Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ej avdragsgill MOMS

Hej,

Under första bokföringsåret så inhandlades en dator till verksamheten för 18999 SEK (därav 4160 SEK i MOMS). Företaget hade planerat att ha både MOMS-belagd och MOMS-befriad verksamhet, men ej utfärdat några MOMS-belagda fakturor under första året.

Från mitten av andra året är all verksamhet MOMS-belagd.

Datorns livslängd har beräknad livslängd på tre år och skatteverket godkände avräkning av 2/3 av inbetald MOMS dvs 2773 SEK.

 

Första bokföringsåret var det utgående saldot 4160 SEK på 2650 (redovisningskonto för MOMS).

Nästföljande år betalde skatteverket ut 2773 SEK, vilket bokfördes på 1630 (skattekontot) och motkontot 2650.

Följaktligen ligger 1387 SEK kvar på kontonr 2650.

Eftersom den delen inte blev refunderbar så borde den bokföras som en kostnad i stället.

Frågan är nu hur det ska göras på rätt sätt.

Mvh

   Anna Maria

 

 

2 SVAR 2
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej Anna Maria!

 

Tack för din fråga. Okej, egentligen så borde det gjorts en korrigering av momsen i bokslutet, så att kostnaden skulle hamnat på det året det gäller då det var då du köpte datorn. Jag skulle rekommendera dig att höra med Skatteverket om det är okej att du gör korrigeringen i detta räkenskapsåret eller om du måste korrigera det året det gäller och deklarera om. God redovisningssed säger att om man upptäcker fel i en stängd period så skall man göra rättelsen i nästkommande öppna period, men kan alltid vara bra att dubbelkolla då det ibland beror på vad man behöver rätta vilket år man gör det i. 

 

Oavsett när du får lov att göra korrigeringen så gör du så att du bokför i kredit mot 2650 med 1 387 och mot det kostnadskonto du använde när du köpte datorn, tex 5410 förbrukningsinventarier i debet med samma belopp. 

 

Hoppas detta hjälper dig, ha en fin dag!

/ Josefine

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tusen tack för svaret Josefine, det har hjälp mig mycket!

jag får fråga skatteverket; jag har i alla fall betalat in rätt moms

Vänligen

Anna Maria