2025-04-02
12:08
Hej @Marja-Lena P-F
Toppen att du läser i den skrivna hjälpen, men gällande Export till bankfil beskriver den hur du gör i företagsinställningar, inte vilka val du kan göra inne på de anställda i anställningsregistret. Prova att du gör så här:
Börja med att gå till Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Utbetalning. Bocka i Export till bankfil och välj Swedbank (SUS) som bank. Glöm inte att fylla i ert avtalsnummer hos banken. Kontrollera de anställdas personnummer under Flik 1. Personuppgifter. Personnumren ska ha formatet ÅÅMMDD-XXXX. Det är viktigt att detta är rätt eftersom SUS-filen enbart använder personnumren. Gå till Flik 3. Lön och välj Utbetalning till: Bank. Här ska fälten för clearingnummer och kontonummer vara helt tomma.
Om alla inställningar är korrekta enligt ovan så ska varningarna inte dyka upp men ta gärna en extra titt för att vara säker. Syns de fortfarande kan det bero på att andra inställningar är felaktiga.
Tveka inte att kontakta vår support för ytterligare hjälp i så fall – vi hjälper dig gärna 🌻
... Visa mer
2025-03-05
13:32
1Gilla
Hej @MarielleHF Jag förstår att det verkar krångligt och lite svårt att veta hur man ska göra gällande svaret du fick från Skatteverket att man behöver informera den anställde varje gång en frånvarouppgift har redovisats till Försäkringskassan via arbetsgivardeklarationen. Srf konsulterna tar upp just denna frågan på sin sida där dem skriver så här: "Det finns krav på att den som i samband med en arbetsgivardeklaration har lämnat uppgift om huruvida en betalningsmottagares ersättning har eller inte har påverkats av frånvaro av skäl som kan ge rätt till tillfällig föräldrapenning eller föräldrapenning, ska informera den som uppgifterna avser om de uppgifter som lämnats om denne i samband med deklarationen. Informationen ska lämnas senast den dag då arbetsgivardeklarationen har kommit in till Skatteverket. Eftersom frånvarouppgifterna som rapporteras motsvaras av det som registrerats i lönesystemet vilket även presenteras på lönespecifikationen uppfylls därmed det kravet. " Detta innebär att har man använt en korrekt löneart eller snabbval där beskrivningen på avdraget på lönearten fortfrande är den ursprungliga och då visar vad avdraget avser så har man uppfyllt detta kravet från Skatteverket. Hoppas att detta var svar på din fråga och undrar du något mer så tveka inte att höra av dig till oss.
/Cecilia
... Visa mer
2024-02-21
09:18
Hej @Marja-Lena P-F
Tack för att du skriver till oss.
Precis som @Suslun säger så bör detta fungera när du använder snabbvalet Semester, ersättning.
En sak som du kan kontrollera är hur det ser ut på inställningarna för semestervillkor 30. Gå till Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Semester - Villkor 30. Kontrollera så du har en procentsats här.
Kontrollera även så du har ett belopp längst ner vid fältet semesterersättning under Personal - Anställda - Inne på den anställda och Flik 5 Semester.
Det framgår inte vilket semesteravtal den anställda hade tidigare så kolla gärna på sidan Byt semestervillkor så kanske du får några bra tips på vad som är fel.
Det kan vara en rad olika anledningar till varför det inte fungerar men jag hoppas att något av alternativen ovan kan hjälpa dig. Annars behöver du slå en signal till oss så får vi felsöka tillsammans med dig. När du vet vad det berodde på blir jag glad om du uppdaterar här i forumet.
Ha en fin dag och välkommen tillbaka till forumet framöver.
/Tinna
... Visa mer
2023-01-25
12:29
Hej @Marja-Lena P-F
Tack för att du skriver till oss i forumet och jag ska göra mitt bästa för att hjälpa dig.
Börja med att reparera databasern via Visma Assist. Det gör du genom att välja Start (Windows-knappen) - Visma Spcs - Visma Assist Administration.
Fungerar det fortfarande inte måste du göra undantag för följande filer i din brandvägg.
SQL-Servern: C:\Program Files\Microsoft SQL Server\MSSQL14.VISMA\MSSQL\Binn\sqlservr.exe
SQL-Browser: C:\Program Files (x86)\Microsoft SQL Server\90\Shared\sqlbrowser.exe
Programfilen för Visma Administration 2000: C:\Program Files(x86)\SPCS\SPCS Administration\spcsadm.exe
Om du fortfarande inte får det att fungera så behöver du ta kontakt med vår kunniga support som kan koppla upp och hjälpa dig.
Ha en fortsatt fin eftermiddag
//Tinna
... Visa mer
2023-01-17
09:07
1Gilla
Hej @Marja-Lena P-F
Tack för att du skriver till oss i forumet.
När det saknas betalstatus på fakturan börjar du med att göra en registervård för att se om du får tillbaka status ej betald. Ändras inte status vid registervård behöver du ringa oss på supporten då det kan vara lite olika sätt att åtgärda problemet.
Välkommen att kontakta supporten så hjälper vi dig gärna
//Tinna
... Visa mer
2020-06-04
09:16
4 Gillar
Hej!
Det svar ni fått stämmer inte, de anställda kan få ett nytt mejl på egen hand.
När man ska logga in på vismaspcs.se så kan de anställda välja glömt lösenord och slå in sin mejladress. Nu skickas ett nytt aktiveringsmejl per automatik, den anställde får nu skapa ett eget lösenord som de vill använda vid inloggningen till Visma.
Varför vi valt att skicka ut en länk direkt från vår sida kan jag inte ge ett bra svar på.
Vänligen
Jesper
... Visa mer