2024-10-03
09:43
Hej igen @Lotta_22
Jag har varit i kontakta med våra produktspecialister och berättat om ert behov. För närvarande är det inget vi planerar att utveckla, men vi tar gärna emot det som önskemål. För att lämna önskemål direkt till våra utvecklare av Visma Administration kan du klicka på knappen "Förbättringsförslag" enligt bilden nedan.
Informationen ni efterfrågar finns förmodligen i databasen och kan i så fall hämtas ut med en specifik rapport som riktar sig mot just de fälten ni vill ha kontroll på, dock är detta inget vi själva har möjlighet att hjälpa till med.
Vi rekommenderar därför att ni tar kontakt med vår partneravdelning på partner.spcs@visma.com. De kan hjälpa er att hitta en partner som kanske kan ta fram den rapport ni behöver för att möta era krav på IT-säkerhet.
Varmt lycka till och välkommen tillbaka till forumet framöver. /Tinna
... Visa mer
2024-03-11
08:20
Hej Lotta!
Tack för att du hör av dig till oss.
Jag förstår precis och det låter som ett smart drag att du tar hand om avgiften i detta fallet.
För att återkalla uppdraget kan du följa instruktionen Återkalla uppdrag, kommando.
Det bör räcka och här finns även länk till hur du redovisar avgiften på 180 kr för ett återkallat uppdrag.
Hoppas detta hjälper dig och annars är du alltid välkommen att slå oss en signal.
/Tinna
... Visa mer
2023-10-18
13:19
Hej Lotta @Lotta_22
Tack för ditt förtydligande. Hade på känn att jag inte riktigt var inne på rätt spår 🙂
Kollade med mina kollegor som arbetar mer med tekniska frågor och fick till svar att vi inte stödjer denna typ av lösningar i våra program. I synnerhet inte om det gäller själva databaserna då de måste ligga lokalt. För att samtliga ska nå dem rekommenderar vi nätverksinstallation av typen server/klientinstallation - installationanvisningar finns här. Handlar det om filer såsom säkerhetskopior är det enklare att ni först sparar ner dem och sedan lägger upp dem i Sharepoint.
Mycket mer info än så har jag inte att dela med mig av men jag hoppas du hittar ett sätt att arbeta som fungerar för er.
/Tinna
... Visa mer
2022-02-17
08:00
Hej Lotta,
För att se detta får du gå till Årsredovisningen - Gå in på ett dokument. När du står i dokumentet så högerklickar du med muspekaren och väljer Hämta grunduppgifter. Då kommer det fram en lista över vad som går att hämta in.
Hoppas att detta kan hjälpa dig och om du har några följdfrågor eller funderingar är du alltid välkommen att höra av dig till oss.
Ha en fin dag!
Tinna
... Visa mer
2022-02-10
10:37
Hej Lotta,
Tack för din fråga. För att hjälp dig på bästa sätt så skulle jag vilja be dig att utveckla lite hur du arbetar. Om du har behov av att bifoga ett dokument till din leverantörsfaktura så kan du göra det på fakturans spårningsflik vid fältet dokument. Detta fält kan du använda för att koppla en fil med information eller något annat du kan ha behov av till leveratören. Observera att detta är information för ditt eget bruk. Det är ingenting som kommer med på något dokument eller något annat.
Om jag har missförstått din fråga eller om det är något annat du tänker på såbara återkom så hjälper vi dig gärna.
Tinna
... Visa mer
2022-02-09
13:28
Vi använder lösning från SWINX i Malmö. Du kan kontakta dem på tel. 040-680 83 30. I deras arsenal finns både fakturahantering och tidsredovisning för projekthantering.
... Visa mer
2021-12-23
09:29
Hej Lotta!
Jag har testat detta i lite olika versioner av programmet och lyckas inte locka fram meddelandet som du beskriver. Tror att vi behöver kika på hur det ser ut hos dig och det kan vi tyvärr inte göra här i forumet utan du får kontakta mina kollegor på supporten som kan koppla upp och titta tillsammans med dig.
När detta är löst får du gärna uppdatera tråden så jag vet att du har kommit vidare.
God Jul och välkommen tillbaka till forumet.
Tinna
... Visa mer
2021-05-19
10:26
Hej Lotta!
Gör så att du tar kontakt med mina kollegor som arbetar med integrationer så får vi reda ut hur vi ska hjälpa dig vidare. Då når oss på telefon 0470-70 61 00.
Välkommen att höra av dig! /Tinna
... Visa mer
2020-02-20
10:50
Hej Lotta,
Denna frågan kräver att någon djupdyker i dina siffror och har kunskap om vad som är mest fördelaktigt för just dig och det går utanför det vi kan erbjuda här i forumet. Det bästa är om du ställer frågan till din redovisningskonsult och om du inte har en sådan hjälper vi dig gärna att hitta en redovisningsbyrå.
/Tinna
... Visa mer
2018-07-10
13:07
1Gilla
Är det inte smidigast att använda Visma Scanner? Och mejla fakturorna till adressen och koppla ihop bildunderlaget med leverantörsfakturan. Alternativt att använda en programvara för digitalisering av leverantörsfakturor med attestfunktion om man vill ha mer funktionalitet.
... Visa mer
2018-05-18
11:28
Hej! Precis som du skriver här Lotta så har vi funktionen Kundkategori som man kan använda om du vill ha en kategori för enskilda firmor. Jag undrar vad du menar med att de ska hanteras speciellt, är det radering av dessa när de inte längre är kunder du tänker på? Om du vill ta bort kunder som inte köpt något på senare tid kan du radera dem. I så fall kan du läsa mer i Kan jag rensa i mitt kundregister? Mer information om GDPR hittar du i GDPR i Visma Administration.
... Visa mer
2016-06-21
11:03
Hej! Jag såg att du hade ställt samma fråga i tråden: Koppla PDF-filer ex. ritningar till Artiklar, så jag svarar dig där istället. Mvh Johan
... Visa mer
2019-01-14
13:19
1Gilla
Hej! Det finns redan en koppling idag längst ner på artikel-kortet som heter "Dokument" Det jag gillar allra bäst är att jag gör först koppling till dokumentet genom att bläddra till det och sedan tar jag bort filnamnet ur sökvägen som bildas på raden och då får du en direkt länk till den mapp där alla ritningar ligger och andra underlag me för den delen. När du nu klickar på sök nästa gång kommer mappen upp med all filer istället för bara det dokumentet som du ändå får problem att bifoga. Jag har alltså skapat en mapp på servern där det finns en undermapp för varje artikel som har behov av extra filer och dit länkar jag sedan artikeln och jag kan klicka på länken i artikeln och bifoga allt jag behöver till en beställning... Det duger gott för mig men jag lägger inte order varje dag med bifogade underlag så kanske inte passar dig lika bra men bra början i alla fall...
... Visa mer
2016-02-24
07:43
Hej Pelle! Mitt förslag är att dela upp detta på 2 objekt. Du högerklickar på ditt befintliga objekt och väljer kopiera samma position. Det första objektet låter du stå kvar som tidigare och på det andra ändrar du till de betalningsvillkoren som du vill utöka med, tex %SUMMA<>0,00 OCH %Order->BetVillk="16" ELLER %SUMMA<>0,00 OCH %Order->BetVillk="20" Hoppas detta är till hjälp för dig. /Elin
... Visa mer
2015-06-30
10:02
Hej Lotta, När du står i Hämta Kund/Leverantör-fönstret är en av bokstäverna understrukna i Plocka. Det betyder att du kan använda Alt+P i det här fallet för att snabbt välja det alternativet. Dessa understrukna bokstäver hittar du på flera ställen i programmet.
... Visa mer
2015-07-01
07:15
Hej Lotta, När du använder Enter gör programmet följande på leverantörsfakturan: 1. Leverantörsuppgifter 2. Fakturanr och OCRnr(beroende på inställning) 3. Mallvärdet (Total/Frakt/Moms) 4. Slår ut värdena på raderna 5. Fakturadatum 6. Förfallodatum 7. Resenh 8. Projekt 9. Hamnar på sista raden för att kunna färdigställa med ytterligare rader vid behov I steg 4 när mallvärdet har slagits ut kan det vara så att fakturan är så gott som färdig, om datum och övriga inställningar stämmer. I fallet du beskriver trycker du Enter igen så du kommer vidare till datumen, så som Kenneth skriver. Raderna färdigställer du sist i ledet istället. Hoppas det förklarar saken. 🙂
... Visa mer
2015-06-17
11:42
Hej Lotta, Nu finns version 2015.1 för nedladdning där vi introducerar Visma AutoCollect i Visma Administration 500, 1000 och 2000 samt Visma Fakturering. AutoCollect är en kostnadsfri tjänst för påminnelse och inkassohantering. När en kundfaktura förfaller kan den skickas som ett uppdrag till AutoCollect, som då tar över hela kravhanteringen. När kunden betalar kravbeloppet sätts pengarna in på ditt konto och programmet registrerar betalrader på fakturan automatiskt. Om kunden inte betalar efter påminnelse och inkassokrav finns möjlighet att låta AutoCollect gå vidare med ärendet till Kronofogden eller att låta tjänsten långtidsbevaka ärendet. När en förfallen faktura skickas som ett uppdrag till AutoCollect skickar vi med en fakturakopia till Visma Collectors, som står för själva kravhanteringen, och om kunden vill ha en kopia av fakturan har inkassoföretaget möjlighet att tillhandahålla det utan att du ska behöva bli inblandad. Kanske kan detta vara ett alternativ för dig som grunnat på den här processen tidigare? Läs mer om Visma AutoCollect på vår hemsida eller kika på filmen. Övriga nyheter i version 2015.1 hittar du i våra versionsnyheter. Versionen finns att ladda ner på Min sida.
... Visa mer
2014-09-29
15:14
Hej! I utskriftsdialogen där du klickar på Skriv ut/skicka finns en annan knapp som heter Inställningar. Klickar du på den kan du markera en ruta som heter E-post: Skickas utan att öppnas för redigering. Om du markerar den innan du klickar på Skriv ut/skicka slipper du godkänna varje mejl separat. Tänk på att inställningen inte är permanent och alltså inte ligger kvar till nästa gång du skriver ut.
... Visa mer