Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

jp____7
MEDLEM

Hur bokför jag en vårdförsäkring?

Jag har skaffat SEB Vårdförsäkring Extra med en månadspremie på 671 kr.

 

Hur ska jag bokföra vårdförsäkringen? Jag är en enmansföretagare som tycker att sånt här är jättesvårt så var gärna detaljerad. 

 

Jag tror att jag ska göra så här:

 

SEB drar 671 kr 2021-01-02

 

Jag matchar händelsen med en verifikation:

1930, företagskonto, kredit 671 kr

7621, Sjuk- och hälsovård avdragsgill, debet 671 kr

 

Jag fyller i beloppet 671 i ruta 51 januari månads deklaration 

 

Och ingenting mer. Är det korrekt?

2 SVAR 2
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej!

För den avdragsgilla delen kan du debitera konto 7620 och den ej avdragsgilla delen kan du debitera konto 7622.

I vilken ruta på arbetsgivardeklarationen beloppet ska redovisas verkar ha ändrats under de senaste åren. När jag läser i dokumentet Så fyller du i arbetsgivardeklarationen för år 2018 och tidigare år så verkar ruta 051 vara aktuell men inte längre. 

 

Som jag tolkar sidan Så fyller du i arbetsgivardeklarationen i tjänsten så verkar ruta 012 vara mer korrekt men innan du fyller i den vill jag be dig stämma av med Skatteverket. 

 

Hoppas du får ihop allt och har du några följdfrågor i programmet så är du välkommen att höra av dig igen. Trevlig kväll! /Tinna

Ja, jag kanske får stämma av med Skatteverket.

 

Jag tolkar det mesta jag hittar på nätet som att hela kostnaden är avdragsgill för företaget, här tydligt beskrivet: https://seb.se/foretag/pension-och-forsakring/vardforsakringar/nya-skatteregler-for-vardforsakring