Hejsan,
Vad jag kan se räknar inte programmet ut samtliga nyckeltal/flerårsöversikt, som skall anges enligt lag.
Varför är detta inte åtgärdat? Ni har levererat programmet sedan 2022. Se nedan nyckeltalen.
Varför kan jag inte använda K3 i årsredovsiningen för BRF. Ni måste fixa ovanstående omgående.
Årsavgift per m² upplåten med bostadsrätt | ||||
Årsavgifternas andel av totala rörelseintäkter % | ||||
Skuldsättning per m² | ||||
Skuldsättning per m² upplåten med bostadsrätt | ||||
Sparande per m² | ||||
Energikostnad per m² | ||||
Räntekänslighet % |
Hej @Mikael22
Tack för att du hör av dig till oss.
Anledningen till att vi inte beräknar samtliga nyckeltal automatiskt är att vi saknar vissa nödvändiga faktorer, till exempel kvadratmeter. När det gäller tillämpningen av K3-regelverket för bostadsrättsföreningar finns det ett förslag om att göra K3 obligatoriskt. Om detta förslag antas, kommer vi självklart att prioritera det.
Ha en fortsatt fin dag.
Hejsan,
Det har ingen betydelse om K3 blir obligatoriskt eller ej. Vissa BRF har valt K3, frivilligt och då skall man kunna göra det i programmet. Ni får prioritera detta nu, eftersom ni levererar Programmet. Annars har man ingen nytta av det.
Vad gäller nyckeltal, kan ni bara lägga in funktionen där man anger antal kvadratmeter.
Syftet meda att använda bosklutsprogrammen är att de skall göra allt automatiskt som förväntas. Jag har haft kontakt med många som använder Visma bokslut för BRF och de är upprörda över att ni inte levererar ett komplett program.
Jag har tagit reda på att Björn Lunden Bokslutsprogram har haft funktionen K3 för bostadsrättsföreningar sedan 2022.
Varför är Visma Skatt och Bokslut Pro inte uppdaterad på samma bra sätt som Björn Lunden? Tycker Visma att vi som har BRF K3 ska lämna Visma och gå över till Björn Lunden?
Hej @Mikael22
Jag förstår att stöd för K3 regelverket i Bostadsrättsföreningar är viktigt för dig och alla kunder som vill rapportera enligt det regelverket och det är något som vi, i framtiden, kommer att ha stöd för.
Skatt och Bokslut Pro är en tjänst vi lägger väldigt mycket tid på att utveckla och göra så komplett som möjligt, vi vet idag att det finns hål i vad som stöds i tjänsten och även om vår ambition är att täppa igen så många av dessa hål som möjligt behöver vi prioritera vilket område som ska göras först. Just nu i Skatt och Bokslut Pro fokuserar vi på att ha stöd för företagsformen Stiftelser & Ideella föreningar.
Vi vill förstås att du och alla användare ska använda tjänsten och inte använda en konkurrents lösning men i dessa fall när vi inte har stöd för ett regelverk eller liknande måste du göra det som blir bäst för dig och din förening.
Från min sida rekommenderar jag dig att använda vårt lokalt installerade program Visma Bokslut tills dess att vi har stöd för K3 för Bostadsrättsföreningar i Skatt och Bokslut Pro.
Trevlig helg
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.