Hej, Jag har lite frågetecken jag behöver bolla, dels för den löpande bokföringen, dels för bokslutet. Försöker lösa det mesta på egen hand eller med andra kontakter. Kan tilläggas att vi är en ideell förening som inte är momsregistrerat. Vill bara dubbelkolla, när vi anskaffar anläggningstillgångar + frakt, då ska väl inköpet + fraktkostnaden inklusive moms läggas som en anläggningstillgång eftersom vi inte får dra av någon moms? Hyra av en anläggningstillgång under en tidsbegränsad period, cirka 8 månader och priset var 15tkr, blir det mest korrekt att periodisera ut det linjärt över hyrestiden eller kan man kostnadsföra allt direkt? Känns som att det är det första som blir mest korrekt. Använder oss utav K2. Värdering av varulagret gissar jag också på blir inklusive moms eftersom vi bokför alla inköp och försäljningar inklusive moms på respektive intäkts-/kostnadskonto. Finns det någon simpel regel/tips kring när man använder konto 5480 och konto 7693 (arbetskläder och skyddsmaterial), är det om det är skattepliktigt eller inte som styr det till endera konto? Jag ser i vår bokföring att vi har redovisat konto 7081 (sjuklöner till kollektivanställda) i kredit, brukar inte den vanligtvis konteras på debet..? Får kanske undersöka i lönesystemet lite närmare men kan det finnas någon enkel förklaring till det, eller kan det bli i kredit? Om vi ej är momsregistrerade, hur viktigt är det att det är rätt momskoder på alla intäktskonton (bidrag, sponsring, huvudverksamhet), eller spelar det absolut noll roll i och med att vi ej är momsregistrerade? Stort stort tack på förhand och för er tid och ert engagemang. Mvh B4ld3r
... Visa mer