Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Nyfiken AB
MEDLEM

Bokföra nytt värmesystem?

Hej!

Är på g att byta en äldre pelletsanläggning mot ett bergvärmesystem i en mindre hyresfastighet. Undrar om någon vet hur installationen ska bokföras, samt om det är en engångskostnad eller fråga om avskrivning? Ska arbete och produkterna bokföras separat? Tacksam för alla tankar kring detta!

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

Är anläggningen i en hyresfastighet du äger? I sådana fall så skulle jag rekommendera dig att läsa denna tråden då jag tror att det hjälper dig i din fråga: Forumfråga om installation värmesystem i byggnad

Om du känner dig osäker så är det alltid säkrast att höra av dig till Skatteverket för att kolla gällande hur detta hanteras i ditt fall. Det verkar dock vara en fråga om en form av reparation och underhåll av en bostadsbyggnad som du pratar om, vilket vanligtvis innebär att man inte räknar värmeanläggningen som en inventarie utan att det istället skall ingå i anskaffningsvärdet för byggnaden, och har därmed samma avskrivningstakt som byggnaden har. Vanligtvis så bukar man lägga ihop både arbete och själva systemet då arbetet att installera det tillhör anskaffningskostnaden för systemet.

Du får gärna höra av dig igen i tråden om du skulle få ett bra svar från Skatteverket som kan hjälpa andra i framtiden. 🙂 

Hoppas detta hjälper dig, ha en fin dag!

/ Josefine