2025-04-03
20:54
Men när jag ska registrera betalningen kan jag inte registrera hela beloppet, 1000 kr eftersom fakturans kvarvarande belopp (800 kr) understiger angivet belopp. Ska jag bokföra en inbetalning på 800 kr och hur bokför jag i så fall de kvarvarande 200 kr (som istället kommer att saknas från inbetalningen av faktura 2). Eller ska jag ångra kvittningen och göra en ny mot faktura 2 istället?
... Visa mer
2025-04-03
11:13
Så här ser det ut i princip: Faktura 1: 1000:- Kreditfaktura på faktura 1: 200:- Kunden betalar ändå 1000:- Faktura 2: 500:- Kunden har dragit av 200:- och skickat betalfil på 300:-
... Visa mer
2025-04-03
11:09
Jag har skickat 2 fakturor till en kund. Kunden hade synpunkter på den första fakturan varpå vi krediterade ett delbelopp. När kunden sedan betalade den första fakturan har de ändå betalat den till fullo (utan avdrag för krediteringen). När jag kontaktar kunden visar det sig att de istället har dragit av det krediterade beloppet från den andra fakturan som förfaller om 2 veckor, men till vilken de redan har skickat iväg betalfilen. Hur hanterar jag detta på bästa sätt. Kan jag låta betalningarna vara och lösa det i min bokföring och i så fall hur? Eller behöver betalningen för den första fakturan gå åter (helt eller delvis) och kunden göra om betalfilen för faktura nr 2?
... Visa mer
2025-02-24
17:09
Nej, det är en not i årsredovisningen som Visma vill att jag ska fylla i.
... Visa mer
2025-02-24
16:28
Genom mitt helägda bolag äger jag 50 % i ett s k gemensamt styrt bolag som bildades under förra året. I årsredovisningen ska ägarandelen givetvis redovisas och så långt inga konstigheter. Men i Visma eEkonomi Deklaration/Årsredovisning blir jag också uppmanad att i en not redovisa ytterligare information om innehavet, bl a andelar, eget kapital och redovisat värde. Då uppstår några frågor: - Är det bolagets samtliga andelar eller mina andelar som ska anges? - Är det bolagets hela aktiekapital eller min andel av aktiekapitalet som ska anges? - Med redovisat värde, avses balansomslutning eller något annat? Är det hela bolagets värde eller min andel som ska anges. Bolaget har ännu inte gjort något bokslut (förlängt räkenskapsår till sista december), kan man lämna den rutan blank i år? *Med "mina andelar" avser jag mitt helägda bolags andelar i det gemensamt styrda bolaget.
... Visa mer
2025-02-23
12:31
2023 fick mitt bolag möjlighet att teckna optioner i ett annat bolag. Optionerna bokförde jag på 1350. Då utvecklingen i bolaget som utfärdade optionerna inte har blivit den önskade har jag valt att inte utnyttja dessa och tidpunkterna för att köpa aktier har nu passerat. Jag antar att jag därför ska skriva ner värdet på optionerna till 0:-, men hur bokför jag detta?
... Visa mer
2025-01-08
10:59
Ja, det finns ett irländskt VAT-nummer: IE9740425P på fakturan. Har det någon betydelse att jag har betalat den privat och tar ut det som utlägg istället för att LinkedIn betalat fakturan direkt?
... Visa mer
2025-01-07
22:13
Jag har en närliggande fråga då även jag vill bokföra min LinkedIn-profil på företaget av samma skäl. Hur bokför jag momsen? Jag betalar privat och tar det sedan som ett utlägg och då betalar jag ju moms. Ska den bokföras som 2641 eller 2645? LinkedIn är ju baserat på Irland men synes debitera svensk moms (25 %).
... Visa mer
2024-09-13
14:22
1Gilla
I det här fallet är det ett ägarbolag som äger 50 % i ett intressebolag. Därför vill jag ha tillskottet villkorat. Men då använder jag 13XX. Tack!
... Visa mer
2024-09-13
13:01
Stämmer det verkligen? Ett ovillkorat aktieägartillskott ökar ju anskaffningsvärdet på aktierna, så då är väl 13XX rätt. Men ett villkorat aktieägartillskott får ju inte adderas till anskaffningsvärdet. Ska ändå 13XX användas?
... Visa mer
2024-09-13
10:57
Vi är 2 aktiebolag som har bildat ett gemensamt dotterbolag. Jag har betalat registreringsavgiften (1900:-) från mitt bolag men vill fakturera det andra bolaget halva kostnaden. Hur ska jag bokföra respektive fakturera detta? Alternativ 1 1930 K 1900:- 1312 D 1900:- Fakturera andra bolaget 950:- + moms och därefter bokföra: 1930 D 1187:50 1312 K 950:- 2611 K 237:50 Alternativ 2 1930 K 1900:- 1312 D 950:- 1681 D 950:- Vidarefakturera det andra bolaget 950:- utan moms (som utlägg) och därefter bokföra: 1930 D 950:- 1681 K 950:- Eller finns det något annat alternativ?
... Visa mer