möjligtvis skulle kunna påverka beloppet beroende på om du har betalt in någon under året eller inte. Kanske är det detta som felar?
Vi rekommenderar alltid att ta hjälp från en redovisningskonsult för att avgöra om det är korrekt bokfört för att följa praxis i god bokföringssed.
Vill du få hjälp att hitta en redovisningskonsult som har kunskap inom Visma Spcs produkter kan jag varmt rekommendera att använda vår söksida Hitta återförsäljare, där du kan filtrera på kompetens, ort och produkt.
Jag hoppas att detta kunde ge dig lite vägledning i hur du ska gå tillväga i din felsökning.
Önskar dig en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2022-03-04
14:14
Hej Tina__43!
Beroende på vad ni har för behov och hur avancerat tidssystem ni vill ha så tror jag att antingen Visma Tid Smart/Pro eller Visma Lön Anställd kan passa er.
Båda programmen finns som appar och går att använda med Visma Lön.
Visma Tid Smart/Pro är ett lite större tidssystem med projektredovisning där du har möjlighet att överföra tidsregistreringarna till löneprogrammet.
Om det låter intressant kan du läsa mer om Visma Tid Smart/Pro här där du även kan boka in dig för en demo. Du kan även kontakta vår duktiga support om demon om du önskar.
Jag vill även rekommendera Visma Lön Anställd, där kan anställda registrera sina tider, se övertid, frånvaro och semester samt komma åt sina lönespecifikationer.
Vi hjälper dig mer gärna om det dyker upp några frågor kring systemen. Vill du komma i direktkontakt med en säljare hittar du kontaktuppgifterna här.
Önskar dig en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-03-04
14:03
Hej Tina__43!
Jag förstår det som att avdraget du lägger in blir ett belopp som istället betalas ut till kunden, stämmer det?
Filen du tar ut från tidssystemet är det som styr hur det ser ut på lönekörningen i Visma Lön. Du behöver i första hand kontakta er integrationspartner, då de kan hjälpa er att ställa in rätt inställningar i tidsredovisningsprogrammet. Det du kan göra inne i löneprogrammet är att kontrollera om tidskoderna stämmer överens med det som finns i ert tidsredovisningsprogram. Tidkoderna finns under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Integrationer.
För att sammanfatta så är det alltså er integrationspartner som du ska vända dig till här. Åtgärderna behöver justeras i tidssystemet, vilket beror på att informationen som finns där där påverkar utfallet i Visma Lön.
Jag hoppas att detta kunde ge dig lite mer vägledning över hur du ska gå tillväga.
Om något känns oklart eller om du har andra funderingar är du självklart välkommen att återkomma.
Önskar dig en trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-03-04
10:21
Hej Valeria_unjo!
För att säkerställa att momsen blir rätt hanterad rekommenderar jag dig att först kontakta Skatteverket och fråga hur de tycker att du ska göra med momsen.
I Visma Administration finns det en funktion som heter Periodisera vilande moms som jag tänker att du kan använda dig av. Jag skickar med hjälpavsnittet Skapa periodisering som jag tror kan ge dig bra vägledning i hur du gör med vilande moms i programmet.
Återkom gärna om något känns oklart eller om du har andra funderingar.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-03-03
10:13
Hej Soul7yes!
Om du har gjort så som min kollega Tinna beskrev ovan så ska du sedan kunna gå in under Ej bokförda händelser på kassakontot och därefter radera den genom att klicka på soptunnan till höger om kassahändelsen.
Därefter skapar du upp en ny bankhändelse under Företagskontot.
Däremot är jag inte helt med på det du nämner om e-faktura eller varför den automatiskt blev upplagd på ditt kassakonto. Här tror jag att vi behöver se hur det ser ut i ditt program och hur du har arbetat. Jag tänker att du skulle få bäst hjälp från vår duktiga support, då de har möjlighet att koppla upp sig mot din dator.
Om du har möjlighet så slå gärna en signal eller chatta till mina duktiga kollegor på supporten så får de kika vidare på detta.
Varmt välkommen tillbaka till oss i forumet.
Önskar dig en fortsatt fin torsdag!
/Tinne
... Visa mer
2022-03-01
11:31
Hej Oliwia!
När min kollega Tinne svarade dig så utgick hon från att du hade Visma eEkonomi då din tråd var publicerad i den kategorin men nu har jag flyttat den till Visma Administration istället och här finns, precis som du skriver, inga åtgärds- eller ångraknappar.
För att det ska bli bokföringsmässigt korrekt så bör du, som vi ser det, skapa en kreditfaktura på den felaktiga fakturan och lägga in en betalning på den. Sedan skapa en ny faktura med korrekta belopp och skicka den till kunden som får betala in mellanskillnaden till dig.
Hoppas att du får ihop detta och annars är du alltid välkommen att höra av dig till oss i forumet eller till supporten
Lycka till!
Tinna.
... Visa mer
2022-03-01
10:15
Hej Andrea!
När du skapar ett företag i Visma eEkonomi så är det ett krav att ditt organisationsnummer ska vara ett svenskt organisationsnummer. Samtliga program som vi på Visma Spcs erbjuder är gjorda för företag med svenska organisationsnummer. Jag har varit i kontakta med en kollega på vår försäljningsavdelning för att höra vad vi kan rekommendera dig och fick då en länk till ett systerföretag i Visma-koncernen. Kanske kan detta hjälpa dig? https://www.visma.dk/
Ha en fin dag och välkommen tillbaka till forumet.
Tinna
... Visa mer
2022-02-28
11:20
Hej Holger!
Det är inte helt lätt att avgöra varför noteringarna är borta i det här fallet.
Det bör vara möjligt att följa om man har klarmarkerat i händelseloggen, men på grund av att det är så pass långt bak i tiden är det inte säkert att det går att spåra då de inte sparas hur länge som helst.
Vi har inte lyckats återskapa ditt scenario i vår miljö och detta är just nu inget känt fel hos oss. Om du fortfarande kan återskapa detta hos dig så rekommenderar jag att du kontaktar vår support så att de får koppla upp sig och se detta direkt i din miljö.
Om du har några andra funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss här i forumet.
Önskar dig en fin vecka!
/Tinne
... Visa mer
2022-02-28
10:47
Hej Erik!
Skönt att du fick ordning på det och tack för att du återkopplade till oss.
Ha en fin vecka
Tinne
... Visa mer
2022-02-25
08:24
Hej Linda_21!
Du kan lägga upp en egen period under Redigera avtal - OB-regler. Klicka på plustecknet längst ner till höger i listan och därefter på pennan för att lägga till en period. Välj Skapa ny för att lägga upp en egen period. Dock behöver du, som jag skrev ovan, skapa upp en OB-regel för respektive dag för att få det utfall du beskrev i ditt inlägg.
Återkom gärna om du har fler frågor!
/Tinne
... Visa mer
2022-02-25
08:10
Hej Greta_!
Tiden för inläsning av underlagen bör inte vara så lång. Har de lästs in idag?
Om du inte har fått in underlagen så tycker jag att du ska ta kontakt med vår support så att vi får felsöka i ditt program för att se vad som kan ha hänt vid inläsningen.
Återkom gärna i tråden när du fått hjälp så vi ser att det har löst sig för dig.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-02-24
13:53
1Gilla
Hej Madeleinee!
Du kan själv lägga till de konton du vill använda på den ingående balansen. Om du inte hittar de konton du vill använda i listan så kan du själv aktivera dessa. Detta gör du genom Inställningar - Räkenskapsår och IB - Redigera räkenskapsår - välj Aktivera konto. Därefter kan du lägga in ingående balans för det specifika kontot som aktiverats.
Om kontot skulle saknas när du försöker aktivera det behöver det läggas upp för det räkenskapsår du önskar lägga in ingående balans på. Detta gör du via Inställningar- Kontoplan- Välj rätt räkenskapsår och klicka på Nytt konto. Efter att kontot är skapat kan du hitta det under Inställningar- Räkenskapsår och IB- Redigera räkenskapsåret - välj Aktivera konto.
Återkom gärna något känns oklart eller om du har några fler funderingar!
/Tinne
... Visa mer
2022-02-24
10:55
Hej Bellman33!
I Visma Lön Smart skapas LB-filer som du laddar upp på banken som en löneutbetalning. Formatet som har skapats är korrekt, men filen laddas upp som en leverantörsbetalning eftersom att formatet är en LB-fil. Om felet kvarstår bör du kontrollera att du har ett korrekt avtal hos banken som har stöd för uppladdning av LB-filer.
Återkom gärna om något känns oklart eller om du har några andra funderingar.
Önskar dig en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2022-02-24
10:15
Hej Aeromax!
Om du vill ångra en betalning på en faktura går du in på Kassa- och bankhändelser, leta upp bankhändelsen som är felaktigt registrerad och välj sedan Ångra matchning.
Jag kan varmt rekommendera vårt hjälpavsnitt Ångra matchad bankhändelse där vi visar steg för steg hur du gör för att ångra en matchning.
Om något känns oklart eller om du har några andra funderingar är du varmt välkommen att återkomma till forumet.
Önskar dig en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2022-02-24
09:22
Hej Svenssons-stensprackning!
Frågor av den här karaktären är svåra att lösa via forumet, så för att reda ut vad som har hänt med fakturorna så ser jag att du behöver en supportkontakt.
Programmet kan själv inte skapa upp fakturor, däremot skapas det automatiskt upp en kreditfaktura och en kvittningsverifikation när du väljer alternativet Ångra faktura.
Supporten har ingen möjlighet att hjälpa till med bokföringsrelaterade frågor, däremot kan de hjälpa dig att nollställa fakturorna som har blivit fel.
Vi rekommenderar inte att göra ändringar i låsta perioder utan att dubbelkolla med Skatteverket först.
Du är välkommen att kontakta mina kollegor på supporten så får ni felsöka tillsammans.
/Tinne
... Visa mer
2022-02-21
17:45
1Gilla
Tack! + löste problemet 😃 Ibland är det enklare än vad man tror! Mvh/Sara
... Visa mer
2022-02-21
17:43
Hej igen!
Min rekommendation är att ni vänder er till leverantören av integrationslösningen och hör med dem om det finns en inställning i deras lösning som gör att integrationen väljer nästa lediga fakturanummer i Visma Administration. Många gånger för att inte säga nästan alltid så går detta att lösa i integrationen. Dock kan du endast ha en enda serie för kundfakturor i Visma Administration.
Vi avråder från att regelbundet ändra i nummerserien för fakturor då det är lätt hänt att ni glömmer ändra vilket kan leda till att det blir fel för er och det vill vi inte.
När du har hört med din leverantör av tredjepartslösningen så är du välkommen att höra av dig antingen till oss i forumet eller till våra kunniga kollegor på supporten.
Ha en fin kväll!
Tinna
... Visa mer
2022-02-21
17:39
Hej Carina5!
Systemet gör en summering av dagen och kan i dagsläget inte skilja start- och sluttid. Utifrån informationen ovan så misstänker jag att du använder dig av tidssaldo? När man använder tidssaldo så omvandlas summeringen till antingen komp om det är plustid, eller timavdrag om det är minustid när det synkas över till löneprogrammet.
Om du vill så kan jag ta din fråga vidare till teamet och göra om den till en idé?
Varmt välkommen tillbaka till forumet!
/Tinne
... Visa mer
2022-02-21
17:38
Hej Emfraden!
Vi har inga kända fel i bilagan eller buggar i bilagan som vi har dokumenterat, utveckla gärna vad det är ni upplever är fel och återkom i tråden (med så detaljerat exempel som möjligt).
Allmänt så fungerar bilagan så att du fyller i inbetald preliminärskatt per månad och det är släpande registrering, dvs inbetalning som är gjort i maj avser april.
Återkom gärna med mer info så ska vi kika vidare på det!
/Tinne
... Visa mer
2022-02-21
17:32
Hej VeronicaO och hoppas att du har haft en fin helg!
Enligt semesterlagen ska betalda dagar plockas i första hand och först när de är slut kan de sparade dagarna plockas. Dagar som är äldre än 5 år ska betalas ut i pengar enligt samma semester. Vi rekommenderar att jobba enligt detta. Programmet är utformat utefter semesterlagen vilket är orsaken till att Visma Lön plockar de äldsta dagarna sist.
Återkom gärna om du har några funderingar!
Önskar dig en fin kväll.
/Tinne
... Visa mer
2022-02-21
15:50
Hej @Fd medlem
Tack för ditt inlägg!
Som en fortsättning på min kollega Tinnes replik i den här tråden så är detta något som just nu ses över och som planeras att åtgärdas i kommande version, det vill säga version 2022.1, som släpps inom kort. Med vänlig hälsning/ Niklas, Visma Spcs
... Visa mer
2022-02-18
15:20
Hej ThereseTack!
Vi hade tidigare i veckan ett fel i programmet där moms inte lades på fakturor till privatpersoner till Danmark. Felet är nu åtgärdat, men du behöver ångra fakturan och skapa om den på nytt för att det ska slå igenom.
Återkom gärna om du stöter på problemet igen eller om du har några andra funderingar.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-02-18
08:38
Hej Sampletekk!
Du kan göra precis så som @Roffakab säger, men jag vill även föreslå en annan lösning som du kan använda om du inte vill bokföra det manuellt.
Nu har vi en funktion i Visma eEkonomi som gör att även om du har registrerat betalningen direkt via fakturan så läggs den per automatik in som en bankhändelse under Kassa- och bankhändelser. Där har du möjlighet att ändra datum och belopp på inbetalningen genom att klicka på Ångra matchning - Ändra bankhändelse.
Varmt välkommen tillbaka till forumet.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-02-15
14:36
Hej haddock11
Hör av dig om du vill att jag arkiverar inlägget åt dig så kan vi lösa det på så vis denna gången.
/Tinna
... Visa mer
2022-02-15
12:41
1Gilla
Hej Anne-Lie3! Precis som du och Tinne här skriver så kan du inte makulera en faktura som är journalförd, utan du behöver skapa en ny order.
Jag ska se över informationen vi har om detta i den skrivna hjälpen, så det framgår bättre hur man ska göra.
Ha en fin dag! /Mita
... Visa mer
2022-02-14
17:00
Hej Stolta bonden!
Jag ber om ursäkt att svaret har dröjt, vi har behövt bollat din fråga internt och jag har nu mer besked om detta.
Jag förstår dina funderingar kring hantering av underlagen, och som vi skriver ovan så innehåller SIE4-filer endast bokföringsdata.
Om det uppstår fall där myndigheter begär att få ut underlag så kan du söka upp verifikaten i programmet och spara ner dem som PDF-filer som du sedan kan skicka in. I dagsläget finns det ingen funktion för det, men om det skulle uppstå ett scenario där myndigheter vill ha ut fler filer så kan du kontakta supporten för vidare hjälp. Då går det bra att hänvisa till den här tråden.
Varmt välkommen tillbaka till forumet.
Önskar dig en fin eftermiddag!
/Tinne
... Visa mer
2022-02-14
13:02
Okej, jag skulle då gärna vilja att du kontaktar vår support så kan vi felsöka vidare! @JonSvenssonKarlsson
/Malin
... Visa mer
2022-02-14
12:16
Hej John_L!
Det stämmer att periodiserade fakturor inte visas i försäljningsstatistiken. Detta är ingen bugg, utan beror på att periodiseringar inte är kopplade till en specifik kund, som du själv uppmärksammade.
Önskar dig en trevlig dag!
/Tinne
... Visa mer
2022-02-14
11:10
Hej Louise, hoppas att du har haft en fin helg!
Jag gissar på att kunden har valt Företagskonto som valt utbetalningskonto för lönerna. Företagskontot som ursprungligen finns i Visma eEkonomi är kopplat till konto 1930, vilket är anledningen till att utbetalningen blir bokgörd på det kontot. Du kan skapa upp egna företagskonton under Inställningar - Kassa- och bankkonton. Det går dock inte att koppla till konto 2910 då företagskontot måste vara kopplat till ett 19-konto.
Du får själv via manuella verifikationer fördela beloppen mellan de olika kontona om du vill använda konto 2910.
Om något känns oklart eller om du har några andra funderingar är du varmt välkommen tillbaka till forumet. /Tinne
... Visa mer
2022-02-14
10:45
Hej Lojsan!
Utifrån det du skriver så är det svårt att se hur du har bokfört verifikationerna eller hur det ska vara, vilket gör att det blir svårt att hjälpa dig via forumet och visa hur du ska göra för att få det rätt.
Supporten kan visa dig hur du vänder verifikationerna, däremot måste du själv veta hur du ska kontera det för att få det rätt.
Du kan återkomma till oss om du behöver hjälp med vilka konton du ska använda, men eftersom att vi inte kan se vilka steg du har tagit så rekommenderar jag att du börjar med att vända dig till supporten så att de får visa dig hur du gör för att vända verifikationerna.
Återkom gärna om du har fler funderingar!
/Tinne
... Visa mer
2022-02-14
08:49
Hej Urban56!
Det var tråkigt att höra att du fått corona. Jag hoppas att du tillfrisknar snart och att svaren du fått av våra grymma champions kan hjälpa dig när du är tillbaka på banan igen.
Krya på dig!
/Tinne
... Visa mer
2022-02-11
11:29
Hej Hyacinth!
Bra jobbat av dig att du själv hittade problemet och lyckades åtgärda det. Som du upptäckte går det bra att göra som @CarinaEsp skrev eller via genvägen du hittade.
Varmt välkommen tillbaka till forumet.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-02-07
15:02
Hej!
Ingående balans uppdateras automatiskt i Visma eEkonomi efter ditt första räkenskapsår, så det är ingenting du behöver flytta till det nya året.
Har du skapat ett räkenskapsår bakåt i tiden efter att ha arbetat i 2020 och 2021? Har du gjort det kommer IB från det första året gälla och då kan det se tokigt ut.
Om du inte kunde hitta något fel när du tog ut kontoanalysen på 1630 föreslår jag att du kontaktar vår support så att vi får koppla upp oss och titta på det i realtid.
Önskar dig en fortsatt fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2022-02-07
13:22
1Gilla
Okej, då provar vi det 👍
... Visa mer
2022-02-07
11:58
Hej Simon!
Eftersom att 2021 är det första året så är det inget du behöver göra. Det gör du först i bokslutet för 2022.
Varmt välkommen tillbaka till forumet!
/Tinne
... Visa mer
2022-02-07
10:01
Hej Simon!
Du får varningen för att programmet läser av de uppgifter som finns för år 2021. På grund av att betalningarna är bokförda i 2022 tror programmet att du har obetalda fakturor år 2021, så du behöver inte ågärda någonting så länge du vet att allt stämmer.
Jag passar på att skicka med en länk till vår Checklista för årsavstämning om du vill läsa mer.
Önskar dig en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2022-02-04
15:32
1Gilla
Jag ska föröka komma ihåg att göra det
... Visa mer
2022-02-04
13:39
Hej Mia!
Jag skulle tro att din bilaga är för stor för programmet då det inte går att lägga in bilagor större än 10 mb.
Om din bilaga är mindre än 10mb får du gärna återkomma här i tråden eller kontakta vår support så ska vi självklart undersöka det närmre.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-02-03
18:11
Hej!
Detta är något du gör manuellt, det skapas ingen sådan verifikation vid låsning av årsredovisningen.
Önskar dig en fin kväll!
/Tinne
... Visa mer
2022-02-01
10:40
Hej steve141,
Jag har ställt frågan vidare till mina kollegor och ibland är det svårt att avgöra om en fråga är programrelaterad eller ej men vi vill självklart försöka hjälpa dig att komma vidare.
Däremot finns det många olika fält och olika flikar som du kan ha fyllt i och det är svårt för oss att avgöra en påverkan av gjorda val i programmet via forumet. MIna rekommendation efter att ha varit i kontakt med teamet är att du ånyo kontaktar supporten och att du tydligt beskriva ditt ärende, hur du har gjort samt hur du önskar att det ska vara. Hänvisa gärna till att det finns ett ärende gällande en forumtråd registerat på ditt kundnummer.
Och återkoppla gärna i tråden till mig och Tinne så vi vet att det har löst sig för dig.
Välkommen att kontakta supporten
/Tinna
... Visa mer
2022-02-01
08:21
Hej Caroline,
Bra att du tog kontakt med våra kollegor på supporten men vad är det som inte gick att lösa? Hör av dig och berättad lite mer så kanske vi i forumet eller någon annan forummedlem kan hjälpa dig att komma vidare.
Välkommen att höra av dig
Tinna 🙂
... Visa mer
2022-01-31
15:39
2 Gillar
Hej William, Det här problemet är lika gammalt som när Debet & Kredit uppstod på 1300-talet:) Här är lösningen: Ta bort semester uppbokningen under fliken "bokföring" i företagsinställningar. Boka sedan semesterskulden manuellt varje månad enligt semesterskuld listan så kommer du få gåshud när du ser hur det stämmer på nano öret varje månad. Tyvärr är det intekrångligare än så:) Kenneth
... Visa mer
- « Föregående
- Nästa »