Hej! För att få fasta tillägg inräknade i semesterberäkning och frånvaro kan du använda dig av Löneväxling. Gå in under Arkiv - Företagsunderhåll - Företagsinställningar, Inställningar. Markera rutan Löneväxling (t ex datorhyra) ska påverka löne- och semesterberäkningar. Därefter kan du under Register - Anställda, Lön fylla i en Månadslön och Underlag för beräkning efer löneväxling via knappen Ändra. I mitt exempel har jag en månadslön på 20 000 och ett tillägg på 5 000. I Mall för lönespecifikation lägger jag upp lönearten för tillägg, till exempel 1174 eller en kopia av den lönearten med 5 000. På lönespecifikationen betalas Månadslön+Lönetillägg ut enligt Mall för lönespecifikation. När programmet gör beräkningar för semester och frånvaro räknar den på beloppet som ligger i rutan Underlag för beräkning efter löneväxling. I mitt fall 25 000:- Notera: Tar jag ut rapport till LÖSEN eller SCB hämtas uppgifterna som står i rutan Månadslön, alltså 20 000. Vid retroaktiv löneberäkning tittar programmet på ändrad månadslön så den tar inte hänsyn till det högre beloppet. Vill man få med det får man markera att man ska räkna retroaktivt även på lönetillägg. När man betalar ut en daglön om en anställd börjar eller slutar mitt i en månad så räknar programmet endast på månadslönen och inte på beloppet för löneväxling. Semesterskuldlistan räknar på det högre beloppet. Kontrolluppgifterna hämtar som vanligt uppgifterna från vad som är utbetalt och hur lönearterna som använts är markerade. Återkom gärna om du har några ytterligare funderingar och jag rekommenderar att du kontrollräknar beloppen på den första lönekörningen så att du får till det korrekt!
... Visa mer