Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

PBAB__
MEDLEM

AGI Nettolöneavdrag - Lönebesked i eEkonomi

Hej. Nu när jag ska skriva första lönebeskedet inför AGI undrar jag hur det ska se ut så mitt nettolöneavdrag för bilen blir rätt? Fram tills nu har jag gjort ett avdrag efter skatt och skrivit en text som talat om vad det gäller (modellkod osv). Nu måste det väl skrivas mer utförligt så det avdraget kommer in på rätt kod för bilen i arbetsgivardeklarationen? / Anders

2 SVAR 2
Lisa Henriks
PRODUCT OWNER

Hej Anders! 

Tittar jag på Skatteverkets sida Så här fyller du i arbetsgivardeklarationen på individnivå - ruta för ruta kan jag inte se att du behöver fylla i modellkod och liknande längre. 
 I listan Lönearter så ser du vilka lönearter i eEkonomi som påverkar vilka rutor på Arbetsgivardeklaration på individnivå. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Om jag tolkar uppgifterna på Skatteverket (https://skatteverket.se/foretagochorganisationer/arbetsgivare/lamnaarbetsgivardeklaration/safyllerdu...)

"Har betalningsmottagaren betalat för förmånen genom nettolöneavdrag drar du av den anställdas betalning när du beräknar förmånens värde. Om värdet blir noll (0) efter nedsättning ska du fylla i en nolla (0) i ruta 013."

Så ska man fylla i 0 om man gjort nettolöneavdarg, dvs i princip har man ju ingen förmån då.
Vart de gamla 013-018, uppgifterna på kontrolluppgiften nu ska fyllas i framgår inte vad jag kan se.

Så jag har fr.o.m. i år inte med någon förmån i AGI, då den är 0 pga mitt nettoavdrag.

Rätt eller fel... Ingen aning 😉