2023-10-27
14:07
1Gilla
Tack! Trevlig Helg! /Tina
... Visa mer
2023-10-27
09:58
Hej @Niklas Nielsen och varmt välkommen till oss i forumet, kul att du har hittat hit 🙂
I kolumnen för Ex moms skrivs inget värde in men så länge en order inte är fakturerad kan du se en summering längst ner i Ordervärde kr, vilket är ex moms. Du kan också läsa in en rapport gällande exempelvis säljstatisik, men då måste ordern vara fakturerad. Vill du läsa mer om hur du läser in rapporter skickar jag med vårt hjälpavsnitt Rapporter att läsa in.
Kan också tipsa om att skicka in detta som önskemål till oss via knappen Förbättringsförslag på Startsidan i ditt program, då inkommer det direkt till våra produktutvecklare.
Återkom gärna om något känns oklart eller om du har någon annan fundering.
Hoppas att du får en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2023-10-27
09:39
Hej @Sven Ingvar Bergström!
Vi har ingen specifik kvitto-funktion i Visma eEkonomi, men jag tänker att du kan skapa upp en kontantfaktura om du inte vill skriva ett manuellt kvitto för hand. Eftersom kvittot för friskvård måste visa att medlemmen har betalat så behöver du skapa upp en kontantfaktura som visar på detta. Dock behöver du också lägga upp medlemmen i registret, vilket vi också rekommenderar att ni gör på alla era medlemmar. Då kan ni lättare fakturera och hålla koll på ert medlemsregister 🙂
För att lägga in medlemmen går du till Försäljning - Kunder - Ny kund. Lägg in medlemsuppgifterna och välj betalsätt Kontant, kortbetalning eller Swish direktbetalning och spara:
Därefter går du in på Försäljning - Kundfakturor - Ny kundfaktura och skapar upp din faktura. Om du behöver hjälp med detta rekommenderar jag att kika i hjälpavsnittet Skapa kontantfaktura där vi visar steg för steg hur du gör.
Återkom gärna om du har någon fundering kring detta.
Önskar dig en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2023-10-23
09:56
1Gilla
Hej @Monkan26!
Menar du kontot för fordran hos Zettle så ändrar du kontot under Inställningar - Företagsinställningar på fliken Grunduppgifter. Om du vill skapa upp ett separat konto för att lättare hålla koll på kortavgifter och din fordran hos Zettle kan du göra det genom att gå in på Inställningar - Kontoplan - Nytt konto.
Jag vill bara förtydliga att Zettle endast används för din försäljning och att din bankkoppling hjälper dig med dina andra bankhändelser.
Utbetalningen som du får från Zettle kommer i en klumpsumma som kan bestå av flera olika typer av transaktioner som programmet inte kan urskilja per automatik, vilket är orsaken till att du behöver matcha dessa för hand. När det gäller andra typer av bankhändelser som ex. inköp och hyror så hjälper bankkopplingen dig med att bokföra eller ge bokföringsförslag. Zettle och bankkoppling fungerar alltså som ett bra komplement till varandra.
Återkom gärna om jag har missuppfattat din fråga eller om jag kan hjälpa dig med något annat.
Önskar dig en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2023-10-23
09:40
Hej @Fysioguiden,
Bra att du har fått besked från Skatteverket om hur du ska göra!
Här kommer svar på dina funderingar:
1. Det går fint att ta upp de äldre kostnaderna i bokföringen i efterhand.
2. Om det inte ska förmånsbeskattas så ska det inte tas med i arbetsgivardeklarationen.
Återkom gärna om något känns oklart eller om vi kan hjälpa dig med något annat.
Hoppas att du får en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2023-10-19
08:02
Hej @hyvaakommunikation
Det är jättesvårt för oss att felsöka via forumet och hittar du inte felet själv behöver du ta hjälp av supporten så hjälper vi dig i den kanalen istället.
Välkommen att kontakta supporten
/Tinna
... Visa mer
2023-10-18
09:41
Ojdå det var lite stökigt men bara ring mina kunniga kollegor så löser ni det tillsammans.
Du är värd en härlig dag 🙂
/Tinna
... Visa mer
2023-10-16
10:06
Hej igen @Assson!
De licenser du har hittar du under Mina Tjänster - Användare och tjänster. Klicka i den lilla togglebaren Visa tjänster för att se alla tjänster som dina användare har:
Här kan du ta bort och lägga på licenser på dina användare. Om du bockar ur en tjänst kommer du då ha en ledig licens att lägga på en annan användare. Om den lediga licensen inte används avslutas den automatiskt vid nästa avtalsperiod.
Om du har några funderingar kring dina avtal och licenser är du alltis välkommen att kontakta mina kollegor på avtalsavdelningen.
Önskar dig en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2023-10-13
15:50
Hej @paulinainca!
Har hittat ett användartips som jag hoppas och tror kan hjälpa dig med detta: Hantera överbetalning av fakturor i Visma eEkonomi.
Kika igenom detta och släng även ett öga i kommentarerna där min kollega har besvarat andra funderingar som kan vara till hjälp.
Återkom gärna om du har några funderingar eller behöver hjälp med något annat.
Önskar dig en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2023-10-13
14:07
1Gilla
Hej, Tack för snabbt svar. Har skickat in ett önskemål. MVH
... Visa mer
2023-10-09
12:30
Hej @Thomas S
Skönt att höra att det löste sig för dig och stort tack för att du uppdaterade mig.
Hoppas vi ses i forumet snart igen.
/Tinna
... Visa mer
2023-10-06
13:59
Hej
Ber om ursäkt över att du fått vänta på svar men vi behövde bolla frågan internt innan vi besvarar.
Förstår verkligen att du vill undvika manuell hantering när du har så pass stor mängd fakturor varje månad och så här har vi tänkt:
Om du vid inbetalningen av kundens del + påminnelseavgiften väljer upp fakturan utan att ändra beloppet så minskas resterande belopp som Skatteverket betalar in på själva kundfakturan. Däremot så är det "rätt" belopp som kommer med i ansökningsfilen till Skatteverket. Om du sedan bokför betalningen från Skatteverket mot den inbetalda fakturan kommer påminnelsen att bokföras i det steget.
Bankhändelse matchad mot fakturan med fakturabeloppet+påminnelseavgiften
Beloppet som finns kvar att betala på kundfakturan (Skatteverkets del har minskats men i ansökningsfilen blir det rätt).
Verifikationen som sker vid slutbetalningen innehåller då påminnelseavgiften.
Det här är ett alternativ för för dig men tänk på att påminnelseavgiften då först bokförs i samband med att betalningen från SKV kommer in samt att det kommer se ut som att kunden betalat en högre del av fakturans belopp än vad de ska göra tills fakturan är slutbetald.
Hoppas att vårt förslag kan hjälpa dig och att du får en fin helg.
/Tinna
... Visa mer
2023-10-02
17:09
Hej @Mikeyman!
Programmet läser av informationen som finns på bilden, om underlaget innehåller olika typer av information som kan tolkas som exempelvis en annan valuta eller land så kan programmet helt enkelt läsa in fel. Tolkningen är tyvärr inte helt felfri i sin avläsning och kan därför generera avvikelser. I ditt fall kan det alltså handla om att programmet har tolkat någon del av underlaget som DKK istället för SEK.
Har du några följdfrågor eller funderingar kring detta så är du alltid välkommen att höra av dig.
Önskar dig en fin eftermiddag!
/Tinne
... Visa mer
2023-10-02
09:45
Hej @ann-sofie och tack för din fråga.
På den tomma raden anger du vilket försäljningskonto du använder.
Jag har hittat hjälpavsnittet Bokföra försäljning av anläggningstillgång som jag tror kan vara till hjälp, där visar vi steg för steg hur du gör för att sälja dina anläggningstillgångar beroende på om du har fakturerings- eller kontantmetoden.
Återkom gärna om något känns oklart eller om du har någon annan fundering kring detta.
Hoppas att du får en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2023-09-29
09:54
Hej @AppTeam och varmt välkommen som ny medlem forumet - kul att du har hittat hit!
Det som kan vara bra att tänka på när du uppdaterar till nya versionen är att installationsökvägen ändras till Program istället för Program (x86). Om ni exempelvis har integrationsprogram kopplade till Visma Administration så kan du behöva ändra dessa sökvägar.
Gällande de två komponenterna så kan jag inte se att de finns installerade hos mig, så de ska inte behövas.
Återkom gärna om du har några fler funderingar så hjälps vi åt.
Önskar dig en fin fredag och helg!
/Tinne
... Visa mer
2023-09-25
15:07
Hej @Lönejw, Vilken fin hjälp du har fått av vår grymma champion @CarinaEsp. Jag ska försöka hjälpa dig så gott jag kan med dina funderingar.
Om du vill att heltidslönen och tjänstledigheten ska visas på den anställdas lönebesked behöver du registrera tjänstledigheten i löneprogrammet. Antingen registrerar du precis så som den anställde faktiskt är tjänstledig, vilket innebär att du lägger in de olika timmarna på respektive dag som den anställde är tjänstledig. Ett alternativ är att du själv manuellt räknar ut ett snitt och lägger in detta istället med hjälp av lönearter.
Eftersom du registrerar tjänstledighet “del av dag” och i olika antal timmar t ex fredag och nästkommande måndag så blir det timavdrag. Det blir samma antal timavdrag som om du hade registrerat tjänstledig även över helgen. Det allra vanligaste är våra kunder byter tjänstledighetsprocenten en dag som den anställde skulle ha arbetat och inte på en helgdag.
Sammanfattningsvis så om den anställde är 50 % tjänstledig måndag-fredag och nästkommande måndag ska den anställda vara 60 % tjänstledig så registrerar du 50% tjänstledighet även under lördag och söndag. Du kan inte “slå samman” snabbvalen om det blir olika antal frånvarotimmar eller %.
Så länge du inte ändrar schemat och månadslönen baseras allt på den 100% sysselsättningsgraden, genomsnittlig veckoarbetstid m.m.
Om det är korrekt eller inte enligt ditt företags regler behöver kontrolleras med ert kollektivavtal så vet vi att allt blir enligt de regler som gäller för just ditt företag. Här gör våra kunder lite olika och vi på Visma Spcs är måna om att det blir korrekt och därför behöver du ställa frågan till ert fackliga avtal.
Det kan vara bra att känna till att du i samband med semesterårsavslutet kan behöva räkna om sysselsättningsgraden när du har använt Ej semestergrundande deltidsfrånvaro. Har du intjänandeåret samma som semesteråret (sammanfallande semesterår) så får du under årets gång räkna om sysselsättningsgraden. Jag delar hjälpavsnittet Ej semestergrundande deltidsfrånvaro som jag tror kan vara ett bra stöd för dig.
Jag hoppas att jag kunde hjälpa dig med din fundering. Om du känner att du behöver ytterligare hjälp med detta tänker jag att det är bäst att du tar kontakt med en lönekonsult, då det är ett något snårigt område som kan behöva lite experthjälp 🙂
Önskar dig en fortsatt fin dag! /Tinne
... Visa mer
2023-09-22
16:17
Hej @Daavvan,
Jag läste nog lite snabbt.. Skyller på att det är fredag eftermiddag 🙂 Jag lägger vidare det som önskemål.
Trevlig helg!
... Visa mer
2023-09-22
13:21
Håller tummarna för att någon av våra användare har en finurlig lösning för detta att dela med sig av till dig @Andreas2 🙂
Annars kan du också göra som min kollega Tinna föreslog ovan och ta kontakt med våra kollegor på supporten för att höra om de har något tips.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2023-09-22
11:13
Hej @Anna Ekström!
Det är 15 000 rader som är gränsen för hur mycket som kan läsas in i samma fil. Har tittat på det en extra gång tillsammans med mina kollegor och det finns dessvärre inget sätt att komma runt detta, då det handlar om hur mycket programmet "orkar" läsa in samtidigt.
Vi rekommenderar att dela upp filerna så mycket som möjligt (exempelvis till en vecka i taget) för att optimera inläsningen. Jag förstår att det blir mer jobb för er, men när ni läser in mindre filer åt gången så minskar risken för att programmet stoppar inläsningen för att det blir för tungt.
Återkom gärna om du har någon mer fundering.
Hoppas att du får en fin helg!
/Tinne
... Visa mer