Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

B4ld3r
MEDLEM

Blandat kring löpande och bokslut

Hej,

Jag har lite frågetecken jag behöver bolla, dels för den löpande bokföringen, dels för bokslutet. Försöker lösa det mesta på egen hand eller med andra kontakter. Kan tilläggas att vi är en ideell förening som inte är momsregistrerat.

• Vill bara dubbelkolla, när vi anskaffar anläggningstillgångar + frakt, då ska väl inköpet + fraktkostnaden inklusive moms läggas som en anläggningstillgång eftersom vi inte får dra av någon moms?
  • Hyra av en anläggningstillgång under en tidsbegränsad period, cirka 8 månader och priset var 15tkr, blir det mest korrekt att periodisera ut det linjärt över hyrestiden eller kan man kostnadsföra allt direkt? Känns som att det är det första som blir mest korrekt. Använder oss utav K2.
  • Värdering av varulagret gissar jag också på blir inklusive moms eftersom vi bokför alla inköp och försäljningar inklusive moms på respektive intäkts-/kostnadskonto.
  • Finns det någon simpel regel/tips kring när man använder konto 5480 och konto 7693 (arbetskläder och skyddsmaterial), är det om det är skattepliktigt eller inte som styr det till endera konto?
  • Jag ser i vår bokföring att vi har redovisat konto 7081 (sjuklöner till kollektivanställda) i kredit, brukar inte den vanligtvis konteras på debet..? Får kanske undersöka i lönesystemet lite närmare men kan det finnas någon enkel förklaring till det, eller kan det bli i kredit?
  • Om vi ej är momsregistrerade, hur viktigt är det att det är rätt momskoder på alla intäktskonton (bidrag, sponsring, huvudverksamhet), eller spelar det absolut noll roll i och med att vi ej är momsregistrerade?

Stort stort tack på förhand och för er tid och ert engagemang.

Mvh B4ld3r

4 SVAR 4
Joachim E
MODERATOR

Hej

1. Jag hade personligen valt att dela upp det på vad anläggningstillgångens pris var och sedan lagt frakten på ett eget konto (5710). Just när det gäller inventarier och anläggningstillgångar av högre värde brukar man skilja detta åt. Vid mindre inköp av varor som skall säljas vidare går det att slå ihop.

2. Om hela hyresperiod är inom samma räkenskapsår går det att kostnadsföra allt som klumpsumma. Är det däremot två räkenskapsår inblandade så hade jag valt att periodisera det linjärt.

3. Ja då ni inte är momsregisterade så är ert nettopris på inköpet inkls moms så ni värderar varulagret efter inköpspriset inkl moms.

4. I baskontoplanen finns det bara ett konto för arbetskläder och det är 5480. Så det är enbart detta ni skall använda för sådan inköp.
7693 är ett konto som heter Fritidsverksamhet så misstänker att detta är något ni kan ha skapat/ändrat på manuellt.

5. 7081 skall mycket riktigt ligga i debet. 

Det kan inte vara ersättnig för höga sjuklönekosntader ni fått som lagts i kredit på 7081? I så fall så har fel konto använts. När man får ersättning för höga sjuklönekosntader så skall dessa intäkter bokföras på konto 3997 Sjuklöneersättning.

6. Om ni inte är momsregisterade så bör ni ställa in systemet som momsfritt för att slippa att moms ev fördelas av misstag. Om systemet är inställt utan moms spelar momskoderna ingen roll alls.

/Joachim

Hej igen,
Tusen tack för svar! Bara ett par följdfrågor:

4. Ja det stämmer nu när jag kollade, måste ha varit ett konto vi skapat/ändrat på manuellt. Om vi behöver betala skatt för att arbetstagaren har betalat kläderna själv först och sedan fått kostnadsersättning, eller att kläderna kan användas privat, kan man fortfarande lägga allt på konto 5480 eller bör man särskilja skattefritt/skattepliktiga kläder?

5. Det har faktiskt inte varit ersättning för höga sjuklönekostnader. Vet du varför det kan ha hamnat i kredit? Skulle kanske kunna vara så att det som är bokfört på 7081 i kredit är karenavdraget, som kanske egentligen borde ha bokförts på lönekontot 7010? Sjukavdraget ser jag att vi har ett eget konto upplagt för tydligen (7021), men det kan väl också bokföras emot lönekontot 7010 istället? På sjuklön har vi ett väldigt lågt saldo på trots lite sjukdom nu under sommar/höst, borde vara betydligt högre, kanske inställt på fel konto även där.

Du är fantastisk Joachim!
Mvh B4ld3r

Hm. Såsom jag har lärt mig så skall alla kostnader som avser en investering läggas till på investeringsbeloppet. D.v.s frakt, montering m.m. Var tvungen att kolla och så här skriver skatteverket:

När företaget förvärvar inventarier genom köp, byte, egen tillverkning eller på liknande sätt, är anskaffningsvärdet utgifterna för förvärvet (18 kap. 7 § IL). Förutom utgiften för själva inventariet består anskaffningsvärdet av samtliga utgifter som uppkommer för att förvärva inventariet, exempelvis utgifter för installation, frakt, tull och konsulttjänster.

Går att läsa mer här: https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2024.7/339125.html#h-Vad-ar-anskaffningsvard...

I övrigt så håller jag med om det mest, möjligen så skall man se upp med arbetskläder där skatteverket har en väldigt rigid syn på vad som är ok att köpa in. Går att läsa lite om deras syn i den här länken: https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/324271.html?date=2009-06-15&q=Skattefria+arbetskl%C3...

Lycka till!

Ja precis, jag är nog också lärd så och har gjort så tidigare att samtliga utgifter kopplat till ett förvärv av en anläggningstillgång räknas med i anskaffningsvärdet och därmed det avskrivningsbara beloppet. 

Håller med, visste inte exakt vad som gällde med arbetskläder innan, men har ändrat uppfattning nu och vi får bearbeta rutinen efter det till kommande köp av arbetskläder.
Tack för svar!