Hej Joachim! Jag pratade med skatteverket och de var själv osäkra, men menade att det bör vara 2024-02-04 som jag ska räkna till första dag även om företaget registrerades i september, så då tänker jag mig att alla inköp som är gjorda före september, men efter 2024-02-04, ska redovisas på den dag de faktiskt köptes in/betalades. Men jag har en till fråga som jag inte riktigt får kläm på gällande konteringen av VMB inköp: I exemplet högre upp i tråden hade jag köpt in en enda kjol med direkt betalning mot kvitto, så det är enkelt att identifiera den specifika varan i efterhand mot det bokförda inköpet. Jag läser på endel ställen att man i efterhand ska kunna identifiera varan, tex vid bilar ska reg.nr. framgå. Men om det då är flera varor på ett kvitto/faktura - hur ska jag göra för att det ska gå att identifiera i de fall jag har mellan 5-20 varor på samma kvitto/faktura? Exempel: - Låt säga att jag köpt in t.ex. 5 stycken varor på en faktura från Sellpy. Priset per vara står specificerat, och de har utskrivet på kvitto/faktura att de använder sig av VMB dvs 0% moms (jag tar för givet att jag ska använda Normal VMB här?). - När jag ska redovisa inköpet mot 1465-kontot; behöver jag bokföra in varje vara för sig som en egen kontering/inköp men mot samma bildunderlag (alt. kontohändelse), eller kan jag lägga in en hel faktura (bildunderlag), t.ex. att den är på 1000 kr men alla har olika inköpspris, sedan matcha den som Leverantörsfaktura alt kvitto, där jag då gör en rad för varje varas inköpspris t.ex. 1465- Kredit 60 kr, 1465- Kredit 150 kr, 1465- Kredit 500 kr, osvosv...? Och hur kan jag i sådant fall specificera exakt vilka varor som ingår i den konteringen? Eller räcker det med fakturaunderlaget och att man lägger in det som en klumpsumma? Tacksam för svar ❤️
... Visa mer