2025-05-23
09:15
Hej Svårt att svara på utan att veta hur likviditeten och resultatet ser ut i företaget. Jag hade personligen sagt att om likviditeten är god och resultatet positivt så fördela ut det på de två kvarvarande åren. Dvs återför en del nu och resterande nästa år. /Joachim
... Visa mer
2025-04-17
09:15
Tack så mycket för din hjälp. Jag ringer supporten och ser vad de säger. 😄
... Visa mer
2025-03-04
10:42
1Gilla
Tack @Joachim E och @CarinaEsp ! Uppskattar hjälpen. 😄 // Linnéa
... Visa mer
2024-08-22
10:00
1Gilla
Hej @LinnéaBäckström!
Eftersom du rättar felet på nästkommande månad så behöver man egentligen inte göra någon rättelse i arbetsgivardeklarationen. Förra månaden gjordes en lön och en arbetsgivardeklaration som skickades in till SKV. Sedan gör du de korrigeringar som behövs och betala ut en ny lön denna månaden. Korrigeringarna kommer då redovisas på den aktuella arbetsgivardeklarationen. Totalt på året så blir det ju korrekt. Det viktiga är att det som faktiskt är utbetalt stämmer med det på Skatteverket.
Hade det däremot varit så att du har skickat in AGIn till Skatteverket, och sedan kommer på i efterhand att ändringar behöver göras på den nuvarande lönekörningen samt på den redan inskickade AGIn i nuvarande månad så hade man behövt göra en rättelse på Skatteverket för då stämmer ju inte siffrorna med det du har i lönekörningen kontra Skatteverket.
Nu vet inte jag hur det ser ut i ditt program och vilken typ av korrigering du vill göra. Det får tex inte bli negativt i någon ruta, det lägsta beloppet man kan redovisa är 0. Eller om det till exempel avser en inbetalning från anställd. Du får gärna utveckla och återkomma om det inte skulle lösa sig alternativt kontakta mina kollegor på supporten för att förtydliga just din situation.
Ha en fortsatt fin torsdag!
// Anton
... Visa mer
2024-08-16
11:30
Hej @Joachim E Tack för svaret. Trodde jag hade svarat, men glömde det i all stress. Nu är det i alla fall löst. Mvh Linnea
... Visa mer
2024-08-16
11:29
Hej @Tinna Gunnarsson Det är fortfarande bråk och jag sitter nu med löneutbetalningen igen. Det har varit bråk om att jag använt fel skattesats, vilket jag ej har gjort. Nu har jag konstaterat ett fel med förra månadens utbetalning, som jag nu håller på att försöka rätta till, men det är ingen stor summa i alla fall som blivit fel. Dock var kraven från den anställde helt fel och felet var ett helt annat, så det känns ändå skönt. Men som sagt bråktet fortsätter och jag försöker lösa det samt ha tålamod gentemot kunden och dens anställda som bråkar. Mvh Linnéa
... Visa mer
2024-07-24
17:37
@AnnicaL Tack! Då vet jag hur jag ska lösa det. Tusen tack!
... Visa mer
2024-06-19
17:40
Tusen tack @Roffakab Det var som jag trodde, men ibland blir det totalt hjärnsläpp och då är det skönt att kunna vända sig till alla kunniga på detta forumet. Mvh Linnéa
... Visa mer
2024-06-04
16:30
1Gilla
Hej @Tinna Gunnarsson Tusen tack. Ska prova det. 😄 Ha en fin eftermiddag. Mvh Linnéa
... Visa mer
2024-06-03
17:15
Hej, tack. Det var en difference från året innan.
... Visa mer
2024-04-10
16:29
1Gilla
Hej Du bör ta reda på vilket år differensen uppstod samt kontrollera om posten bokförts efter det att Årets resultat bokfördes det året. Du kan också kontrollera om denna kundfaktura innehåller moms. Vänliga hälsningar RoffaK
... Visa mer
2024-03-21
15:12
Tusen tack igen @Roffakab
... Visa mer
2024-03-16
16:37
Tack @AnnicaL Jag kan bokföra fakturan som att den är inbetald. Så jag gör det. Tack så mycket för hjälpen!
... Visa mer
2024-03-14
09:55
Tack @Joachim E Då vet jag. Ska kolla mer med skatteverket. /Linnéa
... Visa mer
2023-09-22
09:40
1Gilla
Hej @Tinne Lestrin Tusen tack. Nu har jag löst det. Ha en fin helg du med! Mvh Linnéa
... Visa mer
2023-09-22
08:34
1Gilla
Det var det lilla @LinnéaBäckström. Härligt att jag kunde hjälpa dig 🙂
Hoppas att du får en superfin helg!
/Tinne
... Visa mer
2023-09-21
12:55
Hej Rent bokföringstekniskt måste inventarierna avyttras på något sätt antingen genom att man köper ut dem privat eller att de säljs externt innan bolaget avvecklas. Detta för att tillgångarna i företaget skall bokföras bort innan avvecklingen. Sen är regelverket sådant att man som ägare inte får ta ut dem utan att betala för dem. Det skulle bli en bra löneförmån om det skulle vara tillåtet. Därför måste man göra en värdering så man får fram marknadsvärdet och sälja dem. Hur det påverkar vinsten beror på vilken livslängd- /Avskrivningstakt maskinen skall ha. Om vi leker med tanken att livslängden är 5 år så kommer det om man gör en linjär avskrivning dvs skriver av samma belopp i 5 års tid påverka resultatet negativt med en femtedel av nettopriset per år. Hoppas detts klargjorde frågetällningarna åt er. Ha en fortsatt fin dag Joachim
... Visa mer
2023-04-13
18:39
Tack så mycket. Ska kolla på det direkt!
... Visa mer
2023-02-21
14:04
Hej Bra. Vänliga hälsningar RoffaK AB
... Visa mer
2022-08-31
13:17
Hej!
Tack för uppdateringen kring Skatteverkets svar. Ibland är de mindre hjälpsamma och ibland kan de hjälpa lite mer så det var tråkigt att de enbart kunde hänvisa dig till den länken. Om man ringer in så får man oftast inte alltid lika bra svar på svårare beskattningsfrågor, så om du inte redan gjorde det så rekommenderar jag att man mailar istället för att få ett bättre och utförligare svar. Jag håller med Lovisa om att det rimligtvis bör vara en privat kostnad då utbildningskostnader i normala fall har lite högre krav på sig som detta inte riktigt verka uppfylla. Tex så står det i länken att man inte får göra avdrag för utbildning som utökar din verksamhet vilket man hade kunna se detta som, samt att kunden kan använda dessa solceller privat.
Om det är av en högre summa, vilket jag antar solcellerna är, så kan det vara värt att ta kontakt med en skattejurist som kanske kan hjälpa dig i denna frågan.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-08-08
14:42
Hej!
Tack för din fråga. Om jag förstår dig rätt så har kunden lagt egen tid på renovering av en fastighet som hens företag har ägt och undrar över om man kan få någon ersättning kring detta från sitt företag? Här skulle jag rekommendera att kontakta tex Skatteverket eller en konsult som har erfarenhet kring fastighetsförsäljning för att få bäst råd.
Rimligtvis så bör man inte kunna få ut någon ersättning för detta förutom att man tar ut lön eller liknande precis som vanligt, i och med att man redan är anställd i företaget om man är ett AB alternativt att man inte kan ta ut lön/ersättning om man är en enskild firma. Man kan alltså normalt sätt inte fakturera sig själv för sådant arbete men det kan vara bäst att dubbelkolla för att få ett så bra svar som möjligt då jag inte kan hitta någon bra vägledning kring detta.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-07-07
14:50
Det var det lilla 🙂
Ha en fin sommar!
/Tinne
... Visa mer
2022-04-25
18:45
1Gilla
Hej, tack så mycket. Kunden har både momsfri verksamhet samt moms verksamhet, vilket är anledningen till att jag tänkte fel. Det är därför jag krånglar med momsredovisning ochl liknande. Mvh Linnéa
... Visa mer
2022-03-26
08:55
1Gilla
Hej Tinne, Tusen tack för din hjälp. Skönt att jag tänkte rätt. 😁 Jag återkommer ifall jag har mer funderingar. 😁 / Linnéa
... Visa mer