Jag har väldigt stora problem att förstå hur detta med vidarefakturering ska bokföras. Det handlar t ex om resekostnader relaterade till ett uppdrag. Jag behöver både veta hur jag bokför om kostnaden har inkluderats som kostnadselement i en annan faktura (där jag fakturerar en tjänst) och om jag har gjort en separat faktura med kostnader. Det jag vet är att om jag lägger det på en annan faktura där jag t ex fakturerar en tjänst med 6% så ska kostnadselementet vara exkl moms så att samma moms som tjänsten sedan läggs på. Men hur bokför jag det på rätt sätt? På vilka konton? Inom kundfakturor har jag skapat artiklar för kostnader 6%, 25% och momsfritt och där kan jag ju lägga till konton. Men vilka konton ska jag välja? Läser här i forumet och ser att det beror på om det är resultatpåverkande. Vad betyder det? Hur gör jag om utlägget gjordes med mitt privata kort (dvs inte med företagskortet)? Ibland blir det så när jag köper biljetter och jag swishar t ex.
... Visa mer