Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

B4ld3r
MEDLEM

Tre frågor kring el, anläggningstillgångar och bidrag

Hejsan!
Har lite frågor kring lite olika saker och ämnen avseende en ideell förening.

 

  • Brukar man bokföra faktura och kostnad för el för den perioden elen avser eller rent av per fakturadatum då dessa brukar diffa på i alla fall en månad, vad är lämpligast och mest praxis?
  • Vi har nu märkt i vår ideella förening att några anläggningstillgångar till ett väsentligt värde ändå, som skrivs av på 8 år inte har börjat att skrivas av vid ankomst. Det betyder att under 1-3 år (olika inköpstillfällen) så har dessa anläggningstillgångar inte skrivits av, utan ligger endast som en tillgång i balansräkningen. Hur korrigerar/rättar man till detta på bästa och smidigaste sätt. Förstår ju att vi har haft lite mindre kostnader under den här perioden, rättar man det i efterhand eller hur?
  • Vi har fått ett bidrag utbetalt för ett studiebesök vi var på. Det bidraget bokförde vi på ett 3-konto. I samband med studiebesöket så betalade några stycken lunch för sig ur egen ficka, som då ryms och täcks inom bidraget. Hur kostnadsförs detta då, genom att debitera 3-kontot för bidrag eller debitera ett kostnadskonto? 

Stort tacksam för alla svar och hjälp!

/B4ld3r

1 SVAR 1
Joachim E
MODERATOR

Hej

* Då elen är en löpande kostnad ni har varje månad så räcker det att ni bokför den på betaldatumet. 

 

* Då man ej bör göra rättningar i avslutade år så får man lägga in de avskrivningar som inte gjort i det innevarande året. Så i år 4 gör man avskriviningar på detta för totalt 4 år. Innebär att resultatet detta året kommer bli betydligt sämre men vägs upp att resultatet i år 1 - 3 var bättre än det skulle varit.

*  Lägg de kostnaderna för lunchen på ett kostnadskonto vilket blir mest rätt och visar att ni haft en kostnad för något också i bokföringen.

/Joachim