2024-08-23
11:59
2 Gillar
Hej @Hanna Bergqvist Hur många leverantörer anger returadress på sina fakturautskick? Hur lång tid bedömer ni att det tar innan leverantören blir medveten om att adressen är fel. Om vi tittar på några av våra kunder vi hjälper på vår byrå så har de ca 250-400 olika leverantörer beroende på bransch. I början har de själva lagt in leverantörerna vilket betyder att i 9 fall av 10 finns endast företagsnamn, org.nr, betalningsvillkor och bankgiro inlagt eftersom Visma eEkonomi inte tolkar alla fält på en faktura. Problemet vi har är att vi har 50+ antal kunder i eEkonomi. Vi kommer inte ens om vi avsätter en heltidstjänst att kunna lösa problemet åt våra kunder i tid innan Visma stänger ner. Visma har ensidigt valt att byta leverantör av skanning och vi anser att Visma själva bär ansvaret för att meddela samtliga leverantörer till alla kunder som får pappersfakturor. Fråga vilken tekniker som helst. Det är enkelt att ta fram en lista på vilka som får sina pappersfakturor skannade, hur skulle annars fakturan hamna på respektive slutkund och deras eEkonomi.
... Visa mer
2024-08-23
10:33
1Gilla
Hej @Hanna Bergqvist Tack för svar. Det är ytterligare ett problem när det gäller inställningar för attest. Om en användare har behörigheten Attestera/Avvisa och behörighet endast Läsbehörighet under bokföring kan de ändå skicka en faktura till en attestant som i sin tur attesterar och bokför trots att båda har endast Läsbehörighet under Bokföring. De kan alltså bokföra trots Läsbehörighet. Det är skrämmande att Visma kan släppa både behörighetsfunktion och attestfunktionen utan att själva testat dem ordentligt. Det här orsakar stora problem för oss på byrån och vi lägger ner åtskilligt med tid på att försöka förklara för våra kunder varför det inte fungerar. Pinsamt är bara förnamnet.
... Visa mer
2024-08-19
14:29
1Gilla
Jag har också blivit medveten om att attestfunktionen är helt oanvändbar för en byrå då leverantörsfakturor som skickas ut till olika användare endast är synliga för den som skickat dessa för attest. Har man då en kund som är lite slarvig med att attestera och/eller fler personer i ett flöde men som missar någon i flödet betyder det att några leverantörsfakturor kan komma att bli obetalda om inte den som ursprungligen skickat för attest upptäcker det. I en byrå är det faktiskt fler konsulter på en kund bitvis pga sjukdom, semesterar m.m. Det är nästan förkastligt att Visma skickar ut en så ofärdig produkt.
... Visa mer
2024-06-28
15:48
1Gilla
Håller helt med @Johan_40 Men jag vill också påpeka att byråer som har 99% av kunderna i eEkonomi Smart inte kan erbjuda kunderna denna funktion annat än att de måste uppgradera till Pro för 379 SEK/mån + xtra användare 149 SEK/mån vilket blir 528 SEK/mån för en attestfunktion. Visserligen får kunden ett bättre system men om önskemålet endast är attestfunktion med flöde finns betydligt bättre system till halva den kostnaden. Varför i hela friden har inte utvecklingsavdelningen gjort attestfunktionen som ett tillägg. De flesta som använder Pro är byråer och föreningar. @Johan_40 titta hellre på eEkonomis tillägg REDA. Där finns allt från fakturatolkning till mycket avancerade attestflöden för en bråkdel av kostnaden. /Hans
... Visa mer
2024-06-28
15:01
1Gilla
Hej Jenna Det är en liten förbättring men vi har hamnat i ett läge där en leverantör också är kund hos oss samtidigt som andra kunder är leverantör till den leverantören. Det här blir då en riktigt knepig situation för byrån som skickar mail från byråns domän, (eftersom den inbyggda funktionen i eEkonomi inte går att använda pga att pappersskannade fakturor är taggade som eFakturor). Vi kan inte sprida ut vårt kundregister till flera kunder. Därför skulle Visma ha tänkt till innan ni bytte skanningsleverantör vilka ev juridiska följder detta orsakar, framför allt på byråer. Jag saknar konsekvenstänk hos utvecklarna. /Hans
... Visa mer
2024-06-26
16:41
Hej Hur blir det med kundsekretess vi utlovat till våra kunder när vi som har 50+ kunder i byrån skickar information om byte av skanningscentral till t ex en lokal leverantör (el,vvs, vatten/avlopp)? De kommer att få ca 30-40 mail från byrån i så fall men då har vi brutit kundsekretessen för dessa 30-40 kunder. Hur gör Visma för att hjälpa byråer med detta? Vänligen Hans
... Visa mer
2024-03-28
11:08
1Gilla
Hej Det vi egentligen behöver veta är vilka leverantörer som skickar pappersfakturor till skanningscentralen på respektive kund. Det borde inte vara speciellt svårt att få fram. Någonstans i skanningsprocessen av leverantörsfakturan identifieras kunden och innan den går vidare till tolkning. Det finns rimligtvis också någon form av arkivering ifall något oförutsett skulle hända vid inskanning och tolkning. Vänligen Hans
... Visa mer
2024-03-27
16:05
2 Gillar
@Jenna Glensby skriver: "Vår rekommendation är att skicka informationen till alla leverantörer, och då vara tydlig med att det endast gäller för pappersfakturor och att ingen förändring för e-post/e-fakturor kommer att ske" I vårt fall rör det sig mellan 50-100 timmar av produktionsbortfall och personalkostnad. Ca 89000 SEK i rena kostnader. Det är bra att det tillförs nya funktioner och tjänster men det borde finnas något konsekvenstänk hos Visma innan man beslutar och släpper det. Om det ska vara rimligt behöver vi mer tid(åtminstone ett år) pga att vi nu befinner oss i högsäsong och snart har vi semesterperioden att hantera. Vänligen Hans
... Visa mer
2024-03-27
12:09
1Gilla
Hej Jenna Tack för et snabbt svar. Betyder detta att (org@autoinvoice.se) kommer att finnas kvar även efter bytet? Dvs ändringen gäller endast leverantörer som skickar pappersfakturor? Då uppstår nästa fråga; Hur får vi veta vilka av våra kunders leverantörer som skickar sina fakturor som pappersfakturor till skanningscentralen? Den informationen finns inte i Visma eEkonomi. Vänligen Hans
... Visa mer
2024-03-27
08:49
3 Gillar
Hur tänkte ni där? Vår byrå har 80+ kunder som använder eEkonomi. Vi har hjälpt nästan alla med leverantörsbrev(innan funktionen fanns i eEkonomi). Kunderna har aldrig eller nästan aldrig varit inblandade i kontakten med leverantörerna. Det blir ett stort arbete för vår byrå att meddela 50 kunders leverantörer om en ny skanningsadress. Det blir speciellt svårt då det inte syns i eEkonomi hur befintliga fakturor kommit in. Det står endast att de är inlästa som eFaktura oavsett hur de kommit in först, som pappersfaktura till skanningscentral, som PDF eller som EDI. Vi är dessutom mitt i högsäsong för deklarationer, bokslut och sedan en stundande semesterperiod. När hade ni tänkt att XXXXXXXXXX@autoinvoice.se slutar fungera. Men framför allt, har ni en rimlig tidsplan för byråer?
... Visa mer