Genom mitt helägda bolag äger jag 50 % i ett s k gemensamt styrt bolag som bildades under förra året. I årsredovisningen ska ägarandelen givetvis redovisas och så långt inga konstigheter. Men i Visma eEkonomi Deklaration/Årsredovisning blir jag också uppmanad att i en not redovisa ytterligare information om innehavet, bl a andelar, eget kapital och redovisat värde.
Då uppstår några frågor:
- Är det bolagets samtliga andelar eller mina andelar som ska anges?
- Är det bolagets hela aktiekapital eller min andel av aktiekapitalet som ska anges?
- Med redovisat värde, avses balansomslutning eller något annat? Är det hela bolagets värde eller min andel som ska anges. Bolaget har ännu inte gjort något bokslut (förlängt räkenskapsår till sista december), kan man lämna den rutan blank i år?
*Med "mina andelar" avser jag mitt helägda bolags andelar i det gemensamt styrda bolaget.
Hej
Det skall vara bolagets innehav som skall redovisas för samtliga frågor. Förutsatt att det inte är i K10 blanketten som detta efterfrågas till.
/Joachim
Nej, det är en not i årsredovisningen som Visma vill att jag ska fylla i.
Hej
Noterna är enbart för företaget så då är det företagets innehav som skall specificeras i denna.
/Joachim
Tack!
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.