Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
Visma Administration, Fakturering & Förening
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
(uppdaterad av Mita Jonsson CONTENT PRODUCER ‎2020-10-22 08:56 )
  • 6 Svar
  • 1 gilla
  • 1659 Visningar

Det måste finnas ett lokalt installerat mejlprogram på datorn för att du ska kunna skicka e-post direkt från Visma Administration/Visma Lön. På nyare datorer följer det med ett mejlprogram från Outlook (Klicka-och-kör version/Click-To-Run-version) som är en app och det är inte ett fullständigt installerat program. Detta gör att vi inte kan garantera att denna tredjepartslösning fungerar. Läs mer om på Microsofts sida »

 

Om du öppnar Outlook och går in under Arkiv - Office-konto så ser du vilken typ av installation det är under About Outlook, se bild nedan.
Outlook_click_to_run.jpg
För att kunna skicka e-post behöver du antingen uppgradera/köpa Outlook eller köpa något annat lokalt installerat e-postprogram. Behöver du skicka dina fakturor via e-post kan du använda Digitala fakturor där du kan välja om du vill skicka e-post, brev eller helt elektroniskt.

 

Läs mer i Detta krävs för att skicka dokument via Lokal e-post »

Kommentarer
NY MEDLEM

Vi har länge kört MS Outlook 365, installerad på dator och det har fungerat att fakturera från Administration 2000.
På en av våra PC-klienter fungerar det inte längre trots att det är iklickat att MS Outlook 365 är standardlklient för E-post. 

Har säkert blivit någon uppdatering i OS eller  Outlook och Visma hittar den inte.

NY MEDLEM

Samma sak har hänt mig idag (2020-09-25). Felmeddelandets med text:

"Det finns ingen standardklient för e-post eller så går det inte att utföra meddelandebegäran med den aktuealla e-postklienten..."

 

Kör Microsoft365 Outlook lokalt installerad. Fungerade för någon vecka sedan, men helt plötsligt är det stopp.

 

APPLICATION SPECIALIST

Hej!

 

För att man ska kunna e-posta fakturor från programmet så behöver man precis som Mita skriver, ett lokalt installerat mejlprogram. Ibland kan det saknas mapinycklar som behövs för att allt ska fungera korrekt.

I tråden Ingen Mapikompatibel e-postklient beskriver hon hur man går tillväga för att kontrollera så att man har alla inställningar som krävs. 

 

Dyker det upp några frågetecken eller att det ändå inte fungerar efter att inställningarna gjorts är du välkommen att kontakta vår support för vidare hjälp. 

 

Ha en fortsatt fin dag!

/Jenny

NY MEDLEM

Mina inställningar i Registret är korrekta och Outlook lokalt installerat med senaste version, men trots det fick jag felmeddelande om att ingen standardklient var installerad.

 

Mitt problem löstes genom att i Windows Kontrollpanelen köra "repararation" av min Office365-installation.

Det innebar att Office ominstallerades (med alla inställningar oförändrade). Efteråt fungerade utskrifterna i Visma Administration. 

 

Om någon har samma problem som jag hade, så kan det vara värt att testa en  Office-reparation.

NY MEDLEM

Hej,

Jag gjorde en "snabbreparation" vilket var ett av valen, problemet kvarstår - gjorde du en "onlinen reparation" ? (vilket jag tror var benämningen på det andra valet av reparation var)

//Tomas

NY MEDLEM

Jag testade först med snabbreparation som bara tog ett par minuter, men det funkade inte.

Därför körde jag onlinevarianten som tog kanske 15-20 minuter och det verkar ha gjort susen 🙂 

Mvh Robert