2024-02-09
16:26
Fick tillbaka skatt på företagskontot dec23 och upptäckte att jag betalt in lite för mycket fastighetsskatt för räkenskapsåret 2022. Detta då fastighetsskatt går att räkna ut på två olika sätt när det gäller hyresfastigheter, och att man får använda det sätt som ger lägst skatt. Jag använda givetvis det sätt som gav högst skatt :), men skatteverket debitera endast för lägre uträkning, därav återbetalningen. Jag kör kontantmetoden, och kontot 2513 fastighetsskatt är ju nollat i och med att jag har betalt in "rätt" fastighetsskatt under år 2023. Några tips hur jag rätta till felet, dvs bokföra återbetalningen? Tacksam för lite input!
... Visa mer
2021-10-27
09:49
Tack, trodde nästan att det inte skulle fungera! Lite synd att programmet är så limiterat!
... Visa mer
2021-10-27
00:33
Försöker skapa en artikel med kortfristiga depositioner (2897), men 2897 finns inte med under försäljningskonton? Är momsbefriat fastighetsbolag. Vill kunna lägga med depositionen på första hyresfakturan. Tacksam för alla tips! Ps. går det inte att lägga in egna försäljningskonton? Mvh
... Visa mer
2021-07-29
17:30
Hej! Är på g att byta en äldre pelletsanläggning mot ett bergvärmesystem i en mindre hyresfastighet. Undrar om någon vet hur installationen ska bokföras, samt om det är en engångskostnad eller fråga om avskrivning? Ska arbete och produkterna bokföras separat? Tacksam för alla tankar kring detta!
... Visa mer
2021-01-13
17:15
Det är något fel i deklarationen, då allt stämmer både i bokföring och årsredovisningen. Det konstiga är att det är INK2R som är själva balansräkningen i deklarationen. Det stämmer på tillgångssidan men inte eget kapital/fritt kapital. För att vara exakt så har programmet lagt till 1kr till fritt eget kapital. Det kan ju inte vara avrundning uppåt då det exakta beloppet är på .13 öre - Dessutom så skulle det då avrundat uppåt på tillgångssidan också.. Det ska vara omöjligt att ha en diff i en balansräkning, men tjänsten lyckades ändå. Efter att ha råkat ut för fel i tjänsten återkommande, så har jag nu valt att avsluta tjänsten och kör nu manuellt. Det var meningen att göra mitt liv enklare, men fick motsatt effekt :). Har suttit i timmar och försökt felsöka utan betalt :). Har fått tips från supporten att ändra i årsredovisningen, som ligger efter deklarationen som också måste låsas innan åtkomst att ändra i årsredovisningen... jissess det går ju inte ihop:). dessutom ändra vad? allt stämmer ju i årsredovisningen.... nehepp... det är buggit värre och det dyker upp olika saker också, men detta var riktigt irriterande med tanke på 1KR! om jag lämnat in SRU-filen så hade skattverkets system garanterat blivit triggat för manuell kontroll då en balans alltid ska vara exakt på kronan annars är något fel.
... Visa mer
2021-01-12
20:20
Har skapat SRU-fil genom tilläggstjänsten årsredovisning/skatt (har haft denna tjänst i många år). Allt är rätt i bokslut och årsredovisning, men av någon oförklarlig anledning så har INKR2 fått en diff på 1 kr mellan tillgångar och eget kapital. Ser detta fel i pdf-filen och tar för givet att samma fel ligger med i SRU-filen. Någon som vet om man kan rätta till manuellt i SRU-filen? Programmet gjorde också fel i årsredovisningen under förändring av kapital, - gjorde en stor röra. Hade dock ingen problem att rätta till manuellt. Kom också upp något felmeddelande när årsredovisningen skulle skapas, men försvann när jag tyckte vidare för att rätta felet, och filerna var skapade ändå. Antar att programmet kände av att det skapade något fel, - troligen just förändring av kapital.
... Visa mer
2017-12-08
20:27
1Gilla
Ska återbetala villkorat Aktieägartillskott från upparbetade vinstmedel under räkenskapsåret 2017. Vad jag kunnat läsa mig till, så måste årsbokslut för år 2017 vara färdigt (vinsten ska vara balanserad), samt måste återbetalningen fastställas på ordinarie årsstämman 2018, innan utbetalning kan ske. Men hur ser det ut med själva bokföringen om återbetalningen sker tex. i jan 2018, i samband med årsstämman ? Ska återbetalningen tas upp till skatteverket för räkenskapsåret 2017 eller 2018 (ingen beskattning givetvis, men det ska väl deklareras?)? Har Vismas tillägg skatt/årsredovisning. Uppskattar verkligen om någon kan ge lite klarhet i dessa frågor.
... Visa mer
2017-09-29
06:58
2 Gillar
Tack så hemskt mycket för svaret! Ibland krånglar man till det i huvudet, - precis som du säger - det är ju inte speciellt svårt egentligen!
... Visa mer
2017-09-29
06:06
1Gilla
Hej! Har sålt en Förvaltningsfastighet, och mäklaren har satt in hela köpeskillingen minskat med mäklararvode på mitt ABs företagskonto. Har bankkoppling till SEB, och för enkelhetens skull tar jag upp exempel-siffror som är enkla att jobba med. Bakgrund; Har sålt en förvaltningsfastighet för 1,2 MSEK med en byggnad som harett anskaffningsvärde om 0,8 MSEK och mark som har ett anskaffningsvärde om 0,2 MSEK.Byggnaden har ackumulerade avskrivningar om 0,1 MSEK. Om nu hela köpeskillingen skulle vara insatt på företagskontot (och inga lån) så skulle bokföringen se ut så här: Debet: 1930 (Företagskonto) 1.200.000, 1119 (Ack. avskrivningar byggnader) 100.000 Kredit: 1113 (Byggnader förvaltningsfastigheter) 800.000, 1133 (Mark förvaltningsfastigheter) 200.000 3974 (Försäljning anl. tillgångar, ej moms) 300.000 Om det vore så enkelt som ovan att hela köpeskillingen hade betalats in, och att vi sedan fått en räkning för mäklararvodet som bokfördes för sig, så vore allt enkelt som en plätt. Bara att matcha händelsen med ovan bokföring. Men nu har det inte riktigt gått till på ovan sätt utan följande har hänt: Mäklaren har dragit av sitt arvode om 100.000kr direkt på köpeskillingen, och 1.100.000 kr har satts in på företagskontot. Dvs bankkoppling har poppat upp en insättning om 1.100.000kr som ska matchas i bokföringen. Någon vänlig själ som har expertisen hur jag nu ska bokföra under dessa förutsättningar istället? Vore hemskt tacksam! MVH
... Visa mer
2017-09-29
04:29
2 Gillar
Tack för ditt svar. Har läst mig till på annat håll hur jag ska bokföra själva försäljningen av just en förvaltningsfastighet. Det var inte speciellt knepigt trots allt. För dem som vill få en bra förklaring http://www.bokforingstips.se/artikel/bokforing/forvaltningsfastigheter.aspx
... Visa mer
2017-09-22
15:55
1Gilla
Hej! Mitt AB har sålt ett småhus (220) inkl. hyresgäst, och jag har problem att bokföra detta. Mitt företag använder kontantmetoden (Eekonomi), och har bankkoppling till SEB. I dagsläget så är småhuset bokfört på 1113 byggnader på förvaltningsfastigheter, 1119 ackumulerade avskrivningar på byggnader, samt 1133 mark förvaltningsfastigheter. Detta har hänt: Huset är sålt och hela köpeskillingen är insatt på företagskontot och syns i Eekonomi genom bankkoppling. Hela köpeskillingen var först insatt hos på mäklarens, sedan överförd till företagskontot - Mäklaren tog ut sitt arvode genom avdrag på köpeskilling, för att krångla till allt ytterligare! Dock inga banklån eller liknande kopplade till affären som tur är. Någon vänlig själ som skulle kunna hjälpa mig, hur jag ska gå till väga för att bokföra denna röra?! Ska fastigheten först ombokas från förvaltningsfastighet till lagerfastigheter - mm. eller hur går man till väga. och hur löser jag med att mäklaren dragit av arvode, nu när bankoppling visar upp ett belopp som är mindre än själva köpeskillingen? Uppskattar all hjälp jag kan få, då jag inte har en aning hur detta ska lösas! MÅNGA TACK! MVH
... Visa mer
2017-01-10
12:47
1Gilla
Nu har den sena inbetalningen kommit och nu har jag fått på det klara vad som händer:) - om du har hårdkoppling så bokförs det automatiskt en kundfordran den 31 dec 2016 (bokslutspost), samt att den jämnas ut under 2017 så fort den sena inbetalning kommer in! Smidigt, bra upplagt av dem som utvecklat programmet! Så det är inget att hålla reda på själv! Så summa av detta är att det ALLTID behövs läggas in en bokföringspost om interimskuld den 31 dec, när det gäller hyresintäkter för jan året efter (oavsett när inbetalning sker). Hyresintäkterna återförs sedan den 1 jan.
... Visa mer
2017-01-09
15:02
1Gilla
Tack för svaret! Hyresintäkten för januari 2017 hade förfallodatum 31 dec 2016. Den kommer dock att bli inbetald och bokförd i januari 2017, på grund av sen inbetalning. Den sena inbetalningen har alltså förenklat bokslutet för mig, då den hamnar på rätt år av sig själv 🙂
... Visa mer
2017-01-06
17:28
1Gilla
Håller nu på med mitt ABs första bokslut och har stött på en sak som jag inte vet hur man ska tackla! Är hyresvärd och har en hyresfaktura som tillhör 2017, men som normalt sett skulle betalats in i slutet av dec 2016 (hyra för jan 2017). Om betalning skett som den skulle, så har jag på det klara hur man ska boka detta som en bokslutspost 31 dec 2016 (samt återföring 1 jan 2017). Nu har det uppstått att betalningen inte har skett (sen inbetalning). Om den nu tillhör 2017 och betalas in/bokförs som inbetald i jan 2017 (kontantmetoden) - behöver jag då göra något alls kring denna post, eftersom den hamnar på rätt år av sig själv? Visma Eekonomi påminner mig om att denna faktura måste bokföras som en fordran. Mitt AB har hårdkoppling till banken och fakturorna bokförs automatiskt på det datum de betalats in, för att krångla till det ytterligare. Uppskattar om någon med kunskap på området kunde ge ett lite tips kring detta! TACK!
... Visa mer
2016-11-09
09:14
1Gilla
Tack igen! Dina svar har hjälpt mig avsevärt! Mvh Kaj
... Visa mer
2016-11-09
08:43
Tack för ditt utförliga svar Rolf! Har ett par funderingar med tanke på mitt företags förutsättningar. 1. Företaget kommer tekniskt sett inte ha några obetalda fakturor alls (kund och leverantörs). Släpvagnen är inköpt från mig som privatperson, och det finns endast ett köpeavtal som ger företaget minst 6 månaders betalningsfrist (som sträcker sig väl in i år 2017). Jag antar att kostnaden ändå måste tillhöra 2016, eftersom köpekontraktet är upprättat inom detta räkenskapsår (kommer ej att skrivas av, - direktavdrag)? 2. Förutbetald hyresintäkt för januari 2017 kommer betalas in i slutet av dec 2016, och detta måste väl tillhöra kategorin väsentligt belopp? (finns det något konkret belopp som gräns?) Ej utbetald reseersättning kommer eventuellt också finnas kvar. * Företaget äger förvaltningsfastigheter som ska skrivas av, och jag tänkte bokföra denna post den 31 dec 2016. dvs. - kredit på 1119 - Ackumulerade avskrivningar på byggnader, Debit på 7821 - Avskrivningar på byggnader Mvh Kaj
... Visa mer
2016-11-08
17:50
1Gilla
Det börjar närma sig mitt företags första bokslut ( 31 dec). Jag har ett par funderingar kring upplupna kostnader i samband med bokslutet. Vad jag har hittat i detta forum, så sköts upplupna kundfodringar per automatik och är därför inga konstigheter. Mitt AB använder kontantmetoden (momsbefriad verksamhet), och kommer ha några få kostnader som inte kommer vara betalda den 31 dec. Undrar hur dessa ska bokföras, så att det blir rätt i Eekonomi. Ska också skaffa tillvalstjänsten Visma Deklaration & Årsredovisning. *Företaget har en kostnad som inte behöver vara betald detta räkenskapsår, och jag undrar om denna kostnad ska tas upp som upplupen? (inköp av släpvagn, med 6 månaders betalningsfrist) Uppskattar verkligen om någon tar sin tid att ge lite input!
Innehållet är verifierat av Visma Spcs 240221
... Visa mer