2025-03-14
15:52
Superbra! Betydligt bättre än tidigare, tack för det! Ni vet om att källskatten räknas minus medan sociala räknas plus just nu? Båda borde vara minus. /Anna
... Visa mer
2025-01-16
10:23
Hej @mats ronne
Vi tolkar det som att du har en faktura i SEK och en annan i EUR till samma kund och sedan har du fått in en klumpsumma som motsvarar båda fakturorna. Har du klumpsumman som en bankhändelse måste du bocka i Utlandsbetalning för att kunna matcha mot en faktura i EUR, men för att kunna matcha mot fakturan i SEK kan den bocken inte vara kvar. Det låter som att du på något sätt har kommit runt detta och matchat mot båda fakturorna.
Har du en eller två bankhändelser för detta? Väljer du Åtgärder - Ångra matchning på bankhändelsen/bankhändelserna, vad händer då? Vad händer om du försöker välja Åtgärder - Ångra betalning på själva fakturorna?
Jag tror det är enklast om du kontaktar supporten för uppkoppling och felsökning så får du snabbast och bäst svar i detta fallet.
/Tinna
... Visa mer
2025-01-09
10:56
Hej, Jag har samma (eller i a f ett likartat problem) nu när jag ska göra bokslut. Ser att en utländsk betalning blivit felaktigt bokförd, där betalda beloppet och kursdifferensen kommit på fel konto vilket gör att avstämningen av kundreskontra i bokföringen inte stämmer. Problemet är att det inte finns någon "Ångra" knapp på banktransaktionen eftersom denna bokfördes manuellt p g a att betalningen gällde två olika fakturor, en i Euro och en i SEK. Jag har försökt att göra korrigeringar av verifikationerna för betalningen men detta verkar heller inte gå. Helst skulle jag vilja ta bort betalningen för båda fakturorna och lägga in dessa igen med korrekta konteringar. Hur gör jag då?
... Visa mer
2024-09-06
13:57
1Gilla
Tack, ska testa om det händer fler gånger
... Visa mer
2024-07-22
09:29
Hej @Tomasp
Snyggt att du löste det och tack för att du återkopplade till oss.
Ha en fin dag och välkommen tillbaka till forumet framöver.
/Tinna
... Visa mer
2024-07-10
08:52
Hej igen! Den bästa lösningen jag kan rekommendera dig här är att lägga upp dem som komplett enligt mina tidigare instruktioner för att du ska nyttja programmets funktioner och slippa manuell hantering.
Eftersom du vill ha lite av en speciallösning så rekommenderar jag att du slår en signal till supporten och hör om de har något bra tips eller workaround att dela med sig av som kan passa för din situation.
Välkommen att kontakta supporten. /Tinna
... Visa mer
2024-04-08
08:56
Hej @mats ronne
Denna typen av ärenden inte är något vi löser via forumet utan här behöver vi se
ditt programmet, alla inställningar och felsöka varför detta har uppstått. Av den anledningen vill jag be dig att slå en signal till supporten som kommer hjälpa dig på bästa sätt.
Jag skulle uppskatta om du uppdaterar din forumtråd när du har fått en förklaring och en lösning. Hälsa svärfar att detta ska vi undersöka noga.
Välkommen att kontakta supporten.
/Tinna
... Visa mer
2023-04-04
08:02
Hej igen @mats ronne!
Testa att tömma cache-minnet i webbläsaren, och även gärna om du får samma utfall i en annan webbläsare, förslagsvis Chrome. Annars behöver vår support kika på det, och du når supporten på nummer 0470-70 62 00.
Dem har öppet mellan Måndag - Torsdag: 9-16.30 Fredag: 9-16.
Välkommen att kontakta oss så hjälper dig gärna.
... Visa mer
2022-12-19
10:22
Hej!
Hoppas du fått den hjälpen du behövt kring detta. I annat fall så får du gärna återkomma och förklara lite mer vad du behöver hjälp med kring detta så kan vi se om vi kan hjälpa dig vidare.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-12-14
08:51
1Gilla
Belopp som avser kommande år och är större än 5000 kr ska periodiseras, så i detta fall kan du inte ta hela kostnaden på en gång. Däremot behöver du inte bokföra varje månad utan kan ta respektive års kostnad vid ett tillfälle, t ex i januari så är du klar för hela året.
... Visa mer
2022-07-18
11:47
Hej Mats!
Tack för återkoppling och skönt att du löste det. Det låter kanske lite märkligt det kan jag hålla med dig om men när du skickar in din årsredovisning till Bolagsverket så anses den inte vara klar i och med att den inte är godkänd ännu. Därav ska årsredovisningen ligga som olåst.
Ha en fin eftermiddag och välkommen tillbaka till forumet
//Tinna
... Visa mer
2022-01-13
11:29
Hej Mats,
Det går inte att ångra matchning av en bankhändelse om den är matchad mot en transaktion som är bokförd i en låst månad. Det går inte heller att ångra matchning av en lönespecifikation eller av en verifikation som det skapats en korrigeringsverifikation för. Dessutom kan det även bero på om den har blivit bokförd via den automatiska bokföringen d v s att vi har matchat automatiskt och bokfört den direkt.
Om du vill att vi kikar på det tillsammans så är du välkommen att höra av dig till supporten så kan vi hjälper vi dig gärna i den kanalen istället.
Ha en fortsatt fin dag!
Tinna
... Visa mer
2021-10-01
11:30
1Gilla
Du får bokföra en intern kreditnota och matcha med den felaktiga fakturan, dvs "betala" dem mot varandra. Den felaktiga försvinner iofs inte men den blir hanterad.
... Visa mer
2021-09-06
14:24
Hej Mats,
Då går du in via Kassa- och bankhändelser och matchar - vid inkomsttyp väljer du "egen kontering" och sedan kan du kontera mot det kostnadskonto som överbetalningen konterades emot.
Ha en fin eftermiddag! /Tinna
... Visa mer
2020-04-27
19:02
3 Gillar
Du måste ange att det är utlandsbetalning i Bankhändelser, klicka på Ändra, ange att det är i NOK. Sen kommer du att kunna boka betalningen då programmet hittar alla fakturor i NOK.
... Visa mer
2020-04-09
09:41
1Gilla
Hejsan,
Eftersom det skapats en korrigeringsverifkation för verifikationen till leverantörsfakturan och inte en kreditfaktura ligger denna leverantörsfaktura fortfarande kvar som obetald, det blir alltså bara själva bokföringen som rättas. Mitt förslag är att du korrigerar den korrigeringsverifikation du skapat manuellt och istället rättar felet via leverantörsfakturan direkt. 1. Börja med att gå till Inköp - Leverantörer - Klicka på leverantören det skapats en felaktig faktura för - Redigera. Eftersom du har en aktiv bankkoppling där leverantörsfakturor skickas automatiskt till banken vill jag att du bockar i "Skicka inte leverantörsfakturor till banken" här tillfälligt. På så sätt skickas inte kreditfakturan du senare kommer skapa automatiskt iväg. 2. När du sparat inställningen på din leverantör skapar du en kreditfaktura till leverantören. Inköp - Leverantörsfakturor - Ny leverantörsfaktura - Bocka i kreditfaktura. Lägg sedan in samma uppgifter som på din orginalfaktura, glöm inte fakturadatumet som också ska vara samma.
3. När denna är bokförd kan du klicka på kreditfakturan - Åtgärder - Kvitta. Välj den felaktiga leverantörsfakturan att kvitta mot - Bokför.
4. Nu kan du gå tillbaka till leverantören enligt steg 1 och bocka ur Autogiro igen. Skapade du inte en korrigering till korrigeringsverifikationen tidigare får du inte att glömma detta heller, så det inte blir en dubbel kreditering bokförd hos dig. Återkom om något är oklart! /My
Innehållet i denna tråd är verifierat av Visma Spcs 24-05-20
... Visa mer