2023-08-28
13:27
Hej @AxelLinneroth!
Vad kul att du spanar in Visma eEkonomi som bokföringsprogram - det gillar vi!
Jag ser att du har provversionen av eEkonomi just nu, vilket är orsaken till att du inte kan koppla din bank till företagskontot riktigt ännu. 🙂 Om du själv ska bokföra och fakturera så rekommenderar vi Visma eEkonomi Smart. Där kan du bokföra, fakturera och koppla ditt företagskonto till din bank.
När du går över från demoversionen så är det bara att aktivera din bankkoppling. Aktiveringen ser olika ut beroende på vilken bank du har, du hittar instruktionerna för respektive bank i hjälpavsnittet Arbeta med bankkoppling där du kan kika på hur det ser ut för dig.
Om du inte riktigt har bestämt dig än så skickar jag också med vår film om Bankkoppling, där får du ett hum om hur det fungerar och hur du jobbar med det.
Om du har några frågor så finns vi såklart här för att hjälpa dig, det är bara att skriva här i forumet eller ta kontakt med mina kollegor på telefon.
Hoppas att du får en fortsatt fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2023-08-28
10:10
Hej @Pia Jisbro!
I dagsläget går det bara att föra över obetalda fakturor till Visma eEkonomi. Verifikationerna för betalningarna ska du däremot kunna hitta när du för över bokföringsdata.
Återkom gärna om du har någon annan fundering kring överföring eller om vi kan hjälpa dig med något annat.
Ha en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2023-08-28
10:06
Hej @Bector!
Tack för att du kommer med input till oss. Du får gärna lägga in detta som ett önskemål till oss via Feedback & förslag längst ner till vänster till ditt program. Vi kan tyvärr inte garantera att detta är något som kommer att implementeras, men alla önskemål som lämnas i produkterna tas emot och utvärderas av vår utvecklingsavdelning. Gällande att du inte kan scrolla så har vi kikat på detta i Edge, men får inte samma fel som du med scrollen. Här tycker jag att du gör så att du tar kontakt med mina kollegor på supporten när du har möjlighet, så får du hjälp med att undersöka detta vidare direkt.
Önskar dig en forsatt fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2023-08-28
09:10
1Gilla
Tusen tack för återkoppling! Då vet jag hur jag ska gå vidare 🙂
... Visa mer
2023-08-25
09:45
Hej @in_golf!
Började undersöka detta på mitt håll, men såg att du tidigare har varit i kontakt med supporten. Jag fick information om att vi har tagit in ditt ärende för felsökning, så mina kollegor jobbar vidare med att undersöka detta åt dig. Du kommer få återkoppling via ärendet så snart de har tittat på det.
Hoppas att du får en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2023-08-23
10:52
Hej @Kronqvist
Nej, om du väljer att inte ange någon schablonkostnad eller kalkylkostnad kommer inga kostnader med på projektet.
När du registrerar en "Resa" i tidsregistreringen används systemartikeln "Bilresa" och där kan du ange en kalkylkostnad per kilometer. Standardvärdet är 2,5 kronor per kilometer, vilket i de flesta fall är det som används. Det blir inte fel vad gäller moms eftersom det endast är en beräknad kostnad för projektet.
Har du några följdfrågor är du alltid välkommen att höra av dig till oss.
//Tinna
... Visa mer
2023-08-21
10:54
Hej @Anki Nilsson!
Som första steg så vill jag be dig att kontrollera en extra gång att transaktionen på Skattekontot inte redan är matchad. Om den redan skulle vara matchad så ångrar du matchningen och matchar därefter om den mot händelsen som ligger på Företagskontot.
Om händelsen är omatchad så skulle vi behöva titta på detta tillsammans med dig i din miljö för att fortsätta felsökningen, så slå isåfall en signal till mina kollegor på supporten så hjälper vi dig vidare därifrån.
Ha en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2023-08-21
08:32
Godmorgon @Flodererconsulting, självklart kan du få hjälp med detta!
Eftersom du har fått klartecken från Nordea att allt ska vara i sin ordning så tänker jag att du får snabbast hjälp om du tar kontakt med mina kollegor på supporten, så kan ni titta på det tillsammans.
Önskar dig en fortsatt fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2023-08-14
15:18
Hej! I dagsläget är det så att det bokförs direkt mot företagskontot om du inte har bankkoppling. Är det så att du önskar att det bokförs mot 2910 först så tar vi gärna in det som ett önskemål. Önskemål lämnar du enklast direkt i ditt eEkonomi nere i vänstra hörnet - knappen Feedback och förslag. Önskar dig en fin eftermiddag och återkom gärna om du har några följdfrågor. /Ebba
... Visa mer
2023-08-11
09:59
Hej @Ellge_ och tack för din fråga.
När du gör en SIE-import från ett annat program kan det finnas konton i SIE-filen som inte kan användas i Visma eEkonomi Smart, då dessa används i den automatiska bokföringen, vilket i ditt fall är 1510 och 2440.
För att kunna importera bokföringen från sådana konton måste saldona på kontona flyttas till andra konton. Flytten görs inom BAS-kontoplanens grupperingar.
Jag hoppas att detta kunde hjälpa dig med din fundering, återkom gärna om något känns oklart.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2023-08-09
12:46
Hej @Mikael22!
Tack för att du tar dig tid att ge oss feedback på våra produkter. Jag tog detta vidare internt och fick till mig att du har ett pågående ärende om detta hos oss. Vi tittar självklart på detta och kommer att återkoppla till dig per mejl.
Varmt välkommen tillbaka till forumet!
/Tinne
... Visa mer
2023-08-07
14:39
1Gilla
Hej igen @eva___32!
Vi vill självklart hjälpa dig så gott vi kan med att få ordning på detta, så en kollega till mig kommer att ta kontakt med dig per mejl under dagen.
Önskar dig en fortsatt fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2023-08-07
11:38
Hej @Ellge_, jag hoppar in här i tråden för att förklara hur det är tänkt att fungera.
Din slutkund har ansvar för sitt företag och bokföring även om de väljer att ta hjälp av en redovisningsbyrå, som @AnnicaL också beskriver ovan. De äger således sin egen data och måste själva bevilja att utomstående ska kunna komma åt datan. Samarbetsfunktionen innebär alltså att slutkunden godkänner att redovisningsbyrån får se datan och arbeta med den.
Återkom gärna om du har några fler funderingar om vad samarbetet innebär.
Önskar dig en fortsatt fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2023-08-07
09:26
Hej @Adrian!
Här tänker jag att det är bäst att du tar kontakt med mina kollegor på supporten, så får du hjälp med att titta på din bankkoppling och kontonummer direkt.
Önskar dig en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2023-08-04
10:24
Hej @SCmaine!
Vi har försökt felsöka vad som kan ha hänt, men skulle behöva kika på detta tillsammans med dig. Hör av dig till mina duktiga kollegor på supporten så ska vi hjälpa dig med fortsatt felsökning i den kanalen istället.
Jag hoppas att du får en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2023-08-04
08:52
Hej @Johan Ekman!
Jag ser att du även ställt din fråga i bokföringsområdet och eftersom att dina frågor främst är bokföringsrelaterade så tänker jag att vi besvarar dina funderingar i den tråden 🙂
Ha en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2023-08-03
09:42
Hej @rragnar!
Eftersom utbetalningsdatumet är rätt i programmet men inte på banken så skulle vi behöva koppla upp oss för att se hur det ser ut i din miljö . Gör så att du tar kontakt med mina duktiga kollegor på supporten vid tillfälle så får du hjälp med fortsatt felsökning därifrån.
Önskar dig en fortsatt fin torsdag! /Tinne
... Visa mer
2023-08-02
11:28
1Gilla
Hej @Rasa Bak!
I den här situationen kan du gå tillväga på två olika sätt. I och med att ni redan har korrigerat bokföringen kan ni lägga in den anställde som "Har slutat" och att slutlön är utbetald. Då kommer den anställde inte med på några listor m.m i löneprogrammet. Ska den anställde inte anställas på nytt tänker jag att den här lösningen smidigast.
Du kan också boka bort skulden genom att plocka upp den anställde på en ny lönekörning och boka bort skulden med 9330, det blir då som att "efterskänka" skulden. Du väljer själv vad du tycker känns lättast att göra, men båda sätten fungerar fint.
Återkom gärna om du har några fler funderingar.
Önskar dig en fortsatt fin onsdag!
/Tinne
... Visa mer