Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

100:- rabatt som inte syns på fakturan

Hej

Jag har en inköpsfaktura där jag fick 100:- rabatt, detta syns däremot inte på fakturan. Hur gör jag då? Skriver jag med bläck "100:- rabatt" på pappersfakturan och skriver in det jag faktiskt betalat i eekonomi eller?
3 SVAR 3
Johan Svensk
ANSTÄLLD

Hej!

Kommer du få en kreditfaktura av leverantören eller hur kommer det sig att den inte stämmer överens med verkligheten?

Säg att du fått en faktura på 1000 kronor och registrerar detta som en leverantörsfaktura, men sedan betalar du endast 900 kr av den. 
Då kommer du få en differens på 100 kr att stämma av innan fakturan räknas som helbetald.
Får du då en kreditfaktura på 100 kr som avsåg rabatten (som saknades på första fakturan) är det enkelt att kvitta ut resterande del.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Nej, det var så att vi skulle handla djurfoder hos en bonde vid kusten och såklart bad jag då om kvitto. Vi skulle betala kontant så vi tog ut endel pengar (2400), ringde sen och kollade om det var ok och han sa det var det.

När vi väl kom fram visade det sig att han egentligen packat foder för 100:- extra men han sa att det inte gjorde något. Då hade vi kört en hel dag för att försöka hitta dit så vi var lite för trött för att märka att kvittot (fakturan) var på 2500:-

pga massa annat så blev det inte bokfört direkt heller så det var ett tag sen. Någon kreditfaktura el liknande tror jag alltså inte att det blir.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Boka betalt 2 400,- och boka sedan bort 100,- mot konto 3732 rabatter :-). Om ni är momsredovisningsskyldiga blir det 80,- på 3732 och 20,- på 2641. Visst kan det vara bra att skriva "rabatt" på fakturan.

//Tina