2024-10-15
12:24
Ok, då är detta 'nytt'. När jag skulle göra det för ett par år sedan kanske, så skulle jag gå på leverantören enligt Visma.
... Visa mer
2024-10-15
10:29
Hej @CR2024! Tack för din fråga. Att det blir 30 september känns som att det ringer lite varningsklockor men vi skulle behöva se det i ditt program och hur det är strukturerat. Slå gärna en signal till vår grymma lön-support så felsöker de vidare! Tack för förståelsen och hoppas ni får ordning på det. Vänliga hälsningar.
... Visa mer
2024-10-14
18:41
1Gilla
1. Jo namnet i skannerappen kan man ändra om den inte läser korrekt, men det är det namn som förs över till Visma Administration som jag vill ska hamna i rutan för verifikationstext. Kan man inte skriva någon formel i konteringsmallen? Kan ni fixa det, vore det bra. Om nu skannern kan läsa av kvittot - då ska väl informationen föras över till Visma Administration så man kan ha nytta av den 😉 2. Manuellt igen. Var det inte meningen att jobbet skulle förenklas? Nej, tror inte vi kommer använda skannern förrän den blir bättre.
... Visa mer
2024-10-14
16:11
Hej @Karin63!
Tack för din fråga. När du väljer att matcha en bankhändelse med Avdragen bankavgift då kommer programmet att bokföra 1930 (kredit) och 6570 - Bankkostnader (Debet) och detta gör alltså programmet med automatik när du angett för programmet vilket belopp som är den avdragna bankavgiften. Varma hälsningar!
... Visa mer
2024-10-14
16:05
Hej @Rolf Ericson! Här kommer en bild från mitt Visma eEkonomi där jag visar vart denna lilla ruta finns:
... Visa mer
2024-10-14
16:01
Hejsan @Bandar! Du ska få börja kika på dina bokföringsförslag under dina inställningar i programmet. Dubbelkolla där vilket "Användningsområde" som finns valt på dem du letar efter. Vill du bokföra ett Övrigt Uttag, då väljer du det som användningsområde - annars syns de tyvärr inte där du nu letar. 🙂 Funkar det fortsatt inte, även fast det är rätt användningsområde, då vill jag att du slår vår grymma support en signal för vidare felsökning. Väl mött och lycka till!
... Visa mer
2024-10-14
15:49
Hej @Banton! Har lite följdfrågor. Det första är om det är en faktura med utländsk valuta? Om ja, då behöver bankhändelsen ändras så bankhändelsen också ligger med samma valuta. Ändra bankhändelse kan du göra i Kassa och Bankhändelser - klicka på raden för denna bankhändelse och välj ändra (under matcha/bokför). Om fakturan och bankhändelsen inte är i samma valuta kan de inte hitta varandra och därmed inte matchas. Hoppas det var till hjälp och att du lyckas matcha din händelse mot fakturan.
... Visa mer
2024-10-14
09:49
Hej igen @GittanEss! Jag ville bara återkoppla till dig att du inte gör något som är fel utan ligger hos oss. Vi rapporterade precis ett fel vad gäller våra underskrifter. Läs mer här! Tråden jag länkade kan du både svara i men också följa för att får rapporter på hur det ligger till i ärendet. Vi jobbar så fort vi bara kan för att lösa problemet vi har just nu! Tack på förhand.
... Visa mer
2024-10-11
13:51
Hej @ÖrjanJ! Jag ser att vi har ett hjälpavsnitt för hur du ska göra om du går i tankar att gå från Skatt Proffs till Skatt.
Där står följande - "Längst ned i dialogen Spara som kan du som använder Visma Skatt Proffs markera rutan Exportera till Visma Skatt. När du sparar filen med rutan markerad kan den sparade filen öppnas av den som inte har proffsversionen av programmet utan har versionen Visma Skatt.
Startar du Visma Skatt Proffs via Visma Byråstöd finns ytterligare ett val. Då kan du exportera skattfilen antingen till Visma Skatt Proffs (utan Visma Byråstöd) eller Visma Skatt. Exportfunktionen kan t ex användas då en redovisningskonsult har Visma Skatt Proffs och företagaren har Visma Skatt. För att företagaren ska kunna öppna en skattfil i Visma Skatt som är sparad i Visma Skatt Proffs, måste du använda funktionen Exportera till Visma Skatt." Gör du på detta sättet får du med dig så mycket som möjligt över till enbart "Visma Skatt". Trevlig fredag och så småningom även helg, Jan!
... Visa mer
2024-10-11
11:41
Hejsan @Tina__47! Från Advisor kan vi inte exportera ut ett kundregister, tyvärr. Använder du däremot något bokföringsprogram (Visma eEkonomi eller Administration) hos oss, för din egen redovisningsbyrå alltså, då kan du därifrån exportera ut ett kundregister till CSV. Kanske att det skulle kunna vara en lösning på din fråga. 😊 Angående export från Advisor så vill jag gärna att du skickar ett förslag på förbättring till våra utvecklare. Det gör du i ditt Advisor nere till vänster på Feedback och Förslag. Ha en fortsatt fin fredag!
... Visa mer
2024-10-11
10:44
Hej @Anna-Karin69! Tack för dina frågor, självfakturering är något som kommer på tal då och då här i forumet. Vad gäller Workify och om du kan integrera leverantörsregistret vågar jag inte svara på. Den informationen vi har om våra integrationer hittar du här. Om du har frågor som inte besvaras på den sidan skulle jag rekommendera dig att ta kontakt med integrationslösningens support. Jag skickar dig lite generella länkar och info angående självfakturering i Visma eEkonomi.
Om du ska skapa en självfaktura så har vi idag ingen funktion för självfakturor, men i ex. den här tråden vi har vi rådgivit att skapa upp det som en manuell verifikation istället för att göra det via kund- och leverantörsfakturor.
Om du har tagit emot en självfaktura så kan du kika på den här tråden.
Jag hittade också den här tråden där man bla. går igenom bra saker att tänka på när man gör självfaktura, så läs gärna igenom den också om det är aktuellt. Jag hoppas verkligen att någon av trådarna kan hjälpa dig vidare! Har du fler frågor om hur det eventuellt ska bokföras eller liknande då rekommenderar jag att du slänger iväg en fråga i vårt forum för "Bokföringsfrågor" - så kommer någon där kunna hjälpa dig på vägen. Ha det så gott och lycka till!
... Visa mer
2024-10-11
10:30
Hej @MonicaSkoglund! Har dina betalningar fortfarande inte kommit in hos Handelsbanken så du kan se dem MEN de står som Skickade i ditt Visma eEkonomi? Om så är fallet vill jag att du kontaktar Handelsbanken och fråga varför du inte ser dem där. Den statusen som du får i ditt program per faktura under Inköp - Leverantörsfakturor, den statusen får vi från banken och är alltså en status som banken uppdaterar till oss. I annat fall skulle jag önska att du ringer vår support för vidare hjälp med dina betalningar och se hur vi ska gå vidare i ärendet.
Tack på förhand och ha en finfin fredag! 😊
... Visa mer
2024-10-10
11:58
Tack för svar! Ska kontakta supporten. 👍
... Visa mer
2024-10-10
10:47
Hej @Joel55! Jag ser inte att något blivit rapporterat kring detta än. Vi vill gärna kolla vidare på ditt problem för vidare felsökning. Slå en signal till vår grymma support så hjälper de dig vidare. Tack för att du delar med dig! Väl mött.
... Visa mer
2024-10-10
10:38
Hej @daniels! Jag ser att @Numbers_and_Friends har svarat och det är helt korrekt. Men det stämmer också som du själv skriver - att du behöver välja 0% moms som artikelkontering på den artikel som ska faktureras utan moms. Gäller det alla artiklar, då rekommenderar jag att du markerar alla artikelar ute till vänster i "artikel-listan". Sedan kan du välja "Hantera flera artiklar" längst nere till vänster och där välja 0% moms på alla dina artiklar. När du gjort det så kommer det längre inte räkna någon moms på dina fakturor. Ha det nu så bra och hoppas du får till det som önskat.
... Visa mer
2024-10-09
10:02
Hejsan @CarinaM_! Tack för din fundering. Idag har vi ingen funktion för detta - aytt kunna ta ut en pdf på skickade betalningar i efterhand. Det går i dialogrutan när du ska exportera din betalningsfil men inte i efterhand. Brasklapp: I vissa fall och vissa banker går det där att ta ut den informationen, men hur eller med vilka banker det går med vågar jag inte lova. Jag lyfter det gärna vidare som en förbättringspunkt. Och glöm inte - om du kommer på något annat som du saknar eller behöver är du välkommen att registrera det som ett förbättringsförslag direkt till våra utvecklare via Feedback och Förslag inne i eEkonomi. Ha nu en fin onsdag, Carina.
... Visa mer
2024-10-09
09:49
Hej @CarinaM_ och @Numbers_and_Friends. Precis som sistnämnde skriver, vi upplever just nu ett par felmeddelanden i Visma eEkonomi. Jag vill be er vänta på nya besked eller testa igen om en stund. Vi har koll på felen och jobbar just nu för att få det fixat så snabbt som möjligt. Här är en forumtråd tills vidare. Väl mött.
... Visa mer
2024-10-08
10:15
Hej igen! Jag skulle vilja att du kollar på din artikel eller de artiklarna som du vill fakturera (exempelvis: Medlemsavgift eller liknande). Där har du en inställning för artikelkontering. Där skulle jag vilja att du väljer Varor 0% moms eller Tjänster 0% moms, beroedne på vad det är för typ av artikel. På så sätt får du alltså bort momsen från fakturan - du verkar ha ett lite speciellt upplägg och skulle du inte få till det som du vill, då skulle jag vilja att du kontaktar vår support så kan de kika vidare på det och hjälpa dig i hamn! Hoppas din fråga blev besvarad och att det löser problematiken du har! Väl mött, @Tolun60.
... Visa mer
2024-10-07
13:35
Toppen, tack så mycket för svaret 🙂
... Visa mer
2024-10-07
12:46
Hej @MatsEngström! Om du ställer dig under kundfakturor i ditt program och sedan på "Obetalda kundfakturor". Där har du "Hantera flera kundfakturor". Väljer du det kan du där ställa in påminnelse-belopp, hur du vill skicka påminnelserna och för vilka fakturor. Hoppas det hjälper dig vidare i ditt ärende. Ha en fortsatt fin måndag!
... Visa mer
- « Föregående
- Nästa »