Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Här hittar du tips och trix!


Håll dig uppdaterad genom att prenumerera på Tips och trix och få ett mejl varje gång det publiceras något nytt.
Sortera efter:
senast uppdaterad av Tinna Gunnarsson MODERATOR ‎2022-05-16 17:14
Här ger vi dig tips på hur du kan göra om du vill ha ut information om de största kunderna från Visma Administration.
Visa fullständig artikel
senast uppdaterad av Mita Jonsson CONTENT PRODUCER ‎2023-01-13 16:25
Den 25:e maj 2018 infördes dataskyddslagen GDPR och för att hjälpa dig att följa kraven för GDPR finns följande sida i hjälpen: GDPR i Visma Administration. På denna sidan under rubriken Arbeta enligt GDPR i ditt program kan du klicka dig ner på Kundnivå, Leverantörsnivå och Medarbetarnivå för att ta reda på vad som gäller i programmet. Du hittar allt du behöver under Insamling av personuppgifter och Personuppgifter i programmet och Lagring av personuppgifter. Här har vi även information om Personuppgiftsbiträdesavtal.    Många undrar hur man gör för att ta bort gamla kunder och leverantörer som man inte har rätt att ha kvar, läs mer i Hur man rensar i sina kundregister/leverantörsregister och kontaktregister.   Om du vill läsa mer om GDPR har vi en samlingssida om detta på vår hemsida, vismaspcs.se/gdpr.
Visa fullständig artikel
senast uppdaterad av Mita Jonsson CONTENT PRODUCER ‎2020-10-12 14:26
Såhär löser du detta.
Visa fullständig artikel
senast uppdaterad av Mita Jonsson CONTENT PRODUCER ‎2023-11-02 14:19
Såhär gör du.
Visa fullständig artikel
senast uppdaterad av Mita Jonsson CONTENT PRODUCER ‎2020-10-12 14:27
Observera att denna artikel inte gäller om du har Visma Webshop/Webshop+.
Visa fullständig artikel
senast uppdaterad av Mita Jonsson CONTENT PRODUCER ‎2020-10-12 14:32
Såhär löser du det.
Visa fullständig artikel
senast uppdaterad av Mita Jonsson CONTENT PRODUCER ‎2020-10-21 10:22
Såhär löser du det.
Visa fullständig artikel
senast uppdaterad av Jenny Sjöström Sannéus APPLICATION SPECIALIST ‎2023-04-24 09:11
Vill du få Vår referens vald när du skapar en faktura utifrån vilken användare det är som är inloggad?
Visa fullständig artikel
senast uppdaterad av Mita Jonsson CONTENT PRODUCER ‎2023-02-03 12:51
E-faktura - E-fakturor eller “elektroniska fakturor” skickas i ett format som kan läsas in av mottagarens affärsystem eller digital brevlåda. Distributionen av fakturan är då helt digital, korrekt och kräver ingen manuell hantering av varken avsändaren eller mottagaren. E-fakturor brukar också kallas EDI-fakturor, Svefaktura eller Peppol-faktura. I Visma Administration har vi stöd för alla format av e-faktura. Läs om Skicka e-fakturor i Visma Administration »   Faktura med e-post - I ett mejl skickas fakturan i pdf-format. Alla betaluppgifter och all räkenskapsinformation ligger då inbäddade i bilden och mottagaren får manuellt hantera fakturan i sitt affärssystem.   Du kanske tycker att du skickar digitalt när du mejlar fakturan, men är det effektivt? Riskerna med att skicka fakturan via e-post syns inte i det ögonblick då fakturan ska skickas iväg utan kan komma först mycket senare. Nackdelar för din kund när du skickar fakturan via mejl Det är ansträngande När fakturan kommer krävs det en ansträngning från mottagaren att hantera pdf:en, t ex lagra den bland räkenskapsmaterial och att betala den på banken. Ansträngningen som krävs för att kopiera uppgifterna från pdf:en är en typisk orsak till att kunden drar sig från att hantera den när den kommer och därför ökar risken att den glöms bort. Det är stor risk att glömma betalningen Orsaken till försenade betalningar är ofta att kunden glömt bort fakturan eller inte mottagit den. Och det är aldrig kul att få en betalningspåminnelse från sin leverantör, så troligtvis vill inte kunden hamna i en situation där man missat betalningen. Tyvärr är det så att när pdf-fakturan ligger i kundens mejlkorg försvinner den lätt i mängden av mejl, för att inte tala om risken att den kan ha hamnat i kundens skräppost. Det blir dubbelarbete Mottagaren måste manuellt registrera fakturan eller kopiera exakt samma uppgifter till sin bokföring och/eller på banken. Onödigt dubbelarbete när det finns smartare alternativ på hur fakturauppgifterna kan levereras i ett helt elektroniskt format från ett system till ett annat. Risker du tar när du skickar fakturan via mejl Du får inte betalt i tid Eftersom att nackdelarna är många för mottagaren ökar risken att kunden helt glömmer att betala när den skickats på mejlen. Det påverkar givetvis din likviditet när intäkterna inte kommer på utsatt tid. Visste du om att 72 procent av pdf-fakturorna betalas i tid, medan det är hela 90 procent av e-fakturorna. Den kan försvinna på vägen En otroligt vanlig fråga mellan företag och kund är “Har du fått fakturan?" Bara för att upptäcka att e-postadressen var felaktigt registrerad eller att fakturan hamnat i skräpposten. Ber du då kunden att fortsatt betala på det angivna förfallodatumet eller flyttar du fram förfallodatumet? Oavsett har du inte fått in pengarna i tid och det är synd när det finns betydligt säkrare sätt att leverera fakturan på. Det kostar tid och ansträngning i efterhand Eftersom risken är hög att du inte får betalt i tid kommer du behöva påminna din kund att betala. Tiden det tar att hantera förfallna fakturor underskattas ofta och kan helt klart förebyggas. 
Visa fullständig artikel
senast uppdaterad av Jenny Sjöström Sannéus APPLICATION SPECIALIST ‎2022-05-12 11:01
Ett problem som kan uppstå när du gör en prisinläsning är att alla artiklar inte läses in. Det du behöver kontrollera då är om det har smugit sig in otillåtna tecken som gör att prisinläsningen inte blir fullständig. 
Visa fullständig artikel
senast uppdaterad av Jenny Sjöström Sannéus APPLICATION SPECIALIST ‎2022-04-29 11:36
Behöver jag lagra all information och hur ska den lagras i så fall? Är det jag som är ansvarig för att lagringen sker på ett korrekt sätt? Hur länge behöver jag spara det där kvittot? 
Visa fullständig artikel
senast uppdaterad av Mita Jonsson CONTENT PRODUCER ‎2023-01-19 16:39
Vill ha hjälp med att få in betalningar för förfallna fakturor? Då tycker jag att du ska läsa det här inlägget där jag ska förklara hur Visma AutoCollect fungerar. 
Visa fullständig artikel
senast uppdaterad av Tinna Gunnarsson MODERATOR ‎2022-05-31 11:00
Se till att du har koll på dina journaler och bokföring.
Visa fullständig artikel
senast uppdaterad av Tinna Gunnarsson MODERATOR ‎2022-05-04 13:47
Vi tipsar om de vanligaste malländringarna du kan göra i programmet.
Visa fullständig artikel
senast uppdaterad av Tinna Gunnarsson MODERATOR ‎2022-03-23 11:16
För dig som vill sälja dina fakturor och få in pengarna inom 24 timmar.
Visa fullständig artikel
senast uppdaterad av Mita Jonsson CONTENT PRODUCER ‎2023-06-30 15:26
Ibland händer det oundvikliga, en leverantörsfaktura blir fel och du behöver korrigera den. Jag har samlat de olika problem du kan mötas av och hur du justerar det på rätt sätt.
Visa fullständig artikel
senast uppdaterad av Mita Jonsson CONTENT PRODUCER ‎2023-06-30 15:30
Har du gjort en kundfaktura som har blivit felaktig? Lugn, i det här inlägget har jag samlat de olika tillvägagångssätt som finns för att rätta till det.
Visa fullständig artikel
senast uppdaterad av Jenny Sjöström Sannéus APPLICATION SPECIALIST ‎2023-04-06 12:47
I det här inlägget har jag samlat de fördelar du får med att arbeta i senaste versionen. 
Visa fullständig artikel
senast uppdaterad av Agnes Ohrling COMMUNITY MANAGER ‎2022-12-20 10:40
GLN – förkortning av Global Location Number – är en sifferkod som identifierar en verksamhet. GLN-numret kan identifiera ett företag, en organisation, en fakturaadress eller en leveransplats.
Visa fullständig artikel
Awesome
Genvägar
Inloggade användare (239)