2021-08-20
11:45
1Gilla
Hej!
Du bokför det som en vanlig försäljning av varor, på något lämpligt 3XXX konto. När du sedan i bokslutet gör en inventering av lagret så kommer värdet av hästen som fanns tas hänsyn till, och det är då man gör en bokslutskorrigering för att minska lagervärdet. Bokförde du inköpet mot ett kostnadskonto i år och har ännu inte bokfört upp det som en lagertillgång så har värdet av inköpet redan tagits hänsyn till. Detta är förutsatt att det inte tillämpas VMB
( vinstmarginalsbeskattning ) vid både inköp och försäljning av hästen. Du kan läsa här om när man får lov att tillämpa detta. Återkom om det gäller det, så kan jag hjälpa dig med ett bokföringsförslag av VMB försäljning.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2021-08-20
11:35
Hej Marina!
Tack för din fråga. Jag kan tyvärr inte hitta någon information kring om självrisken bör vara privat kostnad eller om det är något företaget får lov att dra av. Jag skulle rekommendera dig att kontakta Skatteverket och höra dig för gällande det. Den bör vara avdragsgill eftersom företaget betalar premierna för sjukvårdsförsäkringen samt förmån, vilket då borde innefatta även andra kostnader gällande försäkringen men det kan hända att det betraktas som en alltför privat kostnad att det är något som den anställde måste betala själv och därmed inte avdragsgill. När du fått svar så får du gärna återkomma i tråden för att hjälpa andra användare i forumet i framtiden.
Just 7540 kontot är inte något standardkonto i baskontoplanen, så svårt att avgöra om det är rätt då det måste vara något egengjort konto. Vanligtvis så brukar man dock använda konto under kontogruppen 762X till sjukvårdsförsäkringen, 75XX kontogruppen använder man vanligtvis till Sociala och andra avgifter enligt lag samt arbetsmarknadsförsäkringar så som FORA m.m. Att du använder konto 7620 för massage går bra, kanske att man borde hellre ta det som en övrig personalkostnad för att inte blanda ihop det med sjukvård i övrigt men det är upp till dig.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2021-08-19
15:23
Hej!
Ditt förslag ser helt korrekt ut, gällande vilka konton du valt till både intäkten och kostnaderna. Det enda du bör dubbelkolla är om det har redovisats någon form av moms alternativt omvänd skattskyldighet gällande just hyran och bortforslingen och huruvida man skall redovisa detta, eftersom du bör hantera kostnaderna och intäkten var för sig rent bokföringsmässigt. I denna tråden så kan du se ett bokföringsförslag för en situation som verkar rätt lik din, där de fått en självfaktura med både försäljning samt inköp: Skrotförsäljning forumtråd
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2021-08-19
13:24
Hej igen!
Det ser bra ut, förutom att det verkar lite konstigt att du lagt en kostnad mot kreditsidan, dvs 2 128,75 mot konto 4000. Vad gäller den delen? Om det är det du skall betala enligt fakturan du har så bör det gå mot antingen leverantörsskulder eller mot ditt bokföringskonto för företagskontot beroende på vilken bokföringsmetod du har. Den första delen för att redovisa tullvärdet och införelsemomsen ser dock helt korrekt ut.
Angående din andra fråga om att bara registrera det som en bilaga och inte bokföra det alls så måste du bokföra fakturan från KGH då du har importerat varan och den innehåller tullavgifter m.m som måste redovisas som kostnader i ditt företag. Det enda som kanske blir lite konstigt för din del är om du verkligen skall redovisa införelsemomsen eller inte om du nu inte köpt varan utan den enbart är på lån, det kan du ringa tex Tullverket eller Skatteverket och dubbelkolla. Har tyvärr inte stött på det problemet innan och kan inte hitta någon information kring det. Kanske att någon annan användare i forumet har hanterat det innan som kan hjälpa dig. Oavsett så behöver du dock som sagt redovisa de kostnader som finns i den frakt/tullfakturan du fått åtminstone.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2021-08-19
12:00
2 Gillar
Hej!
Det är viktigt att man gör rätt vid vidarefakturering vid både inköpet och "försäljningen" för att det inte skall bli fel med momsen för det företaget som hanterat inköpet först. När det handlar om vidarefakturering och inte utlägg så skall man hantera inköpet som en kostnad och redovisa den ingående momsen ( om man har avdragsrätten för den ) och sedan vidarefaktureringen som en intäkt och redovisa den utgående momsen. Gör man inte korrekt gällande detta så kan man riskera att inte få avdrag för den ingående momsen, och man får då en högre kostnad men samtidigt så behöver man fortfarande redovisa den utgående momsen för vidarefaktureringen och det blir då inte jämt ut mellan dessa händelser. Du kan till exempel läsa varför det är viktigt att bokföra detta mot kostnads- respektive intäktskonton jämfört med att välja tex mot balanskonton i båda leden här: Artikel om vidarefakturering. Du kan även läsa vad Skatteverket anser kring vidarefakturering mellan koncerner här: Vidarefakturering Skatteverket
Så vad jag kan hitta så verkar det inte vara okej att lägga de fakturor man gör till bolaget inom koncernen mot kostnadskonto utan det skall hanteras så som jag beskrev ovan för att få momsen och resten rätt. Du kan ju alltid höra av dig till Skatteverket alternativt Bokföringsnämnden för att kunna få mer information kring det, eller om någon användare i forumet kanske haft detta problemet förut som kan hjälpa dig mer kring detta. Man brukar rekommendera att man använder sig av specifika kostnadskonton och intäktskonton för just vidarefakturering inom koncernen så att det är enklare sen när man gör sin koncernredovisning.
Hoppas detta hjälpte dig, ha en fin dag!
/ Josefine
... Visa mer
2021-08-19
09:21
Hej!
Förutsatt att det är något som krävs för att utföra jobbet ni gör i företaget så kan du bokföra detta som någon form av förbrukningsmaterial, mot tex kontogruppen 54XX. Tavlor, om du menar konstverk, kan dock i vissa fall anses vara tillgångar i företaget beroende på värdet. Om det överstiger mer än ett halvt prisbasbelopp, i år 23 800 kr, så bokför man upp detta mot 129X konto för att visa att företaget har tillgångar av högre värde.
Hoppas detta hjälper dig, ha en fin dag!
/ Josefine
... Visa mer
2021-08-18
13:06
Hej!
Tack för din fråga. Det beror lite på underlaget man har, och om de har registrerat sig för moms i Sverige eller inte. Om ingen moms finns på kvittot samt att det finns någon form av hänvisning till att det handlar om reverse charge på kvittot, så stämmer det att man skall redovisa omvänd skattskyldighet på det köpet. Om det inte framgår och inte finns någon svensk moms specificerat så bör det bokföras som momsfritt. Om det framgår att det är reverse charge så kan du använda konto 4535 Inköp av tjänster från annat EU-land, 25 % så får du rätt momskod i e-ekonomi. I annat fall så går det bra att använda kontogrupp 58XX för kostnader relaterat till resor och vara noga med att det inte väljs någon momskod utan det skall då vara momsfritt.
Hoppas detta hjälper dig, ha en fin dag!
/ Josefine
... Visa mer
2021-08-18
13:05
1Gilla
Hej!
Tack för din fråga. Det jag inte riktigt förstår är att du säger att den svenska firman ni har är inte momsregistrerade ännu, men om jag förstår dig rätt så har du ändå på din faktura fått specificerad införelsemoms där det står vilket datum du har avdragsrätt. Då låter det för mig som att du har gett ditt företags VATnummer och skall därmed redovisa importmomsen till Skatteverket men om ni nu inte är momsregistrerade så har ni inget VAT nummer att ge. Det jag i sådana fall kan tänka mig är om det står specificerat att just 17 199 kr är importmoms, det vill säga att KGH har lagt på hanteringen av importmomsen på fakturan och det står med som en rad att betala. Det som tyder på detta alternativet är att de har tagit en hanteringsavgift för detta. I sådana fall så blir hela 17 199 kr en kostnad för dig och du redovisar inte någon moms så som du visade i ditt exempel eftersom du inte är momsregistrerad och faktiskt inte har avdragsrätt.
Innan jag kan ge dig ett bra förslag så får du gärna förklara lite mer angående momsen så jag förstår lite bättre. Har jag tolkat det rätt att ni inte är momsregistrerade alls i Sverige? Är det så att ni nu är momsregistrerade, per det datum som står när ni har avdragsrätt?
Återkom gärna med lite mer info kring just momsregistrering och varför det står avdragsrätt för dig på fakturan, så kan jag försöka ge ett mer konkret bokföringsförslag. Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2021-08-17
13:28
1Gilla
Hej!
Tack för din fråga. Just sådana saker som är kopplat till influencer jobb är lite svåra att hantera beroende på om man får saken/tjänsten gratis som gåva eller genom utbyte av tjänst. Här kan du läsa lite om olika exempel på när man behöver skatta och inte: Skatteverket influencer
Jag skulle rekommendera dig att höra av dig till Skatteverket och höra med dem om du skall redovisa moms på detta eller inte. Det låter lite som för mig att det gäller utbyte av tjänst, dvs att du får en gratis natt på detta hotell i utbyte mot att du gör reklam. Om du får denna natten gratis som gåva, utan något krav på motprestation så är det lite annorlunda, men du kan dubbelkolla med Skatteverket hur du skall tänka kring det rent beskattningsmässigt. Om det är utbyte av tjänster så behöver man få reda på marknadsvärdet av hotellnatten samt vad ditt värde är gällande den tjänsten du utför, då man bokför upp både intäkten samt kostnaden i båda bolagen som är inblandade. Man får då tänka på om värdet av din tjänst är lika stor som värdet av det du får, eller om värdet av något av de är högre än den andre.
När du hört av dig till Skatteverket och fått reda på det som behövs så är du välkommen att återkomma i tråden, så kan vi försöka hjälpa dig med ett bokföringsexempel på detta.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2021-08-17
13:28
1Gilla
Hej!
Det är svårt att avgöra varför du får att tillgångar minus skulder blir 0, fastän eget kapital är på en viss summa utan att kunna se din bokföring. Vanligtvis så brukar det betyda att man har förbrukat hela sitt egna kapital, dvs att aktiekapitalet är lika mycket som ens ackumulerade förluster och därmed blir eget kapital summan noll. I det fallet så blir tillgångar lika stora som skulderna. Dock så säger du ju att den är på en viss summa i din balansrapport, så bör ju inte vara därför i ditt fall. Kan det vara så att du råkat ta skulder samt eget kapital i din beräkning istället för bara skulderna? Jag skulle rekommendera dig att ta kontakt med en konsult som kanske kan hjälpa dig reda ut det här, om du inte får ihop siffrorna själv. Här kan du klicka för att hitta de byråer som vi kan rekommendera.
Gällande hur man beräknar skatt om man har en förlust så är svaret att man inte gör det. Man beräknar och betalar enbart skatt på vinst, så får man en förlust i sin deklaration, dvs det skattemässiga resultatet, så beräknar man ingen skatt utan man redovisar bara förlusten som sedan sparas som underskott att kunna dra av andra år.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2021-08-17
09:08
1Gilla
Hej Anna Maria!
Tack för din fråga. Okej, egentligen så borde det gjorts en korrigering av momsen i bokslutet, så att kostnaden skulle hamnat på det året det gäller då det var då du köpte datorn. Jag skulle rekommendera dig att höra med Skatteverket om det är okej att du gör korrigeringen i detta räkenskapsåret eller om du måste korrigera det året det gäller och deklarera om. God redovisningssed säger att om man upptäcker fel i en stängd period så skall man göra rättelsen i nästkommande öppna period, men kan alltid vara bra att dubbelkolla då det ibland beror på vad man behöver rätta vilket år man gör det i.
Oavsett när du får lov att göra korrigeringen så gör du så att du bokför i kredit mot 2650 med 1 387 och mot det kostnadskonto du använde när du köpte datorn, tex 5410 förbrukningsinventarier i debet med samma belopp.
Hoppas detta hjälper dig, ha en fin dag!
/ Josefine
... Visa mer
2021-08-16
07:42
Hej!
Tack för din fråga. Själva överföringen av pengarna från sitt företagskonto bokför man inte mot 1313, då man vanligtvis har en form av placeringskonto/depåkonto där man för över för att sedan hantera köp av aktier. Detta blir alltså en vanlig överföring mellan bankkonton, och man behöver lägga upp ett nytt bokföringskonto för detta, inom 19XX kontogruppen. Överföringen blir då 1930 i kredit och 19XX kontot i debet. Själva köpet sedan av aktier bokförs mot 19XX kontot i kredit och 13XX ( 1313 om du vill ) i debet, för att visa att du köpt aktier.
Hoppas detta hjälper dig, ha en fin dag!
/ Josefine
... Visa mer
2021-08-16
07:34
Hej igen Sebastian!
Eftersom du använder dig av Visma e-ekonomi och valde att göra en faktura via där, så går det utmärkt att göra så som min kollega beskrev. Mitt bokföringsförslag var ur rent bokföringsmässigt perspektiv, men det funkar lika bra med så som min kollega beskrev när du använder dig av e-ekonomi. Så följ bara det min kollega svarade så skall det bli korrekt. Istället för 397X kontot så blir det 3051 för dig, då det valdes när du gjorde fakturan. I hennes förslag som är baserat på hur man hanterar det i programmet så är mitt förslag bara uppdelat, så du kan pricka av fakturan. Slutresultatet blir detsamma.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2021-08-12
15:51
Hej Niklas!
Vill bara göra ett litet tillägg att beloppsgränsen för att få utfärda en förenklad faktura är under 2000 kr ink moms så att det inte blir något missförstånd. I dagsläget har vi inget specifikt stöd för förenklad faktura i Visma eEkonomi. Som det ser ut nu är adress alltså ett krav på våra fakturor. Om stöd för förenklad faktura är en funktion du skulle vilja se i framtiden är du varmt välkommen att skriva det som ett önskemål i vår idéflik i området för Visma eEkonomi. Jag är inte säker på hur prioriteringen ser ut kring stöd för förenklad faktura, men detta är något vi kan kika på om du skulle vilja lämna det som önskemål.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2021-08-12
09:21
Hej!
Tack för din fråga. Vi har samlat info kring detta i ett tips som du kan läsa här: Uttag av varor
Det blir samma princip för dig gällande hur du bokför själva uttaget även om det kanske mer är en inventarie än vara. Beroende på om inköpsvärdet är högre än marknadsvärdet eller tvärtom så hanterar man momsen på olika sätt. I ditt fall så skulle jag tro att marknadsvärdet förmodligen är högre än inköpsvärdet vilket blir att man kollar på inköpens ingående moms och det är det man skall redovisa som utgående moms. Eftersom du inte har dragit någon moms på vissa delar då det är VMB på dem så är frågan lite hur du skall tänka. Jag skulle rekommendera dig att höra av dig till Skatteverket, alternativt om någon annan användare i forumet har stött på detta innan, så du kan få hjälp med hur momsen skall hanteras. Man är dock inte tvungen att använda VMB på all försäljning av begagnade varor, så frågan är lite om du kanske kan beräkna vanlig utgående moms på de delarna. Själva uttagsvärdet som skall redovisas som en intäkt blir med största sannolikhet för dig marknadsvärdet ex moms plus då vilken moms som du skall redovisa som utgående moms.
Jag skulle som sagt råda dig till att kontakta Skatteverket så att du får rätt med momsen gällande uttaget, när du fått svar så får du gärna återkomma om du behöver mer hjälp kring detta.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2021-08-11
09:00
Hej!
Tack för din fråga. Vid försäljning av inventarier så är det viktigt att man bokför bort hela värdet från sitt tillgångskonto, i ditt fall 1220, så att den inte längre syns i bokföringen. Man behöver även vanligtvis redovisa den utgående momsen på försäljningen om man hade avdragsrätt för den ingående momsen på inköpet. Ett exempel på hur du kan bokföra detta är så här:
19XX debet 50 000
2611 kredit 10 000
397X kredit 40 000
1220 kredit 40 000
397X debet 40 000
Detta kommer betyda att du får redovisat den utgående momsen korrekt, samt att du inte får någon vinst utan du har 40 000 i både kredit och debet. Du får även bort de 40 000 som är bokfört mot 1220 för att visa att maskinen är borta. 3970 är ett gruppkonto för avyttring av tillgångar, så det finns ett par olika inom den gruppen du kan välja. Jag valde 19XX för att visa ett scenario att du fått in pengar via ditt företagskonto, men det går bra att byta till det som passar din situation. Jag lade på 25% moms då du verkade ha dragit 25% moms på köpet så jag antog att den momssatsen gällde.
Hoppas detta hjälper dig, ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2021-08-11
08:52
Hej!
Tack för din fråga. Det stämmer att det blir vanlig svensk moms då, eftersom varan stannar i Sverige och det inte räknas som export då. Så du behöver inte tänka på något speciellt rent bokföringsmässigt än att redovisa den svenska momsen på försäljningen.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2021-08-11
07:57
Hej igen!
Okej, jag skulle ändå tro att det blir enligt reglerna för hyresbil men jag tycker du skall höra av dig till Skatteverket om huruvida du har halv eller hel avdragsrätt på den momsen som är kvar på detta. Om det gäller faktiska hyrbeloppet och inte någon reparation så är det med största sannolikhet bara 50% av momsen som är avdragsgill, resten blir en kostnad. Kanske någon annan i forumet har stött på detta tidigare och kan hjälpa dig med hur de gjorde, men det snabbaste sättet är nog att höra av dig till Skatteverket.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2021-08-09
10:49
Hej Rolf!
Tack för din fråga. Man bör inte ha flera olika bokföringskonton om det gäller ett och samma bankkonto, då det blir fel i bokföringen då. Så om de olika samfälligheterna har samma bankkonto, men du vill hålla det separerat så du har bättre koll så är det resultatenheter som gäller. Detta gör att du både kan ha föreningens totala bokföring som den skall, samt kan hålla koll på de olika samfälligheterna via de olika resultatenheterna. Om det är så att de olika samfälligheterna har olika egna bankkonton, så behöver du även ha olika bokföringskonton till dem så att det blir korrekt i bokföringen. Du kan dock fortfarande använda dig av resultatenheter om du vill, för att hålla intäkterna och kostnaderna separata för dem alla.
Om du behöver hjälp med hur man hanterar resultatenheter i ditt program så kan du kontakta vår fina support som kan hjälpa dig med det. Du är också välkommen att återkomma om vilket program du använder, så kan jag skicka vidare din fråga till mina kollegor som kan förklara hur det funkar programmässigt.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2021-08-09
10:32
Hej!
Tack för din fråga. Vanligtvis så gäller samma momsregler för hyrbil så som för leasingbil, dvs att man bara har avdragsrätt för halva momsen. I ditt fall så fick du en hyrbil via din försäkring på grund av att din förmånsbil reparerades, så det är möjligt att det kanske påverkar att du istället får lov att dra hela momsen men jag kan tyvärr inte hitta något om det. Jag rekommenderar dig att höra av dig till Skatteverket om du har full eller halv avdragsrätt på momsen gällande hyrbilen, för att det skall bli korrekt. Du får gärna återkomma i tråden när du fått svar så att du kanske kan hjälpa någon annan användare som har samma problem vid något annat tillfälle 🙂
Gällande hur du bokför det sen så blir det mot vanliga ingående momskontot du använder, eftersom det är det de gäller. Om du bara har avdragsrätt för halva momsen så skulle jag tro att den andra halvan blir en kostnad för företaget, men det kan du också dubbelkolla med Skatteverket. Om det blir så att bara halva momsen är avdragsgill så kan du bokföra resten mot ditt bokföringskonto för reparation och underhållskonto för personbil, i 56XX gruppen.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer