2025-07-02
11:33
Relaterat PoV - Livet som småföretagare... Idag har jag uppdaterat mitt leverantörsregister i eEkonomi (eller vad det heter numera). Jag har bl a blankat ut följande fält: - Organsationsnummer (!) - Bank- och/eller Pg-nummer - Check-ruta för OCR Har tidigare lagt en del möda på att hålla rätt & uppdaterad information här. Nu känner jag att detta är ganska meningslöst. Jag har inte ngn bankintegration för betalningar osv utan sköter detta manuellt ändå, och nu slipper jag fylla i/kontrollera OCR på 2 ställen. Förhoppningsvis kommer jag nu även att slippa irriterande & ständiga notiser om att "Leverantören stödjer e-faktura", "Leverantörsuppgifter stämmer inte" osv. Kanske minskar risken för att "automatisk fakturatolkning" (med avgifter) smyger sig på trots idoga försöka att undvika just detta. Det enda jag behöver i mitt register är nummer + namn + land. Skönt. Men ändå inte. Driver inte detta automatiseringen baklänges? Är det verkligen i allas bästa intresse? För mig just nu, ja, tyvärr. Sist, tröskeln och motviljan (!) att fixa den där bankintegrationen, aktivera e-faktura mm, har höjts markant här. Just saying...
... Visa mer
2024-09-06
08:13
1Gilla
Intressant tråd. Har själv påtalat detta sedan det blev möjligt med koppling/integration till skattekontot. Jag hanterar inte lön varje månad, men vill minnas nu att jag "av misstag" matchade transaktioner från skattekontot gällande arb g avg och lönskatt mot en arbetsgivardeklaration så de blev avbockade, men ingen dubbel verifikation skapades. Det är dock inte helt pedagogiskt och inte heller logiskt gällande flödet. Vill man att arbetsgivardeklarationen, som idag då automatiskt bokas mot 1630, ska stämma i datum, så måste man göra deklarationen typ den 12:e - eller datera fram verifikationen. Men det känns ju inte bra i ryggmärgen att leka med datum framledes. Dessutom är ju flödet - när det var manuellt - två steg. Man gör deklarationen i steg ett och betalar i steg två (ja steg tre drar Skatteverket pengarna från skattekontot och 27-kontona nollas). Arbetsgivardeklarationen borde ligga "preliminärt" ungefär som en faktura (om kontantmetoden bredvid - eller bokförd i fakturametoden), men utan bokning på 1630. Sedan när dragningen är gjort på Skatteverket och man får in bankhändelsen, så matchar man den och först då, bokas 1630. Det vore mer logiskt. Det finns säkert flera lösningar som är bra, om ni och era produktutvecklare funderar - men vad som helst, så att det blir mer logiskt och följer det rätta flödet! Mvh Peter
... Visa mer
2024-08-30
12:16
Tyvärr väldigt otydligt. Så länge man inte kan markera och kopiera text och belopp på bilderna i eEkonomi kommer vi inte att betala något extra för att få in underlagen. Det är ofta vi måste lägga in OCR nummer manuellt och då är det här ingen hjälp alls.
... Visa mer
2022-01-10
09:03
Hej!
Tack för din fråga. Man kan bokföra det mot 7631 så länge man kan visa vad som är gåvans värde och vad som är frakt m.m. Om du hellre vill dela upp det så kan du bokföra frakten och adminkostnaderna mot tex 6991 övriga avdragsgilla kostnader eller något liknande. Det funkar även att lägga det mot ett konto inom 57XX, dock brukar de vanligtvis användas mer för frakt gällande sina egna varor.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2021-01-25
09:25
Hej Henrik!
Kanon att du hittade forumtråden så du kom vidare! 🙂 Jag har lyft de skrivna hjälpavsnitten för detta, så vi ska se över informationen som går ut där.
Ha en fin måndag!
/My
... Visa mer
2020-12-27
13:23
Hej, Har fått faktura för försäkring till anställd/delägare i aktiebolag. Hur bokför jag det? vilka konto ska jag använda?. Tack på förhand
... Visa mer